2019-03-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Lönesättning fungerar olika från bolag till bolag. Vissa har det mer fritt efter prestation, medan andra mer eller mindre alltid följer rekommendation från facket (vilket i år (beroende på fack, men för Unionen åtminstone) ligger på ca 2%).

Jag är idag chef inom IT och ska precis in i att sätta löner för mina anställda. Det funkar såhär; snittrekommendationen från facket är alltså 2%. Anser jag att någon presterar enligt förväntan bör jag alltså lägga höjningen på 2%. Presterar de sämre bör jag lägga höjningen lägre. Presterar de mer kan jag lägga mig högre. Däremot ska alla lönesättningar godkännas av koncernledning och koncernekonomi så att bolaget har råd med höjningen.

Vissa bolag kan istället välja att ge chefen i fråga en pott som denne får fördela ut mellan sina anställda. Det är helt enkelt lite olika. Men tyvärr är det ganska vanligt att man följer fackliga rekommendationer (vilket i regel alltid är urusla och bara ger några hundralappar i många fall).

Ofta är det ju när man får ett jobb som man ska förhandla hårt. För sen tickar det ofta ganska sakta om man inte får helt andra befogenheter.

En sak jag kan rekommendera är att kräva att du (om du inte redan har det) får en superdetaljerad befattningsbeskrivning. När du sedan gör mer, får utökat ansvar o.s.v. kan du svart på vitt peka på vad du gör som faller utanför din befattning. Det kan du sedan använda som bra argument för varför din roll och därmed din lön ska förändras i större grad.
Tyvärr är det ganska vanligt att många chefer undviker sådant av just den enkla anledningen att det inte ska vara särskilt lätt att se vad folk gör!
Hur mycket kan du ge till någon som är nyexad, har jobbat ett år och har sin första lönerevision? Blir det typ 3 %? Hur länge förväntar du dig att de jobbar kvar?

Det här att chefen inte vill veta vad man håller på med är ett förhållande som bara har förlorare. Arbetsgivaren håller nere lönen och arbetstagaren har inga incitament att prestera.
Citera
2019-03-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Hur mycket kan du ge till någon som är nyexad, har jobbat ett år och har sin första lönerevision? Blir det typ 3 %? Hur länge förväntar du dig att de jobbar kvar?

Det här att chefen inte vill veta vad man håller på med är ett förhållande som bara har förlorare. Arbetsgivaren håller nere lönen och arbetstagaren har inga incitament att prestera.

I mitt fall spelar inte meriter eller arbetstid någon roll vid just lönerevision. Jag skulle säkert ge en lägre lön vid själva anställningen om man jämför med någon som har annan utbildning och/eller arbetslivserfarenhet. Men revisionen i mitt fall är på lika villkor och baserar sig på prestation. Men eftersom att höjningen sedan är procentuell så innebär det ju trots allt att de som har en lägre lön också får en lägre höjning, även om procenten kan vara högre.

Oj, det här med förväntan på hur länge folk förävntas jobba kvar är svårt att svara på, då det beror på så väldans många faktorer. I mitt fall är mina anställda sådana som arbetat här ganska länge (jag är sist in i teamet, även om jag är chef). Men det där med personalomsättning beror ju på väldigt många faktorer överlag och inte bara på lön (även om jag själv tycker att prestation ska belönas så mycket som möjligt).

Jag håller helt med om ditt sista stycke. Det är också därför jag tycker det är extremt viktigt att aktivt jobba med befattningsbeskrivningar, hålla dem uppdaterade och diskutera rollens omfattning. Och inte bara att det blir arbetstagarens uppgift att trycka på - utan även att jag som chef kan följa upp huruvida man lever upp till rollen och även om man presterar ännu mer (vilket då självfallet ska ge en högre lön).
Men jag har själv varit med om många chefer som ignorerat allt detta så långt de bara kan, och sedan när man kommer och kräver högre lön försöker de bara låtsas som att det regnar ute... som du säger; DET är dåligt ledarskap och då kommer folk efterhand garanterat att lämna!
Citera
2019-03-18, 22:35
Medlem
Jag kommer bara byta jobb efter jag försökt detta med lönejusterings samtal, troligtvis 2 försök och pressa, bli arg som sista utväg och sen byta jobb. Jag kommer meddela ifall nya jobbet erbjuder mig den lön jag vill ha till min chef då, vägrar dom fortfarande höja min lön så är det tack och hej.

Ingen har svarat ännu hur stor chans det är för mig att få upp lönen 4000 kr/mån och ingen verkar veta skillnaden mellan lönesättande samtal (lönesamtalet) och lönejusteringssamtal.
Vad kan jag mer göra för att få detta gå i lås?

Kan det ha några konsekvenser skicka facket på chefen och försöka ha samtal om han inte vill ge med sig?
Vill inte ha dåliga referenser när jag slutar sen.
Jag jobbar statligt.
Senast redigerad av storsnorren 2019-03-18 kl. 22:38.
Citera
2019-03-18, 23:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Hur stora är mina chanser att få igenom detta eller är man körd och ingångslönen är allt? Hur funkar processen? Jag kommer börja söka nytt jobb och säga "det finns andra som betalar bättre då" om dom inte ger mig liknande lön som dom andra. Jag har inga problem med täta jobbbyten.

Citat:
Ingen har svarat ännu hur stor chans det är för mig att få upp lönen 4000 kr/mån och ingen verkar veta skillnaden mellan lönesättande samtal (lönesamtalet) och lönejusteringssamtal.
Hur har du tänkt att någon ska kunna svara på det??? Hur ska någon på FB kunna veta om du har 18,1% eller 5,4% chans, eller vilken annan siffra mellan 0 och 100 som helst? Hur har du överhuvudtaget tänkt att någon på FB ska kunna uttala sig om möjligheten för dig att få upp din lön - vi vet inte vad du arbetar som eller på vilken myndighet, vi känner inte till hur eran budget ser ut och vi vet inte om den lönesättande chefen eller hens möjlighet att gå utanför den tillbuds stående potten. Vi kan lika gärna gissa 0% som 100%, vi har lika lite (noll och intet) att utgå från som pekar i endera riktning.
Citera
2019-03-19, 09:44
Medlem
Citat:
I mitt fall spelar inte meriter eller arbetstid någon roll vid just lönerevision. Jag skulle säkert ge en lägre lön vid själva anställningen om man jämför med någon som har annan utbildning och/eller arbetslivserfarenhet. Men revisionen i mitt fall är på lika villkor och baserar sig på prestation. Men eftersom att höjningen sedan är procentuell så innebär det ju trots allt att de som har en lägre lön också får en lägre höjning, även om procenten kan vara högre.

Oj, det här med förväntan på hur länge folk förävntas jobba kvar är svårt att svara på, då det beror på så väldans många faktorer. I mitt fall är mina anställda sådana som arbetat här ganska länge (jag är sist in i teamet, även om jag är chef). Men det där med personalomsättning beror ju på väldigt många faktorer överlag och inte bara på lön (även om jag själv tycker att prestation ska belönas så mycket som möjligt).
Jag tar ett räkneexempel för att illustrera vad jag menar.

En nyexaminerad datalog får sitt första IT jobb med en ingångslön på 30 000 kr/mån. På samma arbetsplats finns det äldre dataloger som har jobbat 10-15 år. Dessa har ca 45 000 kr/mån. Alltså 50 % högre lön. Vi gör antagandet att dessa mer seniora IT-arbetare inte längre har någon reallöneökning, utan får höjningar i nivå med inflationen, säg 2 % enligt riksbankens mål. Alltså i ungefär i nivå med märket.

Om nu den nyexaminerade datalogen överträffar förväntningarna och får 50 % större löneökning, 3 %, så kommer det att ta mer än 40 år innan löneskillnaden är utjämnad. Förutsatt att den "nyexaminerade" efter 30 år fortfarande får denna "stora" lönehöjning. I praktiken innebär det att den nyexaminerade inte gärna kan arbeta kvar längre än 1-2 år.
Citera
2019-03-19, 10:27
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Jag kommer bara byta jobb efter jag försökt detta med lönejusterings samtal, troligtvis 2 försök och pressa, bli arg som sista utväg och sen byta jobb. Jag kommer meddela ifall nya jobbet erbjuder mig den lön jag vill ha till min chef då, vägrar dom fortfarande höja min lön så är det tack och hej.

Kan det ha några konsekvenser skicka facket på chefen och försöka ha samtal om han inte vill ge med sig?
Jag jobbar statligt.
Omöjligt egentligen att svara på men generellt är nog chansen att få 4000 på ett bräde ganska liten. Du måste ju inse att din chef måste förklara för sin chef och för personal om varför du ska få så mycket mer för att göra samma jobb du gör idag. Visst du kan sluta, men då anställer de en ny med troligen lägre lön än du har idag och så var det inga problem med det.

Personligen är jag starkt emot att förhandla med ett annat jobberbjudande, det är illa och visa dålig moral och som chef hade jag haft väldigt lite förtroende för en sådan anställd. Är man missnöjd och int får det man vill så söker man annat jobb, får man då det man vill så tar man det jobbet och inget mer med det. Vill man jobba kvar där man är söker man inte annat jobb så enkelt är det.

Min chef har varit väldigt tydlig med det vilket jag tycker är bra, det bidrar till en väldigt konstig stämning i gruppen om det kommer ut (vilket det ofta gör) och till slut har chefen alla anställda som gör samma sak dvs ohållbart.

Gör ditt bästa och se vart det landar är du inte nöjd så byt jobb om du får mer på annat ställe.
Citera
2019-03-19, 10:43
Medlem
Citat:
Jag tar ett räkneexempel för att illustrera vad jag menar.

En nyexaminerad datalog får sitt första IT jobb med en ingångslön på 30 000 kr/mån. På samma arbetsplats finns det äldre dataloger som har jobbat 10-15 år. Dessa har ca 45 000 kr/mån. Alltså 50 % högre lön. Vi gör antagandet att dessa mer seniora IT-arbetare inte längre har någon reallöneökning, utan får höjningar i nivå med inflationen, säg 2 % enligt riksbankens mål. Alltså i ungefär i nivå med märket.

Om nu den nyexaminerade datalogen överträffar förväntningarna och får 50 % större löneökning, 3 %, så kommer det att ta mer än 40 år innan löneskillnaden är utjämnad. Förutsatt att den "nyexaminerade" efter 30 år fortfarande får denna "stora" lönehöjning. I praktiken innebär det att den nyexaminerade inte gärna kan arbeta kvar längre än 1-2 år.

Jag vet inte ens vad din frågeställnig var i detta.

Saken är den att lönesättning är högst individuell, att den beror på vilket arbete och vilken lön du tidigare haft, så att jämföra och peka på någon form av brist på realism i fallet du beskriver ovan finner jag... fel. Lönenivåerna skiljer sig extremt mycket baserat på en mängd olika faktorer.
Citera
2019-03-19, 11:08
Medlem
evenes avatar
Du har varit för dålig på att löneförhandla. Plus de andra har mer tid på arbetsplatsen vilket är en ursäkt som arbetsgivarna mer än gärna utnyttjar.

Gör ett till försök och va stenhård så löser det sig, vik dig inte för minsta lilla. Du kan se över om det är möjligt att byta jobb, 5000 är rätt mycket.
Citera
2019-03-19, 11:10
Medlem
Citat:
Jag fick en usel löneförhöjning 1.5-2% vid årets lönerevision trots jag gjort ett hästjobb och var väldigt missnöjd. Löneökningen var redan satt och inget man kunde förhandla om under lönesättande samtalet trots flera försök att argumentera och ifrågasätta.

Nu i efterhand har jag fått info att alla mina kollegor tjänar 5000 kr mer än mig i månaden trots samma arbetsuppgifter och inser jag kommit in för lågt när för 2 år sen(annan chef då). Dom flesta har jobbat 1-2 år längre än mig men har liknande jobberfarenhet, i mitt fall över 5+ år av yrket.

Därför ska jag nu begära lönejusteringssamtal med min chef snart som tydligen är något annat än lönesättandessamtalet enligt facket. Facket sa det är väldigt hög löneskillnad för samma jobb och kommer gå vidare med detta om min chef säger nej, dom menade det fanns en chans få igenom detta även om chefen säger nej till lönejusteringen, men att det blir svårare.

Jag har även tagit på mig fler arbetsuppgifter och ställt upp och jag är tekniskt mer kompetent inom flera arbetsmoment och gör mer.
Det är för mig oacceptabelt att tjäna 5000 kr mindre, det är väldigt mycket pengar och mitt krav är att få iaf en lön som är lika eller en tusenlapp lägre än dom andra. Jag är stenhård på detta och kommer bli väldigt argumentativ och jobbig om dom inte ger med sig.

Hur stora är mina chanser att få igenom detta eller är man körd och ingångslönen är allt? Hur funkar processen? Jag kommer börja söka nytt jobb och säga "det finns andra som betalar bättre då" om dom inte ger mig liknande lön som dom andra. Jag har inga problem med täta jobbbyten.

Du byter jobb och ser dig inte om. Om de blåser dig nu och ljuger för dig kommer de att göra det ifortsättningen också. Du ka aldrig vara lojal mot arbetsgivare eller jobba hårdare än andra. Du ska byta jobb ofta.
Citera
2019-03-19, 12:32
Medlem
Citat:
Jag vet inte ens vad din frågeställnig var i detta.

Saken är den att lönesättning är högst individuell, att den beror på vilket arbete och vilken lön du tidigare haft, så att jämföra och peka på någon form av brist på realism i fallet du beskriver ovan finner jag... fel. Lönenivåerna skiljer sig extremt mycket baserat på en mängd olika faktorer.
Du beskrev dig själv som ganska hårt styrd i lönesättningen, och du skrev att någon med låg lön kan få en lägre höjning i absoluta tal. Det låter som situationen i exemplet jag gav, vilket för övrigt är hämtat från verkligheten och är en träffande beskrivning av många arbetsplatser runt om i landet.

Min fråga var då hur länge du tror att någon som kommer in väldigt lågt i lön, typiskt någon som är ny på arbetsmarknaden, kommer att stanna.

Men jag ser att du inte vill svara på detta, utan du bjuder i stället på intetsägande smörja.
Citera
2019-03-19, 13:43
Medlem
Citat:
Du beskrev dig själv som ganska hårt styrd i lönesättningen, och du skrev att någon med låg lön kan få en lägre höjning i absoluta tal. Det låter som situationen i exemplet jag gav, vilket för övrigt är hämtat från verkligheten och är en träffande beskrivning av många arbetsplatser runt om i landet.

Min fråga var då hur länge du tror att någon som kommer in väldigt lågt i lön, typiskt någon som är ny på arbetsmarknaden, kommer att stanna.

Men jag ser att du inte vill svara på detta, utan du bjuder i stället på intetsägande smörja.

Du behöver inte vara otrevlig. Jag förstod uppriktigt inte din fråga.
Jag tror att det finns båda delar. Vissa människor verkar stanna länge oavsett löneförändringar. Jag känner själv flera personer som suttit på samma stol genom kriser, med kass lön, dåliga chefer och otrevliga kollegor. Ibland bryr de sig bara inte, ibland tänker de att de ändå kan klättra och få högre lön (i och med förändring i befattning o.s.v., vilket kan ge helt ny lön). Detta medan andra ganska omgående byter när de ser att löneförändringen blir så pass liten. Om man inte vill chansa kan det enkelt vara så att man byter jobb så snart man byggt upp en grundläggande form av referens. Så har jag gjort ett par gånger... ibland har jag stannat lite längre, ibland har jag stuckit ganska snabbt. Det har definitivt gett resultat åtminstone på min egen lön.
Citera
2019-03-20, 14:35
Medlem
Citat:

Jag jobbar statligt.

Det är sällan en bra idé att trycka på med hjälp av facket. Det sparar man tills man får verkliga problem. Du kommer att uppfattas som en finne i arslet av ledningen om du drar in dem. Om du däremot sakligt och bestämt lägger fram dina anspråk och kan backa upp dem med vettiga argument, så finns det en chans att du får upp din lön.
Men varför ska du begära en tusenlapp mindre än vad de andra har? Gjorde du inte mer än dem? Begär högre! Men se dig först om efter ett annat jobb som erbjuder mer och använd sedan det i förhandlingen.

Själv satt jag i "löneförhandling" med min chef för ett par år sedan. Jag hade ett rimligt anspråk men fick beskedet att det knappt skulle bli hälften av den höjning jag begärde. Jag blev till slut rosenrasande och sade med hög stämma vad jag tyckte, detta fick chefen att till slut vekna och säga att han skulle se vad han kunde göra. När lönerevisionen väl var klar hamnade jag bara några hundralappar under mitt anspråk. Hade jag inte lackat ur och ställt krav så hade jag bara fått det som redan var bestämt av ledningen. Löneförhandling i Sverige är ett enda skämt. Var stenhård! Du riskerar givetvis att de låter dig gå men det är det enda som funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in