Citat:
Ursprungligen postat av
billygibbons
Plågsamt usel serie. Hur kan ni hylla det här?
Citat:
Ursprungligen postat av
ed1
Majoriteten av humorn är inte ens kul
Nu har jag endast sett en enda sketch av denna så kallade humorserie, en sketch där två kvinnor står vid en kopiator och en av dem gör märkliga ljud av någon lika märklig anledning som undertecknad inte alls förstår sig på, men sketchen/scenen i fråga var något av det sämsta/tråkigaste/mest obegripliga jag någonsin sett i hela mitt (relativt långa) liv.
Min snabba analys är att humor är rätt svårt och ofta personligt och att den blir ännu svårare/knepigare att leverera för folk som är i en social situation/kontext där humor egentligen inte alls behövs som ett vapen eller som en ventil för att ta sig någonstans, det vill säga relativt privilegierade miljöer. SvT, där endast just privilegierade människor (med 'rätt' åsikter dessutom) ges en plattform (oavsett om de är kvinnor, män, svenskar eller invandrare), är således förmodligen inte den allra bästa grogrunden för bra eller nyskapande humor.
Marie Agerhäll & kompani kan inte riktigt ta pulsen på, och skoja/driva med, det etablerade samhället eftersom
de själva är det etablerade samhället. Eller jo, det är klart att det skulle kunna gå i teorin, men SvT skulle aldrig ge personer som skulle vilja driva med sig själva/etablissemanget på riktigt en ärlig chans att göra så. De lät ju inte ens Aron Flam skoja om/driva med socialdemokratin, miljöpartister och feminister.
Ska man göra en snabb könsanalys så är det väl svårare för roliga kvinnor att ta plats i det offentliga rummet eftersom extremt tråkiga och extremt privilegierade kvinnor (med extremt fyrkantiga perspektiv) som Mia Skäringer står i vägen för dem med sina irrelevanta i-landsproblem.