2019-03-22, 12:58
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men då skulle polisen haft belägg och bevis på två handgripliga mördare - och inte behövt sitta och analysera underskrifter, fingeravtryck på brev och om någon skrivit under ett tomt papper innan texten trycktes dit.
Då hade det varit enkelt - två föräldrar mördade handgripligen tillsammans sina barn.

Nu var det inte så enkelt. Nu visade forensiska analyser att bara en utfört barnamorden.
Då behöver man analysera annat. Det hade man aldrig behövt göra - eller räkna upp att man lagt krut på det - om det bevisligen funnits två aktörer som begått morden på barnen.

Exakt de uppgifter som polisen också presenterade på PT. Och som A C A bekräftade.
Det var inga nya uppgifter som hon uppgav i form av sifferantal: tre mordoffer och en handgriplig förövare vid morden på barnen.
Det var de fakta polisen också, med fler ord, uppgav på PT. Även H var strypmördad och att man behövde analysera andra saker för att komma fram till att ”allt talar” för att de gemensam beslutat, valt och planerat familjeutplåning,

Det här är sunt förnuft och självklar logik. Förstår man inte det då är det faktiskt bortkastat tid att diskutera mer här. Som Stenmark sa. ”Int’ lätt att förklara för nån som int begrip”

I den ena vågskålen ligger en mördad förälder och två barn brutalt mördade av antingen den ene eller andre föräldern.
Om O handgripligen mördat de andra tre blir denna vågskål väldigt tung.

Därför vore det mycket intressant att få reda på vad som kan ligga i den andra vågskålen och vara så enormt tungt att det uppväger alla forensiska fynd och dessutom uppväger det faktum att det historiskt sett under liknande omständigheter alltid är mannen i familjen som ligger bakom mord på kvinnan och barnen varefter mannen tagit sitt liv. En ensam manlig familjefar som tappat det.

Solen skiner, det är vår och fredag, snart sommartid. Jag tänker i möjligaste mån rikta mitt intresse åt levande, tredimensionella medmänniskor framöver och göra så gott jag kan för att förbättra deras tillvaro och min egen. Fallet och tråden har varit gripande, men det är dags att släppa greppet nu - i vart fall greppet tråden haft.
Jag tror inte O och H kikade på historien och statistik. Och statistik har inte förts i all evighet. Sluta förneka allting bara för att du VILL att det skall vara på ett specifikt sätt. Precis som nån till i den här tråden. Det går inte att tillrättalägga saker bara för att man är stenblind. Polisen har sagt sitt. Polisen har lagt pussel och varit mycket noga med de bevis man lagt fram och framförallt de man INTE lagt fram. Och kommit fram till att det är två förövare. Inte mer. Inte mindre.
Citera
2019-03-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej, de missade inte. Det är högst medvetet. Och det var känt sedan innan, om än som "lugnande".

Precis, de vill inte.’Sen SS borde vara så luttrad att han inte står och säger ”lugnande” flera gånger. Han följde till och med ett manus. En väsentlig skillnad i folk ögon mellan lugnande och sömnmedel som finns i var och varannan människas hem. Så polisen ville nog harmonisera allmänhetens syn på föräldrarna.
Citera
2019-03-22, 13:08
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kan inte läsa alls, det bsra hoppar via mobilen. Fick sen ett meddelande från en victoria: vill du kn*lla med mig?
Njae...inte jättesugen.

Hahahaha... Det hoppade för mig också men sedan kom det en pdf i stället som fungerade bra.

Typiskt uttalande:

Tanken fanns hos mig med när vi hade det som värst pga pandas/pans. När alla som skulle hjälpa antingen vände oss ryggen eller begick övergrepp på oss. Det fanns en tid då jag förbannade att jag hade fler barn än min pans-sjuka dotter. Hade det inte varit för dem hade jag kanske gjort som föräldrarna i Bjärred.

Notera att man förbannar att man har friska barn som tvingar en att leva snarare än tackar sin lyckliga stjärna för detta.

Notera också hur man upplever att hela världen är emot en, den uppskruvade retoriken ("begick övergrepp på oss" är antagligen en orosanmälan till socialen) och den helt nonchalanta inställningen till det oerhörda i att mörda sina egna barn (skulle kanske gjort samma).
Citera
2019-03-22, 13:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag behöver inte svara på dina inledande frågor. Har en del livserfarenhet ja, men här ska vi jo efter flera påpekande ser utöver den. Förstår allt du skriver. Men drar inte samma slutsats, det som jag fetade i din text.

Det finns nog ingen föräldrar som inte orar sig för sina barn.
Det är klart att om barnet är sjuk eller råkad ut för en olycka - att man är mycket orolig.
Det kan vara så att föräldrar får psykiska och somatiska symptom själv i sådana fall.
Jag förstår allt det där.

Men det som brukar händer att man får oanade krafter för att hjälpa sitt barn - eller man bryta själv ihop. Eller båda -olika periodvis. Men det är ytterst sällan att föräldrar döda sina barn därför att de inte klarar av sina barns sjukdom. Och då är det ett ensamt beslut av en föräldrar. Och i de fall jag har läst där det var så hade det inget att göra med själva lidande till barnet - barnet klarade sig under omständigheterna -men det är föräldern som hade ett identifikationsproblem med barnets sjukdom .

Så: att det kan var outhärdlig att se sitt barn lida ja. Att därför döda sitt barn: det händer bara därför att man själv har en allvarlig personlighetsstörning. Ångest och oro räcker inte som förklaring. Dessa föräldrarna jobbade, jobbade betydlig mer en heltid. Vilken förälder gör det när man tycker synd om sina lidande barn. De som tycker att jobben är viktigare, viktigast av allt?
Du är på rätt spår men landar fel när det kommer till sista meningen - eftersom att skydda ett barn från hotbild eller lidande inte handlar om att jobben är viktigast av allt.
Om det finns ett ekonomiskt hot så kommer det påverka barnet negativt.
Om det rör sig om vräkning kommer barnet att fara illa.
Om det finns en våldsam partner så tolkas döden som enda utvägen för att barnet inte ska lida.
Om det finns en tro att de aldrig kommer tillfriskna så anses framtiden som ett hot om det varit mycket lidande dess innan.

Bakgrunden skiljer sig således men den skeva tanken är det samma.

Jag undrar bara hur du kan veta att jobbet var viktigare än barnen gällande Bjärred?
Du säger att de jobbade mer än heltid. Är det nåt du vet gällande åren sen Agnes insjuknade?

Det kan inte vara så att de inbillade sig att få ihop tillvaron med både ock? De lär inte vara den enda familjen med sjukt barn och bra utbildning som försöker få karriären att gå ihop.
Dessa mördar dock inte sina barn så det kan ju inte vara den huvudsakliga komponenten i det hela.
Det har vi nyss diskuterat, familjer dör inte på löpande band som sagt.

Då är vi nere på individnivå relaterat till stress varav folk hanterar detta olika.
Efter nåt hänt, med facit i hand, brukar det komma oerhört med rekommendationer. Det finns nog ingen gång vi är så intelligenta som när vi vet andras bästa.
SPA och semester kan vara av stor vikt och jättebra för alla parter. Att se över tillvaron och dess trebenta homestas (yrkesliv-fritid-hemmet), se till att få egentid.
Frågan är hur länge det räckt för de här två och om lösningen hade varit temporär.
De borde säkert ha gjort en massa. Främst sökt hjälp gällande krishantering - angående sig själva rent psykiskt för det är väl vad det kokar ner till syvende och sist:
föräldrarna själva och deras kapacitet.
Senast redigerad av develi 2019-03-22 kl. 13:13.
Citera
2019-03-22, 13:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag börjar snart undra hur skruvat det är att inte begripa vad begreppet barmhärtighetsmord innebär relaterat till Bjärred och gemensamt familicide.
Är det nåt hack i empatin som i grunden betyder inlevelseförmåga?
Det kommer om och om igen och det åberopas att föräldrarna fick sista ordet pga sitt brev - den jag svarade har till och med skrivit om dem som om folk ska tro att de är martyrer.

När polis har undersökt detta fall har det varit minst 50-tal förhör runt familjen varav det framträder en bild av deras tillvaro.
Det är inte enbart vad föräldrarna tycker på pressträffen via sitt avsked/förklaringsbrev.

När denna subtyp används för klassificering är det OMSTÄNDIGHETERNA som gör att det hamnar i den grupperingen.
Vad det inte är:
Det är inte att föräldrarna var barmhärtiga.
Det är inte för att de var empatiska.
Det är inte för att nån person ser dem som barmhärtiga.
Det är inte för att nån person ser dem som empatiska.

Vad det är:
Det är föräldrarna som tror, inbillar sig, vantolkar godhetsbegreppet.
De tror att det är en god lösning gällande att avsluta lidande med mord.
Det är imaginär barmhärtighet. Det är pseudo.
Det är en grotesk, makaber störd handling.

Och fetischen av en god handling, ja. En istället-för.

Jag förstår f.ö. föräldrarnas behov av lugnande medel. Anspänningen vid tillfället måste ha kunnat vara formidabel, så att de vibrerar. Vilket får en att undra om de försökt tidigare och misslyckats.

Eller så har de övat, stegvis, som förberedelse, eller i alla händelser gått igenom momenten.

Intaget av lugnande antyder ju en förberedelse, även om de kanske hade sådana piller hemma sen tidigare och hade använt dem förr.

Finns det förresten plats för fler än två personlighetstyper här, för rollen som O: den som flyter ovanpå, och den betyngde, som flyter under?

O borde ju höra till de förra tycker man. Eller hade velat göra...?
Citera
2019-03-22, 13:12
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Varför skulle någon som hårt håller fast ett mordoffer kunna göra detta trots att mordoffret kämpar för sitt liv - utan att forensikerna kan upptäcka minsta spår av detta?

Det blir märken, det efterlämnar spår, det går att rekapitulera hur mordet skedde.
Här har man kunnat konstatera att endast en person genomfört morden på ett sätt som också kunnat göras av en ensam mördare.

Jag tror det är väldigt sannolikt att H har hjälpt till vid själva gärningen. Rent tekniskt är det den som stryper personen som dödar denne. Den som håller fast eller sitter på benen har hjälpt men icke dödat.
Citera
2019-03-22, 13:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag tror inte O och H kikade på historien och statistik. Och statistik har inte förts i all evighet. Sluta förneka allting bara för att du VILL att det skall vara på ett specifikt sätt. Precis som nån till i den här tråden. Det går inte att tillrättalägga saker bara för att man är stenblind. Polisen har sagt sitt. Polisen har lagt pussel och varit mycket noga med de bevis man lagt fram och framförallt de man INTE lagt fram. Och kommit fram till att det är två förövare. Inte mer. Inte mindre.

Det är nog rätt rimligt att båda föräldrarna, som uppges bestämt sig för detta sedan tidig höst, funderat över och kanske läst på om statistik vid familicid.
Varför annars detta knastertorrt rubricerade förklarings/avskedsbrev för att visa bådas skuld?

Minst en person, kanske två, hade helt uppenbart ett behov av att beskriva denna familjeutplåning som två föräldrars verk. Korrekt eller inkorrekt. Det behovet kommer dels av hur det vanligen brukar se ut - och naturligtvis antagligen mest av att det är mycket troligt att det bara finns en handgriplig stryp- och kvävningsmördare i familjen.

Ett förehavande som verkligen inte vem som helst är kapabel till.
Att det skulle finns två tidigare ostraffade handgripliga stryp-mördare i denna lilla familj är rätt osannolikt.

Det var definitivt väldigt viktigt med eftermälet för den som dog sist och la fram/ lät ligga framme alla tre dokumenten på bordet och den framställda pekdatorn.
Och det var/är antagligen inte så viktigt för polisen eller anhöriga att gräva mer för att ev slå hål på de presenterade uppgifterna. Kanske framtiden kommer utvisa något annat.

Oavsett hur många gärningspersoner det fanns i villan - stackars flickor som levde i denna mycket, mycket sjuka miljö. Må ni bli ihågkomna och bevarade i minnet åtminstone hos några.
Den här långa tråden borde tillägnas er.
RIP Agnes och Moa. De absolut säkert verkliga hårt ansatta offren i Bjärred.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-22 kl. 13:21.
Citera
2019-03-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Din berättelse är lika viktig för sammanhanget som Solfnittrets litteraturer. En övning i novellskrivande. Det finns utvecklingspotential i grammatiken.

Ditt sätt att ständigt besvara eller kommentera något helt annat.

Du läser troligtvis inte fakta men håll tillgodo och mentalisera. Två föräldrar må vara tokiga men inte på lika sätt som här. Förresten glöm inte att svensk sjukvård är fantastisk. Glöm inte heller att anhöriga, vänner, grannar alltid ställer upp mer än du anade innan dina barn blev sjuka. Du låter faktiskt som en j-a misantrop ibland.
Citera
2019-03-22, 13:19
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror det är väldigt sannolikt att H har hjälpt till vid själva gärningen. Rent tekniskt är det den som stryper personen som dödar denne. Den som håller fast eller sitter på benen har hjälpt men icke dödat.
Exakt. På samma sätt som H varit med i hela beslutet och planeringen. Även om hon inte fysiskt dödar barnen är hon i exakt lika del skyldig som O.
Citera
2019-03-22, 13:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det är nog rätt rimligt att båda föräldrarna, som uppges bestämt sig för detta sedan tidig höst, funderat över och kanske läst på om statistik vid familicid.
Varför annars detta knastertorrt rubricerade förklarings/avskedsbrev för att visa bådas skuld?

Minst en person, kanske två, hade helt uppenbart ett behov av att beskriva denna familjeutplåning som två föräldrars verk. Korrekt eller inkorrekt. Det behovet kommer dels av hur det vanligen brukar se ut - och naturligtvis antagligen mest av att det är mycket troligt att det bara finns en handgriplig stryp- och kvävningsmördare i familjen.

En förehavande som verkligen inte vem som helst är kapabel till.
Att det skulle finns två tidigare ostraffade handgripliga stryp-mördare i denna lilla familj är rätt osannolikt.

Det var definitivt väldigt viktigt med eftermälet för den som dog sist och la fram/ lät ligga framme alla tre dokumenten på bordet och den framställda pekdatorn.
Och det var/är antagligen inte så viktigt för polisen eller anhöriga att gräva mer för att ev slå hål på de presenterade uppgifterna. Kanske framtiden kommer utvisa något annat.

Oavsett hur många gärningspersoner det fanns i villa - stackars flickor som levde i denna mycket, mycket sjuka miljö. Må ni bli ihågkomna och bevarade i minnet åtminstone hos några.
Den här långa tråden borde tillägnas er.
RIP Agnes och Moa. De absolut säkert verkliga hårt ansatta offren i Bjärred.

Men... nu får du ju faktiskt ge dig. Polisen har kommit fram till att det är två förövare, genom att noggrant gå igenom allt de tagit i beslag, samt brev, dokument och annat. Inte för att de VILL att det skall vara så, utan för att bevisen säger att det ÄR så. Polisen är objektiv. De ser en sak, ett gemensamt beslut. Och därefter försöker de motsäga detta genom att verkligen gå igenom allt de överhuvudtaget hittar i villan. Men det fanns inget alls som sa annat. Alltså slår de fast att vad som såg ut att vara ett gemensamt beslut, faktiskt är det.

Vad då inte viktigt att "gräva mer"? Vad begär du? Du har i en hel tråd, i ett år, misskrediterat polisen. Den enda du litar på är ACA som du påstår att du pratat med i telefon en gång. Påstår. Och det hon sa att det är en mördare. Ok, vi säger att det är O som tagit livet av både barn och blomma. Men inte emot blommans vilja. Hon var med på det, hela hösten ända fram till dagen D.
Citera
2019-03-22, 13:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är deras egen sorg som de försöker döda, troligen ja. Döda depressionen. Laga tandvärken med utplåning.
Ja, det är nåt med den där förlängningen, att vantolka barnen och framtiden genom sig själv och sen allierandet de åstadkommer.
Citera
2019-03-22, 13:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Hahahaha... Det hoppade för mig också men sedan kom det en pdf i stället som fungerade bra.

Typiskt uttalande:

Tanken fanns hos mig med när vi hade det som värst pga pandas/pans. När alla som skulle hjälpa antingen vände oss ryggen eller begick övergrepp på oss. Det fanns en tid då jag förbannade att jag hade fler barn än min pans-sjuka dotter. Hade det inte varit för dem hade jag kanske gjort som föräldrarna i Bjärred.

Notera att man förbannar att man har friska barn som tvingar en att leva snarare än tackar sin lyckliga stjärna för detta.

Notera också hur man upplever att hela världen är emot en, den uppskruvade retoriken ("begick övergrepp på oss" är antagligen en orosanmälan till socialen) och den helt nonchalanta inställningen till det oerhörda i att mörda sina egna barn (skulle kanske gjort samma).
Fick som sagt ett sms - imorse ordagrant sprutade det in märkliga erbjudanden på raken innan jag fick stopp på helvetet. Så om det bara hade varit digitalt flashande.

Jag fick upp länken som var normal och läste diskussionen. Det påminde mig om det som jag citerat förut där nån mamma drog upp Bjärred och som tolkades som risksituation av soc. Sen upp i kammarrätten. Inte att de där satt och hotade med nåt men det kan bli vanskligt att använda fallet som nån slags resultat för sitt eget lidande..
I Bjärred fanns dock en fungerande kontakt med skolan. Ingen orosanmälan. Föräldrarna gick på möten. Här verkar ju inte nåt ha fungerat med kontakterna:
Citat:
I ett mejl till Skolinspektionen har mamman dragit paralleller mellan sin egen familj och den familj som bara några veckor tidigare hittades döda i sitt eget hem, efter att föräldrarna dödat barnen och sig själva. I mejlet till Skolinspektionen skriver mamman att liksom för familjen i Bjärred var den fysiska gränsen nådd och hon hänvisade också till en länk för att tydliggöra vad som hänt med familjen i Bjärred. Mamman bad också om ursäkt för att hon totalt flippat ut.

Enligt stadsdelsnämnden var det omöjligt att tolka innehållet i mejlet på annat sätt än att det som hänt i Bjärred, även kunde hända i den nu aktuella familjen. Föräldrarna själva ansåg att det var anmärkningsvärt att nämnden dragit denna slutsats och menade att mejlet endast skickats för att kritisera Skolinspektionen för att de tog så lång tid på sig att fatta och verkställa beslut. Mamman uppgav att hon ångrade att hon skrivit brevet, som skrevs i ren frustration, och att hon aldrig skulle skada barnen."

"Av den övriga utredningen framgår bland annat att socialtjänsten har tidigare kännedom om familjen och att man försökt att utreda den, dock utan att ha lyckats få någon personlig kontakt med varken barnen eller föräldrarna. Kontakten har istället nästan uteslutande skett mejlvägen.

Inte heller skolhälsovården eller BUP har kunnat få en allians med föräldrarna så att barnens behov har kunnat utredas eller bedömas. Barnen har inte heller haft en fungerande skolgång sedan november 2017 och även tidigare."
http://www.socfamratt.se/rattsfall-jo/lvu/382-omedelbart-omhaendertagande-familjens-situation-liknade-bjaerred-tragedin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in