2019-03-22, 00:31
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det här är inte från en Boeing 737, men så här inleder man Emergency Procedures-avdelningen på typen jag flyger:

Så, ja: har man löst problemet innan man kommer till cutoff så bör man ju inte göra det där och då. Men om trimproblemen återkommer måsta man ju fortsätta försöka lösa det, på det bästa sätt man kan tillsammans med hur tillverkaren menar att man ska lösa nödåtgärden.

Nej självklart skall man göra det bästa oberoende vad som står i procedurerna. Jag bara menar att dessa skall vara så bra det är möjligt för att de skall fungera i dummy-mode. Alla besättningar kan hamna där oberoende av grundnivå.

En del har åtminstone tidigare hävdat att inget behöver ändras i manualen utan att det räcker med att "runaway stablizer"-proceduren finns för den fungerar. Jag har ytterligt svårt att förstå den inställningen.
Citera
2019-03-22, 00:32
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Jag är inte nyfödd.

Men innan allt svammel om att saker är dåligt utfört, fixa fakta eller var ödmjuk eller helt tyst.

Någon skit tidning, varför skulle den vara mer korrekt? Då tänker jag och alla andra normala att
Boeing är den som myglar.

Vi ska få fabla och hitta på eget skit, som sker i tråden men medias ibland kvalitativa grävarbete ska inte få nämnas?
Stod det inte att de hade källor i utredningen?
Jag påstår att du ska vara helt tydt om du inte låter andra tala. Eller är du moderator och ksv bryter mot någon regel ?
Citera
2019-03-22, 00:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är det inte tecken på en bristfällig kultur, när man tar ifrån piloterna allt sunt förnuft och logiskt tänkande och tvingar dessa tänka som "dumma maskiner" och blint lyda checklistor, som kanske inte alltid innehåller alla tänkbara scenarier? Är inte piloten där för att övervaka den riktiga, ibland, dumma maskinen (flygplanet)?

Vi har en maskin som oönskat påverkar höjdrodret till nos ner, detta är katastrofalt och kommer leda till en krasch, det kan inte piloterna på varken ET planet eller Lionair planet varit omedvetna om. Det mest effektiva sättet att få stopp på oönskat eltrim av höjdrodret är ju att helt enkelt stänga av eltrimmen, väldigt logiskt och ingen avancerad raketforskning. Speciellt i Lionair fallet kan man ju undra varför man kämpar mot det oönskade nedtrimmandet gång på gång, istället för att bara ta kommandot över maskinen och stänga av eltrimmen.

Men jag som passagerare blir smått mörkrädd om piloterna som flyger är helt obenägna att ta egna snabba beslut i en kritisk situation. Detta, upplever jag, som ett större problem än att ett nytt plan kan få ett tekniskt fel. Ett tekniskt fel som i sig inte är katastrofalt.

För oavsett hur man vrider och vänder på det, var lösningen på problemet inte svårare än att slå ifrån två knappar, eller hur? Även om man är hobbypilot/flashbackpilot så består de faktumet.

Möjligen har det diskuterats tidigare, jag har inte läst alla sidorna i tråden.

Känns det inte som att en av piloterna i cockpiten kanske skulle ha ett öga på höjdrodrets trim när den uppenbarligen får för sig att ändra läge hela tiden? Bör inte första saken man misstänker vara höjdrodret när planet gör nose down? Och därmed uppmana en att kanske hålla extra koll på trimhjulen?

Enligt pilotcitat om 737, som varit uppe tidigare i tråden:
«Just after takeoff there is a lot going on with trim, power, configuration changes, and as noted above, the darn speed trim is always moving that trim wheel in seemingly random directions to the point that experienced NG pilots would treat its movement as background noise and normal ops. Movement of the trim wheel in awkward amounts and directions would not immediately trigger a memory item response of disconnecting the servos. No way.»
I fallet med JT43, flygningen innan JT610, så var det, enligt uppgifter häromdagen, en tredje pilot i cockpit som talade om vad som pågick och vad som skulle göras och som hindrade planet från att gå i backen.

När JT610 gick ner i vattnet så var det, som jag tolkar det, mindre än 20 sekunder efter det att den sista automatiska trimningen (troligen av MCAS) hade inletts. Det ger IMO en uppfattning om vad som krävs av piloterna i det läget.

Dom ska på några sekunder:
– Avgöra vad som håller på att hända.
– Ingripa och avbryta den automatiska trimningen, trimma tillbaka och samtidigt häva dykningen som just inletts.

Tuff job...

Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-22 kl. 01:02.
Citera
2019-03-22, 00:35
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Vad menar du med att den är felmonterad, att den sitter "snett", det kan vara möjligt men att en tekniker sätter en sådan vinge snett, nja jävligt otroligt men möjligt dock ser man hur den ska sitta om man inte är full.

Saker som man inte ser nycklar man alltid, dvs man tillser att det inte går att montera fel tex osymetriska skruvhål.

Jag tänkte mig nog inte att själva "vimpeln" utanpå sitter snett utan att någon vinkelgivare längre in eller så är felvriden.

Vad består dessa AoA-disagree-varningar i annars. Är det alltid "totalfel" på en av dem?

Annars har jag läst argumentet att det inte är så solklart hur man skall implementera det hela eftersom man kan får en viss AoA-skillnad i svängar t ex. Det borde väl inte vara svårt att komma runt om det alltid är "totalkajko" med en av givarna.
Citera
2019-03-22, 00:36
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Jag är inte nyfödd.

Men innan allt svammel om att saker är dåligt utfört, fixa fakta eller var ödmjuk eller helt tyst.

Någon skit tidning, varför skulle den vara mer korrekt? Då tänker jag och alla andra normala att
Boeing är den som myglar.
Nu vet jag inte om Wall Street Journal är en skittidning direkt.

Tills dess att en slutlig haverirapport presenterats kommer vi få hålla till godo med uppgifter från media.
Citera
2019-03-22, 00:39
Bannlyst
Citat:
Vi ska få fabla och hitta på eget skit, som sker i tråden men medias ibland kvalitativa grävarbete ska inte få nämnas?
Stod det inte att de hade källor i utredningen?
Jag påstår att du ska vara helt tydt om du inte låter andra tala. Eller är du moderator och ksv bryter mot någon regel ?
Jag hatar när man hittar på saker och inte har det minsta belägg, då ska man hålla tyst speciellt som vi anklagar personer otroligt ofta här, skrämmade.

Vi vet att Boeing har ljugit, myglat och dolt saker och vi vet att dom är otroligt pressade av Airbus då vet vi också vad dom kan hitta på och vi vet att detta flygplanet inte var något dom hade velat konstruera men dom sov på sin post och vaknade av Airbus 320neo då blev dom desperata.
Detta är fakta, ingen förnekar detta så Boeing är det vi framförallt borde diskutera men jag har
f-n mig inte sett en rad om den men OY har svamlat om döda piloters inkompetens hur mycket som helst.
Citera
2019-03-22, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nu vet jag inte om Wall Street Journal är en skittidning direkt.

Tills dess att en slutlig haverirapport presenterats kommer vi få hålla till godo med uppgifter från media.
"i få hålla till godo med uppgifter från media" hellre än en preliminär rapport

Är du på riktigt, jag hoppas du kryper ned på knä och ber om förlåt om ett år.
Citera
2019-03-22, 00:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
http://www.defenseworld.net/news/23768/Installation_Record_of_AOA_Sensor_not_in_Lion_Air_ Crash_Investigation_Report__Boeing#.XJQgkaRwHDs

Citat:
preliminary report on the 737 MAX Lion Air Flight 610 crash does not include records as to the installation or calibration of the Angle of Attack (AOA) sensor, nor does the report indicate whether the sensor was new or refurbished.

Information om det här finns på flera ställen( många).
Citera
2019-03-22, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Enligt pilotcitat om 737, som varit uppe tidigare i tråden:
«Just after takeoff there is a lot going on with trim, power, configuration changes, and as noted above, the darn speed trim is always moving that trim wheel in seemingly random directions to the point that experienced NG pilots would treat its movement as background noise and normal ops. Movement of the trim wheel in awkward amounts and directions would not immediately trigger a memory item response of disconnecting the servos. No way.»
I fallet med JT43, flygningen innan JT610, så var det, enligt uppgifter häromdagen, en tredje pilot i cockpit som talade om vad som pågick och vad som skulle göras och som hindrade planet från att gå i backen.

När JT610 gick ner i vattnet så var det, som jag tolkar det, mindre än 20 sekunder efter det att den sista automatiska trimningen (troligen av MCAS) hade inletts. Det ger IMO en uppfattning om vad som krävs av piloterna i det läget.

Dom ska på några sekunder:
–*Avgöra vad som håller på att hända.
– Ingripa och avbryta den automatiska trimningen, trimma tillbaka och samtidigt häva dykningen som just inletts.

Tuff job...

Vi talar helt över huvudena på varann nu känns det som, du snackade om 20 sekunder för att felsöka. Att dom hade problem med att få höjd, och bibehålla den nuvarande var ett faktum 10 minuter innan den sista automatiska trimningen. Då börjar felsökandet där, att den sista nedtrimningen sänkte planet och inte de 26 st innan, berodde ju tydligen på att det var andra piloten som skötte spakandet där, och inte använde den manuella trimknappen på samma sätt som hans kollega i sätet bredvid hade gjort innan, varpå mcas helt övervann den manuella inputen.
https://cms.qz.com/wp-content/uploads/2018/11/Screen-Shot-2018-11-28-at-3.03.58-PM.png?w=1240&strip=all&quality=75 (diagram med pilotens manuella trimningar och de som var triggade av MCAS)

Det som talar till ETs nackdel är ju att dom hade fler bekymmer att tänka på än lionair händelsen, tex berg som gjorde att det inte räckte med att bibehålla nuvarande höjd som jag förstått det. Men till deras fördel var MCAS känt över världen då...
Citera
2019-03-22, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Jag tänkte mig nog inte att själva "vimpeln" utanpå sitter snett utan att någon vinkelgivare längre in eller så är felvriden.

Vad består dessa AoA-disagree-varningar i annars. Är det alltid "totalfel" på en av dem?

Annars har jag läst argumentet att det inte är så solklart hur man skall implementera det hela eftersom man kan får en viss AoA-skillnad i svängar t ex. Det borde väl inte vara svårt att komma runt om det alltid är "totalkajko" med en av givarna.
aha, kan inte svara på det men jag har väldigt svårt att tro att det inte är en enhet som man kan koppla fel men men, jag har gissat fel förrut någon gång Men då är det ett katastrof fel i konstruktion av Boeing verkligen katastrof.

Det sitter säkerligen en jäkla massa filter på ingången från censorn, helt klart däremot om dom sitter i censorn eller efter den... ingen aning

Hade jag konstruerat det hade dom suttit i censorn så att alla abonnenter kan få samma data och att jag kan köpa in den från andra leverantörer utan att behöva anpassa mig.
Senast redigerad av sukhoi-t50 2019-03-22 kl. 00:54.
Citera
2019-03-22, 00:49
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Om man i det aktuella fallet stänger av vänster switch är helt egalt. Det är endast den högra som har någon betydelse.

Lion-Air kunde nöjt sig med den och ändå gjort "enligt boken" eftersom det inte finns nuågon algoritm i t ex QRH som täcker MCAS ändå. Felet uppfyller inte kriterierna för vare sig "runaway stabilizer", "stabilizer out of trim", eller "stabilizer trim inoperative" så de kunde ju löst det lite som de vill, bara de fixat det i praktiken.

I framtiden vore det ju bra om man kunde inaktivera MCAS separat även om FlahBack-flygarna bara "trycker på två knappar och flyger vidare som om ingenting hänt".

För vanliga dödliga piloter som fortfarande har stickshakern vibrerande som en tryckluftsborr i händerna och AoA-varningar, kanske befinner sig på höjd nu, skall planera ett avbrytande av flygningen osv så är det nog säkrare om man kan använda eltrimmen fortfarande. Det blir tid över till viktigare saker än att sitta och veva trimmen manuellt helt i onödan.

(fast FlashBack-flygarna som nu bedriver flygskola för både nu levande och döda piloter skulle antagligen inte ens få igång strömmen i cockpit så de skulle inte behöva flyga vare sig med eller utan eltrim)
Tack !

Det är ju (ytterligare) en möjlighet. Pilot bryter endast ena (vänstra) switchen, av misstag. Kanske väl långsökt, men inte omöjligt.

I övrigt finner jag det "intressant" att detekteringen av felfallet verkar vara delvis ett normalfall, dvs när annan trim jobbar vid stigning (för det görs väl?). Så hur veta? (Man kanske borde inse av andra visuella och mekaniska skäl?)

Samt att Boeing själva i sin Bulletin öppnar för att man kanske inte alltid ska "stänga av direkt". De säger ju själva i sin "Note" att det initialt kan vara tungt att trimma tillbaka och kan få behöva köra den elektriska trimmern *före* man stänger av. https://theaircurrent.com/wp-content/uploads/2018/11/boeing-737-max-service-bulletin-AOA-1240x1020.jpeg

Dvs, Boeing säger att man ska följa Runaway Stabilizer NNC (som leder till avstängning av stab trim vilket får MCAS att stängas av (hävdas det ...). Samtidigt säger de (indirekt) att man kanske ska eltrimma först och sedan stänga av. Möjligen en källa till confusion?

Den pilot som är snabb (som en "dansk registreringsbeteckning") och följer rutin till pricka skulle antagligen direkt inse och köra Runaway Stabilizer NNC och få stopp på fortsatt MCAS-trim. Men nu behöver han trimma tillbaka och det är både svårt och tungt (och behöver dessutom kanske hantera annat som larmar etc). Han slår då på den elektriska trimmen igen (indirekt beskrivet av Boeing) för att el-trimma tillbaka. Men då aktiveras MCAS igen ...
Så även den som följer checklistor och rutiner kan i princip drabbas av detta öde. Inte omöjligen.
(Det perfekta är ju att eltrimma tillbaka ordentligt och sedan DIREKT stänga av. Inser vi ju här i soffan.)

Så det finns ju en öppning att även den "utbildade" skulle misslyckas rädda situationen.

Och med "utbildade" menar jag i detta fall nog mest den som "upplärts att göra något i en övning" (som de kanske knappt ens förstår, om man ska vara elak), mer än en som är "utbildad och förstår".

Min poäng:
- Det är lätt att hitta saker som kan vara delar i en kedja. Bara genom att läsa Boeings dokumentation allena.

// Och NEJ, jag har aldrig flugit en airliner. Men väl "sportflygplan". Där allt är manuellt ... eller nåja, vi har plan med TV-skärmar också ... (Och jag gillar dem inte - av säkerhetsskäl för den sällan-flygande. F*n tro't om det inte finns "autotrim" där också ... )
Citera
2019-03-22, 00:50
Bannlyst
Citat:
http://www.defenseworld.net/news/23768/Installation_Record_of_AOA_Sensor_not_in_Lion_Air_ Crash_Investigation_Report__Boeing#.XJQgkaRwHDs

Information om det här finns på flera ställen( många).
Brukar det finnas den informationen?

Om den är ny eller renoverad finns säkerligen, men kommer den från leverantören så spelar det ingen roll för oss eller hur!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in