Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Om man i det aktuella fallet stänger av vänster switch är helt egalt. Det är endast den högra som har någon betydelse.
Lion-Air kunde nöjt sig med den och ändå gjort "enligt boken" eftersom det inte finns nuågon algoritm i t ex QRH som täcker MCAS ändå. Felet uppfyller inte kriterierna för vare sig "runaway stabilizer", "stabilizer out of trim", eller "stabilizer trim inoperative" så de kunde ju löst det lite som de vill, bara de fixat det i praktiken.
I framtiden vore det ju bra om man kunde inaktivera MCAS separat även om FlahBack-flygarna bara "trycker på två knappar och flyger vidare som om ingenting hänt".
För vanliga dödliga piloter som fortfarande har stickshakern vibrerande som en tryckluftsborr i händerna och AoA-varningar, kanske befinner sig på höjd nu, skall planera ett avbrytande av flygningen osv så är det nog säkrare om man kan använda eltrimmen fortfarande. Det blir tid över till viktigare saker än att sitta och veva trimmen manuellt helt i onödan.
(fast FlashBack-flygarna som nu bedriver flygskola för både nu levande och döda piloter skulle antagligen inte ens få igång strömmen i cockpit så de skulle inte behöva flyga vare sig med eller utan eltrim)
Tack !
Det är ju (ytterligare) en möjlighet. Pilot bryter endast ena (vänstra) switchen, av misstag. Kanske väl långsökt, men inte omöjligt.
I övrigt finner jag det "intressant" att detekteringen av felfallet verkar vara delvis ett normalfall, dvs när annan trim jobbar vid stigning (för det görs väl?). Så hur veta? (Man kanske borde inse av andra visuella och mekaniska skäl?)
Samt att Boeing själva i sin Bulletin öppnar för att man kanske inte alltid ska "stänga av direkt". De säger ju själva i sin "Note" att det initialt kan vara tungt att trimma tillbaka och kan få behöva köra den elektriska trimmern *före* man stänger av.
https://theaircurrent.com/wp-content/uploads/2018/11/boeing-737-max-service-bulletin-AOA-1240x1020.jpeg
Dvs, Boeing säger att man ska följa Runaway Stabilizer NNC (som leder till avstängning av stab trim vilket får MCAS att stängas av (hävdas det ...). Samtidigt säger de (indirekt) att man kanske ska eltrimma först och sedan stänga av. Möjligen en källa till confusion?
Den pilot som är snabb (som en "dansk registreringsbeteckning") och följer rutin till pricka skulle antagligen direkt inse och köra Runaway Stabilizer NNC och få stopp på fortsatt MCAS-trim. Men nu behöver han trimma tillbaka och det är både svårt och tungt (och behöver dessutom kanske hantera annat som larmar etc). Han slår då på den elektriska trimmen igen (indirekt beskrivet av Boeing) för att el-trimma tillbaka. Men då aktiveras MCAS igen ...
Så även den som följer checklistor och rutiner kan i princip drabbas av detta öde. Inte omöjligen.
(Det perfekta är ju att eltrimma tillbaka ordentligt och sedan DIREKT stänga av. Inser vi ju här i soffan.)
Så det finns ju en öppning att även den "utbildade" skulle misslyckas rädda situationen.
Och med "utbildade" menar jag i detta fall nog mest den som "upplärts att göra något i en övning" (som de kanske knappt ens förstår, om man ska vara elak), mer än en som är "utbildad och förstår".
Min poäng:
- Det är lätt att hitta saker som kan vara delar i en kedja. Bara genom att läsa Boeings dokumentation allena.
// Och NEJ, jag har aldrig flugit en airliner. Men väl "sportflygplan". Där allt är manuellt ... eller nåja, vi har plan med TV-skärmar också ... (Och jag gillar dem inte - av säkerhetsskäl för den sällan-flygande. F*n tro't om det inte finns "autotrim" där också ...

)