2019-03-17, 20:54
Medlem
BraidsMammas avatar
Ganska intressant upplägg på nästa års världscup med 4 tourer planerade. Kan bli en väldigt skoj vinter!
Citera
2019-03-17, 21:19
Medlem
Vi må ha fått vänta nästan hela säsongen men kommer inte Johaugs första icke vinst på lördag? Äntligen får man se Ebba i form få chansen i en masstart med Therese
Citera
2019-03-17, 21:20
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Okej, vad tror vi om svenska chanser i minitouren då? Frånvaron av intervallstarter borde väl passa Stina som hand i handsken. Känns som att hela stafettlaget från Seefeld har chans på pallen om allt klaffar och med Majas åkning idag känns ju top 10 inom räckhåll även för henne. Sen så hoppas vi ju alla att Sundling ska komma igång med sin säsong snart också. Yep, verkligen mycket att se fram mot här. Men buttert att Falken ska dit och snurra när både Moa och Johanna tvingas stanna hemma.... =(

Det ska bli väldigt intressant att se vad Maja kan "ställa till med" i nuvarande form. Bara att hon slår Kalla över 10 km fritt, på en bana där Kalla vunnit VM-guld på distansen 2015 är rätt häftigt, även om Kalla såklart inte är i toppslag. Lägg därtill att Maja numera är världens tredje bästa sprintåkare, bakom Stina och Falla, så får man en slagkraftig kombination av fart och kapacitet.

Världscupfinalen borde väl passa Maja ganska bra? Fristilssprint, följd av en klassisk masstart, samt en avslutande fristilsjakt på lättkuperade banor.
Citera
2019-03-17, 21:22
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Körs tremilen och femmilen på SM i individuell start eller masstart?
Individuell.
Citera
2019-03-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Okej, vad tror vi om svenska chanser i minitouren då? Frånvaron av intervallstarter borde väl passa Stina som hand i handsken. Känns som att hela stafettlaget från Seefeld har chans på pallen om allt klaffar och med Majas åkning idag känns ju top 10 inom räckhåll även för henne. Sen så hoppas vi ju alla att Sundling ska komma igång med sin säsong snart också. Yep, verkligen mycket att se fram mot här. Men buttert att Falken ska dit och snurra när både Moa och Johanna tvingas stanna hemma.... =(

Ser framför mig att främst Ebba och Stina slåss om pallen. Stina var ju vansinnigt stark på 10km i Oberstdorf som nog är lite av ett jämförelselopp till detta, även om skidorna bedrog henne där. Med dessa två startdistanser kan hon absolut vara i ledning inför jaktstarten, men vi får se hur utslagsgivande masstarten blir. Ebba är näst bästa distansåkaren på förhand och det avslutas med två distanslopp, så.. Kan behöva damma av en eller annan bra spurt för att det ska bli verklighet dock.

Frida har nästan lika stora chanser som Ebba egentligen, men det bygger på att hon hämtat sig efter förkylningen, hon får slå ur underläge trots VM. Kalla ska väl ändå köra för topp-6, men lär bli ett jaktläge i fristilen där hon har ett antal kapabla spurtare framför sig så det kan bli svårt.

Ingemarsdotter och Dahlqvist har båda chansen på topp-10, beror egentligen på hur masstarten artar sig för jag tror att båda har en stark chans i fristilsloppet. Sundling kan ge sig ett bra utgångsläge med final i sprint, men hennes distansform är mer osäker än övrigt nämnda sprinters, något i stil med Lillehammer igen så har även hon chans på topp-10 men jag tror väl snarare på 15-20. Settlin går för en säker placering lite bakom dom bästa, inte det allra bästa minitoursupplägget för henne.
Citera
2019-03-17, 21:25
Medlem
Shane21s avatar
Hanna Falk på Instagram.

"Någon ska bli sist också..🙋‍♀️
En tung och slitig helg i Falun. Vet inte riktigt varför kroppen går på tomgång. Känner inte riktigt igen mig själv. Nu känner jag att det är dags att kasta in handduken och tacka för mig denna WC-säsong. Hade önskat och drömt om så mycket mer, men jag har iallafall krigat och försökt. Tagit om och försökt lite till. Tack till alla som stöttar, i vått och torrt, ni är guld värda!🙏"
Citera
2019-03-17, 21:26
Medlem
HungalaBungalas avatar
Skall bli spännande att se vem som går bättre totalt över minitouren mellan Stina och Maja.
Citera
2019-03-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Hanna Falk på Instagram.

"Någon ska bli sist också..🙋‍♀️
En tung och slitig helg i Falun. Vet inte riktigt varför kroppen går på tomgång. Känner inte riktigt igen mig själv. Nu känner jag att det är dags att kasta in handduken och tacka för mig denna WC-säsong. Hade önskat och drömt om så mycket mer, men jag har iallafall krigat och försökt. Tagit om och försökt lite till. Tack till alla som stöttar, i vått och torrt, ni är guld värda!🙏"

Hon måste ju ha gått på en överträningssmäll. Knappt orkat en enda kvart (tidigare har det ju varit frågetecken för orken i finalen, men nu helt slut redan efter kvalet alltså). Inför säsongen hörde man om hur stark hon hade varit på försäsongen. Precis så lät det om Anna Haag inför förra säsongen och där hade hon inget överskott under säsongen heller.

Dyvik kommer med all sannolikhet flyttas ner till Bauhaus-laget och ska man inte öka A-lagsplatserna står Falk näst på tur eftersom både Maja och Frida ska in (om nu Ida fortsätter, gör hon det är hon rätt självklar i A-laget).
Citera
2019-03-17, 21:50
Medlem
Är det sprinten som avgör startplatserna i masstarten? Känner mig inte helt bekväm med att lär Ebba starta kring 40. Bör i och för sig vara i närheten av Johaug så hon får väl ta den ryggen.
Citera
2019-03-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Är det sprinten som avgör startplatserna i masstarten? Känner mig inte helt bekväm med att lär Ebba starta kring 40. Bör i och för sig vara i närheten av Johaug så hon får väl ta den ryggen.

Jo
Senast redigerad av James-Stewart 2019-03-17 kl. 21:56.
Citera
2019-03-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson

Johaug å Ebba kommer starta just utanför 30 första om dom bommar kvalet.

Nej, det innebär nog i praktiken att den som vinner sprinten har åtminstone 45 sek att gå på mot Johaug (prologtid+bonus+10 sek för att ta sig fram till tät). Stina kan utkvala Johaug med 15 och ta 30 bonus, samt då få starta först i masstarten. Det är ett ganska bra försprång det.
Citera
2019-03-17, 22:03
Medlem
bcdefgs avatar
Hur många bonussekunder delas ut på sprinten respektive den klassiska masstarten i Quebec?
Stina bevisade ju i stafetten att hon kan åka 5 km skate fortare än de flesta, vilket brukar vara hennes mardrömsdistans. Stämmer nog att det hon måste ha är inspiration - så hon kan mycket väl slåss om segern i Quebec. Kan faktiskt bli fem svenskor topp 5.
Vad gäller stafettlag nästa år - och framförallt om 2 år - så är det ju frågan om Kalla kommer platsa om hon inte rycker upp sig resultatmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in