2019-03-21, 23:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har också hört att det fanns handskrivet brev till anhöriga. Det finns ingen anledning för polisen att ens nämna det på PT, det är oerhört privat och angår endast de anhöriga

Varför skulle polisen - lögnaktigt - uppge att det fanns tre återfunna dokument i villan?
Om det fanns betydligt fler bevis på gemensamt gärningsmannaskap. Det naturliga vanligt förekommande är att efterlämnade dokument vid suicid innehåller något adresserat till närstående. Hade varit både naturligt och rimligt att uppge detta av polisen.

Polisen uppgav tre saker:
ett testamente, ett avskeds/förklaringsbrev och någonting med praktiskt information.
Eftersom polisen som hittade dem uppgav att det låg ett USB.minne på bordet gissar jag att detta innehöll den praktiska informationen, ex om huset, företaget etc. Kan även ha kompletterat till USB legat kopior av husköpet, kontrakt etc.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-21 kl. 23:46.
Citera
2019-03-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Föräldrarna kanske upplevde/trodde att döden skulle vara en lindring? Varför tror du att dom dödade sina barn?

Om jag hade visst det, så hade jag nog inte varit kvar här. Begår man självmord så orkar man nog inte att leva mer och ser döden som en lindring. Det tror jag också. Men att de dödade sina barn därför att de inte orkade se dem lida? Tror jag inte på. Döttrarna var inte så sjuka - inte efter det som kommit fram hittills. Det förklarar ingenting. Två föräldrar med en störd personlighet som triggade varandra i att se att livet var meningslöst när det kom problem? Vet ej. Kan fortsatt tänka mig att de symptom som barnen eventuellt visade var ett resultat var förhållanden i familjen. Men så länge man inte vet mer är det svårt stt bedöma.
Citera
2019-03-21, 23:45
Medlem
Anabellas avatar
Till den det berör - ett märkligt sätt att inleda ett avskedsbrev, verkligen.
Däremot är det en helt vanlig inledningsfras när det gäller ett öppet brev som man har tänkt att skicka runt till ett antal myndigheter och samhällsrepresentanter.
Ponera att O i samråd med H har författat ett brev där de riktar skarp kritik mot t ex skolan, sjukvården, socialtjänsten, konkreta personer och myndighetsutövare fanns utpekade. Jag tror att det är det som de maskade textraderna kan handla om och då har jag större förståelse att de är maskade. Frasen "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening" smälter också i den kontexten.
Brevet skrivs ut men bara en kopia har den inledande frasen: Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv.
H sätter sin signatur under hela bunten ovetande att hon skriver under sin egen och sina barns dödsdom.
En hypotes. Varför inte?
Citera
2019-03-21, 23:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Definitiv väldigt allvarligt.
Om vederbörande inte var en anhörig, finns det en läcka någonstans. Någon har allvarligt brutit sin tystnadsplikt och denne någon finns antingen hos polisen, kanske inom vården eller på Rättmedicin i Lund.
Fullt i klass med att uppge att man sett barnens sekretessklassade sjukintyg och berätta om deras mycket privata och hemliga diagnoser i en tråd på nätet.
Men du har ju inget bevis ens så vad överdriver du nån oro för?
Rivsår och skit är det ju du som ville ponera om i tråden på bas av nada fakta.
Citera
2019-03-21, 23:57
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Däremot är det en helt vanlig inledningsfras när det gäller ett öppet brev som man har tänkt att skicka runt till ett antal myndigheter och samhällsrepresentanter.
Ponera att O i samråd med H har författat ett brev där de riktar skarp kritik mot t ex skolan, sjukvården, socialtjänsten, konkreta personer och myndighetsutövare fanns utpekade. Jag tror att det är det som de maskade textraderna kan handla om och då har jag större förståelse att de är maskade. Frasen "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening" smälter också i den kontexten.
Brevet skrivs ut men bara en kopia har den inledande frasen: Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv.
H sätter sin signatur under hela bunten ovetande att hon skriver under sin egen och sina barns dödsdom.
En hypotes. Varför inte?

Så får man väl inte göra. Det blir ju falskspel - å det grövsta.....
Citera
2019-03-21, 23:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
En hypotes. Varför inte?

Visst är det så.
Precis som Reviews också redogjorde för, är de underlag som polisen refererar till osäkra till sitt upplägg - i vart fall av det vi fått beskrivet och sett i form av testamentet och några rader i ett avskeds/förklaringsbrev.
Gamla mail i en avsiktligt framlagd dator, där man inte kan avgöra vem som suttit bakom tangentbordet, är svårt att se som konkreta ”bevis”.

Det är tre väldigt diskutabla och kanske tveksamma indicier - ej bevis - på gemensamma GM.

Om det däremot finns film, flera brev mm som ovedersägligt bevisar att de planerat och beslutat allt detta tillsammans, är det väl rätt rimligt att polisen uppger det? Varför låta bli?
Citera
2019-03-21, 23:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
En hypotes. Varför inte?
Ja - Tack för den briljanta hypotesen! Av språkbruket att döma riktar sig brevet till en myndighet. Fullt möjligt att i praktiken utföra detta.
Av någon som ville ha med sig partnern som medgärningsman. Och skylla på en sjukdom.
Citera
2019-03-22, 00:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men du har ju inget bevis ens så vad överdriver du nån oro för?
Rivsår och skit är det ju du som ville ponera om i tråden på bas av nada fakta.

Vet inte vad du pratar om. Jag har fått ett antal tillsända dokumentkopior som inte borde innehas av någon som inte utreder dessa brott eller som nära anhörig fått tillgång till dokumenten
Det är väl om möjligt konkreta bevis?
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-22 kl. 00:05.
Citera
2019-03-22, 00:04
Medlem
Citat:
Nej vårdpersonal kan aldrig se vad du hämtat ut på apoteken. Det är helt olika system.

Vårdpersonal kan se vad som skrivits ut (obs ej hämtats ut) hos de vårdgivare som är kopplade till samma journalsystem - om du lämnar tillstånd som patient.
Ibland kan det innebära att dessa uppgifter finns enbart hos en enda vårdgivare.

Vad svarar du på nu? Jag har aldrig påstått att läkare kan se vad patienten hämtat ut. Det krävs medgivande. Men de kan se, om de frågar först.

Allt du hämtat ut blir synligt för vårdpersonal om du vill ge tillstånd till det. På alla sjukhus. Eller om man måste printa ut det först och ge det till läkaren, men tror inte det. Det ska finnas på alla sjukhus, för nyttan är att när en medvetslös kommer in, behöver läkaren inte fråga. De kan bara ta fram all läkemedelshistorik för patienten. Bra va? Tror att alla läkare känner till det, gör man inte det är det dags för en uppdatering. Sen vet man förstås inte vad människor använder av allt som skrivs ut. Många hämtar ju ut, utan att använda kan jag tänka mig, medan andra försöker få ut så mycket som möjligt. Inställningen till läkemedel är ett område där människor verkligen har olika åsikter. Jag undrar vilket läger O och H tillhörde.

Det hade man säkert kunnat ha nytta av hos polisen också. Undrar om en de tittat på läkemedelslistorna tillsammans med vården? Kan säkert ge ledtrådar kring eventuell planering också, även om de inte verkat ha begått morden med hjälp av mediciner?
Senast redigerad av rappytt 2019-03-22 kl. 00:08.
Citera
2019-03-22, 00:05
Medlem
För mig låter "till den det berör" brevet mer som ett förklaringsbrev än ett avskedsbrev. Detta brev är till för den utredning som föräldrarna visste skulle ske efter att de blivit funna.

Textmassan under är förklaringar över flickornas mående och beskrivning av den situation som familjen hamnat i. Därav rundas förklaringarna med "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening".

Avskedsbrevet tror jag kan finnas i det USB som finns nämnt och är förmodligen mer personlig och känslomässig.

Citat:
En hypotes. Varför inte?
Citera
2019-03-22, 00:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Vet inte vad du pratar om. Jag har fått ett antal tillsända dokumentkopior som inte borde innehas av någon som inte utreder dessa brott eller som nära anhörig fått tillgång till dokumenten
Det är väl om möjligt konkreta bevis?
Jamen du skrev ju om det i tråden, att ni minsann visste förmer och om rivsår och tvättstugan , oreda och våld och allt vad det nu var. Sanningen skulle komma fram.
Nu väntar vi på en hammare framöver enligt missan.
Citera
2019-03-22, 00:10
Medlem
Har fått fler indikationer på att det till viss mån blivit som jag befarat: föräldrar vars barn är sjuka i "ny ännu knappt definierad sjukdom, som till 99% har psykiska symptom" har full förståelse för Bjärredsföräldrarna och skriver rakt ut att de ibland varit nära att göra samma sak själva.

Dessa föräldrar som förekommer i "mitt flöde" är alla högutbildade och har levt till synes normala produktiva liv innan deras barn börjar må psykiskt dåligt eller uppvisa beteendestörningar. Sedemera långt om länge har barnen antingen fått diagnosen "ME" eller diagnosen "Pandas" (vilken är i princip identisk med ME, ungefär lika ifrågasatt också).

Som ni ser är det full förtåelse och identifikation med Bjärreds-föräldrarna. Det är inte EN ENDA som framför åsikten att det är vidrigt att mörda barn bara för att de lider av en funktionsnedsättande sjukdom, att dessa barn är lika värdefulla som "normalfriska barn" och kan ha minst lika "givande" liv som alla andra i längden.

https://minfil.com/7fe9h9T3mb/Namnlo_st_png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in