2019-03-18, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nu har du lyckats missuppfatta något igen. - Det är lika mycket mumbo jumbo att inte förstå skillnaden mellan att pröva en hypotes fullt ut, jämfört med att bita sig fast vid endast en trosviss hypotes; något som skulle kunna liknas vid en frikyrkopastors blinda tro på en osynlig auktoritet.

När en människas psyke börjar vackla kan detta ta sig många olika uttryckssätt - även på det yttre planet.

Att skapa hypoteser ur mumbo jumbo kan inte ge annat än mumbo jumbo-resultat. Därav att du hamnat snett så många gånger i den här händelsen. Jag är ledsen jag delar inte din tro på färgologis, aurors och astralprojektioners prediktionsvärde för inre psykiska skeenden. Det är bara de som tror på tomten som gör det. HO HO HO!
Citera
2019-03-18, 18:19
Medlem
Resonemanget kring anhörigas känslomässigt reaktioner på fakta rörande fallet påminner mig mycket om detta med "trigger warning". Alltså när "millenials"-generationen (oftast är det från dessa kraven hörs) kräver att böcker, artiklar, källor, prosa mm från långt tillbaka skall censureras från litteraturlistor för universitetsstudenter efter som innehållet i dessa kan "trigga" och ge ångest (om t.ex. en svart person tvingas läsa litteratur där slavhandel beskrivs som en del i handlingen, bara ett lösryckt exempel).

Samma sak tycks gälla i detta ärende. Transparens och ren fakta skall inte ges ut från polisen - eftersom anhöriga kan "bli ledsna" eller "få ångest". Det är en slipper slope när man börjar låta enskildas obekväma känslor styra informationshantering.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det görs många haveriutredningar inom sjukvården. Kallas ibland också just så.

Ja ett intressant patientfall refereras bland kollegorna, görs vanligen varje vecka, ibland oftare. Fallbeskrivning publiceras på nätet och i ansedda såväl som mindre ansedda tidskrifter, ofta tar journalister upp detta i andra tidskrifter. Patienten nämns inte vid namn - precis som i FUP här - men insatta personer känner naturligtvis igen ett fall som återges.

Du och jag hade ju alldeles nyligen i diskussion där du påstod att jag ljög (ja du skev så ordagrant) för att jag helt korrekt redogjorde för att tre personer nyligen helt botats från HIV-smitta, bl a genom benmärgstransplantation.
Tycker du att det hade varit rimligt att hemlighålla den uppgiften? För att skydda de tidigare HIV-smittade eller deras anhöriga?

I det här fallet finns det faktisk inte någon levande inblandad person som kan lida men av att de basala uppgifterna lämnas ut. Anhöriga är varken nämnda vid namn, utpekade eller har något med händelsen i Bjärred att göra.
Väldigt många personer, såväl privata som i samhällets offentliga verksamheter kan lära något av det som hände i Bjärred. Det är en fullkomligt bortkastad möjlighet till kunskap att arkivera och sekretessbelägga en dylik händelse.
Citera
2019-03-18, 18:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Ja ett intressant patientfall refereras bland kollegorna, görs vanligen varje vecka, ibland oftare. Fallbeskrivning publiceras på nätet och i ansedda såväl som mindre ansedda tidskrifter, ofta tar journalister upp detta i andra tidskrifter. Patienten nämns inte vid namn - precis som i FUP här - men insatta personer känner naturligtvis igen ett fall som återges.

Du och jag hade ju alldeles nyligen i diskussion där du påstod att jag ljög (ja du skev så ordagrant) för att jag helt korrekt redogjorde för att tre personer nyligen helt botats från HIV-smitta, bl a genom benmärgstransplantation.
Tycker du att det hade varit rimligt att hemlighålla den uppgiften? För att skydda de tidigare HIV-smittade eller deras anhöriga?

I det här fallet finns det faktisk inte någon levande inblandad person som kan lida men av att de basala uppgifterna lämnas ut. Anhöriga är varken nämnda vid namn, utpekade eller har något med händelsen i Bjärred att göra.
Väldigt många personer, såväl privata som i samhällets offentliga verksamheter kan lära något av det som hände i Bjärred. Det är en fullkomligt bortkastad möjlighet till kunskap att arkivera och sekretessbelägga en dylik händelse.

Men vad fan sitter du och ljuger om?

Du har ju jagat alla som på något sätt försökt minnas O som han var innan tragedin med blåslampa.

O,s far fick ju inte ens sörja och minnas honom på hemsidan utan att du utan att skämmas ondgjorde dig över det, likaså den stackars kollega som skrev "ängeln i Lund" helvete vad du hade åsikter om det och det var inga trevliga åsikter.

Sluta sitt och hyckla och ljuga, du har något personligt agg till familjen H och speciellt till O.
Citera
2019-03-18, 18:27
Medlem
Hela maskandet av all fakta i ärendet påminner mig också om hur man förr, i sämre tider rent juridiskt, såg på "domestic violence". Exakt samma förhållninssätt som rättsväsendet hade då mot våld i hemmer, uppvisar man i Bjärredsfallet. Kvinnofridskränkningar och kvinnomisshandel registrerades ofta inte ens som ett brottsärende, anmälningar om sådant lades ner. Även grov misshandel med dödlig utgång för en maka utförd av maken sågs som "äktenskapligt groll" och en "privat familjeanlägenhet" som absolut inte kvalificerade sig som ett riktigt "mordfall". "Det där får de sköta själva inom familjen, det var ju groll och bråk inom hemmet, inget som polis har med att göra.". "Familjen ska inte behöva tvätta sin smutsiga byk offentligt, sånt här händer ju titt som tätt inom hemmet. Inget som rättsväsendet har att göra med mer än nödvändigt egentligen." Exakt så resoneras det kring detta ärendet.

Att "klå upp" eller "råka ta död på ett barn" medan man försöker "uppfostra det" var också det länge något som var "en privatsak". Folk får hantera sina barn såsom det finner bäst, det har utomstående inte med att göra. Idag vet vi bättre och ser barnmisshandel och barn som dör vid handen av en förälder som grov misshandel och mord. Som naturligtvis skall utredas precis som vilket annat våldsamt brott som helst. Det är absolut inte tal om att "Det där är en privatsak inom familjen" numer, tack och lov. Förutom då i Bjärreds-fallet - där samtliga inblandade från rättsväsendet tycks ha glömt de senaste 50 årens utveckling, och återgått till "det där är en privatsak inom familjen"-resonemang.

Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Resonemanget kring anhörigas känslomässigt reaktioner på fakta rörande fallet påminner mig mycket om detta med "trigger warning". Alltså när "millenials"-generationen (oftast är det från dessa kraven hörs) kräver att böcker, artiklar, källor, prosa mm från långt tillbaka skall censureras från litteraturlistor för universitetsstudenter efter som innehållet i dessa kan "trigga" och ge ångest (om t.ex. en svart person tvingas läsa litteratur där slavhandel beskrivs som en del i handlingen, bara ett lösryckt exempel).

Samma sak tycks gälla i detta ärende. Transparens och ren fakta skall inte ges ut från polisen - eftersom anhöriga kan "bli ledsna" eller "få ångest". Det är en slipper slope när man börjar låta enskildas obekväma känslor styra informationshantering.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-03-18 kl. 18:32.
Citera
2019-03-18, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Jasså? Det finns ett ovanligt pilotfall men du kanske har mer erfarenhet?
Tog tre år, resultat 2013:
Citat:
Ett pilotärende

Det är första gången som Statens haverikommission utreder att ärende inom sjukvården.
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2013/november/haverikommissionen-efter-dod-pa-sjukhus-granska-vardgivaren--/
Citera
2019-03-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
PRS most often affects girls (75%). The mean age of the known population is 10.5 years. A premorbid high-achieving, perfectionist, conscientious personality seems to play an important role in the aetiology of PRS, as can a psychiatric history of parents or child and environmental stressors.

Verkar utlösas plötsligt och ibland efter virusinfektion eller misstänkt virusinfektion.

Ändå intressant.

Jag kommer alltid misstänka att barnens sjukdom var ett symtom på en sjuk situation hemma. Inte onda föräldrar men otillräckliga. Något stört, någon press som blev för stor, barn med känsliga (i positiv bemärkelse!) personligheter.
Intressant! Har aldrig hört talas om det.
Citera
2019-03-18, 18:31
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
.
Ge mig tre exempel. Många haveriutredningar - i vilka fall då?
Citera
2019-03-18, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson

Har du fortfarande inte förstått att svensk polis följer svensk lagstiftning?
Beträffande ditt resonemang om millenials tycker jag nog att oförmågan att förstå hur svensk lag fungerar och att denna inte ändras genom att man högljutt uttrycker sin indignation på ett anonymt forum, faller inom begreppet.
Citera
2019-03-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan sitter du och ljuger om?

Du har ju jagat alla som på något sätt försökt minnas O som han var innan tragedin med blåslampa.

O,s far fick ju inte ens sörja och minnas honom på hemsidan utan att du utan att skämmas ondgjorde dig över det, likaså den stackars kollega som skrev "ängeln i Lund" helvete vad du hade åsikter om det och det var inga trevliga åsikter.

Sluta sitt och hyckla och ljuga, du har något personligt agg till familjen H och speciellt till O.

Frågan är vad är din relation till O eftersom du attackerar så fort något ofördelaktig nämnts om honom?
Avslutar man livet som O så blir det i första hand det man blir ihågkommen för.
Att han dessförinnan var en sk momsexpert är inga förmildrande omständigheter men det tror jag inte du fattar.
Citera
2019-03-18, 18:35
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vem säger det du citerar?

Sorry glömde länka

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2762526/

Första bästa som kom upp.
Citera
2019-03-18, 18:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Frågan är vad är din relation till O eftersom du attackerar så fort något ofördelaktig nämnts om honom?
Avslutar man livet som O så blir det i första hand det man blir ihågkommen för.
Att han dessförinnan var en sk momsexpert är inga förmildrande omständigheter men det tror jag inte du fattar.

Sen finns det dom som inte fattar att H var med på detta, trots bevis.
Citera
2019-03-18, 18:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Sen finns det dom som inte fattar att H var med på detta, trots bevis.
Nej, så är det. O var en fruktansvärd människa som lurade H att skriva på dokumenten. Och sen dödade han hela familjen. Logiskt? Jag begriper inte logiken faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in