Citat:
Ursprungligen postat av
KSP
Jag är väl medveten om att det finns många polisutredningar med stora brister. Vilket då uppdagats just på grund av den öppenhet gällande offentlighets- och sekretesslagen samt tryckfrihetens dito myndigheter i Sverige råder under.
Jag förstår också den reaktion som vi ser i tråden avseende den överdrivna maskningen man valt att göra i detta ärende. Jag själv är lite kritisk mot just detta, men har kunskap och erfarenhet i ryggen som kanske gemene man saknar. Det är viktigt att ifrågasätta men man måste också skilja på begreppen misstro respektive ifrågasättande.
Vi är alla människor och kan naturligtvis göra fel, men att misstänka polismyndigheten och rättsinstanser för ett systematiskt mörkande eller inkompetens i sitt utövande via den makt som dessa trots allt besitter bottnar ofta i den enskildes egna erfarenheter eller i okunskap.
Reflekterar över hur FUP hade sett ut om alla de dokument, såsom avskedsbrev, testamente, förklaringsbrev mm. inte hade funnits.
Jag håller inte med riktigt även om vi i princip är överens om behovet av öppenhet. Misstro är den givna intellektuella följden av ifrågasättande och det korrekta förhållningssättet när man har skäl att ifrågasätta men inte får några möjligheter till det.
Att polisiära slutsatser oftast är korrekta eller att det generellt inte finns så mycket inkompetens eller systematiskt mörkande av uppgifter man vet borde vara offentliga är inga giltiga skäl mot att man bör misstro polisen.
Det är det enskilda fallet som är intressant och finns det inte tillräcklig generell öppenhet måste man misstro polisen i alla fall lika då det inte går att hitta och särskilja just det fall sfär det faktiskt funnits inkompetens eller mörkande. Liknande faktorer är heller inte det enda som kan gå snett, utan det finns ett helt spektrum där inte minst resursbrist och felaktiga metoder kan orsaka helt fel polisiära slutsatser.
I det här fallet och angående av behovet att kunna granska det är den generella faran att det inte är rationellt och försvarbart att lägga för stora resurser på ett fall som inte skall tas till domstol. Det ger att slutsatserna generellt kan bli förhastade och därför behöver fallet kunna granskas ordentligt genom att det finns öppenhet och transparens, behovet är inte mindre utan om något större pga detta.
Sedan kan man ju se misstro och ifrågasättande som relativt och jag har också propagerat här för att man måste ägna sig åt rättt sorts misstro. Det är gott att ifrågasätta och misstro obevisade påståenden, men man kan ju givetvis inte tro på vad som helst eller mena att pga generell misstro är allting lika troligt vad gäller fallet och polisens slutsatser. Där är vi väl återigen överens.
Båda föräldrarna har vad allt visar helt emot statistiken vid familicide varit mer eller mindre eniga om att döda sina barn och sig själva och beslutat det gemensamt.