2019-03-22, 00:57
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
aha, kan inte svara på det men jag har väldigt svårt att tro att det inte är en enhet som man kan koppla fel men men, jag har gissat fel förrut någon gång Men då är det ett katastrof fel i konstruktion av Boeing verkligen katastrof.

Det sitter säkerligen en jäkla massa filter på ingången från censorn, helt klart däremot om dom sitter i censorn eller efter den... ingen aning

Hade jag konstruerat det hade dom suttit i censorn så att alla abonnenter kan få samma data.

Jag läser nu i prel Lion-Air-rapporten

Citat:
The Digital Flight Data Recorder (DFDR) recorded a difference between left and
right Angle of Attack (AoA) of about 20° and continued until the end of recording.
During rotation the left control column stick shaker activated and continued for most
of the flight
.

Det verkar vara just ett rejält systematiskt fel på den ena och även AoA-varningen verkar ha försvunnit ibland (?).

Jag tycker det verkar upplagt för ett "intermittent" MCAS-scenario...
Senast redigerad av KlappMungon 2019-03-22 kl. 01:03.
Citera
2019-03-22, 00:59
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Brukar det finnas den informationen?

Om den är ny eller renoverad finns säkerligen, men kommer den från leverantören så spelar det ingen roll för oss eller hur!

Jäkligt viktigt!

Man är skyldig att ha uppföljning på alla delar i en flygmaskin. Det skall alltså finnas ett reservdelskort som talar om drifttid, när detaljen senast fick översyn osv, detta dör att kunna garsnetera säkerheten på prylen.
Saknas info är inte underhållet per definition korrekt. Det är allvarliga brister om man inte har koll på gångtid och när den prylen ska på nästs översyn.
Dessutom kan det vara piratdelar. Flyget har fått växande problem med icke äkta reservdelar. Vem som helst förstår att det blir farligt.
För 20-30 år sedan tappade en norsk commuterkärran stabilisatorn( totalhaveri). Bultarna som skulle hplla fast stabilisatorn var inte original.

Det jag läst om Lion och flygsäkerhet efter 610 är komprommoterande. Fel tråd så vi låmnar det därhän här.
Men jag har wn del föraningar om vad som kommer finnas i slutrapporten...
Citera
2019-03-22, 01:01
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Nej självklart skall man göra det bästa oberoende vad som står i procedurerna. Jag bara menar att dessa skall vara så bra det är möjligt för att de skall fungera i dummy-mode. Alla besättningar kan hamna där oberoende av grundnivå.

En del har åtminstone tidigare hävdat att inget behöver ändras i manualen utan att det räcker med att "runaway stablizer"-proceduren finns för den fungerar. Jag har ytterligt svårt att förstå den inställningen.
Det blir inget bra att införa ytterligare en checklista som man ska kunna utantill.

Istället kommer man antagligen ändra den befintliga, så att det tydliggörs att man ska använda den även vid intermittenta trimproblem.
Detta samt träning fokuserat på den typen av runaway trim.

Som det varit hittills tror jag många piloter mentalt varit inställda på att runaway trim är ett snabbt förlopp av oavbruten trimning. Det har bidragit till att åtminstone piloterna på Lion hade svårt att identifiera problemet på ett korrekt sätt.

Citat:
Vi vet att Boeing har ljugit, myglat och dolt saker och vi vet att dom är otroligt pressade av Airbus då vet vi också vad dom kan hitta på och vi vet att detta flygplanet inte var något dom hade velat konstruera men dom sov på sin post och vaknade av Airbus 320neo då blev dom desperata.
Detta är fakta, ingen förnekar detta så Boeing är det vi framförallt borde diskutera men jag har
f-n mig inte sett en rad om den
men OY har svamlat om döda piloters inkompetens hur mycket som helst.
Prova att starta en tråd om det i konspirationsforumet, så ska du se att du hittar folk som hakar på.
Senast redigerad av ksv 2019-03-22 kl. 01:05.
Citera
2019-03-22, 01:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är det inte tecken på en bristfällig kultur, när man tar ifrån piloterna allt sunt förnuft och logiskt tänkande och tvingar dessa tänka som "dumma maskiner" och blint lyda checklistor, som kanske inte alltid innehåller alla tänkbara scenarier? Är inte piloten där för att övervaka den riktiga, ibland, dumma maskinen (flygplanet)?

Vi har en maskin som oönskat påverkar höjdrodret till nos ner, detta är katastrofalt och kommer leda till en krasch, det kan inte piloterna på varken ET planet eller Lionair planet varit omedvetna om. Det mest effektiva sättet att få stopp på oönskat eltrim av höjdrodret är ju att helt enkelt stänga av eltrimmen, väldigt logiskt och ingen avancerad raketforskning. Speciellt i Lionair fallet kan man ju undra varför man kämpar mot det oönskade nedtrimmandet gång på gång, istället för att bara ta kommandot över maskinen och stänga av eltrimmen.

Men jag som passagerare blir smått mörkrädd om piloterna som flyger är helt obenägna att ta egna snabba beslut i en kritisk situation. Detta, upplever jag, som ett större problem än att ett nytt plan kan få ett tekniskt fel. Ett tekniskt fel som i sig inte är katastrofalt.

För oavsett hur man vrider och vänder på det, var lösningen på problemet inte svårare än att slå ifrån två knappar, eller hur? Även om man är hobbypilot/flashbackpilot så består de faktumet.

Möjligen har det diskuterats tidigare, jag har inte läst alla sidorna i tråden.

Känns det inte som att en av piloterna i cockpiten kanske skulle ha ett öga på höjdrodrets trim när den uppenbarligen får för sig att ändra läge hela tiden? Bör inte första saken man misstänker vara höjdrodret när planet gör nose down? Och därmed uppmana en att kanske hålla extra koll på trimhjulen?

Jag har för mig att KSV länkade till en AA föreläsning, minns inte om det bara var en del. Här finns i alla fall en av filmerna och som är hyfsat talande angående checklista.

Rekommenderar att se samtliga, mycket har relevans för ämnet i tråden, särskilt vad gäller det här med hur viktigt det är att prioritera kontrollen först, och fundera sedan.

https://youtu.be/FF2Fhi-TT0o

En regel finns inte i tryckt format därför att den alltid gäller överallt enligt föreläsaren.

Regain and maintain control.

Det säger sig självt att kontroll av flygplanet är prio ett.

Likaså är medvetenhet och lägesuppfattning ett måste om man skall kunna agera ögonblickligen.
Citera
2019-03-22, 01:59
Medlem
lasternassummas avatar
Chesley Sullenberger om Boeing, 737 MAX och FAA
Jag tror att Sully, efter "the miracle on the Hudson" är känd och respekterad bland flygintresserade.
Så här säger kan om Boeing, 737 MAX och FAA:
«Our credibility as leaders in aviation is being damaged. Boeing and the FAA have been found wanting in this ugly saga that began years ago, but has come home to a roost with two terrible fatal crashes, with no survivors. In less than five month. On a new airplane type, the Boeing 737 MAX 8. Something that is unprecedented in modern aviation history.»

Captain Sullenberger
https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=5BLffnYD_28

Citera
2019-03-22, 02:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Chesley Sullenberger om Boeing, 737 MAX och FAA
Jag tror att Sully, efter "the miracle on the Hudson" är känd och respekterad bland flygintresserade.
Så här säger kan om Boeing, 737 MAX och FAA:
«Our credibility as leaders in aviation is being damaged. Boeing and the FAA have been found wanting in this ugly saga that began years ago, but has come home to a roost with two terrible fatal crashes, with no survivors. In less than five month. On a new airplane type, the Boeing 737 MAX 8. Something that is unprecedented in modern aviation history.»

Captain Sullenberger
https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=5BLffnYD_28

En känd och aktad pilot uttrycker sin åsikt, dock nämner han ingenting om säkerhetskulturen i Lion Air och Ethiopian Airlines.

Det aktuella flygplanet var inne för underhåll den 4:e mars har jag för mig. Också en likhet med Lions havererade flygplan, någon har pillat på prylarna i nära anslutning till haverierna.

Vet du eller Sully något som vi andra inte känner till, är det helt uteslutet att någon har slarvat på underhållsavdelningen?
Citera
2019-03-22, 03:52
Medlem
lasternassummas avatar
Boeing ska återupprätta förtroendet för 737 MAX – Med simulator
Tiil helgen har Boeing bjudit in AA-piloter för att testa den uppgraderade versionen av MCAS i simulator.

American Airline pilots expect to test 737 MAX software fix in Boeing simulator
«American Airlines Group Inc pilots expect to test Boeing Co's 737 MAX software fix on the U.S. manufacturer's simulators this weekend, officials from the pilots' union told Reuters on Thursday, a key step in restoring pilots' confidence in the aircraft after two fatal crashes.»

https://www.metro.us/news/the-big-stories/american-airline-pilots-expect-to-test-737-max-software-fix-boeing-simulator

Jag undrar om Norweigans, Lion Airs och Ethiopian Airs 737-piloter också kommer att bli inbjudna?

Citera
2019-03-22, 04:11
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En känd och aktad pilot uttrycker sin åsikt, dock nämner han ingenting om säkerhetskulturen i Lion Air och Ethiopian Airlines.

Det aktuella flygplanet var inne för underhåll den 4:e mars har jag för mig. Också en likhet med Lions havererade flygplan, någon har pillat på prylarna i nära anslutning till haverierna.

Vet du eller Sully något som vi andra inte känner till, är det helt uteslutet att någon har slarvat på underhållsavdelningen?

Han kommenterar utifrån det han nu känner till om systemets effekt på centrala kontrollfunktioner och att Boeing inte informerade om detta. Hans bedömning som pilot är att detta borde gjorts.

Det borde då (enligt hans bedömning) gjorts även om dessa olyckor aldrig inträffat. Det är hans åsikt om tekniken och den information som (inte) givits för att en pilot skall kunna hantera planet på bästa och säkraste sättet.

Om du sedan lyckas bevisa att just de här olyckorna berodde på att utomjordingar styrde planen ner i backen så spelar det alltså ingen roll för det han diskuterar.

Du kan förstås kontra med att utifrån din erfarenhet som pilot, beteendevetare el dyl så fanns inget sådant behov.
Nu är det kanske så att människor har en (kanske ibland alltför) stor tilltro till auktoriteter så det blir nog lite orättvist där. Många kommer fästa mer vikt vid det Sully säger än det du säger.
Senast redigerad av KlappMungon 2019-03-22 kl. 04:15.
Citera
2019-03-22, 05:18
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det blir inget bra att införa ytterligare en checklista som man ska kunna utantill.

Istället kommer man antagligen ändra den befintliga, så att det tydliggörs att man ska använda den även vid intermittenta trimproblem.
Detta samt träning fokuserat på den typen av runaway trim.

Som det varit hittills tror jag många piloter mentalt varit inställda på att runaway trim är ett snabbt förlopp av oavbruten trimning. Det har bidragit till att åtminstone piloterna på Lion hade svårt att identifiera problemet på ett korrekt sätt.

Ja det är klart att de som använder systemet skall lägga upp detta med checklistorna som de vill.

Jag har iofs svårt att förstå varför man på sikt skulle vilja hantera ett MCAS-fel med "stab trim cutout" överhuvudtaget. Varför stänga av ett system som det inte är något fel på (eltrimmen) och göra systemet mer tungjobbat än vad det behöver vara?

Det är en "dirty fix". Sätt en dit en knapp som blockerar MCAS och flyg på med normal trimfunktion.

Om det är ont om plats så föreslår jag att man t ex tar bort lampan "speed trim fail" och sätter knappen där. Åtgärden om denna lampa lyser är: Continue normal operation. Det känns som man skulle klara att vidta denna åtgärd helt utan indikering om det kniper...

Citat:
EDIT 2: Bulletinen från Boeing säger faktiskt att de tar 5 sek från det man släpper trimknappen, så bortse från det jag skrev ovan.

Jag rättar mig själv också: även Speed trim är inaktiverat just 5 sekunder efter knapptrim (och inte 10 som jag skrev).
Senast redigerad av KlappMungon 2019-03-22 kl. 05:42.
Citera
2019-03-22, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Knappast däremot så börjar han leta i rätt enda på problemet då syftet är att undvika fler olyckor.
Citera
2019-03-22, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Jag tänkte mig nog inte att själva "vimpeln" utanpå sitter snett utan att någon vinkelgivare längre in eller så är felvriden.

Vad består dessa AoA-disagree-varningar i annars. Är det alltid "totalfel" på en av dem?

Annars har jag läst argumentet att det inte är så solklart hur man skall implementera det hela eftersom man kan får en viss AoA-skillnad i svängar t ex. Det borde väl inte vara svårt att komma runt om det alltid är "totalkajko" med en av givarna.
Okej, ärligt talat har jag ingen aning alls om hur dom är konstruerade dock har jag inbillat mig att det är en variant av pitotröret som mäter fart men som sagt noll koll.

Dock nycklar man alltid eller man ska alltid nyckla saker som kan monteras fel.

Den enhet som man byter, är inte den helt komplett och funktionstestad?
Citera
2019-03-22, 09:36
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Okej, ärligt talat har jag ingen aning alls om hur dom är konstruerade dock har jag inbillat mig att det är en variant av pitotröret som mäter fart men som sagt noll koll.

Dock nycklar man alltid eller man ska alltid nyckla saker som kan monteras fel.

Den enhet som man byter, är inte den helt komplett och funktionstestad?

Jag har ingen specifik koll men principiellt så är det en vindflöjel som man i sin tur sätter på något som ger "vinkeln". Skulle man göra en själv så skulle man väl bara sätta den på en potentiometer och sedan lägga på en spännning och ta ut en signal på mittpinnen.

Sätter man den fel på potentiometerns "kuggar" eller om potentiometern sitter felvriden så blir det ett konsistent systematiskt fel. Det vore väl inte första gången det hände i flygvärlden. Det förekommer väl tom kinadelar enligt ryktet. Den skall väl värmas på något sätt. Kanske har man använt nån felaktig plast som smält och så stelnar den i fel läge sen. Det finns säker ett otal "murphys".

Det luriga är också att när planet står på marken så far flöjeln som den vill i blåsten. Inte förr än man fått upp rejäl fart så visar den säkert nåt vettigt. Den "ska" säkert testas på något sätt men litar vi på det?

random AoA på google: https://www.ameteksfms.com/-/media/ameteksensors/documents/sensor%20data%20sheets/angle-of-attack.pdf
monterad AoA: https://airwaysmag.com/wp-content/uploads/2018/11/1200px-Angle_of_attack_indicator_1.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

Sägs ha håldelning så att den inte ska gå montera fel. Däremot skall den tydligen kalibreras efter montering. Vi vet att den som mobterades på Lion610 visade runt 20 grader för mycket.
Den reagerade och rörde sig på det sätt den ska men hela tiden med cirka 20 graders offset. Mycket tyder på att kalibreringen inte gjort eller gjorts fel.
Om samma givare anvöbds till höger och vänster kommer man behöva göra någon form av anpassning.

20 graders kalibreringsfel känns väldigt mycket. Man får hoppas att komponenterna har betydligt lägre toleranser än så. Sedan blir det väl nån temperaturkalibrering men ändå är det långsökt.
Senast redigerad av KlappMungon 2019-03-22 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in