2019-03-23, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Låter konstigt att din läkare satte dig direkt på Metoprolol. Min erfarenhet är att man sätts på antingen Trombyl eller Waran sedan om det behövs sätts på Bisoprolol eller Metoprolol. Mitt hjärta går perfekt med Bisoprolol, men flimrar med Metoprolol. Be läkaren byta så får du se om det blir någon ändring. De få gånger mitt hjärta flimrar tar jag en Bisoprol till och det brukar hjälpa.

Okej, ja... får kolla med henne sen. Egentligen vill jag inte gå på något alls utan se ifall det går ner av sig själv genom träning och mer "lugnande övningar". Även om jag inte känner mig så orolig av mig kan jag ju vara det undermedvetet som sagt. Men hon ansåg att jag var så pass ung att hon ville sätta in en ordentlig behandling på en gång. Ska kolla ifall det finns möjlighet att åtminstone byta i vilket fall. Tack för tipset!
Citera
2019-03-23, 11:14
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eferedra
Okej, ja... får kolla med henne sen. Egentligen vill jag inte gå på något alls utan se ifall det går ner av sig själv genom träning och mer "lugnande övningar". Även om jag inte känner mig så orolig av mig kan jag ju vara det undermedvetet som sagt. Men hon ansåg att jag var så pass ung att hon ville sätta in en ordentlig behandling på en gång. Ska kolla ifall det finns möjlighet att åtminstone byta i vilket fall. Tack för tipset!

Läkarna är rätt duktiga på hjärtrelaterade problem så dom hittar nog felet efter en del utredningar.
Lycka till.
Citera
2019-03-23, 18:05
Medlem
Mårten Rasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Vad låg ditt blodtryck på innan din behandling med beta-blockeraren?

172 i systole är ju jävligt högt. På gränsen till hypertensiv kris ju.
Absolut inte frågan om någon hypertensiv kris vid systolisk runt 170.
Citera
2019-03-24, 16:53
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eferedra
Vad jag förstått äter jag betablockerare pga den höga pulsen, men kan inte se journalen hon skrivit om beslutsfattandet. Blodtrycket mättes när jag var inne akut pga andningssvårigheter (eftersom laktatet alltid är högt ville jag dubbelkolla att jag inte blivit acidotisk). Har ingen egen blodtrycksmätare

Högt blodtryck verkar jag ha haft sen jag var 16 år, men den höga pulsen kom inte förrän jag fick en överreaktion på kortison och fick den vanliga sinystakyn, plus tecken på högerkammarbelastning (det var även efter den överreaktionen laktatet steg). Låg med EKG på akuten och sedan med telemetri i tre dagar (tills kortisonkuren var över). Vad jag förstått så såg de inga flimmer, endast sinustakykardi. Gjorde även ett ultraljud på hjärtat som var frisk, bortsett från att klaffarna läcker lite men det var så lite att det är oväsentligt. Så vad jag förstått det så mår mitt hjärta toppen.

Okej, ja då har jag inga fler idéer. Hoppas du får en bra behandling som fungerar.
Citera
2019-03-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Rask
Absolut inte frågan om någon hypertensiv kris vid systolisk runt 170.

Hypertensiv kris är 180 eller mer i systole alternativt 120 eller mer i diastole. Sen kan det vara asymptomatiskt (hypertensive urgency), men finns symptom typ papillödem så kallas det hypertensive emergency
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in