2019-03-18, 23:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

I det här fallet finns det faktisk inte någon levande inblandad person som kan lida men av att de basala uppgifterna lämnas ut. Anhöriga är varken nämnda vid namn, utpekade eller har något med händelsen i Bjärred att göra.
Väldigt många personer, såväl privata som i samhällets offentliga verksamheter kan lära något av det som hände i Bjärred. Det är en fullkomligt bortkastad möjlighet till kunskap att arkivera och sekretessbelägga en dylik händelse.

Håller med här. De anhöriga som finns, är för långt bort i periferin för att man ska ta hänsyn till dem, när det gäller en sådan här unik händelse som man kan lära sig så mycket av. I vanliga fall är det endast minderåriga barn man brukar ta sådan hänsyn till. Kanske någon gång en make/maka, men det är sällan det med. Så jag förstår inte riktigt varför dessa medelålders gärningsmäns lika medelålders syskon, samt gamla föräldrar, plötsligt ska få makt att styra rapporteringen nu? Utom det vanliga då förstås; att det är en klassfråga. Hade syskonen hetat Olsson och Jönsson, arbetat på löpande bandet och bott i Tensta respektive Alby, så hade ingen människa brytt sig om vad de tyckte borde censureras i FUP:en...

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, självklart är en 14-åring helt beroende av sina föräldrar. De har pengarna och makten. De kan göra vad de vill mot barnet, om hon inte larmar någon. Barn är en utsatt grupp och det ser man verkligen hur det kan gå om man förutsätter att vårdnadshavarna gör rätta val för sina barn.

Hamnar föräldrarna snett och i klorna på starka verksamheter kan det gå riktigt fel. Det spelar ingen roll om det är en religiös eller medicinsk sekt, resultatet blir detsamma: katastrof, död.

Exakt. Barn vågar inte berätta för någon utomstående, för de vågar inte riskera den lilla trygghet som trots allt finns. Den dag vi har lyckats bygga upp ett fast och säkert skyddsnät för alla barn, som de vågar lita på - och det med rätta - så kan vi för första gången med fog kalla oss för ett civiliserat samhälle...

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men SNÄLLA nån - vi diskuterar för i helsicke om en 14-åring som pga av sjukdom dragit ner på roliga aktiviteter varav jag skrev att hon är 14 år och kan prata för sig, att hon inte är isolerad.
Det finns inget tecken på att barnen är varken passiva, förtryckta, kuvade eller inkompetenta.

Men att det skulle se ut så här skevt - afghanska skäggbarn - förväntade jag mig från ditt håll, du brukar inte imponera med argumenten.

Tack för diskussionen, fortsätt med rapytt, ni har säkert större meningsutbyte med varandra.

Du är naiv, sorry. Vilket troligen beror på att du själv vuxit upp i trygghet, vilket man får gratulera till. Om det är så, så spelar det ingen roll vad du möter i studielitteratur eller i praktiken genom arbetet. Du kommer aldrig att förstå det ändå, när du inte upplevt det själv in på bara skinnet...
Citera
2019-03-18, 23:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Undrar hur barnen talade sinsemellan....har inte läst ett dugg om det här i tråden, vad jag minns. Skulle vara intressant att veta. Kanske de hade onda aningar?

Ja, tänk om det var så? Men att de inte vågade säga det till någon, för att ingen skulle ha trott det med dessa högutbildade, välbärgade, framgångsrika och "fina" föräldrar... Jag får ont i magen på riktigt när jag tänker på det.
Citera
2019-03-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Förutom att jämförelsen är absurd så skulle jag gissa att lagstiftningen skyddar döttrarna från exponering av deras privatliv då en sådan inte skulle tillföra något till en domstols (eller allmänhetens) bedömning av gärningen och gärningsmannen.

Familjen hade laglig rätt att leva tillsammans. Polisen har inte bedömt att ytterligare kränkning av flickornas integritet skulle tjäna till att tydliggöra vad som hänt dem. Dessutom finns det inget som hindrar att myndigheter och forskning lär sig av det inträffade ändå, via vad som är tillgängligt.

Det är i alla händelser i mina ögon bättre att argumentera för att grova brott med barn och unga som dödsoffer borde gå mot mindre av exponering som kränker deras integritet, inte mer. Det ekonomiska värdet av sådana kränkningar är förmodligen betydande, och hanteringen kränkande mot all mänsklighet.

Jag vet inte hur det skulle kränka flickornas integritet med att berätta bakgrunden varför de dog. Och då menar jag inte gms berättelsen - och det är den polisen återge - delvis ordagrant - även när man inte citerar. Anmärkningsvärt. Och det är kanske just därför att polisens berättelse inte är trovärdig för mig angående motivet. Den ger ingen förståelse för mig. Men jag förstår med all tydlighet att gms integritet väger tungt - ja tyngre än mycket annat.
Citera
2019-03-18, 23:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Momsproffset och det konstnärliga underbarnet; en mångsidig man med siktet inställt på toppnotering, vad än det gällde.
En nyfikenhet på kärlekens område; att få utforska och tänja på gränser, kan i vart fall inte uteslutas.

Av foton och föreläsningsvideo att döma, så var det knappast glimten i ögat som fick kvinnorna på fall. Han kan ha upplevts vänlig, sympatisk och ofarlig i sina relationer till kvinnor. Inte helt ovanligt förekommande hos bi- och homosexuella män. - Kvinnor sänker instinktivt garden och slappnar lätt av.

Badbyxa av manlig modell borde inte beskrivas som "någon form av" och då kan det i sådana fall röra sig om en kvinnlig variant.
Reningsbadet, som ett försök att skölja av sig sina synder, kan ha tagits strax innan.
Man "fick syn på ett par ben och sedan två bara fötter" (vilket stämmer med radutrymmet), och detta kan tala för att även benen varit bara; i så fall inga långbyxor. En kvinnlig variant av badbyxa kan t.ex. vara en bikini med små rosetter på höfterna, men den kan också vara kyskt heltäckande med ett mönster av små blombuketter, el. röda hjärtan mot svart botten. - Byxorna kan också ha varit mameluckliknande.
Citera
2019-03-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nu får du faktiskt ge dig och sluta tjata om det.
I sekretessbeslutet står bl a som skäl för maskningen och beslutet att inte offentliggöra fupen. Läs nu, och tänk noggrant innan du svarar. Det är din polare ACA och polisen som avgör vad som skall sekretessbeläggas:

/.../ Enligt Polismyndigheten lämnas inte övriga handlingar ut då det inte står klart att uppgifterna i de angivna handlingarna kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men.

Dvs att det finns osäkerhet huruvida någon kan lida skada. Därför tar man det säkra före det osäkra och lämnar bara ut uppgifter som redan är offentliga. Det är nämligen så att integritet och etik går före att tillfredsställa din nyfikenhet.

Är du osäker på vad den kursiverade meningen säger, så läs den igen. Och igen.
Men i det lilla som var omaskat i den ”fup” som släpptes fanns väl ändå en hel del som inte var offentligt sedan tidigare? Som att lugnande medel var sömnmedel, att H bragts om livet (alla misstänkte väl redan det, men ändå), att O hängde med bara fötter (en något udda detalj att släppa om man maskar allt annat kan man kanske tycka). Så lite oklart är det väl hur man dragit gränsen.
Citera
2019-03-18, 23:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag vet inte hur det skulle kränka flickornas integritet med att berätta bakgrunden varför de dog. Och då menar jag inte gms berättelsen - och det är den polisen återge - delvis ordagrant - även när man inte citerar. Anmärkningsvärt. Och det är kanske just därför att polisens berättelse inte är trovärdig för mig angående motivet. Den ger ingen förståelse för mig. Men jag förstår med all tydlighet att gms integritet väger tungt - ja tyngre än mycket annat.
De har maskat allt, även oväsentligheter, som inte redan var offentligt. Enklast och snabbaste sättet. Att gå igenom och diskutera varje mening i ett 500-sidorsdokument, för vad som skall maskas eller ej, låter sig inte göras. Snacka om resursslöseri.
Citera
2019-03-18, 23:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ska man uppfatta det du skriver som att dessa fantastiska föräldrar egentligen inte ens mördade sina barn? Eller att det inte var meningen?? Eller att det i värsta fall bara var "mord light"?
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man ska uppfatta det som att de anhöriga ska lämnas i fred.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med här. De anhöriga som finns, är för långt bort i periferin för att man ska ta hänsyn till dem, när det gäller en sådan här unik händelse som man kan lära sig så mycket av. I vanliga fall är det endast minderåriga barn man brukar ta sådan hänsyn till. Kanske någon gång en make/maka, men det är sällan det med. Så jag förstår inte riktigt varför dessa medelålders gärningsmäns lika medelålders syskon, samt gamla föräldrar, plötsligt ska få makt att styra rapporteringen nu? Utom det vanliga då förstås; att det är en klassfråga. Hade syskonen hetat Olsson och Jönsson, arbetat på löpande bandet och bott i Tensta respektive Alby, så hade ingen människa brytt sig om vad de tyckte borde censureras i FUP:en...

När man delar ut skadestånd till anhöriga räknas mycket riktigt minderåriga barn och maka/maka eller i vissa fall när man har haft en hushållgemenskap med offret.

Vuxna syskon, far- och morföräldrar, äldre föräldrar till vuxna offer, kusiner mm räknas i allmänhet inte som anhöriga i skadeståndshänseende.

Jag har väldigt svårt att se hur dessa vuxna avlägset boende anhöriga skulle kunna skadas av att uppgifter om grund till att man är säker på gemensamt gärningsmannaskap lämnas ut.
Detta har ju liksom redan uppgetts av polisen!
Enda möjligheten skulle väl vara att underlagen inte visar sig hålla för den slutsatsen och att en ensam gärningsman till slut blir utpekad som misstänkt för alltihop. Alternativt att polisutredarna själva inte vill bli granskade.

Det finns ett väldigt stort allmänintresse för bevisen för detta unika dubbla gärningsmannaskapet och väldigt liten risk för ytterligare skada för perfiera anhöriga när dessa uppgifter redan är officiella.
Sannolikt kommer flera personer överklaga de endast rudimentära uppgifterna i FUP. Till ännu mer kostnad och arbete för myndigheterna. Hade varit enklast och till gagn för alla att göra bättre från början.
Citera
2019-03-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Det som var nytt var ju att O hängde barfota...,
Ibland känns det som om du vill säga oss något. Ska man tolka in något i ”barfota”? Du har hintat(?) om Mundekulla ett par gånger. Och dopkåpor har nämnts.
Fast jag kanske är helt ute och cyklar?
Citera
2019-03-19, 00:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Ja jag förstår också att det är så att GMs intrigitet väger tungt. Jag förstår bara inte varför.
Vi kan absolut inte förutsätta att mordoffrens skulle önskat att skydda GM eller hemlighålla vad de utsatts för. Med stor sannolikhet är det tvärtom vid grova brott.
På något sätt borde vi, som i USA, förutsätta att mordoffer vill att deras historia och öde återberättas. Utan hänsyn till deras mördares intrigitet eller om denne är död. Mordoffrens ”upprättelse” väger tyngre.
Citera
2019-03-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man ska uppfatta det som att de anhöriga ska lämnas i fred.
Jag anser att Agnes och Moa är det enda viktiga här. Hur såg deras liv ut? Vad fick dom för hjälp? Vem lyssnade på dom? Vem hade insyn?
Ingen tror jag. Ingen vet vad som utspelades i detta hem när Agnes och Moa var ensamma med föräldrarna. Ingen!
Flashig du spyr av våra inlägg sa du.
Vet du.Jag spyr varje gång det målas upp en familjeidyll. En fin familj som fungerade perfekt tills barnen blev sjuka. Då blev dom snälla föräldrarna mördare. Sånt som händer även i dom fina salongerna.
Denna familj var en tickande bomb. En dysfunktionell familj med en fin fasad utåt.
På kvällen tog familjen på sig pyjamas och nattade dom små,små barnen. Så städade man sitt perfekta hem och radade prydligt upp dom små dokumenten och gick trappan upp och ströp barnen.
Så var sagan slut!
Denna saga finns även i en annan version och i den opererar den snälla pappan ensam.
Citera
2019-03-19, 00:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I vanliga fall är det endast minderåriga barn man brukar ta sådan hänsyn till. Kanske någon gång en make/maka, men det är sällan det med. Så jag förstår inte riktigt varför dessa medelålders gärningsmäns lika medelålders syskon, samt gamla föräldrar, plötsligt ska få makt att styra rapporteringen nu?
För att du inte begriper att nedlagd Fu med döda gärningspersoner inte handlar om nåt "i vanliga fall".

Här är det likaväl strikt sekretess till minderåriga barn.
Citera
2019-03-19, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Undrar om polisen läser här och i fall de (a) räknade med att det skulle bli sådana här spekulationer eller (b) ångrar bittert att de strök över vad det nu var han var klädd i.

Fast om det var en klänning så antar jag att de är nöjda med att det är hemligt i och för sig.
De bryr sig nog inte ett dugg. Kan nog vara snarare som det stod artikeln att de rent av skakar på huvudet åt det där som letsdoit och reviews spekulerar om med stor inlevelse.
Citat:
Redan samma dag som familjen hittades började rykten spridas på nätet och Hampus har läst hela den långa Flashbacktråden med flera tusen kommentarer och som till slut gick så överstyr att en moderator stängde av diskussionen.

– Det är en märklig känsla att sitta och läsa alla teorier och hur folk spekulerar vilt, när man själv faktiskt varit där.
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in