Citat:
Ursprungligen postat av
Varjverumxx
Har ingen bokhylla.
Intressant att notera att nobelpristagaren i "big bang", (minns inte om det var fysik=, svarade på frågan om livets ursprung, savarade efter en viss betänketid, svarade " Gud kanske".
Det får du gärna ge en källa på, för det påståendet hittar jag inget stöd för.
Jag har letat med namnen Mather, Smoot, Penzias och Leonidovich Kapitsa och inte hittat något enda sådant citat, vilket borde vara välkänt om det kommit till dina öron (eftersom du tydligen inte ens har någon bokhylla).
Arno Penzias har sagt mycket om Gud och sin tro på Gud, men inte ens han verkar ha sagt så som du påstår. Det borde i så fall ha nämnts bland hans alla andra uttalanden om Gud. Intressant nog så stödde han den felaktiga teorin att universum skapats genom big bang ur tomma intet (dvs. att det före big bang endast fanns tomrum). Han ville alltså få det till att Gud skapat universum genom big bang:
the creation of the universe is supported by all the observable data astronomy has produced so far.
Men, han struntar i att big bang-teorin ingalunda påstår att materia skapades ur tomma intet. Det är bara han själv som vill få det till att vara så, och det trots att han själv säger att andra fysiker anser att materia [energi] inte kan skapas, endast omvandlas. Han har alltså, utan bevis, hittat på att universums materia skapades ur tomma intet vid big bang, och kallar det för Guds bidrag, och långt senare (1997) påstod han följande:
”If God created the universe, he would have done it elegantly. The absence of any imprint of intervention upon creation is what we would expect from a truly all-powerful Creator. You don’t need somebody diddling around like Frank Morgan in The Wizard of Oz to keep the universe going. Instead, what you have is half a page of mathematics that describes everything. In some sense, the power of the creation lies in its underlying simplicity.”
Ett ytterst motsägelsefullt påstående, och som dessutom inte stämmer. Det finns ingen halv sida med matematik som beskriver allting. Och påståendet att skapelsen är enkelt uppbyggd är roligt. Så enkelt uppbyggd är den att vi ännu inte förstår allt. Vi är allt bra korkade om vi inte förstår något så enkelt.
Men jag hittar ingen referens till något uttalande om livets uppkomst (vilket ju är en underlig fråga att ställa till en fysiker, vilket sannolikt är varför han tvekade och inte kom på något bättre svar). Sedan kan han (om frågan verkligen är autentisk) ha sagt "Gud, kanske" som svar, just därför att han själv är gudstroende, inte därför att han som fysiker skulle besitta någon särskild kunskap i ämnet.
Jag hittar heller inga gudsuttalanden om livets uppkomst från någon av de andra nämnda nobelpristagarna.