2019-03-19, 23:53
Medlem
fendadens avatar
Har också snart sett klart dokumentären och sökte upp tråden här på Flashback för att lufta lite tankar.

Jag håller med om att det överlag känns som att dokumentären gör sig lustig över den portugisiska polisen och nästan framställer dem som inkompetenta, man får komma ihåg att de första viktiga timmarna så fanns endast den sömniga ortspolisen på plats och det kan knappast förutsättas att man skulle skickat in nationella insatsstyrkan direkt.

Att både kadaver- och blodsökarhunden reagerade på dofter inuti rummet och vid deras hyrbil talar givetvis starkt för att föräldrarna har någon form av inblandning i försvinnandet, för att inte tala om deras motsägelsefulla versioner om vid vilka tider de tittade till barnen jämfört med vad serveringspersonalen vid tapasbaren uppgav.

Jag känner mig på det stora hela kluven, för om det är så att de medvetet bortfört/mördat sin dotter så är denna dedikation som i sådant fall skulle vara en enorm rökridå på närmast omänsklig nivå. Föreställ er över ett decennium av (till synes) aktivt sökande, tv-intervjuer m.m.

Realistiskt sett torde endast föräldrar som verkligen drivs av en genuin passion att återfinna ett försvunnet barn orka hålla ut så pass länge. Det jag menar är att om de verkligen var inblandade så borde dem ha brutit ihop för längesedan och berättat för världen att allt var en lögn.

En metateori jag har är att de vet om eller anar vem som kidnappade deras dotter men lever under någon form av extremt hot som är väl förtäckt, vi pratar alltså sanktionerat från högsta politiska ort. Detta är alltså pizza-gate nivå, pedofilringar där ledande politiska och finansprofiler tros figurera. Detta kopplar jag samman med makens tidigare arbete vilket även nämnts tidigare i tråden, vars politiska kopplingar den portugisiska polisen inte tilläts nysta i.
Citera
2019-03-20, 05:50
Medlem
Crime-boy2s avatar
Stämmer det som sas i dokumentären att Portugal drog till sig konstiga typer?
Citera
2019-03-20, 13:14
Medlem
Kom också in hit pga Netflix dokumentären. Kan inte påstå att jag blev klokare av den. Jag pendlar mycket i mitt tänkande kring vad som ev kan ha hänt Madeleine.
Om de var föräldrarna vilket jag var övertygad om ett tag , men sen började jag fundera.
Om föräldrarna är skyldiga så måste de isåfall ha ljugit för sina vänner om försvinnandet också? Jag köper inte att ett så stort gäng kan hålla tyst om en sån lögn, tillslut skulle någon brutit ihop och talat ut, för även om man är vänner så skulle jag aldrig jag ljuga för att en vän har haft ihjäl sitt barn. Alternativt kan ju Madeleine ha dött dagarna innan. Men då borde vännerna ändå reagerat på att mccanns varit frånvarande osv.. De känns på något sätt som det inte skulle vara möjligt ?
Citera
2019-03-21, 07:16
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoffaan
Kom också in hit pga Netflix dokumentären. Kan inte påstå att jag blev klokare av den. Jag pendlar mycket i mitt tänkande kring vad som ev kan ha hänt Madeleine.
Om de var föräldrarna vilket jag var övertygad om ett tag , men sen började jag fundera.
Om föräldrarna är skyldiga så måste de isåfall ha ljugit för sina vänner om försvinnandet också? Jag köper inte att ett så stort gäng kan hålla tyst om en sån lögn, tillslut skulle någon brutit ihop och talat ut, för även om man är vänner så skulle jag aldrig jag ljuga för att en vän har haft ihjäl sitt barn. Alternativt kan ju Madeleine ha dött dagarna innan. Men då borde vännerna ändå reagerat på att mccanns varit frånvarande osv.. De känns på något sätt som det inte skulle vara möjligt ?

Nä precis, det är ett oerhört kallt beteende av dem om det är de som ligger bakom. Det finns teorier om att Madeleine egentligen förolyckades redan dagen innan. Att det råder tvekan om någon egentligen såg henne över huvud taget den sista dagen. Det hade ju förklarat hur de lyckats tänka igenom det och få bort kroppen. Men återigen, då är båda iskalla psykopater som inte visar någon känsla öppet, under ett helt dygn, för att sedan, när 'försvinnandet' sker, bryta ihop. Om det nu inte var ett regelrätt planerat mord. Och det känns ju också som fruktansvärt långsökt. Dumt ställe och tidpunkt att göra något sådant.

Sen är ju avsaknaden av bevis på intrång och hur själva bortförda det ska ha gått till också enorma frågetecken. Verkligen ett mysterium. Jag har också pendlat mycket fram och tillbaka i detta fall.
Citera
2019-03-21, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Stämmer det som sas i dokumentären att Portugal drog till sig konstiga typer?
Alla länder drar till sig konstiga typer, är det inte så?
Citera
2019-03-21, 07:24
Medlem
Jag tror att föräldrarna McCann är oskyldiga. Alla sörjer inte på samma sätt.
Citera
2019-03-21, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Nä precis, det är ett oerhört kallt beteende av dem om det är de som ligger bakom. Det finns teorier om att Madeleine egentligen förolyckades redan dagen innan. Att det råder tvekan om någon egentligen såg henne över huvud taget den sista dagen. Det hade ju förklarat hur de lyckats tänka igenom det och få bort kroppen. Men återigen, då är båda iskalla psykopater som inte visar någon känsla öppet, under ett helt dygn, för att sedan, när 'försvinnandet' sker, bryta ihop. Om det nu inte var ett regelrätt planerat mord. Och det känns ju också som fruktansvärt långsökt. Dumt ställe och tidpunkt att göra något sådant.

Sen är ju avsaknaden av bevis på intrång och hur själva bortförda det ska ha gått till också enorma frågetecken. Verkligen ett mysterium. Jag har också pendlat mycket fram och tillbaka i detta fall.
Jag har inte sett den senaste dokumentären men däremot både läst och sett mycket om detta fall. Jag är övertygad om att det är en olyckshändelse som har hänt när barnen varit själva. Barnen har fått sömnmedel av föräldrarna men Maddie vaknar ändå och under tablettruset klättrar hon upp i fönstret och faller så illa därifrån att hon mister livet. Föräldrarna mörklägger för att inte mista sina andra två barn, sina läkarjobb, sin status och för att slippa fängelse. Om någon tog Maddie, varför skulle den personen bädda sängen efter den hade lyft bort henne från sängen? Hundarna markerade likdoft i både hyrbilen som mccann använde och i lägenheten. Nu är det längesen jag läste om fallet så minns inte allt men det var mycket som pekade mot föräldrarna. Deras kroppsspråk talar också för skuld enligt kunniga personer.
Senast redigerad av divadnil 2019-03-21 kl. 08:51.
Citera
2019-03-21, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Jag har inte sett den senaste dokumentären men däremot både läst och sett mycket om detta fall. Jag är övertygad om att det är en olyckshändelse som har hänt när barnen varit själva. Barnen har fått sömnmedel av föräldrarna men Maddie vaknar ändå och under tablettruset klättrar hon upp i fönstret och faller så illa därifrån att hon mister livet. Föräldrarna mörklägger för att inte mista sina andra två barn, sina läkarjobb, sin status och för att slippa fängelse. Om någon tog Maddie, varför skulle den personen bädda sängen efter den hade lyft bort henne från sängen? Hundarna markerade likdoft i både hyrbilen som mccann använde och i lägenheten. Nu är det längesen jag läste om fallet så minns inte allt men det var mycket som pekade mot föräldrarna. Deras kroppsspråk talar också för skuld enligt kunniga personer.
Har också varit inne på föräldraspåret tidigare men efter att ha sett dokumentären så är jag inte helt hundra. Jag set inte det som helt omöjligt att föräldrar som vill slå ifrån sig all skuld gör såhär för att skydda sitt anseende, dvs att man trots vad som än händer går ut och nekar och gör allt som man anser att en förälder bör göra i en sådan situation.

Hundarna bör däremot inte ses som felfria, det är ett bra komplement men vi får inte glömma att det i princip är ett hotell i ett varmt land dit många pensionärer och äldre människor åker. Det är som bäddat för att det utan tvekan har dött folk på hotellet rent generellt tidigare, samma med blodet att någon kan ha skurit sig tidigare.

Däremot så börjar jag bli mer och mer övertygad om spåret att hon har blivit bortförd av någon illasinnad man. Som det nämns i dokumentären så har det i området tidigare varit incidenter där en man brutit sig in och antastat småtjejer på olika sätt samt att man på hotellet hade varit väldigt öppna i bokningssystem m.m att föräldrarna lämnar barnen ensamma i lägenheten på kvällen under den bokade middagstiden. Samma tid varje dag.

Antingen så är det väl de som drev in donationer till barnhem som ej existerar, de som smög runt tidigare och hade setts av en granne eller några helt andra. Men på något sett så känns allt relativt planerat iaf med en kombination av tur att den portugisiska polisen klantade sig så pass.
Citera
2019-03-21, 21:06
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Ja, den teorin är absolut den minst osannolika när det gäller föräldrarnas skuld.

Men det känns som alla dina argument är copy+paste från någon av de många doku/hobbydokus som finns online.

Men absolut, det är en möjlighet. Jag lutar fortfarande lite mer åt föräldrarna än något annat, men det är ändå en väldigt bisarr grej de gjort. Och det i sig har jag svårare att greppa.

Men hennes säng var väl inte helt "bäddad"? Ok, den var inte jättestökig, men skulle inte kalla den bäddad heller.
Citera
2019-03-21, 21:47
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Jag kan inte mycket om fallet, så jag har bara ett par undringar (dvs inte kritik): Varför behövde de dölja sanningen om dödsorsak var ett fall från fönstret? Hur stor är chansen att utredarna upptäckt att tjejen haft medicin i kroppen, och i så fall hur hade detta kunnat bindas till fallet från fönstret? Hade hon dött av överdos efter att de tryckt i henne för mycket sömnmedicin hade jag förstått att föräldrarna skämdes, men ett fall från fönstret är väl inte så suspekt?

En annan fråga är var de gjorde av kroppen fram till dess de kunde frakta iväg den. Sprang det inte omkring en massa folk i lägenheten och letade?
Citera
2019-03-21, 22:38
Medlem
Minns så tydligt denna händelse och var tyvärr från dag ett övertygad om att föräldrarna var skyldiga. De betedde sig klart märkligt.
1. Man lämnar inte två tvååringar och en fyraåring ensamma.
2. Det hittades sömnmedel i lägenheten och de erkände att de givit flickan det.
3. Kate McCann hade första dagen på bild ett par örhängen. Nästa dag hade hon ett par andra och var snyggt friserad och mejkad inför kamerorna. Vem fan tänker på att byta örhängen när ens barn är försvunnet?
3. Dag tre eller fyra var paret ute och joggade på stranden som om inget hänt.
4. Ingen såg flickan på aktuell eftermiddag/kväll.

Jag håller mig till teorin att de hade ihjäl henne av olyckshändelse. På eftermiddagen. De var tvungna att dölja det för att inte förlora allt - de andra barnen, sina karriärer, sina pengar, sina vänner, rubbet. Nu måste de hålla skenet uppe. Skulle tro att de hatar varandra och kommer att gå skilda vägar så snart de kvarvarande barnen flyttar hemifrån.
Om man kollar läget på huset, interiören fönster och dörrar verkar ett bortförande av främmande person helt osannolikt. Utredarna var inne på detta också. Omöjligt att klättra in genom det smala fönstret en bit över marken, få med sig barnet helt tyst utan att väcka de andra och försvinna ut genom samma fönster bärandes på ett barn utan att någon såg eller hörde det. Dags att sluta leta.
Citera
2019-03-22, 10:58
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag kan inte mycket om fallet, så jag har bara ett par undringar (dvs inte kritik): Varför behövde de dölja sanningen om dödsorsak var ett fall från fönstret? Hur stor är chansen att utredarna upptäckt att tjejen haft medicin i kroppen, och i så fall hur hade detta kunnat bindas till fallet från fönstret? Hade hon dött av överdos efter att de tryckt i henne för mycket sömnmedicin hade jag förstått att föräldrarna skämdes, men ett fall från fönstret är väl inte så suspekt?

En annan fråga är var de gjorde av kroppen fram till dess de kunde frakta iväg den. Sprang det inte omkring en massa folk i lägenheten och letade?

Rimlig frågeställning. Skulle gissa att 'risken' för obduktion hade varit överhängande, i synnerhet om föräldrarna ej var närvarande vid olyckstillfället.

Ja var de gjorde av kroppen är ju ett av de stora frågetecknen på den sidan av staketet. Just hela scenariot om allt hände samma kväll känns ju som en enorm operation. Hur de döljer kroppen och sedan fraktar bort den.

Då är teorin om att hon förolyckades dagen/kvällen/natten innan iaf lite mer sannolik. Att de insåg vad som hänt, hanterade chocken, kom på en plan och sedan lyckades utföra den kvällen därpå med kidnappningsscenariot.

Hur mycket fuffens jag än tycker föräldrarna utstrålar så känns det så oerhört bisarrt när jag återigen skriver om det.

Kanske är planlagt mord rentutav enklare att förklara? Just hur de hanterar situationen och lyckas få med alla på kidnappningsscenariot.

Nä, är väldigt kluven i detta som sagt. Och det är det som gör det så intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in