• 3
  • 4
2017-08-06, 00:02
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet

Du är bara en av alla jävla gubbrövar som sitter hemma och drömmer sig tillbaka hur jävla duktiga ni var förr i tiden och gastar om hur dåliga dagens soldater är.

100 000födda per år
50 000 killar
40 000 i värnplikt
1500 Kbs Pbs

Vilka rycker in nu tror du? Hoppar de av från handels för att plocka isar ett vapen i Kungsängen?
Alla behövs men kasta inte stora löner efter lagerarbetare....

De kan tjäna som i hemtjänsten eller på Ica i 2 år när där 20-22 år, de gör de i England.
De kan få mer i int tjänst.
Citera
2017-08-06, 01:36
Medlem
ÖB har numera en hyfsad lön. I synnerhet om man betänker att hen tillsätts av regeringen, vars medlemmar i genomsnitt knappt har gymnasiebetyg, och mer än annat behöver genuskompetens.
Citera
2017-08-06, 05:01
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Jag har läst delar av hur det kommer bli från olika skrivelser så jag tror det kommer bli bättre men hur hela system har införts har varit kaotiskt och illa genomtänkt. Jag tror fortsatt att det inte kommer bli bra nästa gång men vi är påväg mot rätt väg gällande specof men man ska ha klart för sig att en svensk specof kan vara SNCO eller en warrant officer eller "teknisk officer". Det är väldigt blandat och rätt otydligt.

Det nya gradsystemet kommer om jag minns rätt. OR5-OR6 kommer ändras furir förs troligen in igen och att första graden i SO facket kommer bli mer som fänrik. alla Specof kommer rekryteras lokalt på förband och FOK SO kommer försvinna(har).

Man vill få det till att endast OR5 ska gå SOU men det är ju upp till förbandet. Jag gillar det sätt US kör med hela vägen till OR6 handlar om poäng för att klättra där fys, skytte erfarenhet osv spelar in, det är tydligare för basse Karlsson att om jag ökar mitt fälttest med 20 sek och är kvar i fm 7 månader till kommer jag bli vicekorpral och får 1500kr mer i lön.

Okej, det låter ju positivt på vissa sätt, men också negativt, som jag ser det. Särskilt om värnplikt kommer att bli en större del av de väpnade styrkorna igen framöver.

Vi får väl se hur de lyckas med detta.
Citera
2018-09-27, 06:15
Medlem
Nathurams avatar
Vad ligger lönerna på idag inom försvaret?

Jag funderar på att gå med men mitt nuvarande yrke betalar 32 tusen i månaden och jag skulle inte vilja behöva göra mig av med huset bara för att gå med.
Citera
2018-09-28, 18:24
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nathuram

Jag funderar på att gå med men mitt nuvarande yrke betalar 32 tusen i månaden och jag skulle inte vilja behöva göra mig av med huset bara för att gå med.

Lägsta lön som GSS/K är sen årsskiftet 19 000 kr. Som officer är den lägst 23 000 kr men från slutet av oktober 24 000 kr för att oktober nästa år bli lägst 25 000 kr.

Beroende på erfarenhet och befattning kan man hamna några tusen högre men inte är det bra lön.

Men man ska ändå ställa sig frågan, hur roligt är mitt nuvarande jobb och hur roligt kan jag ha i försvaret? Jag trivs väldigt bra med mitt jobb i flottan men lönen är kass.

Man kan dock få mycket från tillägg. Två veckor till sjöss kan ge extra tillägg på 10- till 20 000 kr och två veckor ledigt. Förra sommaren hade jag typ 6 veckor semester, denna sommar hade jag typ 8 veckor.
Citera
2018-09-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nathuram

Jag är relativt nyanställ som soldat. Menig, 19200kr före i grundlön. Vi har dock ganska mycket övningsdygn så att lönen brukar öka lite men inte tillräckligt om jag får säga. Knappt så man går runt tyvärr.
Citera
2018-09-28, 22:30
Medlem
Nathurams avatar
Jag kanske får nöja med med hemvärnet då. Runt 20k hade satt stopp för alla mina planer för framtiden.
Citera
2019-03-20, 20:04
Medlem
Tjena! jag har en frågan kring amfibiesoldater kring Somalia området.
Har Sverige fortfarande soldater i området?
Hur mycket tjänar man?
Hur ser arbetstider ut (alltså hur länge är man iväg mm)
Krävs det bara amfibiesoldats utbildning för att åka dit eller krävs det mer erfarenhet mm för att bli vald att isåfall åka dit?
Citera
2019-03-21, 12:59
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svetsarihopsverige
Tjena! jag har en frågan kring amfibiesoldater kring Somalia området.
Har Sverige fortfarande soldater i området?
Hur mycket tjänar man?
Hur ser arbetstider ut (alltså hur länge är man iväg mm)
Krävs det bara amfibiesoldats utbildning för att åka dit eller krävs det mer erfarenhet mm för att bli vald att isåfall åka dit?

Vad menar du med "Somaliaområdet" ??

Vet inte heller om du menar missioner där ett förband åker iväg eller om du menar enskilda utlandstjänster som är lediga?

Lön o förmåner skiljer också beroende på om du t.ex är anställd av FN.

Oavsett vilket så genomgår man en missionsutbildning innan man åker. Den består av mycket mer än att hantera sitt vapen.
Senast redigerad av Jan66 2019-03-21 kl. 13:03.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in