2019-03-21, 18:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är det enda som kunnat inträffa om de valt att överleva istället för att se till att de dog enligt sin plan, jag förstår inte varför vissa i tråden så djävla envetet försöker få barnamördaren H friad från ansvar, det är helt obegripligt.

Dessutom så är ju jag helt säker på att det var H som var drivande i eländet, jag vet mycket väl att polisen säger att de inte har kunnat finna någon som var mer drivande än den andra men som sagt, jag är tvärsäker på att H drev alla i döden.

Hon är ju inte dömd och vi har inga bevis för att att hon är skyldig utan en polisiär slutsats. Det mord hon begått på sina barn är polisiärt uppklarat. Vad det kan innebära i värsta fall vet vi från Kevinfallet och saxmordet i Hovsjö. De ger skäl till att principiellt inte acceptera polisens slutsats.

Samtidigt är det förstås fel att tro att polisen tar fel i polisiärt uppklarade fall i allmänhet. Det mesta eller allt talar för att föräldrarna tog ett gemensamt beslut. Vem som däremot var drivande är oklart för oss, vilket ditt eget inlägg ju visar. Det har stor betydelse för frågan om den moraliska skulden. Den part som var drivande kan anses ha större moralisk skuld. Allmänt kan det finnas fall där den moraliska skulden hos den ena parten rent av är försumbar, om denne av olika skäl saknar förmåga att stå emot den andra parten psykologiskt. Att så skulle vara fallet verkar kanske långsökt, men återigen ger bristen på fakta om konkreta omständigheter skäl att åtminstone principiellt misstro bestämda slutsatser.

Vad gäller mordet på kvinnan däremot borde inte finnas några större tveksamheter om hon verkligen blivit strypt. Det var mannen som utförde det mordet då och några principiella skäl att nyansera hans skuld i det dådet eller att misstro några slutsatser om det stämmer finns det ingen anledning till. Däremot kan man ju även där generellt misstro polisen därför att de inte ordentligt lägger fram skälen till sina slutsatser.

Kan man då med något som helst fog hitta stöd för en teori som friar barnamördaren Hanna från skuld? Jag ser inget som hindrar det, även om det givet fakta framstår som osannolikt. Du är övertygad om att kvinnan var drivande och jag ifrågasätter inte det i sig. Men om nu mannen var drivande, så kan kvinnan ha varit med på det hela i teorien, men tvekat i praktiken. Om man skall föra det så långt som till att mannen under falska förespeglingar fått kvinnan att till synes medge att hon var med på det osv framstår som långsökt och om du vill kan du rubricera det som en konspirationsteori.

Men till syvende och sist är det sådant bevis skall utesluta och god information från polisen vederlägga.
Citera
2019-03-21, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Allt du hämtar ut reggas, spelar ingen roll om receptet är manuellt eller elektroniskt. Men det är bara du som har tillgång till det, inte förrän du är döende kan vårdpersonal kika på listan utan ditt medgivande. Det kan förstås ha spelat H och O i händerna att systemet bygger på egenansvar.

OK. Men apoteken är inte sammankopplade. Sömnmedel är inte narkotikaklassat så det borde man ju kunna få förskrivet av flera läkare. Däremot håller ju apoteken reda på att man inte hämtar ut varje recept med för täta intervaller. Familjen i Bjärred kunde bunkrat men glömde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
mordförsök?
Ville Hanna dö i självmord och misslyckades så kan han ha hamnat i snarlik sits som gubben i Kramfors, sk aktiv dödshjälp/dråpmisstänkt om bevisning med all tydlighet pekat i den riktningen.
Det beror sen på advokatens skicklighet. Har de sms med påtryckningar från henne, psykisk press, evig dödsönskan så kanske de hittar förmildrande omständigheter..
Sensmoral: Det går inte på rak arm säga vad det blir för dom.

Det framgår tydligt att hon ville dö.
Sen hade det oavsett varit livstid för barnen, likt henne hon överlevt.
Finns inte en chans på lägre straff där miitt tycke.
...men man väcker inte åtal mot döda.
Lät som en deckartitel.

Tidigare tänkte jag att ett scenario kunde vara att Hanna dödat ett av barnen, kanske kvävt, och startat processen på eget bevåg. Oskar ställdes då i en situation utan utväg om Hanna dessutom tagit en massa piller. Då var det gemensamt planerat men Hanna hade mer bråttom. Fast å andra sidan var ju båda hos Hanssons.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Detta är felaktigt. Googla på apotek och läkemedel så ser du vad som gäller. Jag tror att alla apotek är sammankopplade, de har koll, precis som den enskilde patienten. Föräldrarna kan omöjligt ha fått tag på tillräckligt med mediciner på en vecka via apotek. Det går inte.

Däremot kan de ha gått till någon mindre nogräknad doktor. Nio doktorer har blivit av med sin legitimation senaste året tror jag, av olika skäl. Ett par skrev ut narkotikaklassade läkemedel.

Nej alla Apotek är inte sammankopplade.
E- recept sänds till Apotek och det går att hämta ut på valfritt Apotek. Därvid sker en gemensam uppkoppling till E-recepttjänsten. Gäller inte pappersrecept eller telefonrecept, det finns enbart på det Apotek vederbörande går till och löser in receptet.

Dock försvinner uppgiften om vad vederbörande hämtat ut efter ett kort tag när det gäller E-recept. Apotek kan inte förvägra någon medicinen om denne har ett korrekt recept, möjligen anmälla läkaren så det startas en lång och omständig utredning av läkarens förskrivningsprofil.

Ett flertal små förpackningar om 10-20 tabletter går det att få rätt många av utan att någon reagerar. Kommer inte att resultera i någon större utredning då sådana förpackningar är väldigt vanliga. Att någon får flera små anses också mycket säkrare och seriösare än någon förpackning på 100-200 st.

Så ja - föräldrarna hade kunnat få tillgång till rätt stor mängd olika tabletter om de hade önskat och försökt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-21 kl. 19:53.
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror du kan ha helt missat andemeningen i mitt inlägg. Läs om ett par tre gånger.

Ledtrådar: båda GM är i detta fall döda och ingen av GM har haft för avsikt att leva. Aktiv dödshjälp där dödshjälparen lever och har hälsan har jag öht inte snuddat vid. Jag diskuterade exakt detta fallet och inget annat.

Jag ser att du senare här modifierat din ståndpunkt, så vi är väl mer överens oavsett.
Citera
2019-03-21, 19:00
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Kolla på läkemedelseverket och Apoteket. Alla patienter har en läkemedelslista idag, det är oberoende av apotek. Den fria marknaden styr inte vad staten vill ha koll på. Syftet med listan är att hjälpa patienter, skapa säkerhet osv. Rädda liv i yttersta fallet. Till exempel kan ju en medvetslös komma in utan att man vet vad den tar för mediciner. En jättebra reform.

Detta kunde ha hjälpt en person med läkemedelsmissbruk eller överdrivet hämtande av mediciner. De som planerar mord eller självmord skulle kunna upptäckas, om apoteket ser vad man hämtar ut, men jag är inte säker på att de gör det? På sjukhuset är det upp till varje medveten individ att avgöra om man vill att vården ska ha insyn eller ej, på gott och ont.

Det finns väl ändå inte några som helst indikationer på att makarna O/H haft några som helst avsevärda mängder preparat hemmavid, ens likvid(a).
Polisens omdefiniering av den/dom toxikologiska rapporterna får man väl ta med en nypa salt. Ingen dog av felaktig medicinering - enbart via våld på annan, självsvåldigt.
Det finns ingen orsak, inget samband, utlösande faktor, mellan mord / preparat. Händelseförloppet har sitt ursprung i en "sjuk" hjärna och bottnar i något verklighetsfrånvänt.
Citera
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Var är familjen begravd? Kan inte erinra mig om att det kommit fram i tråden. Ingen dödsannons heller, märkligt?!

Går det på något sätt att få fram på vilken kyrkogård de ligger på?
Finns i tråden tror jag. Två minnesstunder, en i Bjärred och en i Västra Frölunda om jag minns rätt. Kremerades sedan och ströddes i havet på västkusten så någon grav finns inte. Jag tycker inte att det är märkligt att det inte fanns någon annons med tanke på omständigheterna.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ksp slog mig på fingrarna så jag fick krypa till korset.

Det beror lite på, men visst kan och borde mordförsöket anföras särskilt om det var klumpigt och livsförsvårande. Men skillnaden mot kramfors är att det finns två döda barn i ekvationen också, som får föräldrarnas uppsåt och avsikter att böjas. Se andra inlägg nyss och svar ksp.

Men givetvis ska överlevare dömas till livstid för mordet på döttrarna.
Du kan börja med att sluta skriva mordförsök så kommer du lättare på rätt väg.
Tänk död, strypt.

Det har inget med barn med i bilden eller inte.
Du får läsa kärringarna separat.

Om Hanna haft en historik med su-försök, ångest, depression (det vet vi inte), skrivit memoarer om svårmod, ångest och dödslängtan (det vet vi inte), smsat Oskar om lidande varje dag (det vet vi inte,), uttryck att hon vill han ska hjälpa till så hon får dö (det vet vi inte).
Om hon inte klarat av nåt hemma och han jobbat dubbelt (det vet vi inte), tjatat hål i skallen på honom, så ger det en viss bild om psykisk ohälsa och total utbrändhet.
Det skiljer sig nog inte bedömningsmässigt gentemot fysisk sjukdom.
Jag hittar på för att ge en bild som kommer bedömas.
De här domsluten är intressanta för det är inte mord per automatik och lär handla om mkt bedömning av omständigheter.
Citera
2019-03-21, 19:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag ser att du senare här modifierat din ståndpunkt, så vi är väl mer överens oavsett.

Det stämmer dock i stora drag.

Att O mördat tre kvinnor beskriver inte vad som hände i Bjärred.
Citera
2019-03-21, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, alla har inte samma system mig veterligen. Man måste välja vad man vill titta i. Allt är inte sammankopplat över hela landet. Medicinförteckningen är ett hjälpmedel, kanske därför den kom till rent av.
Jag trodde ni diskuterade annat, ser nu bakåt vad det rör sig om.
Citera
2019-03-21, 19:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Det stämmer dock i stora drag.

Att O mördat tre kvinnor beskriver inte vad som hände i Bjärred.
O har inte mördat tre kvinnor. Fel ordval.
Citera
2019-03-21, 19:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du kan börja med att sluta skriva mordförsök så kommer du lättare på rätt väg.
Tänk död, strypt.

Det har inget med barn med i bilden eller inte.
Du får läsa kärringarna separat.

Om Hanna haft en historik med su-försök, ångest, depression (det vet vi inte), skrivit memoarer om svårmod, ångest och dödslängtan (det vet vi inte), smsat Oskar om lidande varje dag (det vet vi inte,), uttryck att hon vill han ska hjälpa till så hon får dö (det vet vi inte).
Om hon inte klarat av nåt hemma och han jobbat dubbelt (det vet vi inte), tjatat hål i skallen på honom, så ger det en viss bild om psykisk ohälsa och total utbrändhet.
Det skiljer sig nog inte bedömningsmässigt gentemot fysisk sjukdom.
Jag hittar på för att ge en bild som kommer bedömas.
De här domsluten är intressanta för det är inte mord per automatik och lär handla om mkt bedömning av omständigheter.

Tack. Det är naturligtvis så. Det är den typen av totala kontext som kommer väga in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in