Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Men du begriper väl att det är föräldrarnas perspektiv som beskrivs?
Att de ansåg barnen lida (vilket de säkert gjorde då sjuka barn lider) och att de då via snedvridet synsätt såg det som en lösning. Döda lider nämligen inte.
De inbillar sig då vara altruistiska.
Personligen undrar jag snarare hur detta är så svårt att begripa då ni är några som upprepat pratar om detta ich vantolkar det hela tiden,?
Att de sen både uppförstorat och svartmålat både nuet och framtiden råder ingen tvekan.
Det är skevt, falskt, inbillat.
.
Tyvärr är det i den historien inte alltid klart vems perspektiv beskrivs av vem.
När polisen säger att föräldrarna var hårt ansatta. Visst kan det vara så att föräldrarna upplevde att de var hårt ansatta. Men jag tycker redan här blir det skevt med den formuleringen polisen väljer. Om vilken gm säger man att han/hon eller båda två är hårt ansatta annars när det handlar om mord?
Att skriver att föräldrarna döda därför att de inte orkade att se barnen lida. Det blir skevt då med, tycker jag. Man kunde skriva: att föräldrarna hade en sjuk verklighetsuppfattning / störd personlighet/ vad vet jag, som gjorde att man inte kunde hantera barnen sjukdom/symptom på ett sätt som föräldrar brukar göra. Eller hur man det ska formulera det. Det är något helt annat. Och jag är absolut inte säker att det var lidande föräldrarna hade problem med - men det är något annat det med.
Att gör perspektivet tydligt är viktig - annars hamnar man lätt där att man skriver om föräldrarnas perspektiv så om det var så det var. Till och med polisen gör det när man väljer orden gemensam och i samförstånd under ett år utan att man vet att det är ett citat - det var just så föräldrarna formulerade sig.