Citat:
Ja, det är det enda som kunnat inträffa om de valt att överleva istället för att se till att de dog enligt sin plan, jag förstår inte varför vissa i tråden så djävla envetet försöker få barnamördaren H friad från ansvar, det är helt obegripligt.
Dessutom så är ju jag helt säker på att det var H som var drivande i eländet, jag vet mycket väl att polisen säger att de inte har kunnat finna någon som var mer drivande än den andra men som sagt, jag är tvärsäker på att H drev alla i döden.
Dessutom så är ju jag helt säker på att det var H som var drivande i eländet, jag vet mycket väl att polisen säger att de inte har kunnat finna någon som var mer drivande än den andra men som sagt, jag är tvärsäker på att H drev alla i döden.
Hon är ju inte dömd och vi har inga bevis för att att hon är skyldig utan en polisiär slutsats. Det mord hon begått på sina barn är polisiärt uppklarat. Vad det kan innebära i värsta fall vet vi från Kevinfallet och saxmordet i Hovsjö. De ger skäl till att principiellt inte acceptera polisens slutsats.
Samtidigt är det förstås fel att tro att polisen tar fel i polisiärt uppklarade fall i allmänhet. Det mesta eller allt talar för att föräldrarna tog ett gemensamt beslut. Vem som däremot var drivande är oklart för oss, vilket ditt eget inlägg ju visar. Det har stor betydelse för frågan om den moraliska skulden. Den part som var drivande kan anses ha större moralisk skuld. Allmänt kan det finnas fall där den moraliska skulden hos den ena parten rent av är försumbar, om denne av olika skäl saknar förmåga att stå emot den andra parten psykologiskt. Att så skulle vara fallet verkar kanske långsökt, men återigen ger bristen på fakta om konkreta omständigheter skäl att åtminstone principiellt misstro bestämda slutsatser.
Vad gäller mordet på kvinnan däremot borde inte finnas några större tveksamheter om hon verkligen blivit strypt. Det var mannen som utförde det mordet då och några principiella skäl att nyansera hans skuld i det dådet eller att misstro några slutsatser om det stämmer finns det ingen anledning till. Däremot kan man ju även där generellt misstro polisen därför att de inte ordentligt lägger fram skälen till sina slutsatser.
Kan man då med något som helst fog hitta stöd för en teori som friar barnamördaren Hanna från skuld? Jag ser inget som hindrar det, även om det givet fakta framstår som osannolikt. Du är övertygad om att kvinnan var drivande och jag ifrågasätter inte det i sig. Men om nu mannen var drivande, så kan kvinnan ha varit med på det hela i teorien, men tvekat i praktiken. Om man skall föra det så långt som till att mannen under falska förespeglingar fått kvinnan att till synes medge att hon var med på det osv framstår som långsökt och om du vill kan du rubricera det som en konspirationsteori.
Men till syvende och sist är det sådant bevis skall utesluta och god information från polisen vederlägga.