2019-03-20, 20:41
Medlem
Hej... igen, haha.

Har en liten fråga... hur lång tid tar det innan betablockerare börjar verka? Har gått snart en vecka på metoprolol 50mg och tycker att den är väldigt bra när jag är _vilande_, då ligger jag på 52-62 (tidigare låg jag på 85-90) men så fort jag rör mig i lägenheten vandrar den iväg till runt 110 (vilket kanske är en normal puls vid rörelse?) och efter att ha gått 2-3 minuter ner till parkering eller vändplan så rusar den iväg från 133-162 (har endast hållit koll på det för att jag varit nyfiken på hur betablockeraren fungerat, annars brukar jag inte ta pulsen längre. Vad spelar det för roll liksom, antingen är den hög eller så är den det inte. Man lever ju på bra ändå). Senaste blodtrycksmätningen för några dagar sedan (dagen efter att jag börjat med betablockaren) låg på 172/107.

Är under 24 år och känner egentligen att det är mer värt att försöka få bättre kondis innan jag proppar i mig piller, men det höll inte min läkare med om. Tänker att det kanske även är psykosomatiskt, jag går ju trots allt igenom en utredning för demyeliniserande sjukdom i det centrala nervsystemet (plus högt laktat som inte lägger sig normalt). Känner mig inte särskilt orolig men man vet ju inte vad som sker undermedvetet. Känner bara att jag vill få koll på blodtryck och puls så snabbt som möjligt, slippa tänka på det liksom. Har jag för dåligt tålamod med betablockeraren?
Senast redigerad av Eferedra 2019-03-20 kl. 20:46.
Citera
2019-03-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eferedra
Hej... igen, haha.

Har en liten fråga... hur lång tid tar det innan betablockerare börjar verka? Har gått snart en vecka på metoprolol 50mg och tycker att den är väldigt bra när jag är _vilande_, då ligger jag på 52-62 (tidigare låg jag på 85-90) men så fort jag rör mig i lägenheten vandrar den iväg till runt 110 (vilket kanske är en normal puls vid rörelse?) och efter att ha gått 2-3 minuter ner till parkering eller vändplan så rusar den iväg från 133-162 (har endast hållit koll på det för att jag varit nyfiken på hur betablockeraren fungerat, annars brukar jag inte ta pulsen längre. Vad spelar det för roll liksom, antingen är den hög eller så är den det inte. Man lever ju på bra ändå). Senaste blodtrycksmätningen för några dagar sedan (dagen efter att jag börjat med betablockaren) låg på 172/107.

Är under 24 år och känner egentligen att det är mer värt att försöka få bättre kondis innan jag proppar i mig piller, men det höll inte min läkare med om. Tänker att det kanske även är psykosomatiskt, jag går ju trots allt igenom en utredning för demyeliniserande sjukdom i det centrala nervsystemet (plus högt laktat som inte lägger sig normalt). Känner mig inte särskilt orolig men man vet ju inte vad som sker undermedvetet. Känner bara att jag vill få koll på blodtryck och puls så snabbt som möjligt, slippa tänka på det liksom. Har jag för dåligt tålamod med betablockeraren?

Vad låg ditt blodtryck på innan din behandling med beta-blockeraren?

172 i systole är ju jävligt högt. På gränsen till hypertensiv kris ju.
Citera
2019-03-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Vad låg ditt blodtryck på innan din behandling med beta-blockeraren?

172 i systole är ju jävligt högt. På gränsen till hypertensiv kris ju.

Under 24h-mätningen hade jag jojo-tryck. Allt från 196/98 till 116/49. Högsta mätningen var 198/109. Märkte dock att jag ofta antingen hade "högt" (eller förhöjt) systole men bra diastole (som 169/62 eller 151/74) eller så hade jag bra systole men förhöjt diastole (som 130/101 eller 133/98).

Edit: Jag fungerar ju helt okej, pluggar och tränar (har inte vågat mig på träning nu dock, efter att jag började med betablockeraren, får ju andnöd och mjölksyra bara jag går till köket haha... men ska ta mig i kragen) så tror inte att blodtrycket är så jätteallvarligt högt... bara lite förhöjt? Hypertensiv kris är väl ett systole på över 250?

Dock skäms jag ju rejält ifall blodtrycket handlar om att jag misskött min kropp så länge med dålig mat och minimal träning. Skärpning
Senast redigerad av Eferedra 2019-03-20 kl. 21:42.
Citera
2019-03-21, 01:14
Medlem
jagnickars avatar
Av vilka orsaker äter du betablockerare och mäter du blodtrycket med digital mätare?

Att ha så pass högt blodtryck av att man har levt ohälsosamt låter lite orimligt.

Har du blivit utredd för förmaksflimmer?

Kan påverka blodtrycket och det kan vara svårt att mäta både blodtryck samt puls på grund av flimmersekvenserna.
Citera
2019-03-21, 01:26
Medlem
Caspern50s avatar
Låter konstigt att din läkare satte dig direkt på Metoprolol. Min erfarenhet är att man sätts på antingen Trombyl eller Waran sedan om det behövs sätts på Bisoprolol eller Metoprolol. Mitt hjärta går perfekt med Bisoprolol, men flimrar med Metoprolol. Be läkaren byta så får du se om det blir någon ändring. De få gånger mitt hjärta flimrar tar jag en Bisoprol till och det brukar hjälpa.
Citera
2019-03-21, 07:36
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Låter konstigt att din läkare satte dig direkt på Metoprolol. Min erfarenhet är att man sätts på antingen Trombyl eller Waran sedan om det behövs sätts på Bisoprolol eller Metoprolol. Mitt hjärta går perfekt med Bisoprolol, men flimrar med Metoprolol. Be läkaren byta så får du se om det blir någon ändring. De få gånger mitt hjärta flimrar tar jag en Bisoprol till och det brukar hjälpa.

Man behandlar inte högt blodtryck med waran eller trombyl
Citera
2019-03-21, 08:03
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Man behandlar inte högt blodtryck med waran eller trombyl

Metoprolol och Bisoprolol är hjärtrytmsänkande mediciner.
Citera
2019-03-21, 10:37
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Metoprolol och Bisoprolol är hjärtrytmsänkande mediciner.

Det var inte det jag skrev.
Citera
2019-03-21, 12:06
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Det var inte det jag skrev.

Hjärtflimmer behöver inte ha ett dugg med blodtrycket att göra. När jag läser TS inlägg mer noga ser jag att grabben utretts för en del andra konstigheter som mycket väl kan ha med problemet att göra.
Det räcker med hjärtflimmer för att få stroke därför i förebyggande syfte sätts man på antingen Trombyl eller Waran som båda förtunnar blodet.
Att sedan kroppen och hjärtat kan ha 1000 andra hyss för sig som läkarna vet om, men som vi andra bara kan gissa oss till, även om en del av oss haft liknande problem.
Citera
2019-03-21, 12:14
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Hjärtflimmer behöver inte ha ett dugg med blodtrycket att göra. När jag läser TS inlägg mer noga ser jag att grabben utretts för en del andra konstigheter som mycket väl kan ha med problemet att göra.
Det räcker med hjärtflimmer för att få stroke därför i förebyggande syfte sätts man på antingen Trombyl eller Waran som båda förtunnar blodet.
Att sedan kroppen och hjärtat kan ha 1000 andra hyss för sig som läkarna vet om, men som vi andra bara kan gissa oss till, även om en del av oss haft liknande problem.

Fortfarande inte det jag skrev.

Sedan har TS inte nämnt hjärtflimmer.
Citera
2019-03-21, 13:04
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Fortfarande inte det jag skrev.

Sedan har TS inte nämnt hjärtflimmer.

Ursäkta det var "Jag Nickar" i inlägg 4 som nämnde flimmer, då är vi två som undrade om samma sak.
Citera
2019-03-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Av vilka orsaker äter du betablockerare och mäter du blodtrycket med digital mätare?

Att ha så pass högt blodtryck av att man har levt ohälsosamt låter lite orimligt.

Har du blivit utredd för förmaksflimmer?

Kan påverka blodtrycket och det kan vara svårt att mäta både blodtryck samt puls på grund av flimmersekvenserna.

Vad jag förstått äter jag betablockerare pga den höga pulsen, men kan inte se journalen hon skrivit om beslutsfattandet. Blodtrycket mättes när jag var inne akut pga andningssvårigheter (eftersom laktatet alltid är högt ville jag dubbelkolla att jag inte blivit acidotisk). Har ingen egen blodtrycksmätare

Högt blodtryck verkar jag ha haft sen jag var 16 år, men den höga pulsen kom inte förrän jag fick en överreaktion på kortison och fick den vanliga sinystakyn, plus tecken på högerkammarbelastning (det var även efter den överreaktionen laktatet steg). Låg med EKG på akuten och sedan med telemetri i tre dagar (tills kortisonkuren var över). Vad jag förstått så såg de inga flimmer, endast sinustakykardi. Gjorde även ett ultraljud på hjärtat som var frisk, bortsett från att klaffarna läcker lite men det var så lite att det är oväsentligt. Så vad jag förstått det så mår mitt hjärta toppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in