Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Nej vårdpersonal kan aldrig se vad du hämtat ut på apoteken. Det är helt olika system.
Vårdpersonal kan se vad som skrivits ut (obs ej hämtats ut) hos de vårdgivare som är kopplade till samma journalsystem - om du lämnar tillstånd som patient.
Ibland kan det innebära att dessa uppgifter finns enbart hos en enda vårdgivare.
Vad svarar du på nu? Jag har aldrig påstått att läkare kan se vad patienten hämtat ut. Det krävs medgivande. Men de
kan se, om de frågar först.
Allt du hämtat ut blir synligt för vårdpersonal om du vill ge tillstånd till det. På alla sjukhus. Eller om man måste printa ut det först och ge det till läkaren, men tror inte det. Det ska finnas på alla sjukhus, för nyttan är att när en medvetslös kommer in, behöver läkaren inte fråga. De kan bara ta fram all läkemedelshistorik för patienten. Bra va? Tror att alla läkare känner till det, gör man inte det är det dags för en uppdatering.

Sen vet man förstås inte vad människor använder av allt som skrivs ut. Många hämtar ju ut, utan att använda kan jag tänka mig, medan andra försöker få ut så mycket som möjligt. Inställningen till läkemedel är ett område där människor verkligen har olika åsikter. Jag undrar vilket läger O och H tillhörde.
Det hade man säkert kunnat ha nytta av hos polisen också. Undrar om en de tittat på läkemedelslistorna tillsammans med vården? Kan säkert ge ledtrådar kring eventuell planering också, även om de inte verkat ha begått morden med hjälp av mediciner?