2019-03-21, 21:35
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Vart har du läst att "flygbolagets tekniker utfört en reparation felaktigt och inte kalibrerat AoA-givaren efteråt"?

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
https://www.morningstar.com/news/dow-jones/TDJNDN_20181225302/maintenance-lapse-identified-as-initial-problem-leading-to-lion-air-crash.html
Det har diskuterats i tråden om Lion-olyckan.

Citat:
Morningstar.com

Har du läst detta, skriver samma sak som du nämligen?
https://atwonline.com/safety/preliminary-report-confirms-crashed-lion-air-max-was-not-airworthy

Har du läst denna?

https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf

Spontant, vem tror du är mest korrekt och objektiv.

Hur menar du ?

Ksv har länkat till en artikel där man säger att en tekniker bytte AoA-sensor men utförde inte den obligatoriska kalibreringen. Eftersom den tekniska åtgärden inte är korrekt utförd är inte heller maskinen luftvärdig.

Känner du att du behöver mer information om den felaktigt utförda tekniska åtgärden eller?
Är det ens någonting i artikeln som motsägs av dina länkar?

När du länkar till den preliminära rapporten, vet du vad en sådan är och hur det fungerar? Man ger ut den inom 30 dagar med den i formation man har hunnit få fram tills dess. Den är alltså låååååååååångt ifrån klar.

Skulle Wall street Journal smaka? Varsågod.
https://www.wsj.com/articles/maintenance-lapse-identified-as-initial-problem-leading-to-lion-air-crash-11545739204

https://www.wsj.com/articles/lion-air-crash-investigators-are-focused-on-maintenance-problems-1543370938
Citera
2019-03-21, 21:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Folk hänger sig upp för mycket på att MCAS var felorsaken. Samma beteende kan uppstå av andra orsakar (att eltrimmen för nos ner utan pilotens önskan om detta). Motorn kan gå sönder, knappen på pilotens styrspak kanske hänger upp sig eller nåt. Poängen är att, att planet gör nos ner med eltrimmen är inget nytt fenomen som aldrig uppstått innan max planen kom. Det har funnits rutiner för att åtgärda detta felet länge, innan mcas ens var påkommet.

https://youtu.be/3pPRuFHR1co
Se youtube klippet där piloterna övar på ett liknande scenario (kom ihåg, mcas finns inte ens på de planet/simulatorn).

https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=761011
Se denna forumtråd där dom diskuterar just att eltrimmen gör nos ner i en simulator, 2001 enl trådskaparen!

Felet var att planet gjorde nos ner med höjdrodret utan att piloterna bad om detta, och sedan gjorde inte piloterna rätt steg för att avhjälpa detta.

Observera att planen inte störtade ögonblickligen, det var inte 25 sek det hängde på, lionair hade åtskilliga minuter på sig...

Vilken roll spelade MCAS när ET302 och JT610 gick i backen?
Mycket tyder på att MCAS har haft en avgörande betydelse, men exakt hur och exakt vilken roll andra faktorer spelat och hur olika faktorer samverkat vet vi inte.
Här är dom "indicier" som jag kommer på och som tillsammans talar för att MCAS hade stor betydelse vid båda olyckorna.
– Båda planen ET302 och JT610 var av typen Boeing 737 MAX, som har MCAS.
– Båda olyckorna inträffade kort efter start.
– Båda planen har uppvisat ett likartat rörelsemönster, som kan betyda "pilot mot automatisk trim".
– Uppgifter om JT610, från "svarta lådor", visar på, vad jag uppfattat som ca 22 försök att motverka automatisk trim innan krasch, under en totalt knappt 11 minuter lång flygning.
– Boeing informerade innan Lion Air-kraschen inte alls om att MCAS fanns. Än mindre om vad den gjorde och hur den kunde stoppas, om den gjorde fel.
– Båda planens jackscrew återfanns i "unusual position" (kanske/troligen max nose down?).
– Minst tre fel på MCAS tycks ha varit kända ett tag, även om vi inte vet exakt hur länge:
(a) Fel som gjorde att MCAS kunde köra trim till ändläge "nose down".
(b) Fel som innefattar hur MCAS aktiveras.
(c) Fel i hur MCAS behandling/hantering av signal från AoA-sensor.
– Dessa tre fel tillkännagavs av FAA som "design changes" som skulle komma från Boeing. I ett dokument daterat 2019-03-11, där FAA deklarerade att 737 MAX var flygvärdigt.
– Två dygn senare, 2019-03-11, belägger FAA, i stort sett sist i världen, 737 MAX med flygförbud.
– FAAs beslutet om flygförbud var främst baserat på:
(a) ADS-B data visar "likheter" i hur planen rört sig. Vi vet hur.
(b) Jackscrew extreme position.
– JT43, flygningen före JT610, uppges ha räddats av en tredje pilot som "råkade" vara i cockpit.
– Även JT43 hade ett liknande ovanligt rörelsemönster som JT610 och ET302, efter start.
– Det finns ett antal rapporter från piloter (dock ännu ej sammanställda) om liknande problem som JT610 och ET302 förefaller ha haft.
– Det har installerat "extra tillbehör" av ett par bolag så att det ska vara lättare att upptäcka ett givarfel som troligen kan få MCAS att skena.

Jag har säker glömt indicier. Fyll gärna på!

Varför talade inte Boeing om att MCAS fanns?
Varför talade inte Boeing överhuvud taget om att MCAS existerade innan Lion Air-kraschen?
Det finns flera tänkbara förklaringar till detta och försumlighet är en.
En annan är att Boeing visste om att detta var en konstuktionssvaghet och att det skulle skada Boeing om det blev känt. I synnerhet om konstruktionssvagheten är an följd av att det är svårt att göra 737 MAX till ett säkert flygplan eftersom den är utrustad med en modern motor. Som har mått som planets konstruktion egentligen inte tillåter.
Om det vore "en bug" som kan åtgärdas med en programfix så verkar det orimligt att det tar så lång tid att få fram en fix och implementera den.

Citera
2019-03-21, 21:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du valde att klippa tre rader av det jag skrev, ur sitt sammanhang. Jag tyckte att motsägelsen som jag beskrev var tydlig, utgående från min post.
En omständighet som har betydelse, och som jag ska återkomma till, är vilken betydelse MCAS har haft för de två olyckorna.

Du skrev bl.a.:

Citat:
«Lägg därtill att en runaway stab trim skall hanteras likadant i en -800 som i en MAX.

Jag tycker spontant att vad som än hände innan Lion 610 så har Ethiopian Airlines brustit i sitt ansvar genom att tillåta flygning med MAX utan att säkerställa att piloterna kan hantera MCAS oavsett vad det gör med flygplanet.»
800 har ingen MCAS.

Citat:
Motstridigt
Ovanstående två meningar förefaller motstridiga IMO, om jag uppfattat rätt.

– 800 hade inte MCAS.
– MCAS har ett beteende som det inte finns någon motsvarighet till i 800.

Lägg till att MCAS inte borde, men ändå kan trimma till ändläge, nose down. Dessutom, som jag förstår, pausar MCAS en stund (hur länge?) vid manuell trim, för hand eller elektiskt, men fortsätter sedan igen, om vissa villkor fortfarande är uppfyllda.
«MCAS will trim the Stabilizer down for 10 seconds (2.5 deg nose down) and pause for 5 seconds and repeat if the conditions (high angle of attack, flaps up and autopilot disengaged) continue to be met. Using electric pitch trim will only pause MCAS, to deactivate it you need to switch off the STAB TRIM SUTOUT switches.»
http://www.b737.org.uk/mcas.htm
Två sådana "10 sekunders pass" av MCAS är vad som krävs för att gå från neutral till max nose down, dvs. det går på 25 sekunder, om ingen ingriper.

Vad man omedelbart skall göra vid problem med stabilisatorn är att koppla bort automatiken, AP, autothrottel samt stab trim(ink. MCAS) med två switchar, oavsett om jag klipper ut tre av dina meningar eller inte. Och oavsett -800 eller MAX.

När varken AP eller MCAS styr stabilisatorn är det ointressant för den fortsatta färden hur MCAS fungerar eller vilket beteende det har.

Nej, säger du kanske då. Och så drar vi MCAS, tidsintervaller och så vidare en gång till.

Vi vet att piloterna fick problem tidigt efter take off.(finns källa på 3min./finns annan uppgift?)

MCAS, om det är boven, började strula redan här. Det finns data, mediauppgifter och kurvor som talar för att problemen började ganska snart efter take off.

Hur förklarar du att flygplanet faktiskt lyckades, trots problem, nå cirka 1000 meter över marknivå samt färdas i luften i minst 6 minuter med stab full nose down, om piloterna gjorde vad piloter är utbildade att göra?

För mig är det näst intill uppenbart att piloterna inte vidtog de åtgärder flygare skall vidta när flygplanet uppträder onormalt eller oönskat, nämligen stäng av automatik, ta kontroll och flyg. Sannolikt har de bråkat med MCAS och lyckats jobba emot tills det inte gick längre. Till slut fick MCAS övertaget, jobbade ner nosen och resten vet vi.

MCAS betydelse i den här olyckan handlar enligt min mening om att det sannolikt gav piloterna ett problem som de inte klarade av att hantera. Varför de inte gjorde det är en högst viktig fråga att finna svaret på.

Tragiskt och onödigt.

Citat; ADDIS ABABA, Ethiopia — The captain of a doomed Ethiopian Airlines jetliner faced an emergency almost immediately after takeoff from Addis Ababa, requesting permission in a panicky voice to return after three minutes as the aircraft accelerated to abnormal speed, a person who reviewed air traffic communications said Thursday.

EDIT;Med tanke på hastigheten kanske även autothrottel fick fria tyglar, eller vad säger den samlade intelligentian i tråden?
Senast redigerad av OY 2019-03-21 kl. 21:46.
Citera
2019-03-21, 21:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Denna märkliga "flashbacks grundläggande flygskola" borde nån gång få ett slut. Undervisningen ter sig ju totalt dysfunktionell.
Piloter som sliter med kontrollen i en kärra som på okänt sätt blivit framtung/nos ned trimmad, dom funderar inte ens på att initiera en "normal sväng". Varför inte då - om vi nu räknar bort en tämligen osannolik stall, som farhåga??

Jag förstår inte ditt inlägg Niklas-P.
Det är ju solklart att om man har problem med att hålla nosen uppe då bankar man inte. Äntligen har vi ett exempel på *Kretin* = Den som trots att han knappt klarar att inte flyga i backen pga nosenedmoment ändå bankar.
(Stall finns inte alls i detta scenario. Absolut inte! Dock läser jag som att du har koll på det)

Citat:
Vad hände med inverkan från stabben, när ET kärran i slutskedet hade "gjort nose over" ???
Det är det fortfarande inte en endaste en som hittills behagat beskriva - i denna krasch-analys-tråd!! Otrooligt svagt;-/

Jag förstår inte heller denna fråga. Bakvänd.

Stabben har trimnat ned till ändläget. Det innebär att den övervinner höjdrodret och det blir en buntrörelse i backen. Det är ju stabbens trimläge( pga MCAS) som fått flygmaskinen att inte längre kunna bibehållas i controlled flight.
Det är klart att vi vi beskrivit detta. Det är ju kärnan i själva eventet ju.

1) trimläget av stabben passerar gränsen för vad höjdrodret klarar. Nosen börjar peka nedåt allt fortare. Trimmen fortsätter mot sitt ändläge, och nosnedmomentwt ökar ännu mer.
2) planet havererar.

Eller menar du vad som hände med stabben i själva kraschen?
Citera
2019-03-21, 21:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nja. Inte riktigt rätt.

Sjölva behovet av MCAS har inte med gaspådrag att göra. Stabilitetstestet görs med ett visst gaspådrag och uttrimmat flygplan. När man sedan minskar farten från det trimmade läget krävs att spaken kommer längre bak ju saktare man flyger. Inte egentligen kopplat till gaspådraget. Pitch up pga stora motorer långt under vingen finns på alla nyare 737.
Problemet med att nacellerna get lyftkraft kommer någonstans vid 14 grader alfa om jag minns rätt och där är man inte vid start skulle jag säga. När MCAS kommer in är man rätt nära stall och utanför den normala envelopen för trafikflygbolagen.

En sak till, det är inte nosläget efter start( brant stigning som är problemet, en brant stigning efter start som tex görs av Boeing på flyguppvisningar innehåller normalt inte så mycket alfa. Alfa är inte flygplanets vinkel mot horisonten utan hur vingen rör sig mot luften. Man kan ha nosen pekande nedåt och ändå ha hög alfa. Flyger man deltavinge( stridsflygplan) så kan man faktiskt hamna i ett läge där nosen pekar nedåt, man har fullt gaspådrag men farten minskar. Detta pga högt alfa och så stort motstånd att det är starkare än motorn med efterbrännkammare på! ( därav att man behöver alfainformation presenterad hela tiden tydligt). Boeings fancy start vill ju visa en spektakulär start och om man tog upp för tidigt och höjde nosen så man låg i brant stigning med låg fart(=hög alfa) skulle det totala inducerade motståndet fort äta upp all dragkraft och man fick sänka nosen för att inte tappa mer fart.
Boeing har lite bränsle, tar lite extra fart innan rotation, roterar försiktigt för att inte sätta bakkroppen i asfalten. När man nått säker höjd för att ta upp nosen har farten hunnit upp så pass mycket att alfa är låg, det inducerade motståndet lågt och det finns power över att stiga med

Och, så vitt jag vet går MCAS bara på alfa.
En vinge stallar vid en viss anfallsvinkel oavsett fart och nacellens lyftkraft som pitchar upp nosen kommer vid samma anfallsvinkel oavsett fart. IAS bör logiskt inte ingå i beräkningloopen och jag har inte sett något ställe med credit i trovärdighet som har påstått att IAS är med. ( kan ha fel, men...)

Tack! Jag vet att du har koll!
Ett par frågor:
– "Uttrimmat flygplan" antar jag betyder att stabilisatorn är trimmad, med avseende på last m.m. så att planet "flyger av sig självt" på höjd, utan att vilja stiga eller gå ner. Stämmer det?
– Är alfa och AoA samma sak?

Jag hittade en video som visar med telltales hur luften rör sig på vingens översida på en Focker 70 vid en deep stall. Lite kul, tyckte jag...

https://www.youtube.com/watch?v=FzUakyCFYSc

Citera
2019-03-21, 21:52
Bannlyst
Citat:
Nja. Inte riktigt rätt.

Sjölva behovet av MCAS har inte med gaspådrag att göra. Stabilitetstestet görs med ett visst gaspådrag och uttrimmat flygplan. När man sedan minskar farten från det trimmade läget krävs att spaken kommer längre bak ju saktare man flyger. Inte egentligen kopplat till gaspådraget. Pitch up pga stora motorer långt under vingen finns på alla nyare 737.
Problemet med att nacellerna get lyftkraft kommer någonstans vid 14 grader alfa om jag minns rätt och där är man inte vid start skulle jag säga. När MCAS kommer in är man rätt nära stall och utanför den normala envelopen för trafikflygbolagen.

En sak till, det är inte nosläget efter start( brant stigning som är problemet, en brant stigning efter start som tex görs av Boeing på flyguppvisningar innehåller normalt inte så mycket alfa. Alfa är inte flygplanets vinkel mot horisonten utan hur vingen rör sig mot luften. Man kan ha nosen pekande nedåt och ändå ha hög alfa. Flyger man deltavinge( stridsflygplan) så kan man faktiskt hamna i ett läge där nosen pekar nedåt, man har fullt gaspådrag men farten minskar. Detta pga högt alfa och så stort motstånd att det är starkare än motorn med efterbrännkammare på! ( därav att man behöver alfainformation presenterad hela tiden tydligt). Boeings fancy start vill ju visa en spektakulär start och om man tog upp för tidigt och höjde nosen så man låg i brant stigning med låg fart(=hög alfa) skulle det totala inducerade motståndet fort äta upp all dragkraft och man fick sänka nosen för att inte tappa mer fart.
Boeing har lite bränsle, tar lite extra fart innan rotation, roterar försiktigt för att inte sätta bakkroppen i asfalten. När man nått säker höjd för att ta upp nosen har farten hunnit upp så pass mycket att alfa är låg, det inducerade motståndet lågt och det finns power över att stiga med

Och, så vitt jag vet går MCAS bara på alfa.
En vinge stallar vid en viss anfallsvinkel oavsett fart och nacellens lyftkraft som pitchar upp nosen kommer vid samma anfallsvinkel oavsett fart. IAS bör logiskt inte ingå i beräkningloopen och jag har inte sett något ställe med credit i trovärdighet som har påstått att IAS är med. ( kan ha fel, men...)
En note.

Alfa är en generisk term för vinkel.

Vi har iallafall 3 vinklar att tänka på AoO, det är vingens vinkel i förhållande vinden.

Och vi har vinkeln mellan horisontalplanet och vingen(pitch)

Och vi har vinkel som flygplanet kommer fram på, den som man styr tex FBW plan efter, kurs över grund på sjön.
Citera
2019-03-21, 21:59
Medlem
Citat:
Jag förstår inte ditt inlägg Niklas-P.
Det är ju solklart att om man har problem med att hålla nosen uppe då bankar man inte. Äntligen har vi ett exempel på *Kretin* = Den som trots att han knappt klarar att inte flyga i backen pga nosenedmoment ändå bankar.
(Stall finns inte alls i detta scenario. Absolut inte! Dock läser jag som att du har koll på det)

Jag förstår inte heller denna fråga. Bakvänd.

Stabben har trimnat ned till ändläget. Det innebär att den övervinner höjdrodret och det blir en buntrörelse i backen. Det är ju stabbens trimläge( pga MCAS) som fått flygmaskinen att inte längre kunna bibehållas i controlled flight.
Det är klart att vi vi beskrivit detta. Det är ju kärnan i själva eventet ju.

1) trimläget av stabben passerar gränsen för vad höjdrodret klarar. Nosen börjar peka nedåt allt fortare. Trimmen fortsätter mot sitt ändläge, och nosnedmomentwt ökar ännu mer.
2) planet havererar.

Eller menar du vad som hände med stabben i själva kraschen?
Nää, tydligen så fattar du nada.
1.Kretinerna denna gång var inte Etiopian piloterna. Dom må vila i frid - ingen jävel kommer åt dom. Syndabockar eller inte.
Nä, det är dina "gratisflygteorielever" i denna märkliga diskussion som failar gravt. Babblar man om stall i sväng, vid mkt nose ned trimmat, då kan man packa ned sina teoriböcker och övergå till ngn annan terapi!
Och 2. Alla jäddlans experter har här helt utelämnat, vad som troligen skulle hänt med möjligheten till "recovery" , om/när båda piloterna i stort sett samtidigt släppte sina styrspakar.
Otroligt svagt!
Citera
2019-03-21, 22:05
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
– "Uttrimmat flygplan" antar jag betyder att stabilisatorn är trimmad, med avseende på last m.m. så att planet "flyger av sig självt" på höjd, utan att vilja stiga eller gå ner. Stämmer det?
– Är alfa och AoA samma sak?[/url]

Uttrimmat= ja, när en stabil flygmaskin är trimmad håller den attityd/nosläget av sig själv. Innebär att farten är stabil. Det är en del av stabilitetskravet. Om farten råkar öka höjs nosen( pga ändrat förhplkande mellan fram och bakvinges lyftkrafter). Eftersom nosen höjs börjar planet stiga lite, farten minskar mit den i trimmade = stabilitet.

Alfa= AoA= Angle of attack = Ja! ( sorry föt mix av begrepp...försöker skriva lättläst men...)
Citera
2019-03-21, 22:13
Bannlyst
Citat:
Nja, nu cyklar du.
1) bägge vingar tappar lyftkraft när de lutar.
Ja jo, men vi dyker/svänger eftersom vi vingarna inte ligger i horisontellt eller hur.

Ger du inte höjdroder då som lyfter upp nosen så går du nedåt eller hur och svänger man tvärt så tappar man fart och såfort vinkeln mellan vinden och vingen går över ett viss vinkel(olika för olika profiler) då stallar den vingen, i detta fall innervingen först.
Citera
2019-03-21, 22:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
En note.

Alfa är en generisk term för vinkel.

Vi har iallafall 3 vinklar att tänka på AoO, det är vingens vinkel i förhållande vinden.

Och vi har vinkeln mellan horisontalplanet och vingen(pitch)

Och vi har vinkel som flygplanet kommer fram på, den som man styr tex FBW plan efter, kurs över grund på sjön.

Men snälla, vänta nu lite.

Vi pratar flygtermer. ( jag är till del ingengör också, så jag förstår vad du menar men det blir fel här).

I denna tråd och i andra flygsammanhang:

Anfallsvinkel är vinkeln mellan luftens anblåsning mot vingens kordalinje.

Endast. Inget annat. Det finbs andra begrepp men här är det bara ”från villet håll luften kommer mot vingen.
Anfallsvinkel= Angle of Attack = Alfa= α
Tittar du på en display som visar AoA så står det α intill gradtalet.

I sammanhanget, MCAS, AoA-sensor osv är det endast det pvanstående vi pratar om.
Citera
2019-03-21, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nää, tydligen så fattar du nada.
1.Kretinerna denna gång var inte Etiopian piloterna. Dom må vila i frid - ingen jävel kommer åt dom. Syndabockar eller inte.
Nä, det är dina "gratisflygteorielever" i denna märkliga diskussion som failar gravt. Babblar man om stall i sväng, vid mkt nose ned trimmat, då kan man packa ned sina teoriböcker och övergå till ngn annan terapi!
Och 2. Alla jäddlans experter har här helt utelämnat, vad som troligen skulle hänt med möjligheten till "recovery" , om/när båda piloterna i stort sett samtidigt släppte sina styrspakar.
Otroligt svagt!

Kan du förklara det där med recovery, sätt in det i kontexten ET302, vad hade hänt?

Seriöst intresserad.
Citera
2019-03-21, 22:19
Bannlyst
Att tänka på också i dessa båda olyckor är hur otroligt ont om tid man har, vi pratar i Lion om 20 sekunder från det att piloten pratade med ATC och berättad vilken höjd han ville gå ned till tills han slog backen! Inte mycket tid där att leta runt efter fel, det var nog flyga flyga som gällde.

Han skulle knappast ha begärt att få gå ned i höjd om han tappat kontrollen helt utan han var nog bara lite osäker där vad som hände och som sagt 20 sekunder senare slår han i marken.

Säkert slet båda två i höjdrodret allt vad dom kunde in i det sista tyngt tungt
Senast redigerad av sukhoi-t50 2019-03-21 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in