Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Bra invändning. Man kan väl hypotetiskt tänka sig att svensken blir som den kristne libanesen efter ett utdraget inbördeskrig liknande det i Libanon från 70-talet och en halv generation framåt. Men hur det än går kommer nog uppvaknandet ur 200 års törnrosasömn bli brutalt.

Libaneser hade innan 70-talets inbördeskrig hundratals år av förtryck under ottomanska regimen, de behövde bli extremt sammanbundna och gud vet vad de fick gå igenom för att få deras kristna tro att överleva. Alltid fanns ju risken för att gå igenom samma öde som armenier och assyrier gick igenom.
Vidare så kan vi bevittna att kristna libaneser har lyckats så mycket bättre än exempelvis kopter i Egypten och andra kristna grupper omkring i Mellanöstern. De vet vad som kan ske ifall de förlorar makt och söker inte ge muslimer en tum då det skulle kunna innebära att de förlorar precis allt.
Jag tror att en sak som kristna libaneser använt till sin fördel är det faktum att shia och sunni just nu hatar varandra mer än vad de hatar kristna, därmed att vadera gruppen tycks slåss om att alliera sig med kristna i parlamentet (då de absolut inte kan alliera sig med varandra).
Sådana maktspel skulle aldrig dumsvenskar förstå sig på, bara tanken att någon skulle försöka förordra att 50% av röster alltid måste vara svenska skulle få många svenskar att skrika "fascism!" och "Rasism!".
Ifall det blir inbördeskrig har jag faktiskt ingen aning om vad som skall hända, och då skriver jag en bok där ett sådant inbördeskrig pågår...men jag blev så nedstämd av att skriva den att jag behövde ta en paus. En utav de mest deprimerande sakerna med tanken av ett krig av den magnitud du alar om är inte ens hur mycket vi kommer lida, utan vad för slags monster vi kommer behöva bli för att vinna ett sådant krig. Se hur Assad vann Syrienkriget.
If you fight against monsters...