Citat:
Nu syftade jag såklart på att MCAS skulle göra denna rimlighetsbedömning...När man är sekunder från att tappa kontrollen nära marknivå finns inte tid för rimlighetsbedömningar om de inte är ögonblickssnabba. Jag är ledsen, men åter igen hamnar vi i det ni antagligen tycker att jag älter.
Koppla bort MCAS, trimma flygplanet och flyg.
Det här är knappast något unikt för en 737 MAX. Även Airbus har hjälpsystem som förebygger och motverkar stall, är beroende av AoA sensorer, som kan ge fel input.
Även Airbus har råkat ut för tillbud kopplade till missvisande AoA sensorer, som om de skedde nära marknivå likt ET302 sannolikt hade slutat med katastrof.
Såvitt jag har förstått använder Boeing och Airbus samma typ av sensorer på många av flygplanen, även från samma tillverkare.
Koppla bort MCAS, trimma flygplanet och flyg.
Det här är knappast något unikt för en 737 MAX. Även Airbus har hjälpsystem som förebygger och motverkar stall, är beroende av AoA sensorer, som kan ge fel input.
Även Airbus har råkat ut för tillbud kopplade till missvisande AoA sensorer, som om de skedde nära marknivå likt ET302 sannolikt hade slutat med katastrof.
Såvitt jag har förstått använder Boeing och Airbus samma typ av sensorer på många av flygplanen, även från samma tillverkare.
Tillbud kan alltid ske, vad vi ska sträva efter är att undvika dom och i styrsystem så gör man det med redundans, jag vet sådant här det hör till mitt jobb.
Kan också upplysa om att "samma typ" kan betyda mycket, men är det inte exakt samma modell av sensor med exakt samma artikelnummer är det inte relevant att jämföra.
Kan nämna att tex AF447 hade tre sensorer som var felaktiga eller snarare mindre bra och dom skulle bytas ut med AF sölade, delvis ett fel av Airbus som skulle satt högre prioritet på bytet då hade kanske inte olyckan hänt. Men i det fallet hade AF också minskat rejält på klassisk flygutbildning så piloten var speciellt kunnig i att flyga faktiskt, men precis som i dessa fall var grundorsaken fel på tekniken.
Idag finns det tom Airbus plan med 4 sensorer, det borde fö vara krav, två på varje sida.