• 1
  • 2
2019-03-19, 14:44
Medlem
min airbag lampa började lysa efter att jag böt ut styrväxeln. Nollade lampan på verkstan men den kom på direkt de startade bilen. någon som vet vad det kan vara som gått sönder?
Citera
2019-03-19, 15:30
Medlem
Oftast är det någon sensor i stolen som brukar ge upp.
Citera
2019-03-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klorta460
min airbag lampa började lysa efter att jag böt ut styrväxeln. Nollade lampan på verkstan men den kom på direkt de startade bilen. någon som vet vad det kan vara som gått sönder?
Jag vet inte vad som har gått sönder. Vad säger verkstaden om felkoden som kommer tillbaka, vilken är det? Vad är årsmodellen på Passaten?

Ställ du styrväxeln i raktframläge och blockerade ratten innan rattstången lossades från styrväxeln? Och ställde du nya styrväxeln i raktframläge innan den monterades? Gör man inte det och ratten hamnar fel ett varv eller mer, så knäcks rattspiralen till airbagen när man vrider ratten fullt åt ena eller andra hållet.

Om det finns ESP på bilen så kan rattvinkelsensorn vara i fel läge. Då måste den behöver ställas in och kalibreras. Prova att starta motorn och gör fulla rattutslag ett par gånger och se om det hjälper. Men gör det inte om du är osäker på rattspiralens läge, för då lär den garanterat knäckas (om den inte är det redan).
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-03-19 kl. 15:57.
Citera
2019-03-19, 19:04
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Paj kontaktrulle gissar jag på. Finns nog att hitta på skroten.
Citera
2019-03-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Jag vet inte vad som har gått sönder. Vad säger verkstaden om felkoden som kommer tillbaka, vilken är det? Vad är årsmodellen på Passaten?

Ställ du styrväxeln i raktframläge och blockerade ratten innan rattstången lossades från styrväxeln? Och ställde du nya styrväxeln i raktframläge innan den monterades? Gör man inte det och ratten hamnar fel ett varv eller mer, så knäcks rattspiralen till airbagen när man vrider ratten fullt åt ena eller andra hållet.

Om det finns ESP på bilen så kan rattvinkelsensorn vara i fel läge. Då måste den behöver ställas in och kalibreras. Prova att starta motorn och gör fulla rattutslag ett par gånger och se om det hjälper. Men gör det inte om du är osäker på rattspiralens läge, för då lär den garanterat knäckas (om den inte är det redan).

Jaa de trodde också på något sånt hjälper det alltså att endast byta styrvinkelsensorn?
Citera
2019-03-19, 19:25
Medlem
Håller med ulrik här. Om du har lyckats vrida ratten ett varv för mycket under bytet av någon anledning så kan släpringen/clockspringen bakom ratten gå sönder. Kolla upp vilken felkod du får och om det är förarairbagen så får du nog byta clockspring
Citera
2019-03-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casualcarl
Håller med ulrik här. Om du har lyckats vrida ratten ett varv för mycket under bytet av någon anledning så kan släpringen/clockspringen bakom ratten gå sönder. Kolla upp vilken felkod du får och om det är förarairbagen så får du nog byta clockspring

Okej tack vad är clock spring samma som styrvinkel sensor?
Citera
2019-03-19, 20:15
Medlem
Citat:
Jaa de trodde också på något sånt hjälper det alltså att endast byta styrvinkelsensorn?
Ja, om den är trasig så tar man bort ratten, byter rattspiral/sensor och raderar felkoder. Dessutom måste man noga kontrollera rattstången så den står i raktframläge innan man monterar en ny rattspiral. Annars förstör man den nya också.

Är det sensorn som bråkar så behöver den kanske bara kalibreras.

Citat:
Okej tack vad är clock spring samma som styrvinkel sensor?
Clockspring/rattspiral är en liten kabelvinda som sitter bakom ratten och kopplar ihop ratt-airbag med resten av bilen. Ibland brukar styrvinkelsensorn vara hopbyggd med clockspring. Om du uppger årsmodell så kan vi kolla upp hur det ser ut.

Men kolla upp felkoderna först. Har du satt ett knä i passagerarstolen så kan du lika gärna ha förstört sätessensorn.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-03-19 kl. 20:33.
Citera
2019-03-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Clockspring/rattspiral är en liten kabelvinda som sitter bakom ratten och kopplar ihop ratt-airbag med resten av bilen. Oftast så brukar styrvinkelsensorn vara inbyggd i den. Om du uppger årsmodell så kan vi kolla upp hur det ser ut.

Men kolla upp felkoderna först. Har du satt ett knä i passagerarstolen så kan du lika gärna ha förstört sätessensorn.

De sade på verkstan att det hörde till förar sidan och att de var felkod där vi ratten om jag förstod rätt tutan fungerar inte heller, och om ja förstått det rätt så är den på samma sätt som med airbagen alltså clock springen. Årsmodell 1997
Citera
2019-03-19, 20:36
Medlem
Citat:
De sade på verkstan att det hörde till förar sidan och att de var felkod där vi ratten om jag förstod rätt tutan fungerar inte heller, och om ja förstått det rätt så är den på samma sätt som med airbagen alltså clock springen. Årsmodell 1997
Ja men då är det ganska garanterat clockspringen. Kabeln för signalhornet går genom samma slinga.

Årsmodell 1997 är nog inte utrustad med ESP och då finns ingen rattlägessensor.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-03-19 kl. 20:39.
Citera
2019-03-19, 20:39
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Då är det bara att byta:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW...er=price&asc=1

Vad mycket fina ord som används i tråden...
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2019-03-19 kl. 20:41.
Citera
2019-03-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Då är det bara att byta:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW...er=price&asc=1

Vad mycket fina ord som används i tråden...
Superpriser, 70kr för dom billigaste. Små läropengar.

Kärt barn har många namn. Kontaktrulle använde du och samma heter det på skroten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in