Det är väl inte helt otroligt att föräldrarna själva haft grundsvårigheter, tex AST/borderline/annan personlighetsstörning.
Det är inte heller ovanligt att man söker sig till personer man kan identifiera sig med, eller som har svagheter och styrkor som väger upp sina egna. Tex så teamar en adhd-personlighet inte helt sällan ihop med en person med AST.
Om man sen aldrig får öva på/uppleva att motgångar går att lösa konstruktivt och att livet kan se ut på många olika sätt och vara bra ändå... (hitta glädje och tacksamhet i vardagen, prioritera om när förutsättningar förändras osv) så kanske det kan gå så illa så att två vuxna männniskpr tänker att två döda barn är bättre än två föräldralösa barn.
För det hade ju varit ett alternativ. Att döda sig själva och inte barnen. Lämnat ett fett arv för kidsen att förvalta (och gå i terapi för).
Men näpp. Föräldrarna/föräldern tog sig rätten att bestämma för barnens del, vad som var ett värdigt liv.
(Och om möjligen även ungdomarna var svet deprimerade och själva ville dö, så misslyckades föräldrarna med att skydda barnen, söka adekvat hjälp åt sig själva och familjen för att kunna vända psykiskt och fysiskt lidande.)
Det är mycket möjligt att dom själva/han själv uppfattade sig som barmhärtig. Och då...är det rimligt att tro att föräldrarna/föräldern i så fall hade starkt narcissistiska drag, och total oförmåga att mentalisera.
//S
Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Nej, varför komplicera till allt med groteska konspirationsteorier och rättshaverism?
De var överens om det vansinniga beslutet, de lämnade enkel och tydlig information om det, det var ju därför som polis redan efter tio dagar kunde gå ut med att det var en självmordspakt som tyvärr inkluderade deras döttrar.
En katastrofal felbedömning av allt ligger bakom vansinnet men nog fan var de två om galenskaperna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Jag har en "bra" förklaring. Som inte är så bra, för man tar sig för pannan: En onormal förväntan på sitt liv och framtid. Jag skrev innan (idag tror jag), att jag undrar hur O och H reagerat om de fött ett barn med funktionshinder. Spännande tanke. Downs syndrom, svår autism, cerebral pares, ryggmärgsbråck. Hur hade de reagerat?