2019-03-20, 13:17
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag håller delvis med det du skriver.
Men jag tror man kanske helt enkelt borde se över fördelningspolitiken i Östersund, så att det kanske läggs till bokmärkta pengar av kommunskatten till fotbollen (kommer aldrig ske)

Antingen det, eller så får folk helt enkelt finna sig i att det inte går att driva en framgångsrik fotbollsklubb i en stad som Östersund, eftersom det inte finns tillräckligt med sponsorer.

Det ironiska som troligtvis lett till hela den här historien, är att Östersund med sina 40-60k invånare har en överrepresentation av fotbollsgalna människor. Jag kommer själv från stan och bara på min gata har i princip varannat hus en ÖFK-flagga hängades.
Detta i kombination med stadens geografiska position och dåliga ekonomi gjorde att denna historia blev av, men endast med hjälp av försnillade pengar.

Men låt oss spekulera vidare och se framför oss ett DIF eller AIK med helt plötsligt 100 miljoner kronor extra i kassan.
Då hade de också kunnat köpa in ett par riktigt bra fotbollspelare och en tränare och vipps vara med i Champions League de med!
Så jag tror inte riktigt på ÖFKs solskenshistoria som något unikt, även om jag som jämte innerst inne gärna skulle vilja tro på att det handlar mer än om bara pengar.

Skulle tro att framgången även beror på Kindbergs och Potters ledarskap. Men främst pengarna. Kindberg brukar själv säga att ”fotboll är ett numbers game”.
Citera
2019-03-20, 14:00
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Ehe, va?

Nu myglade ÖFK så jävla grovt att de riskerade att bli av med elitlicensen. Detta klarade man sig exempelvis undan genom att värdera ett ruckel till 3 000 000 kr och ”sälja det” - på papperet - samtidigt som man behöll det som en tillgång i bokföringen år efter år.

Denna ekonomiska dopning går ut över klubbar som gjort rätt för sig. Det är som när Mühlegg knäckte Elofsson om du fattar det bättre. Fusk gentemot konkurrenter. Inte mot ”Stockholm” eller något annat ogripbart.

3 miljoner låter inte konstigt i mina öron. Är det en olaglig bokförningsåtergärd? jag kan inte lagarna så bra. Avskrivning enl plan på 300k på 10 år (om den ekonomiska livslängden är 10år) för en restaurang intill arenan som troligtvis en längre real livslängd.

Jag är varken från eller bor i Östersund men jag skulle inte ta ifrån ÖFKs prestation för Östersundshems inkompetenta prisförhandling av marken. DK kan ju inte ha ensamt betala 127 miljoner ur Kommunkassan, fler personer måste ju ha gett sitt godkännande?
Senast redigerad av Bigity-Wigity 2019-03-20 kl. 14:14.
Citera
2019-03-20, 14:02
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Skulle tro att framgången även beror på Kindbergs och Potters ledarskap. Men främst pengarna. Kindberg brukar själv säga att ”fotboll är ett numbers game”.

Det är ju bara att kolla vilka klubbar som har spenderat mest i EU. City, barca, real, juve, united, psg
Citera
2019-03-20, 14:11
Medlem
Diversifierats avatar
Såg att DK anmält UG nu:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/just-nu-anmaler-uppdrag-granskning/
Citera
2019-03-20, 14:13
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
3 miljoner låter inte konstigt i mina öron. Avskrivning enl plan på 300k på 10 år (om den ekonomiska livslängden är 10år) för en restaurang intill arenan som troligtvis en längre real livslängd.

Jag är varken från eller bor i Östersund men jag skulle inte ta ifrån ÖFKs prestation för Östersundshems inkompetenta prisförhandling av marken. DK kan ju inte ha ensamt betala 127 miljoner ur Kommunkassan, fler personer måste ju ha gett sitt godkännande?

Ja kommunfullmäktige godkände markaffären.
Citera
2019-03-20, 16:20
Avslutad
Efter att ha läst Aftonbladets intervju med Kindberg idag så är dom sista tvivlen angående att Kindberg är en fullblodspsykopat helt borta. Allt han har gjort har varit för att själv bli beundrad utav alla "Östersundare och Jämtar" som han alltid pratar om som om han vore kung över dessa. Om det krävs lite fiffel så stoppar det inte det inte denna herre som uppenbarligen är beroende av uppmärksamheten.

Att han nu väljer att bete sig som om inget hänt och att allt bara är struntsnack handlar inte bara om att undgå själva straffet. Det handlar lika mycket om att han vet att han aldrig kommer kunna stilla sitt beroende av uppmärksamhet på samma sätt igen den dagen han fälls. Dessutom tror jag att en del av honom själv tror att han är oskyldig.

Den dagen då det går upp för honom att det är kört så tror jag att denna människa kan bli farlig.

Och jag är rädd för att han kommer klandra Linda Hedenljung på Östersunds-Posten som var bland de första att uppmärksamma fifflet och dessutom är boende i samma stad.
Citera
2019-03-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Efter att ha läst Aftonbladets intervju med Kindberg idag så är dom sista tvivlen angående att Kindberg är en fullblodspsykopat helt borta. Allt han har gjort har varit för att själv bli beundrad utav alla "Östersundare och Jämtar" som han alltid pratar om som om han vore kung över dessa. Om det krävs lite fiffel så stoppar det inte det inte denna herre som uppenbarligen är beroende av uppmärksamheten.

Att han nu väljer att bete sig som om inget hänt och att allt bara är struntsnack handlar inte bara om att undgå själva straffet. Det handlar lika mycket om att han vet att han aldrig kommer kunna stilla sitt beroende av uppmärksamhet på samma sätt igen den dagen han fälls. Dessutom tror jag att en del av honom själv tror att han är oskyldig.

Den dagen då det går upp för honom att det är kört så tror jag att denna människa kan bli farlig.

Och jag är rädd för att han kommer klandra Linda Hedenljung på Östersunds-Posten som var bland de första att uppmärksamma fifflet och dessutom är boende i samma stad.

Han är ju som sagt fullblodspsykopat. Skulle han bli fälld ända upp till HD, så skulle han ändå aldrig erkänna att han har gjort något fel.
Sen tror jag inte riktigt att han skulle bli farlig. Däremot är det för mig ett mysterium varför ingen anlitat någon som tagit ner honom alt gett honom en rejäl omgång, med hans attityd och förmåga att reta motståndare så har han många fiender som jag ser det.
Citera
2019-03-20, 17:25
Medlem
Linda Hedenljung har gjort ett fantastiskt jobb och Östersund ska vara stolta över henne. Jag tror att fokus mer och mer kommer att riktas mot hur Kindberg har roffat åt sig pengar med ohederliga metoder.
Citera
2019-03-20, 17:33
Medlem
Diversifierats avatar
Psykopat hit och dit. Omtvistat begrepp. Man kan också se det som att han är en väldigt vanlig och sårbar människa som begått fel för att skydda sig själv. Väldigt vanligt och mänskligt.

Som han säger själv: det är ingen som har dött. Och jag tror verkligen inte att han skulle kunna bli farlig. I så fall möjligtvis mot sig själv, men han verkar ha allt för mkt stöd runt omkring sig för att deppa ihop.

Han är en komplex person.

Vem är sjukast?

-Den som slår ihjäl en person och sedan erkänner direkt?

-Eller den som lever dubbelliv mot sin käresta i åratal?

Går kanske inte att säga på rak arm.

Vad folk kanske reagerar på är nog att kindberg verkar vara helt orädd och sakna samvete. Jag tvivlar på att han gör det, i alla fall på alla plan. Klart han har spärrar. Och han är inte oantastlig, långt därifrån.
Citera
2019-03-20, 17:40
Medlem
Diversifierats avatar
Skulle man kunna säga att det är ett klassiskt case där nån blivit ”för stor”?
Citera
2019-03-20, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Skulle man kunna säga att det är ett klassiskt case där nån blivit ”för stor”?

Det tycker jag är helt felaktigt. Hans motiv från första början var att "bli stor", oavsett vad som krävdes.
Citera
2019-03-20, 18:07
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det tycker jag är helt felaktigt. Hans motiv från första början var att "bli stor", oavsett vad som krävdes.

Ja så kanske man kan se det. Fast inte till vilket pris som helst, inte genom att tex skada andra människor.

Vet inte om han är nån superkarriärist men låter ju lite så när han berättar om sin tid och sina avancemang i försvaret.

Själv får man ju lite ångest över om man kollar mobilen på arbetstid. Vet dock inte om det har med moral/samvete att göra eller om det bara är för att man är rädd att få skit för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in