2017-02-19, 00:13
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det finns inga bevis. Man vet inte. Man tror.
Kanske finns Gud.
Om man inte vet kanske det är bättre att tro än inte.
Det skapar ju en viss trygghet.
Å det kostar ju inget att tro.
Tänk om du tror på fel gud då?
Citera
2017-02-19, 00:19
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om tron leder till handling, vilket det ofta gör, så kan det kosta att tro.
Och om man tror på en dömande och straffande Gud, så är det kanske inte trygghet att tro. Tänk att tro att ens barn kommer till helvetet. Det måste vara stressande att tro på en sådan Gud.

Men i sak har du rätt, allt beror ju på vad man tror och framförallt, vad man dyrkar.
Ja nu tror ju inte jag på religion. Jag tror att det kanske finns något som jag inte vet vad det är men som övergår mitt förstånd.
Jag leds inte av någon religion utan av att försöka leva ett bra liv för mig och andra.
Dig tex.
Trådstartaren ville att vi skulle bevisa Guds existens. Jag vet inte ens hur hen definierar Gud
Citera
2017-02-19, 00:24
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Tänk om du tror på fel gud då?
Nä det går inte att tro på fel Gud. Finns det bara en Gud så är det den jag tror på.
Jag tror ju inte på den Gud som inte finns!
Finns det fler än en så tror jag på dem allihopa
Men nu sa inte jag att jag tror på Gud.
Jag menar att han/hon/dem kan finnas bara
Citera
2017-02-19, 00:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Har ingen bokhylla.
Intressant att notera att nobelpristagaren i "big bang", (minns inte om det var fysik=, svarade på frågan om livets ursprung, savarade efter en viss betänketid, svarade " Gud kanske".

Det får du gärna ge en källa på, för det påståendet hittar jag inget stöd för.
Jag har letat med namnen Mather, Smoot, Penzias och Leonidovich Kapitsa och inte hittat något enda sådant citat, vilket borde vara välkänt om det kommit till dina öron (eftersom du tydligen inte ens har någon bokhylla).

Arno Penzias har sagt mycket om Gud och sin tro på Gud, men inte ens han verkar ha sagt så som du påstår. Det borde i så fall ha nämnts bland hans alla andra uttalanden om Gud. Intressant nog så stödde han den felaktiga teorin att universum skapats genom big bang ur tomma intet (dvs. att det före big bang endast fanns tomrum). Han ville alltså få det till att Gud skapat universum genom big bang: the creation of the universe is supported by all the observable data astronomy has produced so far.
Men, han struntar i att big bang-teorin ingalunda påstår att materia skapades ur tomma intet. Det är bara han själv som vill få det till att vara så, och det trots att han själv säger att andra fysiker anser att materia [energi] inte kan skapas, endast omvandlas. Han har alltså, utan bevis, hittat på att universums materia skapades ur tomma intet vid big bang, och kallar det för Guds bidrag, och långt senare (1997) påstod han följande:
”If God created the universe, he would have done it elegantly. The absence of any imprint of intervention upon creation is what we would expect from a truly all-powerful Creator. You don’t need somebody diddling around like Frank Morgan in The Wizard of Oz to keep the universe going. Instead, what you have is half a page of mathematics that describes everything. In some sense, the power of the creation lies in its underlying simplicity.”

Ett ytterst motsägelsefullt påstående, och som dessutom inte stämmer. Det finns ingen halv sida med matematik som beskriver allting. Och påståendet att skapelsen är enkelt uppbyggd är roligt. Så enkelt uppbyggd är den att vi ännu inte förstår allt. Vi är allt bra korkade om vi inte förstår något så enkelt.

Men jag hittar ingen referens till något uttalande om livets uppkomst (vilket ju är en underlig fråga att ställa till en fysiker, vilket sannolikt är varför han tvekade och inte kom på något bättre svar). Sedan kan han (om frågan verkligen är autentisk) ha sagt "Gud, kanske" som svar, just därför att han själv är gudstroende, inte därför att han som fysiker skulle besitta någon särskild kunskap i ämnet.

Jag hittar heller inga gudsuttalanden om livets uppkomst från någon av de andra nämnda nobelpristagarna.
Citera
2017-02-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ja nu tror ju inte jag på religion. Jag tror att det kanske finns något som jag inte vet vad det är men som övergår mitt förstånd.
Jag leds inte av någon religion utan av att försöka leva ett bra liv för mig och andra.
Dig tex.
Trådstartaren ville att vi skulle bevisa Guds existens. Jag vet inte ens hur hen definierar Gud
Jag tänker nog ungefär som du. Och "det där som jag inte vet vad det är" ger jag ingen "mystisk, övernaturlig" betydelse.
Citera
2017-02-19, 00:41
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Nä det går inte att tro på fel Gud. Finns det bara en Gud så är det den jag tror på.
Jag tror ju inte på den Gud som inte finns!
Finns det fler än en så tror jag på dem allihopa
Men nu sa inte jag att jag tror på Gud.
Jag menar att han/hon/dem kan finnas bara
Låt mig förtydliga vad jag menar, så vi kan undvika missförstånd. Religiösa människor går INTE runt och tror på ALLA gudar, de har naturligtvis valt en som passar just dem. Mycket beroende på var de blivit födda i vår värld, där religionerna har olika utbredningsområden. Eller vad mamma och pappa tror på. Frågar du en muslim om hans gud har en son, kommer ju svaret bli nej medan om du frågar samma sak till en kristen då blir svaret ja. Alltså, de tror inte på samma gud. Kan vi vara överens om det? Sedan är det faktiskt så att det går visst alldeles utmärkt att tro på gudar som inte finns! Ett snabbt exempel på det har du under vikingatiden om vi tittar på den fornnordiska mytologin. I den tidseran trodde folket uppenbarligen på åskguden Tor och den högste guden vid namn Oden. Tack vare vetenskapen så vet vi ju att åskan inte härleds till en gud, utan har helt naturliga orsaker.
Citera
2017-02-19, 00:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Låt mig förtydliga vad jag menar, så vi kan undvika missförstånd. Religiösa människor går INTE runt och tror på ALLA gudar, de har naturligtvis valt en som passar just dem. Mycket beroende på var de blivit födda i vår värld, där religionerna har olika utbredningsområden. Eller vad mamma och pappa tror på. Frågar du en muslim om hans gud har en son, kommer ju svaret bli nej medan om du frågar samma sak till en kristen då blir svaret ja. Alltså, de tror inte på samma gud. Kan vi vara överens om det? Sedan är det faktiskt så att det går visst alldeles utmärkt att tro på gudar som inte finns! Ett snabbt exempel på det har du under vikingatiden om vi tittar på den fornnordiska mytologin. I den tidseran trodde folket uppenbarligen på åskguden Tor och den högste guden vid namn Oden. Tack vare vetenskapen så vet vi ju att åskan inte härleds till en gud, utan har helt naturliga orsaker.
Låt mig förtydliga. Det finns bara en Gud. Antag att detta är sant. I så fall tror alla på samma Gud.
Fast de inte vet det förstås. Logik.
Citera
2017-02-19, 00:51
Medlem
Citat:
Låt mig förtydliga. Det finns bara en Gud. Antag att detta är sant. I så fall tror alla på samma Gud.
Fast de inte vet det förstås. Logik.
Nä, det var inte logiskt.
Citera
2017-02-19, 07:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
För att inte bara kasta runt en obegränsad mängd halmdockor bör vi först enas om enklast tänkbara definition av begreppet Gud.

Du menar att DU vill låsa 'guds'-definitionen i en för dig semantisk lämplig version.

Citat:
Vad var det för fel på den empiriskt bevisade goda vilja och hållbaraste sanning hos mänskligheten som jag förklarat kunna tro på?

Att din god-of-gaps är ett argument from ignorance.
Citera
2017-02-19, 12:14
Medlem
Citat:
Tror du dig bli mera trovärdig genom att raljera? Vilket idiotiskt svar på stjarnfalls poäng där.
Sluta larva dig, du vet innerst inne att INGEN kan bevisa någon endaste guds existens.
Utvecklingsläran (evolutionen) är den teori som överensstämmer med vad vi vet idag.
Det finns nämligen en lång rad beviskedjor som stödjer denna till skillnad från diverse fantasifoster och hokus pokus.

Jag har fått bevis personlige, det kan inte du ta ifrån mig, att du inte kan se Gud i Skapelsen är din sak.

Ja accepterar ditt ställningstagande och hånar inte dig för det.
Citera
2017-02-19, 12:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Jag har fått bevis personlige, det kan inte du ta ifrån mig, att du inte kan se Gud i Skapelsen är din sak.

Ja accepterar ditt ställningstagande och hånar inte dig för det.
Säg att du har känslor, så går det att förstå dig korrekt. När du stjäler termen "bevis" då har du helt enkelt inga bevisunderlag.. däremot har du dina känslor, som för dig.. känns bra. Det betyder att du har det bra med bibeln o inte behöver bevis utan nöjer dig med din egocentriska upplevelse, som aldrig bryr sig om bevis och förr all del, andra människors känslor om samma påståeenden, som dina hefsideologer matar dig med.. dvs du behöver en bibelkommendant som berättat för dig vad han i sin tur... dikterat att vara bevis, medan han i sin tur,, aldrig kan agera där bevis faktiskt belyses eftersom org.jv.. aldrig befattar sig med bevis!

nu kan ingen veta allt, men du tycks sakna vetskap om att jv och bevis.. inte är synonymt, fastän!! ni är snabba med att hävda er ha bevis... men som du vet, så får ni aldrig det gehöret ni skulle behöva för att kunna säga er "ha bevis" , ni kan orda det enbart inomsekteristiskt, så fort du försöker missionera.. så möts du av krav, som du ogillar..

Tala om dina känslor , så går det att respektera det för vad det är och då slipper du dra till med ditt kort ur ärmfickan "de hånar mig pappa, buhuu de dumma dumma ondskefulla där ute"

Vet du vad eskapism är? slå upp det!
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-02-19 kl. 13:02.
Citera
2017-02-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det får du gärna ge en källa på, för det påståendet hittar jag inget stöd för.
Jag har letat med namnen Mather, Smoot, Penzias och Leonidovich Kapitsa och inte hittat något enda sådant citat, vilket borde vara välkänt om det kommit till dina öron (eftersom du tydligen inte ens har någon bokhylla).

Arno Penzias har sagt mycket om Gud och sin tro på Gud, men inte ens han verkar ha sagt så som du påstår. Det borde i så fall ha nämnts bland hans alla andra uttalanden om Gud. Intressant nog så stödde han den felaktiga teorin att universum skapats genom big bang ur tomma intet (dvs. att det före big bang endast fanns tomrum). Han ville alltså få det till att Gud skapat universum genom big bang: the creation of the universe is supported by all the observable data astronomy has produced so far.
Men, han struntar i att big bang-teorin ingalunda påstår att materia skapades ur tomma intet. Det är bara han själv som vill få det till att vara så, och det trots att han själv säger att andra fysiker anser att materia [energi] inte kan skapas, endast omvandlas. Han har alltså, utan bevis, hittat på att universums materia skapades ur tomma intet vid big bang, och kallar det för Guds bidrag, och långt senare (1997) påstod han följande:
”If God created the universe, he would have done it elegantly. The absence of any imprint of intervention upon creation is what we would expect from a truly all-powerful Creator. You don’t need somebody diddling around like Frank Morgan in The Wizard of Oz to keep the universe going. Instead, what you have is half a page of mathematics that describes everything. In some sense, the power of the creation lies in its underlying simplicity.”

Ett ytterst motsägelsefullt påstående, och som dessutom inte stämmer. Det finns ingen halv sida med matematik som beskriver allting. Och påståendet att skapelsen är enkelt uppbyggd är roligt. Så enkelt uppbyggd är den att vi ännu inte förstår allt. Vi är allt bra korkade om vi inte förstår något så enkelt.

Men jag hittar ingen referens till något uttalande om livets uppkomst (vilket ju är en underlig fråga att ställa till en fysiker, vilket sannolikt är varför han tvekade och inte kom på något bättre svar). Sedan kan han (om frågan verkligen är autentisk) ha sagt "Gud, kanske" som svar, just därför att han själv är gudstroende, inte därför att han som fysiker skulle besitta någon särskild kunskap i ämnet.

Jag hittar heller inga gudsuttalanden om livets uppkomst från någon av de andra nämnda nobelpristagarna.

Sved diet i ditt sinne att en nobelpristagare bara kunde hänvisa till Gud när han skulle förklara uppkomsten av liv i en direktsänd intervju?

Jag kommer inte ihåg om han som sade det var fysiker eller hans, bara att han fick nobelpriset i "big bang teorin".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in