2019-03-21, 19:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vet inte exakt varför ni undrar om apotek och hur de sitter ihop men jag hämtar gärna ut hos ett apotek för det ligger närmre än det andra. Det får inte mitt elektroniska recept permautomatik om inte läkaren har markerat det särskilt. Enligt apotekets uppgifter så beror det på nåt åt det hållet. Lloyds och Hjärtat handlar det om. Sen tror jag inte att det ena apoteket ser vad jag hämtar ut hos det andra. Kanske beror på preparat? Kanske narkotikaklassade, dvs inte sömnmedel, gäller annorlunda.

Nja, jag vet inte om jag håller med. Skriver läkaren ut ett recept så kan jag gå till vilket apotek jag vill.
Någon gång har jag bett om samma tillverkare som tidigare och de har de kunnat se direkt.
Kanske det är skillnad om jag frågar själv men blir lite nyfiken så jag skall kolla detta imorgon.
Citera
2019-03-21, 19:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Det är naturligtvis så. Det är den typen av totala kontext som kommer väga in.
Det handlar väl återigen om eliminerande av lidande och nån som vill dö. Googla på de förmildrande omständigheterna (lagen) så finns det med en viss rad där om detta sk barmhärtiga. Sen är det tolkningar och kontext som sagt.
Citera
2019-03-21, 19:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
O har inte mördat tre kvinnor. Fel ordval.

....vilket också sammanhänger med att det är upp till rättssystemet att exaktare definiera den händelse som ägt rum och som skulle ha gått till åtal.
Citera
2019-03-21, 19:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Allt du hämtar ut reggas, spelar ingen roll om receptet är manuellt eller elektroniskt. Men det är bara du som har tillgång till det, inte förrän du är döende kan vårdpersonal kika på listan utan ditt medgivande. Det kan förstås ha spelat H och O i händerna att systemet bygger på egenansvar.

Nej vårdpersonal kan aldrig se vad du hämtat ut på apoteken. Det är helt olika system.

Vårdpersonal kan se vad som skrivits ut (obs ej hämtats ut) hos de vårdgivare som är kopplade till samma journalsystem - om du lämnar tillstånd som patient.
Ibland kan det innebära att dessa uppgifter finns enbart hos en enda vårdgivare.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-21 kl. 19:26.
Citera
2019-03-21, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
....vilket också sammanhänger med att det är upp till rättssystemet att exaktare definiera den händelse som ägt rum och som skulle ha gått till åtal.
Åk fixar stämningsansökan, rätten dömer.
Citera
2019-03-21, 19:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag är väl medveten om att det finns många polisutredningar med stora brister. Vilket då uppdagats just på grund av den öppenhet gällande offentlighets- och sekretesslagen samt tryckfrihetens dito myndigheter i Sverige råder under.

Jag förstår också den reaktion som vi ser i tråden avseende den överdrivna maskningen man valt att göra i detta ärende. Jag själv är lite kritisk mot just detta, men har kunskap och erfarenhet i ryggen som kanske gemene man saknar. Det är viktigt att ifrågasätta men man måste också skilja på begreppen misstro respektive ifrågasättande.

Vi är alla människor och kan naturligtvis göra fel, men att misstänka polismyndigheten och rättsinstanser för ett systematiskt mörkande eller inkompetens i sitt utövande via den makt som dessa trots allt besitter bottnar ofta i den enskildes egna erfarenheter eller i okunskap.

Reflekterar över hur FUP hade sett ut om alla de dokument, såsom avskedsbrev, testamente, förklaringsbrev mm. inte hade funnits.

Jag håller inte med riktigt även om vi i princip är överens om behovet av öppenhet. Misstro är den givna intellektuella följden av ifrågasättande och det korrekta förhållningssättet när man har skäl att ifrågasätta men inte får några möjligheter till det.

Att polisiära slutsatser oftast är korrekta eller att det generellt inte finns så mycket inkompetens eller systematiskt mörkande av uppgifter man vet borde vara offentliga är inga giltiga skäl mot att man bör misstro polisen.

Det är det enskilda fallet som är intressant och finns det inte tillräcklig generell öppenhet måste man misstro polisen i alla fall lika då det inte går att hitta och särskilja just det fall sfär det faktiskt funnits inkompetens eller mörkande. Liknande faktorer är heller inte det enda som kan gå snett, utan det finns ett helt spektrum där inte minst resursbrist och felaktiga metoder kan orsaka helt fel polisiära slutsatser.

I det här fallet och angående av behovet att kunna granska det är den generella faran att det inte är rationellt och försvarbart att lägga för stora resurser på ett fall som inte skall tas till domstol. Det ger att slutsatserna generellt kan bli förhastade och därför behöver fallet kunna granskas ordentligt genom att det finns öppenhet och transparens, behovet är inte mindre utan om något större pga detta.

Sedan kan man ju se misstro och ifrågasättande som relativt och jag har också propagerat här för att man måste ägna sig åt rättt sorts misstro. Det är gott att ifrågasätta och misstro obevisade påståenden, men man kan ju givetvis inte tro på vad som helst eller mena att pga generell misstro är allting lika troligt vad gäller fallet och polisens slutsatser. Där är vi väl återigen överens.

Båda föräldrarna har vad allt visar helt emot statistiken vid familicide varit mer eller mindre eniga om att döda sina barn och sig själva och beslutat det gemensamt.
Citera
2019-03-21, 19:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vad som inte har hänt är att tre kvinnor mördades av en man som sedan tog sitt liv.

[...]

Inte heller har föräldrarna planerat döda flickorna tillsammans, men sen har pappan också mördat mamman. Och sen visst hängt sig själv.

?

Är det inte exakt det som har hänt?
Tre kvinnor - unga, snart-vunxna och deras 49-åriga mor har dödats.

Såvitt vi vet har mannen definitivt dödat den äldsta kvinnan och är misstänkt för mord av de två yngsta. Han har därefter hängt sig.

Hur kan du skriva att detta inte har hänt?

Vet du något mer som vi andra inte vet?
Förstår att det är oerhört krävande, men försök att svara utan personangrepp, det kan gå om man anstränger sig och är stark. Lycka till!
Citera
2019-03-21, 19:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Åk fixar stämningsansökan, rätten dömer.

Det måste ligga mer i det ibland än vad man kanske tänker sig...
Citera
2019-03-21, 19:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Det måste ligga mer i det ibland än vad man kanske tänker sig...
Ja, det är en hel del. Jag skrev om ordval, redan där är det noggrann skillnad i finliret.
Oducenten säger dödssätt:
Självmord, bragd om livet osv.
Han går inte händelserna i förväg juridisk sett och gapar mördare eller strypmord.

Polis använder dödat som ordval på barnen.
För att ta samma sak ur två perspektiv.
Det är sen mycket som ska vägas för och emot som du säger.
Senast redigerad av develi 2019-03-21 kl. 19:34.
Citera
2019-03-21, 19:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det stämmer dock i stora drag.

Att O mördat tre kvinnor beskriver inte vad som hände i Bjärred.

Inte uttömmande, men det är för den sakens skull av allt att döma ett korrekt påstående. Det måste gå att acceptera. Han dödade, och mördade därmed, i samförstånd med sin fru de två barnen och dödade sedan sin fru, av allt att döma i enlighet med vad hon önskade, men icke desto mindre med direkt våld som gör det till mördande, med den sannolika brottsrubriceringen i händelse av rättegång mord eller dråp.
Citera
2019-03-21, 19:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja, det är en hel del. Jag skrev om ordval, redan där ör det noggrann skillnad i finliret.
Han går inte händelserna i förväg juridisk sett och gapar mördare.

Det är norwegian blue över hela diskussionen. Barnen är dödade, mördade, tagna av daga, dräpta, bragta om livet, tagna ihjäl, handgripligt hjälpta från denna värld, vad du vill. Du kan använda vilket uttryck du önskar, men att barnen mördats är likaväl helt korrekt uttryckt.
Citera
2019-03-21, 19:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det är en hel del. Jag skrev om ordval, redan där är det noggrann skillnad i finliret.
Han går inte händelserna i förväg juridisk sett och gapar mördare eller strypmord.

Det är sen mycket som ska vägas för och emot som du säger.

Tack. Det som inte ena handen kan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in