Citat:
Håller helt med, men skulle vilja gå längre och säga att även lionair är till stor del piloternas agerande som gav resultatet.
Dom hade gott om tid att felsöka, allt dom behövde veta för att åtgärda felet fanns framför dom. Eltrimmen löpte amok och trimmade nos ner. Enkel lösning = stäng av eltrimmen. Det är allt dom behövde veta, varför eltrimmen gör tokiga manövrar är orelevant (varvid någon utbildning om MCAS ej spelade någon roll i mitt tycke). Dom måste varit medvetna om att höjdrodret hela tiden återgick till nos er eftersom dom trimmade nos upp åtskilliga gånger. Och till skillnad från ET händelsen fanns här gott om tid att utvärdera situationen, och ”runaway stabiliser” fanns redan då på svart och vitt.
Är det verkligen så viktigt att veta vilket system som trycker ner höjdrodret? Är det inte viktigare att få kontroll på höjdrodret?
Dom hade gott om tid att felsöka, allt dom behövde veta för att åtgärda felet fanns framför dom. Eltrimmen löpte amok och trimmade nos ner. Enkel lösning = stäng av eltrimmen. Det är allt dom behövde veta, varför eltrimmen gör tokiga manövrar är orelevant (varvid någon utbildning om MCAS ej spelade någon roll i mitt tycke). Dom måste varit medvetna om att höjdrodret hela tiden återgick till nos er eftersom dom trimmade nos upp åtskilliga gånger. Och till skillnad från ET händelsen fanns här gott om tid att utvärdera situationen, och ”runaway stabiliser” fanns redan då på svart och vitt.
Är det verkligen så viktigt att veta vilket system som trycker ner höjdrodret? Är det inte viktigare att få kontroll på höjdrodret?
Jo, det viktigaste är att balansera flygplanet så att det flyger, det är väl det grundläggande flygutbildning handlar om tänker jag mig.
En sak som jag tycker indikerar att besättningen åtminstone prioriterade att få flygplanet i balans är att de enligt uppgift begärde 14,000ft i banans förlängning. Jag vet inte om det är den normala vägen för utflygningen, men jag tror inte det.
Kan tänka mig att piloterna hade för avsikt att vinna höjd och få flygplanet i balans, därför rak kurs.
Dock kom kanske nästa problem, bergen i banans förlängning, och man har problem med att vinna höjd.
I det läget begärs väg tillbaks till flygplatsen, dels för att man om det går vägen måste landa, men i första hand för att undvika bergen.
Att ge sig på en sväng med ett flygplan ur balans, vad säger pilotkollektivet om en sådan manöver, stor risk för haveri på relativt låg höjd, stall?
Med tanke på att man någonstans har befunnit sig cirka 1000 meter över marknivå bör man haft något slags utrymme för att koppla bort MCAS, eller?
EDIT;Det har förklarats att flygplanet bryts sönder innan det stallar i sådan hastighet som det talas om i det här fallet. Funderar på vittnesmålen om kläder och papper i luften strax innan nedslag? Borde hittats vrakdelar en bit från nedslagsplatsen i så fall, eller?
En tanke bara, fundera eller förkasta.
Senast redigerad av OY 2019-03-21 kl. 14:26.
Senast redigerad av OY 2019-03-21 kl. 14:26.