Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Varför får inte 737 MAX flyga utan MCAS?
Vid brant stigning med stort motorpådrag, vilket är typiskt vid start, kan detta orsaka att nosen drar upp för högt och att planet stallar. För att förhindra detta försågs 737 MAX med MCAS som trimmar stabilisatorn nose down tills risken för stall upphör. MCAS fattar sitt "beslut" utgående från bl.a. AoA och lufthastighet.
Nja. Inte riktigt rätt.
Sjölva behovet av MCAS har inte med gaspådrag att göra. Stabilitetstestet görs med ett visst gaspådrag och uttrimmat flygplan. När man sedan minskar farten från det trimmade läget
krävs att spaken kommer längre bak ju saktare man flyger. Inte egentligen kopplat till gaspådraget. Pitch up pga stora motorer långt under vingen finns på alla nyare 737.
Problemet med att nacellerna get lyftkraft kommer någonstans vid 14 grader alfa om jag minns rätt och där är man inte vid start skulle jag säga. När MCAS kommer in är man rätt nära stall och utanför den normala envelopen för trafikflygbolagen.
En sak till, det är inte nosläget efter start( brant stigning som är problemet, en brant stigning efter start som tex görs av Boeing på flyguppvisningar innehåller normalt inte så mycket alfa. Alfa är inte flygplanets vinkel mot horisonten utan hur vingen rör sig mot luften. Man kan ha nosen pekande nedåt och ändå ha hög alfa. Flyger man deltavinge( stridsflygplan) så kan man faktiskt hamna i ett läge där nosen pekar nedåt, man har fullt gaspådrag men farten minskar. Detta pga högt alfa och så stort motstånd att det är starkare än motorn med efterbrännkammare på! ( därav att man behöver alfainformation presenterad hela tiden tydligt). Boeings fancy start vill ju visa en spektakulär start och om man tog upp för tidigt och höjde nosen så man låg i brant stigning med låg fart(=hög alfa) skulle det totala inducerade motståndet fort äta upp all dragkraft och man fick sänka nosen för att inte tappa mer fart.
Boeing har lite bränsle, tar lite extra fart innan rotation, roterar försiktigt för att inte sätta bakkroppen i asfalten. När man nått säker höjd för att ta upp nosen har farten hunnit upp så pass mycket att alfa är låg, det inducerade motståndet lågt och det finns power över att stiga med
Och, så vitt jag vet går MCAS bara på alfa.
En vinge stallar vid en viss anfallsvinkel oavsett fart och nacellens lyftkraft som pitchar upp nosen kommer vid samma anfallsvinkel oavsett fart. IAS bör logiskt inte ingå i beräkningloopen och jag har inte sett något ställe med credit i trovärdighet som har påstått att IAS är med. ( kan ha fel, men...)