Citat:
I det här fallet finns det faktisk inte någon levande inblandad person som kan lida men av att de basala uppgifterna lämnas ut. Anhöriga är varken nämnda vid namn, utpekade eller har något med händelsen i Bjärred att göra.
Väldigt många personer, såväl privata som i samhällets offentliga verksamheter kan lära något av det som hände i Bjärred. Det är en fullkomligt bortkastad möjlighet till kunskap att arkivera och sekretessbelägga en dylik händelse.
I det här fallet finns det faktisk inte någon levande inblandad person som kan lida men av att de basala uppgifterna lämnas ut. Anhöriga är varken nämnda vid namn, utpekade eller har något med händelsen i Bjärred att göra.
Väldigt många personer, såväl privata som i samhällets offentliga verksamheter kan lära något av det som hände i Bjärred. Det är en fullkomligt bortkastad möjlighet till kunskap att arkivera och sekretessbelägga en dylik händelse.
Håller med här. De anhöriga som finns, är för långt bort i periferin för att man ska ta hänsyn till dem, när det gäller en sådan här unik händelse som man kan lära sig så mycket av. I vanliga fall är det endast minderåriga barn man brukar ta sådan hänsyn till. Kanske någon gång en make/maka, men det är sällan det med. Så jag förstår inte riktigt varför dessa medelålders gärningsmäns lika medelålders syskon, samt gamla föräldrar, plötsligt ska få makt att styra rapporteringen nu? Utom det vanliga då förstås; att det är en klassfråga. Hade syskonen hetat Olsson och Jönsson, arbetat på löpande bandet och bott i Tensta respektive Alby, så hade ingen människa brytt sig om vad de tyckte borde censureras i FUP:en...
Citat:
Ja, självklart är en 14-åring helt beroende av sina föräldrar. De har pengarna och makten. De kan göra vad de vill mot barnet, om hon inte larmar någon. Barn är en utsatt grupp och det ser man verkligen hur det kan gå om man förutsätter att vårdnadshavarna gör rätta val för sina barn.
Hamnar föräldrarna snett och i klorna på starka verksamheter kan det gå riktigt fel. Det spelar ingen roll om det är en religiös eller medicinsk sekt, resultatet blir detsamma: katastrof, död.
Hamnar föräldrarna snett och i klorna på starka verksamheter kan det gå riktigt fel. Det spelar ingen roll om det är en religiös eller medicinsk sekt, resultatet blir detsamma: katastrof, död.
Exakt. Barn vågar inte berätta för någon utomstående, för de vågar inte riskera den lilla trygghet som trots allt finns. Den dag vi har lyckats bygga upp ett fast och säkert skyddsnät för alla barn, som de vågar lita på - och det med rätta - så kan vi för första gången med fog kalla oss för ett civiliserat samhälle...
Citat:
Men SNÄLLA nån - vi diskuterar för i helsicke om en 14-åring som pga av sjukdom dragit ner på roliga aktiviteter varav jag skrev att hon är 14 år och kan prata för sig, att hon inte är isolerad.
Det finns inget tecken på att barnen är varken passiva, förtryckta, kuvade eller inkompetenta.
Men att det skulle se ut så här skevt - afghanska skäggbarn - förväntade jag mig från ditt håll, du brukar inte imponera med argumenten.
Tack för diskussionen, fortsätt med rapytt, ni har säkert större meningsutbyte med varandra.
Det finns inget tecken på att barnen är varken passiva, förtryckta, kuvade eller inkompetenta.
Men att det skulle se ut så här skevt - afghanska skäggbarn - förväntade jag mig från ditt håll, du brukar inte imponera med argumenten.
Tack för diskussionen, fortsätt med rapytt, ni har säkert större meningsutbyte med varandra.
Du är naiv, sorry. Vilket troligen beror på att du själv vuxit upp i trygghet, vilket man får gratulera till. Om det är så, så spelar det ingen roll vad du möter i studielitteratur eller i praktiken genom arbetet. Du kommer aldrig att förstå det ändå, när du inte upplevt det själv in på bara skinnet...