2019-03-19, 17:21
Bannlyst
Jag får jätteont i fötterna/tårna efter lång promenad.. när jag försöker böja tårna uppåt gör det jätteont.

Har testat olika skor.. Någon som känner igen sig? Vad kan det vara?
Citera
2019-03-19, 17:25
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppbrorsan
Jag får jätteont i fötterna/tårna efter lång promenad.. när jag försöker böja tårna uppåt gör det jätteont.

Det är helt enkelt så att du bara är otränad och kroppen är inte van vid det. Det är därför man inte ska ta i max när man börjar träna då kroppnen klarar inte av att hantera påfrestningarna vilket leder till värk och smärta.

Ett väldigt vanligt misstag otränade folk gör som precis ska börja ta itu med motion och träning så oroa dig inte för mycket, jag har själv gjort samma misstag när jag skulle göra armhävningar hemma, jag tog i så jävla mycket så jag kunde nästintill inte röra armarna dagen efter och det var extrem smärta haha och det tog typ 4 dagar för mig innan de blev normala igen.

Det är ett väldigt naturligt och normalt symtom att få ont och värk när man är otränad och ovan (om du nu är det då, jag vet inte)

Annars sök vård om det inte var första promenaden på länge, om det är så är det inget att oroa sig för.
Senast redigerad av jonteboj 2019-03-19 kl. 17:28.
Citera
2019-03-19, 17:27
Medlem
KaptenHundkexs avatar
Kanske har du fått en så kallad portvinstå? En slags inflammation.
Citera
2019-03-19, 17:32
Medlem
Förmodligen en lindrig form av Mortons neurom till följd av lågt fotvalv och opassande skor. Det brukar gå över men du kan prova hålfotsinlägg eller andra skor.
Citera
2019-03-19, 18:14
Medlem
Sofiero9245s avatar
Citat:

Du spänner kroppen när du går. Försök slappna av, eller stretcha innan du går på promenad.
Citera
2019-03-19, 19:31
Medlem
Sikta på skor med bra avrullning. Skulle även kunna hjälpa med relativt stel sula. Pelott kak hjälpa dig.

Vad har du för skor när du går?
Citera
2019-03-20, 08:38
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Möjligen en dum (men seriöst menad) fråga:
Du har inte för små skor?

Kvinnor får ofta större fötter efter en graviditet men en del envisas med att "jag har alltid haft den här storleken". Möjligt att samma sak gäller (oavsett kön) om man gått upp i vikt. Eller också vill man bara ha mindre fötter (och köper därför för små skor omedvetet).
Citera
2019-03-21, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Förmodligen en lindrig form av Mortons neurom till följd av lågt fotvalv och opassande skor. Det brukar gå över men du kan prova hålfotsinlägg eller andra skor.

Tack!
Citera
2019-03-21, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg

Tack ska testa ett par nya skor jag inte haft än. Lågt fotvalv låter rimlgt
Citera
2019-03-21, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Möjligen en dum (men seriöst menad) fråga:
Du har inte för små skor?

Kvinnor får ofta större fötter efter en graviditet men en del envisas med att "jag har alltid haft den här storleken". Möjligt att samma sak gäller (oavsett kön) om man gått upp i vikt. Eller också vill man bara ha mindre fötter (och köper därför för små skor omedvetet).

Jag har inte för små skor iaf
Citera
2019-03-21, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Det är helt enkelt så att du bara är otränad och kroppen är inte van vid det. Det är därför man inte ska ta i max när man börjar träna då kroppnen klarar inte av att hantera påfrestningarna vilket leder till värk och smärta.

Ett väldigt vanligt misstag otränade folk gör som precis ska börja ta itu med motion och träning så oroa dig inte för mycket, jag har själv gjort samma misstag när jag skulle göra armhävningar hemma, jag tog i så jävla mycket så jag kunde nästintill inte röra armarna dagen efter och det var extrem smärta haha och det tog typ 4 dagar för mig innan de blev normala igen.

Det är ett väldigt naturligt och normalt symtom att få ont och värk när man är otränad och ovan (om du nu är det då, jag vet inte)

Annars sök vård om det inte var första promenaden på länge, om det är så är det inget att oroa sig för.

Stämmer att jag är otränad.. var första promenaderna på någon månad iaf.
Citera
2019-12-02, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiero9245
Du spänner kroppen när du går. Försök slappna av, eller stretcha innan du går på promenad.

Får även ont i ryggen, långt ner i ryggen. Känns ju väldigt stel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in