2019-03-22, 15:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Förvånad. Faktiskt trodde jag du visste. Du verkar intresserad av människans psyke. Du och jag tänker inte så men lugnande och psykofarmaka är inte riktigt rumsrent. Imovane eller Propane är kanske tom lite ”inne”.

Han högläser, innantill, ”lugnande”...
Ja, visst läser han innantill. Det finns ju specillt folk som skriver pressuttalanden.
Citera
2019-03-22, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Förvånad. Faktiskt trodde jag du visste. Du verkar intresserad av människans psyke. Du och jag tänker inte så men lugnande och psykofarmaka är inte riktigt rumsrent. Imovane eller Propane är kanske tom lite ”inne”.

Han högläser, innantill, ”lugnande”...
Det är snarare dina påhitt i din hjärna som leder till långsökta analyser och det var vad jag frågade om.
Det du skriver är inte ens verklighetsförankrat och nåt synsätt för gemene man. Om personer har nån Oxascand v.b så ger det knappast en indikation att se dem som nåt sämre än en som äter Imovane eller Propavan. Folk kan vara i allt mellan tillfälliga livskriser till annat så det säger inte ett dugg.
Citera
2019-03-22, 16:10
Medlem
harperlees avatar
Jag tror kanske inte att Oskar och Hanna själva hörde till de där riktigt ilskna (synd på ett sätt för stridslystnad tror jag verkar preventivt mot självmord).

Mina tankar går väl snarare åt att de var väldigt hopplösa och sedan sög åt sig den där typen av olyckskraxande som svampar.

Kanske var det sådär "självmordsisen" bröts? De läste sådana där inlägg och tänkte jamen vi med, vi ger också upp.

Självklart hade de det tufft ingen tvekan men jag tror att de själva "trodde att det var värre än det var" och det lär inte ha blivit bättre om det var denna typ av människor de utbytte tankar med.

Tillägg: jag tror att de kände sig väldigt, väldigt ensamma med flickorna och diagnoserna och kan ha känt någon slags tillhörighet med de här personerna. Någon som förstår, typ.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fick som sagt ett sms - imorse ordagrant sprutade det in märkliga erbjudanden på raken innan jag fick stopp på helvetet. Så om det bara hade varit digitalt flashande.

Jag fick upp länken som var normal och läste diskussionen. Det påminde mig om det som jag citerat förut där nån mamma drog upp Bjärred och som tolkades som risksituation av soc. Sen upp i kammarrätten. Inte att de där satt och hotade med nåt men det kan bli vanskligt att använda fallet som nån slags resultat för sitt eget lidande..
I Bjärred fanns dock en fungerande kontakt med skolan. Ingen orosanmälan. Föräldrarna gick på möten. Här verkar ju inte nåt ha fungerat med kontakterna:
Citera
2019-03-22, 16:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är väl självklart att man varit rätt medveten om att det vid familicid i stort sätt alltid finns en ensam manlig förövare. Det behöver man inte studera så mycket statistik för att konstatera- familcid begås i närt nog 100% av fallen av en ensam man som dödar hustru och barn pga någon utlösande kris och därefter suiciderar. Så ser det ut.

Just därför ville båda, eller bara en, framhålla att det i just detta fall tydligen finns två förövare som planerat det hela.

Antagligen för att O de facto ströp och kvävde de tre andra - och man visste att han ensam skulle få hela skulden om inte avskedsbrevet, testamentet och mailen funnits.

Och för den som skrev avskeds/förklaringsbrevet och ställde fram pekdatorn med gamla mail - var detta eftermäle med delad skuld av olika orsaker viktigt.

Vid många familicid finns inget avskedsbrev och lämnas ingen förklaring. Men här hade en eller två personer behov av att lämna sin version av två gärningsmän och förklaring till varför det skedde.

OT : Tänk att du tog upp det där med höger fot på vänster ben.
Vi pratade just om att det sker ibland när höger ben är trasigt men foten hel och tvärt om på vänster sida.
Ofta tågöverkörningar. Finns flera fall där man pusslat ihop ett helt ben av det som finns - även om höger fot då hamnar på vänster ben och man får ha ett helt protes-ben på andra sidan.
Resultatet blir en höger och en vänster fot - men tvärt om.
(Man gör inte två höger fötter för det blir så svårt att köpa nya skor)
Visst är medicinen och sjukvården fantastisk!
Så här enkelt är det:

De skrev att de var helt överens om att dö och ta livet av sina döttrar.

Bakomliggande faktor är djup kris/hårt ansatta, allt fokus har varit på sjuka barn.
Ditt analyspladder om att de läst statistik är helt skevt och säger mer om dig än att det tillför nåt som låter relevant.
Citera
2019-03-22, 16:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Så här enkelt är det:

Bakomliggande faktor är djup kris/hårt ansatta, allt fokus har varit på sjuka barn.
Ditt analyspladder om att de läst statistik är helt skevt och säger mer om dig än att det tillför nåt som låter relevant.
Amen. Hur svårt kan det vara att acceptera att allt inte alltid följer givna ramar. I sjukvården likadant. Man missar svåra sjukdomar eftersom patienten inte har de typiska symptomen. Suck. "Patienten symptom 'finns' inte i litteraturen. Alltså fanns det inte på kartan att vi skulle söka efter de markörerna". Patienten dog.
Citera
2019-03-22, 16:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Så här enkelt är det:

Nej, varför komplicera till allt med groteska konspirationsteorier och rättshaverism?

De var överens om det vansinniga beslutet, de lämnade enkel och tydlig information om det, det var ju därför som polis redan efter tio dagar kunde gå ut med att det var en självmordspakt som tyvärr inkluderade deras döttrar.

En katastrofal felbedömning av allt ligger bakom vansinnet men nog fan var de två om galenskaperna.
Citera
2019-03-22, 17:10
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är väl självklart att man varit rätt medveten om att det vid familicid i stort sätt alltid finns en ensam manlig förövare. Det behöver man inte studera så mycket statistik för att konstatera- familcid begås i närt nog 100% av fallen av en ensam man som dödar hustru och barn pga någon utlösande kris och därefter suiciderar. Så ser det ut.

Menar du, på fullt allvar, att om man planerar mord/självmord så går man in och googlar på familicid? Ett ord som få ens hört talas om? Jag är relativt allmänbildad men aldrig hört ordet innan. Man kanske googlar på självmord och mord, för att få lite tips - men det tvivlar jag på att denna familj gjort med tanke på att detta gick ganska brutalt till. Inga sömngivande cocktails till barnen ex.vis.

Nej du Glittret - då är så ute och reser då det finns fan inte. Jag hade defintivt inte gått in och pysslat med statistik om jag planerat beröva livet på mina barn och självmord. Aldrig i livet. Det vore mig fjärran - och jag tror jag talar för de flesta här faktiskt. Utom möjligen du då. Och din flashbackpartner.

EDIT: OM man går in och kikar på statistik, innan jag och maken berövar hela familjen livet, hade man då ändrat sig och sagt till varandra att "nä, så kan vi inte göra, det ingår inte i statistiken".
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-22 kl. 17:22.
Citera
2019-03-22, 17:29
Medlem
Citat:
Du är på rätt spår men landar fel när det kommer till sista meningen - eftersom att skydda ett barn från hotbild eller lidande inte handlar om att jobben är viktigast av allt.
Om det finns ett ekonomiskt hot så kommer det påverka barnet negativt.
Om det rör sig om vräkning kommer barnet att fara illa.
Om det finns en våldsam partner så tolkas döden som enda utvägen för att barnet inte ska lida.
Om det finns en tro att de aldrig kommer tillfriskna så anses framtiden som ett hot om det varit mycket lidande dess innan.

Bakgrunden skiljer sig således men den skeva tanken är det samma.

Jag undrar bara hur du kan veta att jobbet var viktigare än barnen gällande Bjärred?
Du säger att de jobbade mer än heltid. Är det nåt du vet gällande åren sen Agnes insjuknade?

Det kan inte vara så att de inbillade sig att få ihop tillvaron med både ock? De lär inte vara den enda familjen med sjukt barn och bra utbildning som försöker få karriären att gå ihop.
Dessa mördar dock inte sina barn så det kan ju inte vara den huvudsakliga komponenten i det hela.
Det har vi nyss diskuterat, familjer dör inte på löpande band som sagt.

Då är vi nere på individnivå relaterat till stress varav folk hanterar detta olika.
Efter nåt hänt, med facit i hand, brukar det komma oerhört med rekommendationer. Det finns nog ingen gång vi är så intelligenta som när vi vet andras bästa.
SPA och semester kan vara av stor vikt och jättebra för alla parter. Att se över tillvaron och dess trebenta homestas (yrkesliv-fritid-hemmet), se till att få egentid.
Frågan är hur länge det räckt för de här två och om lösningen hade varit temporär.
De borde säkert ha gjort en massa. Främst sökt hjälp gällande krishantering - angående sig själva rent psykiskt för det är väl vad det kokar ner till syvende och sist:
föräldrarna själva och deras kapacitet.

I mycket här vet vi inte vad som är rätt eller fel.
Jag tycker inte att föräldrarna hade ett vanligt beteende att hantera sina barns sjukdom/symptom/vad det nu var - innan de dödade de. Det vanliga är att man antingen trappa ned eller skaffa avlastning. Det är något som är mycket skevt här och som inte kan förklaras med integritet/att vara privat etc. Det är helt enkelt onarmalt eller som sagt störd.

För vissa är jobben livet - och så kan det vara. Man vill inte trappa ned även om omständigheterna hade krävd det. Och ofta förväntas att kvinnan gör det. Jag har absolut ingen problem med det - så länge man tillgodogör barnens behovs. Jag dömmer inte det. För min del kunde H jobbat fullt, och O rest till sina konferenser mellan skolmöten, drar in 1.4 Mio i bisysslor (något säger mig att han inte anmälda dessa till sin arbetsgivare) samt sökar befordring, renoverar hela huset samt köper sig nya bilar OM man bara hade anställd någon i hemmet eller bedd en släkting att bo hos sig - så att barnen hade det ok. Vilket nu skulle vara bäst. Vissa föräldrar är bättre att jobba och drar in pengar och så passa någon annan barna. Fint.

MEN det är just det man inte gjorde. Och jag har ingen bra förklaring till det, varför paret inte valde de lösningar som är så i ögonfallande för alla andra. Man valde att döda barnen. Och jag tror inte därför att man inte kunde se barnen lida. Man identifierade sig inte med den familjen som man hade blivit (även om man kanske aktiv ha bidragit till att det blev så). Jag tror föräldrarna kunde inte se sig självs lida. Någon form av personlighetsstörning. Och om båda var med på det, båda två.

Vi kommer inte övertyga varandra. Så är det bara. Det kan vara så att familjen såg sjukdomen som ett hot mot ett meningsfull familjeliv. Men då tycker jag att man är ganska störd i det här fall. Mer som de som begår familicide därför att man tror det kommer utomjordiska. Handlingen står i absolut ingen relation till det som man uppfattar som hot.
Citera
2019-03-22, 17:32
Medlem
Undrar fortsatt om uttalande på pt angående de datorer som var i hemmet och som man kom in i. Tror ni det var något kvar förutom pekdatorn, som man kom in i? Eller det var datorer i hemmet, men man kom inte in i det. Eller allt i soptunnan? Någon som vet hur den korrekta formulering var på pt jämfört med det som står i FUP?
Citera
2019-03-22, 17:36
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
I mycket här vet vi inte vad som är rätt eller fel.
Jag tycker inte att föräldrarna hade ett vanligt beteende att hantera sina barns sjukdom/symptom/vad det nu var - innan de dödade de. Det vanliga är att man antingen trappa ned eller skaffa avlastning. Det är något som är mycket skevt här och som inte kan förklaras med integritet/att vara privat etc. Det är helt enkelt onarmalt eller som sagt störd.

För vissa är jobben livet - och så kan det vara. Man vill inte trappa ned även om omständigheterna hade krävd det. Och ofta förväntas att kvinnan gör det. Jag har absolut ingen problem med det - så länge man tillgodogör barnens behovs. Jag dömmer inte det. För min del kunde H jobbat fullt, och O rest till sina konferenser mellan skolmöten, drar in 1.4 Mio i bisysslor (något säger mig att han inte anmälda dessa till sin arbetsgivare) samt sökar befordring, renoverar hela huset samt köper sig nya bilar OM man bara hade anställd någon i hemmet eller bedd en släkting att bo hos sig - så att barnen hade det ok. Vilket nu skulle vara bäst. Vissa föräldrar är bättre att jobba och drar in pengar och så passa någon annan barna. Fint.

MEN det är just det man inte gjorde. Och jag har ingen bra förklaring till det, varför paret inte valde de lösningar som är så i ögonfallande för alla andra. Man valde att döda barnen. Och jag tror inte därför att man inte kunde se barnen lida. Man identifierade sig inte med den familjen som man hade blivit (även om man kanske aktiv ha bidragit till att det blev så). Jag tror föräldrarna kunde inte se sig självs lida. Någon form av personlighetsstörning. Och om båda var med på det, båda två.

Vi kommer inte övertyga varandra. Så är det bara. Det kan vara så att familjen såg sjukdomen som ett hot mot ett meningsfull familjeliv. Men då tycker jag att man är ganska störd i det här fall. Mer som de som begår familicide därför att man tror det kommer utomjordiska. Handlingen står i absolut ingen relation till det som man uppfattar som hot.

Jag har en "bra" förklaring. Som inte är så bra, för man tar sig för pannan: En onormal förväntan på sitt liv och framtid. Jag skrev innan (idag tror jag), att jag undrar hur O och H reagerat om de fött ett barn med funktionshinder. Spännande tanke. Downs syndrom, svår autism, cerebral pares, ryggmärgsbråck. Hur hade de reagerat?
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-22 kl. 17:39.
Citera
2019-03-22, 17:51
Medlem
Det är väl inte helt otroligt att föräldrarna själva haft grundsvårigheter, tex AST/borderline/annan personlighetsstörning.

Det är inte heller ovanligt att man söker sig till personer man kan identifiera sig med, eller som har svagheter och styrkor som väger upp sina egna. Tex så teamar en adhd-personlighet inte helt sällan ihop med en person med AST.

Om man sen aldrig får öva på/uppleva att motgångar går att lösa konstruktivt och att livet kan se ut på många olika sätt och vara bra ändå... (hitta glädje och tacksamhet i vardagen, prioritera om när förutsättningar förändras osv) så kanske det kan gå så illa så att två vuxna männniskpr tänker att två döda barn är bättre än två föräldralösa barn.

För det hade ju varit ett alternativ. Att döda sig själva och inte barnen. Lämnat ett fett arv för kidsen att förvalta (och gå i terapi för).

Men näpp. Föräldrarna/föräldern tog sig rätten att bestämma för barnens del, vad som var ett värdigt liv.

(Och om möjligen även ungdomarna var svet deprimerade och själva ville dö, så misslyckades föräldrarna med att skydda barnen, söka adekvat hjälp åt sig själva och familjen för att kunna vända psykiskt och fysiskt lidande.)

Det är mycket möjligt att dom själva/han själv uppfattade sig som barmhärtig. Och då...är det rimligt att tro att föräldrarna/föräldern i så fall hade starkt narcissistiska drag, och total oförmåga att mentalisera.

//S

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, varför komplicera till allt med groteska konspirationsteorier och rättshaverism?

De var överens om det vansinniga beslutet, de lämnade enkel och tydlig information om det, det var ju därför som polis redan efter tio dagar kunde gå ut med att det var en självmordspakt som tyvärr inkluderade deras döttrar.

En katastrofal felbedömning av allt ligger bakom vansinnet men nog fan var de två om galenskaperna.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag har en "bra" förklaring. Som inte är så bra, för man tar sig för pannan: En onormal förväntan på sitt liv och framtid. Jag skrev innan (idag tror jag), att jag undrar hur O och H reagerat om de fött ett barn med funktionshinder. Spännande tanke. Downs syndrom, svår autism, cerebral pares, ryggmärgsbråck. Hur hade de reagerat?
Citera
2019-03-22, 17:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Det är väl inte helt otroligt att föräldrarna själva haft grundsvårigheter, tex AST/borderline/annan personlighetsstörning.

Det är inte heller ovanligt att man söker sig till personer man kan identifiera sig med, eller som har svagheter och styrkor som väger upp sina egna. Tex så teamar en adhd-personlighet inte helt sällan ihop med en person med AST.

Om man sen aldrig får öva på/uppleva att motgångar går att lösa konstruktivt och att livet kan se ut på många olika sätt och vara bra ändå... (hitta glädje och tacksamhet i vardagen, prioritera om när förutsättningar förändras osv) så kanske det kan gå så illa så att två vuxna männniskpr tänker att två döda barn är bättre än två föräldralösa barn.

För det hade ju varit ett alternativ. Att döda sig själva och inte barnen. Lämnat ett fett arv för kidsen att förvalta (och gå i terapi för).

Men näpp. Föräldrarna/föräldern tog sig rätten att bestämma för barnens del, vad som var ett värdigt liv.

(Och om möjligen även ungdomarna var svet deprimerade och själva ville dö, så misslyckades föräldrarna med att skydda barnen, söka adekvat hjälp åt sig själva och familjen för att kunna vända psykiskt och fysiskt lidande.)

Det är mycket möjligt att dom själva/han själv uppfattade sig som barmhärtig. Och då...är det rimligt att tro att föräldrarna/föräldern i så fall hade starkt narcissistiska drag, och total oförmåga att mentalisera.

//S
Det fetade, har jag svårt att tro. Detta handlade inte om barnen. Det handlade om föräldrarna som inte såg att de kunde se nån egentlig livskvalitet. Barnen hade inte mycket att säga till om. Livskvalitet för den ena betyder inte livskvalitet för den andra, det är subjektivt. Men - så såg kanske inte föräldrarna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in