2019-03-20, 19:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Jag tror nog att dom fick kompisar på Sockerbruksgatan..
Scientologerna menar du? Om de nu var medlemmar där. Ja du. Det är väl inte omöjligt.
Citera
2019-03-20, 19:14
Medlem
Kan säga att utstyrsel används inte speciellt ofta i Skåne/skånskan och om det används är det ofta lite nedsättande om en klädsel. Typ som att man klätt sig märkligt, lustigt, opassande. Speciellt om man säger "någon form av utstyrsel". Antar att det är samma i övriga Sverige eller har ordet en mer positiv klang och innebörd uppåt landet?

Tänk som man förr (och ibland fortfarande) klädde ut blivande brud och brudgum till möhippa och svensexa. De har på sig någon form av utstyrsel. Mer eller mindre uppseendeväckande klädsel med andra ord.
Senast redigerad av Zebrima 2019-03-20 kl. 19:19.
Citera
2019-03-20, 19:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Kan säga att utstyrsel används inte speciellt ofta i Skåne/skånskan och om det används är det ofta lite nedsättande om en klädsel. Typ som att man klätt sig märkligt, lustigt, opassande. Antar att det är samma i övriga Sverige eller har ordet en mer positiv klang och innebörd uppåt landet?
Jag har bott lite överallt i landet, och ordet utstyrsel är lite nedsättande överallt.
Citera
2019-03-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Frågan är väl snarare varför polis o myndigheter skulle göra sig så förtvivlat mycket besvär för att mörka att föräldrarna var emotionellt avtrubbade, griniga och ogillade pianoklinkande. Nu får du ta i lite bättre zilvereko. Det här är ju under riktiga fb-trolls värdighet. Det brukar vara ryska ubåtsmän som är de skyldiga.

Först av allt så verkar ju någon ha glömt tala om för föräldrarna att de kunde och borde skaffa hjälp, och att sjukdomarna enl somliga går över om några veckor.

Uppenbarligen är man "troll" om man inte delar din uppfattning och dina tankegångar. Sorgligt. Skulle man resonera som dig i den frågan så skulle du i så fall vara ett troll i mina ögon, men så lågt tänker jag inte sjunka. Alla har rätt att tycka och tro vad de vill. Jag kallar t.ex inte de som har en annorlunda åsikt än mig själv för att ha konspirationsteorier och mig själv för att ha hypoteser.
-------
Nog visste föräldrarna att det fanns hjälp att få, men de tog inte till sig den av olika anledningar...och vem påstår att ME går över på några veckor? Har inte läst att någon någonstans någonsin i tråden anser det och jag gör det definitivt inte, så kleta inte på mig nåt du bara tror. Jag är en fri människa och har inget behov av att tillhöra nån speciell "falang"!

Jag förringar verkligen inte barnens symptom, tvärtom - de mådde jättedåligt! Alla i familjen mådde mycket dåligt och föräldrarna hade uppenbarligen en mask utåt att "allt är ok". Smiling depression, som Develi skrev om.

Hade familjen gått i terapi för att reda ut sina mörka tankegångar hade de kanske mått bättre och katastrofen undvikits? Vet däremot inte om de hade prövat det. Kanske ansåg de att det på något sätt var under deras värdighet? Det finns många som är livrädda för sånt som terapi av olika anledningar för det skulle kanske se det som ett nederlag att gå i terapi? Ytan är det viktigaste.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-20 kl. 19:45.
Citera
2019-03-20, 19:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Uppenbarligen är man "troll" om man inte delar din uppfattning och dina tankegångar. Sorgligt. Skulle man resonera som dig i den frågan så skulle du i så fall vara ett troll i mina ögon, men så lågt tänker jag inte sjunka. Alla har rätt att tycka och tro vad de vill. Jag kallar t.ex inte de som har en annorlunda åsikt än mig själv för att ha konspirationsteorier och mig själv för att ha hypoteser.
-------
Nog visste föräldrarna att det fanns hjälp att få, men de tog inte till sig den av olika anledningar...och vem påstår att ME går över på några veckor? Har inte läst att någon någonstans någonsin i tråden anser det och jag gör det definitivt inte, så kleta inte på mig nåt du bara tror. Jag är en fri människa och har inget behov av att tillhöra nån speciell "falang"!

Jag förringar verkligen inte barnens symptom, tvärtom - de mådde jättedåligt! Alla i familjen mådde mycket dåligt och föräldrarna hade uppenbarligen en mask utåt att "allt är ok". Smiling depression, som Develi skrev om.

Hade familjen gått i terapi för att reda ut sina mörka tankegångar hade de kanske mått bättre och katastrofen undvikits? Vet däremot inte om de hade prövat det. Kanske ansåg de att det på något sätt var under deras värdighet? Det finns många som är livrädda för sånt som terapi av olika anledningar för det skulle kanske se det som ett nederlag att gå i terapi? Ytan är det viktigaste.

Återigen: varför skulle myndigheterna vilja mörka detta...?
Citera
2019-03-20, 19:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
-------

Det där som jag fetat: jag är inte alls övertygad om att Moa mådde dåligt. Jag tror hennes diagnos blev ganska snabbt satt pga Agnes´s diagnos. Hon kan också simulerat då hon sett att Agnes fick så mycket uppmärksamhet. Märk väl: Moa var bara 11 år. Och jag tror att föräldrarna tyckte det var en bra lösning att hon var hemma och höll Agnes sällskap. Och hon fick hålla Agnes sällskap ända in i evigheten. Det är så jävla fräckt av föräldrarna att ta barnens liv. De hade inte någon rätt att besluta om något sådant. HUR lyckades två människor komma överens om detta? Var de så i symbios att de delade varandras åsikter om precis allt?
Citera
2019-03-20, 19:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Återigen: varför skulle myndigheterna vilja mörka detta...?

Det är ju en fråga som i princip varit obesvarad ända sedan konspirationsteorierna började frodas, varför skulle någon myndighet vilja mörka i det här fallet.

Det finns ju ingen vinst på att mörka något.
Citera
2019-03-20, 19:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ser ju ut som om det är helt rätt!

Men vad är det för vits att i en sammanfattning skriva in sådant som inte fanns. Då kunde de lika gärna fortsätta med i icke alkoholpåverkat tillstånd osv.
Citera
2019-03-20, 19:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju en fråga som i princip varit obesvarad ända sedan konspirationsteorierna började frodas, varför skulle någon myndighet vilja mörka i det här fallet.

Det finns ju ingen vinst på att mörka något.

Är det något alldeles särskilt du inte tycker det finns någon vits att mörka...?
Citera
2019-03-20, 20:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Är det något alldeles särskilt du inte tycker det finns någon vits att mörka...?

Vad menar du?

Hela historien är ju för djävlig och skulle de velat ta den lätta vägen ut så hade de sagt att O blev galen och gjorde allt på egen hand, men istället valde de den svåra vägen och faktiskt redde ut vad som hänt.
Citera
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men vad är det för vits att i en sammanfattning skriva in sådant som inte fanns. Då kunde de lika gärna fortsätta med i icke alkoholpåverkat tillstånd osv.

När en obduktion sker på polisens begäran, så ställer polisen en del frågor, skriftlig till rättsläkaren, de vill ha svar på. Så garanterat har polisen ställt frågan: vilka läkemedel och/eller droger kan finnas i kropparna? Sen har de säkert ställt några andra frågor, ex.vis hur maginnehållet smälts och annat som kan vara relevant.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-20 kl. 20:07.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
”Utstyrsel” är kanske skånska för kläder? Hur säger de då: ”ööouutschtyrrrsel”? Kanske fonetiskt oekonomiskt och alltså inte primära valet för en skåning?

Har inte polisen nån form av standard för hur de anger klädsel, i rapporter och vid samtal med vittnen? Borde inte det införas på prov annars? Det borde ju vara en ansenlig del av polisers vardag att ta signalement och skriva rapporter? ”Person klädd i nattsärk tillgrep bollträ och angrep manlig person...”?

Kan det röra sig om en förkortning för fältet tar slut etc.: ”inomhuskl.” ”vardagskl.”?

Om man tar fasta på hur mycket besvär paret gjort sig i övrigt för att allt skulle vara i ordning, med papper o testamente, och O bör ha räknat med att bli funnen hängd av skollärare, granne, kollega el utryckningsfolk och kanske rent av anhörig, och bli hängande ett tag och fotad och sparad, så kan man kanske — psykmördare som försöker dölja sitt brott eller förtvivlad förälder — anta att han klätt sig ledigt med korrekt. Han lär ju även haft konferensen i åtanke, och pratet kunde ju teoretiskt ha gått om en kollega upptäckt honom.

O bör ju ha insett att han inte skulle få nån andra chans att göra ett första intryck. Om man säger så.

Har han ”utstyrsel” på sig så är det nog snarast en utifrånkommande GM trots allt. Göra om utredningen?

Jag håller med dig, det är inte rimligt att han skulle klä sig någon konstig utstyrsel.
Å som jag skrev tidigare detta var vad poliserna kunde se utifrån när de lyste med en ficklampa mellan persiennerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in