2019-03-19, 23:50
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Märkligt att de inte la in golvvärme när de ändå byggde nytt, det kan ju inte varit så mycket dyrare men ökar komforten påtagligt.

Från Bygga Hus-tråden:
Uppvärmning: vatten/luft. Vattenburen golvvärme och förstärkt med el i badrum.
Citera
2019-03-20, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej, pussarna är inte nödvändiga. Men som tidigare påtalats i tråden ( av Intermittentexplosionen) så är de nog att ses som ett led i Gerts persona- och varumärkesbyggande.

Fast Gert har fel om betong versus trä, Han skriver och framhärdar att trä är bättre än betong utav CO2-perspektiv. Men alla som lärt sig grundläggande byggteknik vet att betongen suger upp lika mycket CO2 som avgetts vid tillverkningen. När betongen härdar alltså så tas samma mängd CO2 upp som avgetts vid tillverkningen. Så förutsatt att man tillverkar betongen i rostverk som tar tillvara restvärmen så är det inte så blodigt CO2-mässigt.

Hursomhelst så tycker jag det är vansinnigt att bygga större nya byggnader med riktigt stora bärande element helt av trä. En tillräckligt häftig brand får träet att förgasas och det brinner då ändå även om det är impregnerat. Dvs gaserna brinner. Finns det ingen el så finns det inget vattentryck - eftersom det är oftast pumpar som driver trycket - och det går inte att släcka

En kombination stål betong och trä är nog fortfarande den bästa kompromissen

Men tex idrottshallar och liknande kan det ju funka fint med limträbalkar i taket , de sitter ju ändå inte så tätt intill varandra att branden sprider sig så lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo men det är nog bara en tidsfråga tills vi får se den första burkatanten (allt annat vore ju rasism) i programmet.
Och den stora frågan blir ju då: hur skall Gert tackla det?
Minsta pussansats skulle ju då få metoomaskineriet att gå igång på alla cylindrar. Får man väl anta?🤔

Haha, minsta pussande på burkatanten såå blir det inte bara metoo utan Gert får hela hennes mordlystna släkt efter sig som bara passar på ett bra tillfälle att stycka honom levande ?

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
I vanlig ordning inget budgetbygge och skammen blir för stor? Som sagt, ALLT jobb mannen lagt ner ihop att han önskade att han lejt ut det alltför tunga jobbet med skärandet av plåt, försök med att piffa till plåtburkarna med modernt inomhus, tomtkostnad som tillkommer.

En jävla massa kapskivor det måste gått åt, haha. Nog lättare att skära med gas + syrgas men det fördärvar rostskyddet på kontainerplåten.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Enklare att bygga en stålstomme som den lokala smeden svetsar ihop, borde inte vara speciellt mycket dyrare än att mackla med en massa containrar.

Plåt av den kvaliteten och tjockleken är dock nog dyrt som fan. Jag tror att det blir dyrt. Därför ingen bygger av plåt precis. Det är ju inte precis billig takplåt som behövs. Den är inte hållfast nog
Om det varit kostnadseffektivt att bygga i plåt så hade det redan varit gjort.

Nu finns det ju andra konstruktioner, tex manskapsbodar som är mycket mera lämpliga att bo i men många av dem har ju ledningar i väggarna, och därför är de mindre lämpliga att såga hål i.

Citat:
Förresten borde en gammal kyl/fryscontainer vara försedd med isolering redan? Men de är väl så skitiga och fulla med kackerlackor efter några år på sjön och vägarna.

Nja, sålänge de används och är nerkylda så är det inget problem. Men en del av dem luktar uurk och skunk invändigt när de stått ett tag. Nog mycket svårt att få bort den lukten. De används ju mycket för tex fisk och det kan inte undvikas att det spills allt möjligt på golvet som kan sippra ner. Efter att ha använts xx antal år så är de inte säkert helt täta. Lukten kan dock vädras ut om man nu har tillgång till ökenvärme som förintar lukten. Dvs att den kan stå ett halvår i Sahara, typ ?

Citat:
Det såg ut som att fönsterna på vissa ställen inte var öppningsbara? Usch, gillar inte jag.

Väggarna är väl för tunna för de vanliga färdiga fönsterna har ju tjocka karmar och bågar för att hålla 3-glasfönsterna. Vet ej om de finns så tunna karmar, ja skjutfönster ja, men då blir det inte helt tätt heller...
Citera
2019-03-20, 08:46
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Fast Gert har fel om betong versus trä, Han skriver och framhärdar att trä är bättre än betong utav CO2-perspektiv. Men alla som lärt sig grundläggande byggteknik vet att betongen suger upp lika mycket CO2 som avgetts vid tillverkningen. När betongen härdar alltså så tas samma mängd CO2 upp som avgetts vid tillverkningen. Så förutsatt att man tillverkar betongen i rostverk som tar tillvara restvärmen så är det inte så blodigt CO2-mässigt.

Hursomhelst så tycker jag det är vansinnigt att bygga större nya byggnader med riktigt stora bärande element helt av trä. En tillräckligt häftig brand får träet att förgasas och det brinner då ändå även om det är impregnerat. Dvs gaserna brinner. Finns det ingen el så finns det inget vattentryck - eftersom det är oftast pumpar som driver trycket - och det går inte att släcka

En kombination stål betong och trä är nog fortfarande den bästa kompromissen

Men tex idrottshallar och liknande kan det ju funka fint med limträbalkar i taket , de sitter ju ändå inte så tätt intill varandra att branden sprider sig så lätt.

Haha, minsta pussande på burkatanten såå blir det inte bara metoo utan Gert får hela hennes mordlystna släkt efter sig som bara passar på ett bra tillfälle att stycka honom levande ?

En jävla massa kapskivor det måste gått åt, haha. Nog lättare att skära med gas + syrgas men det fördärvar rostskyddet på kontainerplåten.

Plåt av den kvaliteten och tjockleken är dock nog dyrt som fan. Jag tror att det blir dyrt. Därför ingen bygger av plåt precis. Det är ju inte precis billig takplåt som behövs. Den är inte hållfast nog
Om det varit kostnadseffektivt att bygga i plåt så hade det redan varit gjort.

Nu finns det ju andra konstruktioner, tex manskapsbodar som är mycket mera lämpliga att bo i men många av dem har ju ledningar i väggarna, och därför är de mindre lämpliga att såga hål i.

Nja, sålänge de används och är nerkylda så är det inget problem. Men en del av dem luktar uurk och skunk invändigt när de stått ett tag. Nog mycket svårt att få bort den lukten. De används ju mycket för tex fisk och det kan inte undvikas att det spills allt möjligt på golvet som kan sippra ner. Efter att ha använts xx antal år så är de inte säkert helt täta. Lukten kan dock vädras ut om man nu har tillgång till ökenvärme som förintar lukten. Dvs att den kan stå ett halvår i Sahara, typ ?

Väggarna är väl för tunna för de vanliga färdiga fönsterna har ju tjocka karmar och bågar för att hålla 3-glasfönsterna. Vet ej om de finns så tunna karmar, ja skjutfönster ja, men då blir det inte helt tätt heller...

Tänkte på stomme av stålbalk av olika dimensioner, inte plåtväggar. Sen får man "hänga på" väggar som alltså inte behöver bära mer än sig själva. Eftersom man ändå får lägga på fasad och innervägg i detta containerprojekt så tänker jag mig att det inte är väldigt mycket dyrare, men väldigt mycket mer flexibelt.
Citera
2019-03-20, 22:59
Medlem
Citat:
Tänkte på stomme av stålbalk av olika dimensioner, inte plåtväggar. Sen får man "hänga på" väggar som alltså inte behöver bära mer än sig själva. Eftersom man ändå får lägga på fasad och innervägg i detta containerprojekt så tänker jag mig att det inte är väldigt mycket dyrare, men väldigt mycket mer flexibelt.

Ja ramar har man ju redan om man skulle kunna få tag i några gamla cykelställ sådana med tak. Inte så högt i tak men det går nog att ordna på något vis

Offerkoftefolket skulle ju kunna virka eller sticka en lämplig byggnad utav stålull - Vad tror ni om det ?
Alltså PK-Henvänstern på Slöddermalm.

Nja jag tror att om det ska bli stadigt så behövs stålbalkarna vara rätt grova och att de stagas med snekryss. Och snekryssen blir i vägen för fönsterna

Det är inte lätt att ändra och bygga till i en stålstomme så på det viset är det mindre praktiskt, man kan behöva gasskäraren och då tar ju allt eld istället..
Citera
2019-03-20, 23:09
Medlem
Charlemanges avatar
Varför håller Gert på med detta äckliga kindpussande var fan har han fått det ifrån det är inte comme il faut i Sverige.
Knappast ens inom öfverklassen på Östermalm .
Det ser bedrövligt fånigt ut.
Varför drar sig inte i alla fall karlarna ur och tar fram kardan mot bögen.
Så vidrigt.
Ser dom inte detta själva eller försöker han lansera något här i landet.
Bort med svinet så djävla trött på hans hus bara fyrkanter av stål och betong för det mesta i alla fall.
Bögeriet når höga höjder snart dags för vem bor här med likartade bög och hbtq fjollor .
Vart är vi på väg.
Vill se vanliga människor i vanliga hus som inte kostar tio miljoner.
Citera
2019-03-20, 23:14
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Jag är SÅÅÅÅ imponerad av folk som jobbar så hårt, och bygger så mycket själva på sina hus. Även Västra Frölunda. En stor, stor eloge till dessa arbetsmyror.

Men resultaten brukar dessvärre inte ge lön för mödan. Och då är det ju extra tråkigt när de slitit så hårt.
Hyperintressant bygge idag! Hoppas verkligen att de trivs.
Nä, det var för mycket container för mig inomhus, jag antar att poängen/prestigen med ett sånt här bygge är väl att få bort själva containerkänslan, eller? Stora fönster räckte inte för mig, för att få bort känslan av att bo i en container.
Jag skulle inte trivas där.

Sen undrar jag hur materialet känns att bo i? Hur blir det med självdrag eller fläktsystemet. Man bygger väl in fläktar och ventilation och sådant kan bli väldigt forcerat.

JÄTTEBEBISEN Gert - som bör göra något åt sin tantiga look med sjal, hatt och stövlar - BEGÅR SEXUELLT övergrepp med sitt TVÅNGSMÄSSIGA kyssande, där man ser hur husbyggar-deltagarna lider, men går med på det eftersom de inte slipper undan då de är med i programmet.
Tack så djävla äcklig Gert är och att ingen man finns väl inga stoppar honom och i alla fall tar fram kardan mot honom. Hatar skiten rent ut sagt trist gillar tv om hus och bygga annars fan vad trist snart kommer väl bög o hbtq skiten i vem bor här med gissa var bögen bor oj alla farbröder med skägg är ju bögar svarar mitt barnbarn ha ha ha
Citera
2019-03-20, 23:20
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange

Håller inte med. Det är ju roligt att följa udda byggen.
Vi har fått följa byggprocessen i det senaste avsnittet, samt i huset i Västra Frölunda, denna serieomgång. Väldigt intressant. Bra avsnitt svt.

Sen att Gert fullständigt hånglade sig genom avsnittet, och gick på extra hårt för att tittarna har opponerat sig mot det stämmer ju. Det känns perverst när han pussar männen.
Senast redigerad av dialektiker 2019-03-20 kl. 23:25.
Citera
2019-03-20, 23:24
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Håller inte med. Det är ju roligt att följa udda byggen.
Vi har fått följa byggprocessen i det senaste avsnittet, samt i huset i Västra Frölunda, denna serieomgång. Väldigt intressant. Bra avsnitt svt.
Ok bra finns poäng i ditt svar.
Klarar dock inte av Gert längre känner att det färgar av mitt omdöme för mycket.
Blir helt enkelt grinig och mår illa av att se hans förbannade slickande.
Svårt att titta bort .
Trevlig helg förresten.
Citera
2019-03-20, 23:29
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ok bra finns poäng i ditt svar.
Klarar dock inte av Gert längre känner att det färgar av mitt omdöme för mycket.
Blir helt enkelt grinig och mår illa av att se hans förbannade slickande.

Svårt att titta bort .
Trevlig helg förresten.

Det verkar som de planerat nästan att köra hårt med pussandet, för de har fått kritik om det, också därför att Anne Lundberg körde sin seriepussning på slutet och demonstrativt och konstlat sa "Det här kommer jag sakna". Det är nästan som att de ska uppfostra tittarna som stör sig på att det är perverst när han pusshälsar så med männen.

(Från början tror jag att Gert-bebisen "vill vara kontinental" med sitt pussande.)

Trevlig helg själv. (fast det är några dagar kvar) Kindpuss.
Citera
2019-03-20, 23:35
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Det verkar som de planerat nästan att köra hårt med pussandet, för de har fått kritik om det, också därför att Anne Lundberg körde sin seriepussning på slutet och demonstrativt och konstlat sa "Det här kommer jag sakna". Det är nästan som att de ska uppfostra tittarna som stör sig på att det är perverst när han pusshälsar så med männen.

(Från början tror jag att Gert-bebisen "vill vara kontinental" med sitt pussande.)

Trevlig helg själv. (fast det är några dagar kvar) Kindpuss.
Precis vad jag tror med att farbror Gert tror.
Men det visar bara hur osofistikerad han egentligen är för det är inte comme il faut i detta landet, inte på det överdrivna sättet i alla fall.
Gubbslem är det blä.
Känns ibland som om alla på tv har fått någon sjukdom som om de kläckt ur puppor som i filmen världsrymden anfaller som jag såg som barn på sextiotalet.
Citera
2019-03-21, 00:35
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Gubbslem är det blä.

Gubbslem var ordet, som ska visa sig lite fin och sofistikerad. Men för oss tittare blir han bara en banal, äcklig fjant.
Och det känns provocerande att han tvingar sig på folk i programmet som man ser att de inte är bekväma med hälsandet, för de skulle aldrig hälsa så annars, men nu konstlat går med på det, för det ingår i Gert och programmets image.
Det blir liksom en skräck för de medverkande att hela tiden vara beredda och säga antingen hej eller hej då på Gerts konstlade sätt.

Och det där med att Anne Lundberg sa att det hon kommer sakna mest med att säsongen är slut, är Gerts kindpussande. Det var ju så konstruerat som det kunde bli.
Citera
2019-03-22, 15:46
Medlem
Citat:
Varför håller Gert på med detta äckliga kindpussande var fan har han fått det ifrån det är inte comme il faut i Sverige.
Knappast ens inom öfverklassen på Östermalm .
Det ser bedrövligt fånigt ut.
Varför drar sig inte i alla fall karlarna ur och tar fram kardan mot bögen.
Så vidrigt.
Ser dom inte detta själva eller försöker han lansera något här i landet.
Bort med svinet så djävla trött på hans hus bara fyrkanter av stål och betong för det mesta i alla fall.
Bögeriet når höga höjder snart dags för vem bor här med likartade bög och hbtq fjollor .
Vart är vi på väg.

Varför flyttar du inte till Saudiarabien eller Ungern? Där skulle du passa med din homofobi.

Förstår mig inte på Svärjevänner som hatar liberala värderingar, ni har mer gemensamt med islamister än normala svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in