2019-03-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jo, de har faktiskt rett ut allt, och fupen anses klar och förundersökningen är dessutom nedlagd. De har hittat mailkonversationer som är av intresse för fallet. De har gått in i en iphone som även den visar bevis för samförstånd. Det finns brev till både den som hittar dom, samt till anhöriga. Vad mer vill du ha? Vi skulle också vilja veta exakt hur de kom fram till saker och ting, men det låter sig inte göras med mindre än att vi överklagar sekretessen och maskningen, samt får ta del av hela förundersökningen.

Nej, handstilsanalysen gjordes per automatik, och är inte det starkaste beviset. Det finns mailkonversationer som också bevisar att de var två om det hela.

Att typsnittet är detsamma som på Oskars hemsida kan bero på att de använde samma typsnitt ständigt. Eller så skrev han brevet, Hanna lämnade åsikter, han redigerade och skrev ut. Därefter skrev de båda två på det hemma när brevet var färdigredigerat och utskrivet.

Nå, du får väl tro vad du vill. Skriv till polisens jurist och klaga.

Allt det vet vi. Nej,
Bevisningen skulle aldrig hålla att väcka åtal.
De bygger upp sin hypotes på underskrifterna och tycker annat passar. Har man bara en hammare så ser man bara spikar.

Det är två målvakter som maskat. Bättre att skriva och klaga hos någon annan.
Citera
2019-03-20, 21:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag kallar det att maskera en massa info. Av olika anledningar, men knappast av spaningstekniska skäl.....och vilka är då dessa skäl?

Däremot anser jag, utifrån det jag och vi alla andra här vet, att polisen säkert har talat sanning, men att de har utelämnat info av någon anledning och bara gör den lilla infon som kommit ut ännu rörigare. Har man sagt A får man säga B. Det behöver inte betyda att man lämnar ut varken de döda eller deras släkt.

Många här har olika frågor.

Jag vet att föräldrarna har skrivit ett förklaringsbrev där de skriver att de har tagit det gemensamma beslutet att döda sina barn och sig själva. Det kan vara viktigt för de anhöriga att veta. Det jag skulle vilja veta är:

* om någon av dem ångrade sig och ville riva brevet(vilket vi kanske aldrig kommer få veta)
samt:
* vilken eller vilka av föräldrarna som har avvärjningsskador

För ingen kommer nånsin att kunna inbilla mig att de mördade bara låg stilla och lät sig strypas / kvävas. Med eller utan medikamenter i kroppen. Ingen hade såna mängder i kroppen. Att försvara sig är en instinkt vi alla har.

Vill alltså veta vem som mördade vem. För jag vill veta sanningen. Har ingen "önskan" om att den ena är skyldig och den andra oskyldig.

Sen bryr jag mig inte lika mycket om temperaturen i huset och annat jag anser vara rätt ovidkommande.

Självklart finns det många frågetecken som vi aldrig kommer att få svar på.
Men vi har i stora drag fått reda på vad som hände. Förstår att vissa verkligen vill veta vem som mördade barnen men för min del spelar det inte så stor roll, de är bägge lika skyldiga.
T ex en av föräldrarna kanske handgripligen har haft sina händer runt halsen medan den andra föräldern kanske har hjälpt till att hålla fast barnen, kanske suttit på benen. Då har de gemensamt medverkat till själva morden.
Citera
2019-03-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men vi har i stora drag fått reda på vad som hände. Förstår att vissa verkligen vill veta vem som mördade barnen men för min del spelar det inte så stor roll, de är bägge lika skyldiga.
T ex en av föräldrarna kanske handgripligen har haft sina händer runt halsen medan den andra föräldern kanske har hjälpt till att hålla fast barnen, kanske suttit på benen. Då har de gemensamt medverkat till själva morden.

Du skrämmer mig ibland. Tror du för en sekund på allt det du skriver?
Citera
2019-03-20, 21:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jösses. Jag har alltid tänkt att Oskar själv tog den biten. Jäklar, det scenariot har jag inte ens tänkt på. Så kan det naturligtvis vara. Båda är med i den tunga biten.
Citera
2019-03-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nä, de har inte rett ut något.
”Handstilsanalys” av två namnteckningar är det starkaste beviset.
Typsnittet på brevet är för övrigt samma som O:s använde på sin hemsida.
Glöm för all del inte mailkonversationen, den måste ju vara ett "vattentätt bevis" *host*
Citera
2019-03-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jösses. Jag har alltid tänkt att Oskar själv tog den biten. Jäklar, det scenariot har jag inte ens tänkt på. Så kan det naturligtvis vara. Båda är med i den tunga biten.

Å du hakar på...
Citera
2019-03-20, 21:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Påstår inte alls attt myndigheterna vill mörka. Det återigen en åsikt du kletar på mig. Jag kallar det att maskera en massa info. Av olika anledningar, men knappast av spaningstekniska skäl.....och vilka är då dessa skäl?

Huvudsakligen därför att de efterlevande och mer eller mindre perifert inblandade inte skall drabbas.

En seriöst genomförd FU har referenser till många personer som inte förtjänar att bli utsatta, till exempel förhör med flickornas lärare, släktingar, läkare och kollegor till de båda vuxna - bland många andra.

Jag noterade till exempel att man maskat adressen till brottsplatsen (huset) på ett ställe men inte konsekvent. Syftet att göra så är naturligtvis huvudsakligen gott, även om det dröjer länge innan grannar och Bjärredsbor glömmer adressen. Men att den är enkelt åtkomlig i öppna dokument skadar mer än det hjälper (vem behöver veta?) - hur kul är det att kanske få en påringning från någon snaskjournalist som vill fråga hur det känns att bo i mordhuset eller få en folkvandring i trädgården när saken tas upp vid någon nyhetstorka. (Tro inte att sådant är otänkbart).

Det ligger troligen inte för inbitna Flashback-konspiratörer att tänka sig att polisen gjort en grundlig undersökning, sammantaget bedömt all bevisning avseende motivet, tagit reda på hur det hela gått till - och sedan kommit fram till att det inte finns något allmän- eller samhällsintresse att avslöja varje gruvlig detalj i gärningarna.

Det är sannolikt att det är precis det man gjort. Därför blir det ingen utfläkning.
Citera
2019-03-20, 21:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Å du hakar på...
Hahaha! Ja, men alla infallsvinklar är ju intressanta. Och jag HAR inte tänkt på två mördare tillsammans för varje flicka.
Citera
2019-03-20, 21:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Du skrämmer mig ibland. Tror du för en sekund på allt det du skriver?

Vad är det som skrämmer dig?

Jag vet inte hur det gått till men det är en fullt möjlig teori att det kan ha gått till så utifrån de offentliga fakta vi har.
Citera
2019-03-20, 21:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Vad är det som skrämmer dig?

Jag vet inte hur det gått till men det är en fullt möjlig teori att det kan ha gått till så utifrån de offentliga fakta vi har.

Polisen uttryckte tydligt att "vi kommer inte gå in på vem som gjort vad". Så vi har ju inte en susning om det är en eller två. Och om det är O som gjort grovjobbet, så kan det vara så att det inte finns några spår av H om hon hållit fast. Usch, otäckt scenario.
Citera
2019-03-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Då stämmer ju ingenting i förklaringsbrevet.

Nej, det tror jag inte det gör.

Förklaringsbrevet är inte skrivet till anhöriga. Det är avsett för polisen. Hade det varit ämnat för mormor, morfar, farmor o farfar, så hade flickorna nämnts vid namn. Varför skriver man ett förklaringsbrev till polisen? Ett altruistiskt motiv. Vad är man rädd för?
Citera
2019-03-20, 21:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nej, det tror jag inte det gör.

Förklaringsbrevet är inte skrivet till anhöriga. Det är avsett för polisen. Hade det varit ämnat för mormor, morfar, farmor o farfar, så hade flickorna nämnts vid namn. Varför skriver man ett förklaringsbrev till polisen? Ett altruistiskt motiv. Vad är man rädd för?
Vi vet inte vad som nämns i brevet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in