Citat:
Personligen tror jag att personer som inte har erfarenhet, utbildning eller kunskap om hur utredningar genomförs, vilka regler och lagar som styr myndigheter i sitt utövande kan inneha en misstro i större utsträckning än andra.
Däremot är b. la. rättssäkerheten i Sverige uppbyggt på öppenhet och transparens vilket ger rättigheter för den enskilde att ifrågasätta myndigheternas handlingar och beslut. Två skilda begrepp som man bör skilja på.
Däremot är b. la. rättssäkerheten i Sverige uppbyggt på öppenhet och transparens vilket ger rättigheter för den enskilde att ifrågasätta myndigheternas handlingar och beslut. Två skilda begrepp som man bör skilja på.
Problemet är att veta i vilka fall man skall ifrågasätta brottsutredningars slutsatser. Det förhåller sig säkert så du skriver och det är naturligtvis så att myndigheter i Sverige normalt sett går in för att göra ett bra arbetet och lyckas relativ bra med det. Men vi vet att det frekvent finns markanta undantag där förhastade slutsatser om skuld och annat dragits där det så småningom visar sig på goda grunder att det kan ifrågasättas i viktiga detaljer eller som helhet. När så sker brukar förvåningen hos allmänheten vara stor; hur kunde detta som verkade så säkert bli så fel? Även jag som upphöjt skepsisen som en grundprincip har undrat; hur kunde jag tro så aningslöst på detta? Jag tror det är en vanlig insikt.
Det är därför som du skriver att rättsäkerheten kräver öppenhet och transparens - och där man måste tillägga att myndigheterna numera i alltför stor utsträckning frångått denna.
Bryter man ned detta till det här enskilda fallet är den enda rimliga hållningen att man måste tvivla på polisens slutsatser pga bristande transparens. Det innebär inte att man bör avfärda deras slutsatser, utan de måste vara utgångspunkten för bedömningen, men ha med sig att slutsatsen alltid kan innehålla vissa felaktigheter och felslut.
Så ser det ut här och de vindlande diskussioner som förs om vad som verkligen inträffade och vilken inställning de inblandade hade är i ljuset av det rätt naturliga och sunda och har inte med sjuklig misstro mot polis generellt eller med konspirationsteorier att göra.