2019-03-21, 22:20
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nä, det är dina "gratisflygteorielever" i denna märkliga diskussion som failar gravt. Babblar man om stall i sväng, vid mkt nose ned trimmat, då kan man packa ned sina teoriböcker och övergå till ngn annan terapi!
Och 2. Alla jäddlans experter har här helt utelämnat, vad som troligen skulle hänt med möjligheten till "recovery" , om/när båda piloterna i stort sett samtidigt släppte sina styrspakar.
Otroligt svagt!

Har tyckt du haft en period med rätt ok inlägg men nu skenar det ju !
Jag har ju inte fått göra annat än att försöka få folk att fatta att man inte stallar i det löget. Har du inte läst inläggen innan du kommenterar?

Om man slöpper styrspakar när maskinen är fullt nedtrimmad åker spakarna fram i ändläget( ungeför) och den nedtrimmade stabilisatorn agerar som ett höjdroder nedåt, och man dör ännu fortare.
Det hoppas jag du förstår. Om man har en miss-trim åt ena hållet är ju enda lösningen just då att hålla emot med höjdroder för kung och fosterland.
Jag förstår inte hur du tänker här...tror du att maskinen kopplar in autopilot ?
Citera
2019-03-21, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Hur menar du ?

Ksv har länkat till en artikel där man säger att en tekniker bytte AoA-sensor men utförde inte den obligatoriska kalibreringen. Eftersom den tekniska åtgärden inte är korrekt utförd är inte heller maskinen luftvärdig.

Känner du att du behöver mer information om den felaktigt utförda tekniska åtgärden eller?
Är det ens någonting i artikeln som motsägs av dina länkar?

När du länkar till den preliminära rapporten, vet du vad en sådan är och hur det fungerar? Man ger ut den inom 30 dagar med den i formation man har hunnit få fram tills dess. Den är alltså låååååååååångt ifrån klar.

Skulle Wall street Journal smaka? Varsågod.
https://www.wsj.com/articles/maintenance-lapse-identified-as-initial-problem-leading-to-lion-air-crash-11545739204

https://www.wsj.com/articles/lion-air-crash-investigators-are-focused-on-maintenance-problems-1543370938

Absolut men jag litar mera på rapporten är dessa blaskor tills den slutliga rapporten kommit.

Och vart i rapporten kan jag inte se att den byttes, menar du att det är fel?
Låter märkligt isåfall, men dom har serienummer så det lär inte vara svårt att bevisa vad som gäller tills dess tror jag på rapporten.
Citera
2019-03-21, 22:32
Bannlyst
Citat:
Men snälla, vänta nu lite.

Vi pratar flygtermer. ( jag är till del ingengör också, så jag förstår vad du menar men det blir fel här).

I denna tråd och i andra flygsammanhang:

Anfallsvinkel är vinkeln mellan luftens anblåsning mot vingens kordalinje.

Endast. Inget annat. Det finbs andra begrepp men här är det bara ”från villet håll luften kommer mot vingen.
Anfallsvinkel= Angle of Attack = Alfa= α
Tittar du på en display som visar AoA så står det α intill gradtalet.

I sammanhanget, MCAS, AoA-sensor osv är det endast det pvanstående vi pratar om.

Såklart, tittar du på en knopmätare så står det knop, men ingestans kan man utläsa relativt vad? vatten eller land eller hur

Alfa är vinkel, i detta fall vinkel AoO vingens kontra vinden.

Jag är ingenjör med j
Citera
2019-03-21, 22:32
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Ja jo, men vi dyker/svänger eftersom vi vingarna inte ligger i horisontellt eller hur.

Ger du inte höjdroder då som lyfter upp nosen så går du nedåt eller hur och svänger man tvärt så tappar man fart och såfort vinkeln mellan vinden och vingen går över ett viss vinkel(olika för olika profiler) då stallar den vingen, i detta fall innervingen först.

Nä, nu har det farit i väg i tangentens riktning. Jag föreslår att ”Stall” låmnas därhän i detta sammanhang. Vi drönker tråden med att jag ska rätta felaktiga inlägg hela tiden.

Om vi är uttrimmade och bankar utan att ta något höjdroder alls så kommer som du säger lyftkraften vertikala del att minska.
Planet sjunker. Vi har även en lyftkraft i sidled, eftersom vingar bara kan ge lyftkraft vinkelrätt mot kordalinjen. Det gör att flygmaskinen glider åt det håll den lutar, men den svänger inte. Då även stabben tappar lyftkraft sjunker nosen.
Därför tappar vi höjd, men vi svänger egentligen inte.
Enda sättet att ”svänga”( utom sidroder som vi kan lämna här) är att ta spaken bakåt. Hur fort hade du tönkt man skulle svänga?
Om vi går över till ET302 och Lion 610 så kunde de sannolikt inte få någon större verkan på höjdrodret efter wtt tag när trimmen kört stabilisatorn mot nos ned.
Då kunde de inte ta höjd, och därmed ibte heller svänga specielkt mycket. Är man på gränsen till att höjdrodret inte räcker så blir även 10 graders banknibg för mycket och man tappar höjd men svänger inte.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-03-21 kl. 22:44.
Citera
2019-03-21, 22:33
Medlem
Citat:
Att tänka på också i dessa båda olyckor är hur otroligt ont om tid man har, vi pratar i Lion om 20 sekunder från det att piloten pratade med ATC och berättad vilken höjd han ville gå ned till tills han slog backen! Inte mycket tid där att leta runt efter fel, det var nog flyga flyga som gällde.

Han skulle knappast ha begärt att få gå ned i höjd om han tappat kontrollen helt utan han var nog bara lite osäker där vad som hände och som sagt 20 sekunder senare slår han i marken.

Säkert slet båda två i höjdrodret allt vad dom kunde in i det sista tyngt tungt
Nu har du dock fått något om bakfoten här, Lionair planet sicksackade ju i flertalet minuter upp och ner åtskilliga gånger, det var absolut inga 20 sekunder att felsöka, det var ca 10 minuter från första dykning till krasch, och båda piloterna hade suttit och slagit i handböcker under tiden. Och dom hade då med fördel stängt av eltrimmen när planets höjdroder var i rätt läge, vilket den var ett flertal gånger under tiden mcas systemet och piloterna löpte amok med eltrimmen.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vilken roll spelade MCAS när ET302 och JT610 gick i backen?
Mycket tyder på att MCAS har haft en avgörande betydelse, men exakt hur och exakt vilken roll andra faktorer spelat och hur olika faktorer samverkat vet vi inte.
Här är dom "indicier" som jag kommer på och som tillsammans talar för att MCAS hade stor betydelse vid båda olyckorna.
– Båda planen ET302 och JT610 var av typen Boeing 737 MAX, som har MCAS.
– Båda olyckorna inträffade kort efter start.
– Båda planen har uppvisat ett likartat rörelsemönster, som kan betyda "pilot mot automatisk trim".
– Uppgifter om JT610, från "svarta lådor", visar på, vad jag uppfattat som ca 22 försök att motverka automatisk trim innan krasch, under en totalt knappt 11 minuter lång flygning.
– Boeing informerade innan Lion Air-kraschen inte alls om att MCAS fanns. Än mindre om vad den gjorde och hur den kunde stoppas, om den gjorde fel.
– Båda planens jackscrew återfanns i "unusual position" (kanske/troligen max nose down?).
– Minst tre fel på MCAS tycks ha varit kända ett tag, även om vi inte vet exakt hur länge:
(a) Fel som gjorde att MCAS kunde köra trim till ändläge "nose down".
(b) Fel som innefattar hur MCAS aktiveras.
(c) Fel i hur MCAS behandling/hantering av signal från AoA-sensor.
– Dessa tre fel tillkännagavs av FAA som "design changes" som skulle komma från Boeing. I ett dokument daterat 2019-03-11, där FAA deklarerade att 737 MAX var flygvärdigt.
– Två dygn senare, 2019-03-11, belägger FAA, i stort sett sist i världen, 737 MAX med flygförbud.
– FAAs beslutet om flygförbud var främst baserat på:
(a) ADS-B data visar "likheter" i hur planen rört sig. Vi vet hur.
(b) Jackscrew extreme position.
– JT43, flygningen före JT610, uppges ha räddats av en tredje pilot som "råkade" vara i cockpit.
– Även JT43 hade ett liknande ovanligt rörelsemönster som JT610 och ET302, efter start.
– Det finns ett antal rapporter från piloter (dock ännu ej sammanställda) om liknande problem som JT610 och ET302 förefaller ha haft.
– Det har installerat "extra tillbehör" av ett par bolag så att det ska vara lättare att upptäcka ett givarfel som troligen kan få MCAS att skena.

Jag har säker glömt indicier. Fyll gärna på!

Varför talade inte Boeing om att MCAS fanns?
Varför talade inte Boeing överhuvud taget om att MCAS existerade innan Lion Air-kraschen?
Det finns flera tänkbara förklaringar till detta och försumlighet är en.
En annan är att Boeing visste om att detta var en konstuktionssvaghet och att det skulle skada Boeing om det blev känt. I synnerhet om konstruktionssvagheten är an följd av att det är svårt att göra 737 MAX till ett säkert flygplan eftersom den är utrustad med en modern motor. Som har mått som planets konstruktion egentligen inte tillåter.
Om det vore "en bug" som kan åtgärdas med en programfix så verkar det orimligt att det tar så lång tid att få fram en fix och implementera den.

Att MCAS var orsaken till att höjdrodret trimmades nedåt i båda dessa fallen (med stor sannolikhet) motsäger jag inte alls. Vi får väl utgå från att MCAS var bekymret med ET flyget också tills något annat meddelas. Det jag däremot motsäger mig är följande :

-Att piloterna saknade möjlighet att rädda planet och flyga vidare utan större problem.
-Att piloterna hade behövt simulatortid för att öva på exakt detta scenariet att MCAS felaktigt trycker ner nosen.
-Att boeing faktiskt hade behövt informera piloterna om att MCAS finns.

Första punkten tycker jag är ganska solklar, trimma planet till neutralt läge och stäng av eltrimmen. Då finns inte längre problemet kvar och planet flyger rakt fram. Vi får nog utgå från att piloterna varken i ET planet eller Lionair planet stängde av eltrimmen eftersom båda verka sicksackat upp och ner genom luften innan dom haverera, speciellt Lionair planet.

Då kommer vi automatiskt vidare till nästa två punkter, varför stängde inte piloterna av eltrimmen vid första tecken på att höjdrodret gör nos ner i ett läge där den absolut inte ska göra det (nu är jag inte pilot, men jag tvivlar starkt på att det finns någon anledning till varför man skulle vilja göra nos ner kraftigt när man snabbt vill stiga med ett flygplan).

https://youtu.be/3pPRuFHR1co?t=166
Känns som jag länkar videon i evighet, men kolla på den, vid 2:48 börjar trimhjulet snurra och planet dyka, eltrimmen stängs av inom 15 sekunder av piloten (andrapiloten säger "runaway stabilizer" rätt så omgående). Dom behöver inte veta vilket system som får hjulet att snurra, vilken dator som gått sönder, vilken givare som är sönder osv. Det enda dom behöver veta är att höjdrodret trimmas till nos ner när den inte ska göra det och detta måste stoppas omedelbart. Därför vidhåller jag att utbildningen i just MCAS inte är nödvändigt här, eftersom MCAS är inte den enda anledningen till att höjdrodret kan göra nos ner. Åtminstone Lionair piloterna borde insett att eltrimmen måste stängas av när höjdrodret gång på gång gör nos ner när den inte ska det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flydubai_Flight_981
Här har vi en boeing 737-800 som 2016 kraschade störtdök ner i marken med höjdrodret i nos ner, alla dog. Observera, ingen MCAS på denna kärran...

Jag vidhåller, det största problemet är att piloterna ej verkar bry sig, notera eller tänka på att trimhjulen snurrar för fullt och höjdrodrets trim ändras, vilket uppenbarligen är katastrofalt, med eller utan mcas.
Citera
2019-03-21, 22:34
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Vad händer om man, t.ex. av misstag, stänger av endast vänster resp höger switch? Nån som vet?

Om man i det aktuella fallet stänger av vänster switch är helt egalt. Det är endast den högra som har någon betydelse.

Lion-Air kunde nöjt sig med den och ändå gjort "enligt boken" eftersom det inte finns nuågon algoritm i t ex QRH som täcker MCAS ändå. Felet uppfyller inte kriterierna för vare sig "runaway stabilizer", "stabilizer out of trim", eller "stabilizer trim inoperative" så de kunde ju löst det lite som de vill, bara de fixat det i praktiken.

I framtiden vore det ju bra om man kunde inaktivera MCAS separat även om FlahBack-flygarna bara "trycker på två knappar och flyger vidare som om ingenting hänt".

För vanliga dödliga piloter som fortfarande har stickshakern vibrerande som en tryckluftsborr i händerna och AoA-varningar, kanske befinner sig på höjd nu, skall planera ett avbrytande av flygningen osv så är det nog säkrare om man kan använda eltrimmen fortfarande. Det blir tid över till viktigare saker än att sitta och veva trimmen manuellt helt i onödan.

(fast FlashBack-flygarna som nu bedriver flygskola för både nu levande och döda piloter skulle antagligen inte ens få igång strömmen i cockpit så de skulle inte behöva flyga vare sig med eller utan eltrim)
Senast redigerad av KlappMungon 2019-03-21 kl. 22:36.
Citera
2019-03-21, 22:39
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Låter märkligt isåfall, men dom har serienummer så det lär inte vara svårt att bevisa vad som gäller tills dess tror jag på rapporten.

Menar du att du ser att den byttes, eller att du inte ser att den byttes?

Citat:
SYNOPSIS
During pre-flight check, the PIC discussed with the engineer of the maintenance actions that had been performed including replacement of the AoA sensor and had been tested accordingly.

Citat:
1.16
Tests and Research
The investigation team is in possession of the AoA sensor removed from the accident aircraft in Denpasar. The AoA sensor will undergo further testing and analysis under the supervision of the KNKT.

Föreslår du lär dig att söka efter ord i pdf-filer.
Citera
2019-03-21, 22:42
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Morningstar.com

Har du läst detta, skriver samma sak som du nämligen?
https://atwonline.com/safety/preliminary-report-confirms-crashed-lion-air-max-was-not-airworthy

Har du läst denna?

https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf

Spontant, vem tror du är mest korrekt och objektiv.
Jag kan inte se att de motsäger varandra.

Citat:
Absolut men jag litar mera på rapporten är dessa blaskor tills den slutliga rapporten kommit.

Jag förstår inte riktigt vad du menar nu.
Enligt den preliminära rapporten byttes den alltså innan den föregående flygningen (den med tre piloter).

Kan vi fortsätta den diskussionen i Lion-tråden istället?
Citera
2019-03-21, 22:42
Bannlyst
Citat:
Nä, nu har det farit i väg i tangentens riktning. Jag föreslår att ”Stall” låmnas därhän i detta sammanhang. Vi drönker tråden med att jag ska rätta felaktiga inlägg hela tiden.

Om vi är uttrimmade och bankar utan att ta något höjdroder alls så kommer som du säger lyftkraften vertikala del att minska.
Planet sjunker. Vi har även en lyftkraft i sidled, eftersom vingar bara kan ge lyftkraft vinkelrätt mot kordalinjen. Det gör att flygmaskinen glider åt det håll den lutar, men den svänger inte. Då även stabben tappar lyftkraft sjunker nosen.
Därför tappar vi höjd, men vi svänger egentligen inte.
Enda sättet att ”svänga”( utom sidroder som vi kan lämna här) är att ta nosen bakåt. Hur fort hade du tönkt man skulle svänga?
Om vi går över till ET302 och Lion 610 så kunde de sannolikt inte få någon större verkan på höjdrodret efter wtt tag när trimmen kört stabilisatorn mot nos ned.
Då kunde de inte ta höjd, och därmed ibte heller svänga specielkt mycket. Är man på gränsen till att höjdrodret inte räcker så blir även 10 graders banknibg för mycket och man tappar höjd men svänger inte.

Nosen bakåt, hur gör man då?

Här läs denna och kommentera
https://www.boldmethod.com/learn-to-fly/aerodynamics/why-does-aircraft-stall-speed-increase-with-bank-angle/
Citera
2019-03-21, 22:43
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Såklart, tittar du på en knopmätare så står det knop, men ingestans kan man utläsa relativt vad? vatten eller land eller hur

Alfa är vinkel, i detta fall vinkel AoO vingens kontra vinden.

Jag är ingenjör med j

Jag är dessutom pilot, sen 30 år.

Knopmätaren på flygplanet mäter något som kallas Indicated Airspeed, IAS.
Som ingengör förstår du då att det är indikerad fart genom luften.

Så, alla flygutbildade vet att fartmätaren på luftfarkosten visar IAS.
Citera
2019-03-21, 22:45
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Nosen bakåt, hur gör man då?

Här läs denna och kommentera
https://www.boldmethod.com/learn-to-fly/aerodynamics/why-does-aircraft-stall-speed-increase-with-bank-angle/

Är du ingengör så förstod du vad jag menade. Korrigerat i inlägget, en typo.
Könns som du trollar här.
Citera
2019-03-21, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag kan inte se att de motsäger varandra.

Jag förstår inte riktigt vad du menar nu.
Enligt den preliminära rapporten byttes den alltså innan den föregående flygningen (den med tre piloter).

Kan vi fortsätta den diskussionen i Lion-tråden istället?
Vi kan kort bara avsluta detta, hur jag än läser rapporten så utfördes alla åtgärder korrekt, om jag läst fel berätta gärna PM helt oker men synd att andra missa det isåfall.
<EOT>
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in