2019-03-17, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Vilket fullkomligt hån mot allmänheten det här nästan helt svartmaskade "bevisunderlaget" om 19 sidor är. Faktumet att de rent av maskerat namnen på de som avlidit vittnar om att inblandad polispersonal helt tappat objektivitet och förmågan till logisk, rationell analys i ärendet när det gäller avvägningen kring vad som bör maskas och inte. Ett enkelt rättframt konstaterande om att dessa fyra avlidit på adressen KAN inte anses vara integritetskränkande varesig gentemot de döda elller deras anhöriga. Det är fullkomligt BEFÄNGT att maska namnen, det saknar helt och hållet vett och sans att censurera namnen. Det är liksom hur offentligt som helst det här med att just dessa fyra personer på Björkgatan i Bjärred dog januari 2018. Det är allmänna uppgifter som alla har tillgång till genom ett enkelt samtal till Skatteverket. Det säger SÅ mycket om ärendeansvarigas totala avsaknad av logik och objektivitet kring bedömning av vad som måste censureras, och vad allmänheten kan få ta del av utan risk för integritetskränkning. De har helt tappat kompassen tydligen, när till och med namnen på de som avled på den gatan i Bjärred i januari 2018 maskas - trots att detta är uppgifter som Skatteverker skulle tillhandahålla vemsomhelst utan att blinka. Det är nämligen bara ett FAKTUM. Och faktum är faktum, hur de kan vara integritetskränkande går inte att förstå. Alls.

Frågan är om de fortfarande har ledningsproblem hos Malmö Syd för hur kan någon chef tillåta att två jurister sitter och maskar till oigenkännlighet. En myndighet är nämligen inte skyldig att lämna ut handlingen om den blir intetsägande. Som du säger är den här maskade FUP:en befängd men rent av löjlig och vittnar om Malmö-polisens omdöme.
Citera
2019-03-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Debran
Många bra frågor som skolan nere i Bjärred borde stå tills svars för öppet.
Behandlande läkare han har aldrig varit involverad med skolan.

Till er som verkligen här med erat hjärta bryr er om Agnes Moas död som vill veta mer och varför bevis hur kunde dethär hända.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fminfil.com%2FkaL6k1xbb6% 2Ffub_b_pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, med läkarintyg på sjukdom gjorde skolan allt som åligger dom enligt Skollagen via att erbjuda hemundervisning och involvera hela hälsoteamet som stöd för både barn och föräldrar. Föräldrar och barn hade även kontakt med primärvården och dess resurser samt remitterades sedan till sjukhuset för utredning. BUP var också inblandad (åtminstone var Hanna dit med A).

INGEN fann någon anledning till oro. Lika lite som anhöriga, arbetsgivare, arbetskamrater, vänner eller grannar.

Enligt Debran har skolan inte samarbetat med barnens behandlande läkare utanför skolan. Enligt Remark har "hela hälsoteamet" varit involverat som stöd för barn och föräldrar.

Hälsoteamet - är det i så fall skolans elevhälsa? Har elevhälsan arbetat med familjen utan att ha kontakt med den/de som utrett och behandlat barnen ?
Citera
2019-03-17, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Frågan är om de fortfarande har ledningsproblem hos Malmö Syd för hur kan någon chef tillåta att två jurister sitter och maskar till oigenkännlighet. En myndighet är nämligen inte skyldig att lämna ut handlingen om den blir intetsägande. Som du säger är den här maskade FUP:en befängd men rent av löjlig och vittnar om Malmö-polisens omdöme.
Handlingen är inte intetsägande. Den styrker det som har sagts på polisens presskonferens och har bildat underlag för en artikel i Svensk polis.
Att den inte styrker alternativa teorier är inte ett ledningsproblem hos polisen i Malmö. Det ledningsproblemet/glappkontakten finns hos vissa mottagare av informationen.
Citera
2019-03-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Tja, jag har genom tiden jag varit här fokuserat på lite olika saker. Till skillnad från tex de som sedan dag ett gullar med den ena av Agnes och Moas mördare och de som hävdar att barnen inte var sjuka. Fakta från PM/PT/FUP har tyvärr inte ändrat detta faktum. Nåt kanske du känner igen dig i, varför du nu istället vänder din frustration mot mig? Det får du göra. Du noterade kanske punkten efter tillåtelsen? Ja, så är det - utan reservationer.

I övrigt delar jag inte din uppfattning om att jag är felfri. Jag snarkar tex. Så mycket att det fladdrar i gardinerna, min partners täcke ramlar ner på golvet av ljudvågorna och ibland kommer barnen ner för att de tror det åskar.

ha, ja det kan jag tänka mig men inte barnen utflugna sedan länge? För att slippa hörselskador menar jag.

PT var diffus och den maskade FUP:en ett skämt. Jag har inga problem med mammor som mördar utan mera med mördade mammor.
Citera
2019-03-17, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Enligt Debran har skolan inte samarbetat med barnens behandlande läkare utanför skolan. Enligt Remark har "hela hälsoteamet" varit involverat som stöd för barn och föräldrar.

Hälsoteamet - är det i så fall skolans elevhälsa? Har elevhälsan arbetat med familjen utan att ha kontakt med den/de som utrett och behandlat barnen ?
Elevhälsan består av ett helt team med olika proffessioner, där ingår inte behandlande läkare från landstinget. Kontaktlänken mellan landsting och skola borde i detta fallet vara skolläkare eller skolsjuksköterska som har kunskap både av medicinska och pedagogiska aspekter av skolsituationen.

Anledningen till att informationen trattas via en mellanhand är sekretesslagstiftningen och att läkare inte har tid att sitta med och upprätta pedagogiska åtgärdsplaner för sina patienter.
Citera
2019-03-17, 10:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenmanniska
Ponera att det står "jag riktar ljuskäglan upp och ser en stendöd mansperson..." då kanske man maskar av respekt för familjen.

Jag tror inte de använder ordet "stendöd" i en rapport utan snarare står det skrivet avliden mansperson
Citera
2019-03-17, 10:20
Medlem
harperlees avatar
Jag tror inte att det står avliden eftersom det inte finns någon som helst anledning att maska det.

Det är uppenbart att han är avliden, det nämns på andra ställen att han är avliden...

Snarare står det "bunden", "nedsolkad", "blodig" eller något annat som man väljer att hålla hemligt.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror inte de använder ordet "stendöd" i en rapport utan snarare står det skrivet avliden mansperson
Citera
2019-03-17, 10:34
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror inte att det står avliden eftersom det inte finns någon som helst anledning att maska det.

Det är uppenbart att han är avliden, det nämns på andra ställen att han är avliden...

Snarare står det "bunden", "nedsolkad", "blodig" eller något annat som man väljer att hålla hemligt.

Den alltid så korrekte O är naturligtvis oklanderligt "iklädd någon form av" kostym. Strikt o kantig in i döden..........
Citera
2019-03-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Elevhälsan består av ett helt team med olika proffessioner, där ingår inte behandlande läkare från landstinget. Kontaktlänken mellan landsting och skola borde i detta fallet vara skolläkare eller skolsjuksköterska som har kunskap både av medicinska och pedagogiska aspekter av skolsituationen.

Anledningen till att informationen trattas via en mellanhand är sekretesslagstiftningen och att läkare inte har tid att sitta med och upprätta pedagogiska åtgärdsplaner för sina patienter.

Nej, självklart ingår inte läkaren från landstinget i skolans elevhälsa. Däremot kan det ibland vara nödvändigt med samarbete mellan elevhälsan och landstingsläkaren, och det var detta samarbete som jag undrade över.

Sekretessen är inte något hinder så länge som man inhämtar förälders medgivande till att information får överföras mellan exempelvis landstingets läkare och skolläkare eller skolsköterska.

Läkare skriver inga pedagogiska åtgärdsplaner för skolans del, det är skolans ansvar. För att skolans personal ska kunna skriva en bra åtgärdsplan kan det behövas samarbete -samråd och inhämtande av information - från behandlande läkare vid landstinget.

Ju mer komplicerat eller "diffust" som elevens hälsotillstånd är, desto mer nödvändigt blir det med samarbete med behandlande läkare.
Citera
2019-03-17, 10:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Mycket möjligt att du har rätt men jag ville bara påpeka att polisen använder inte ord som "stendöd" i en rapport
Citera
2019-03-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Precis så.

Otroligt löjeväckande faktiskt. Följande är alltså bara en del av vad poliserna/juristerna i ärendet bedömts behöva maskas pga "allvarligt integritetskränkande":

- Ekonomisk översikt och liknande (trots att de tycks ha haft en helt vanlig ekonomi)
- Toxikologi (tex vad "sömnmedlet" var för preparat)
- Helt vanliga läkarintyg som konstaterade en diagnos för två numera avlidna
- Foto på de vuxnas signaturer (HUR är det integritetskränkande?)
Med mera med mera med mera.

De verkar sakna all förståelse vad som rimligen kan klassas som integritetskränkande information - och vad som är helt okontroversiella fakta.
Citera
2019-03-17, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Detta är så klockrent!
En vän till mig har sagt precis detta och att de flesta(yngre personer) som kommer till henne tar upp just detta med FB om hur lyckliga och perfekta alla andra är. Jag har också gjort som din vän några gånger. Tvätthögen, rensning av kaosgarderob etc. Vi som levt ett tag förstår att dessa foton inte är hela sanningen. Ofta fotas maträtter innan de äts och inte under tiden för där kanske det inte är så snyggt alltid. Ett barn skriker och kastar maten på golvet och pappan trillar in i grillen efter för mycket whiskey under grillningen. Alla drar sig undan på varsitt håll. Gå inte på den romantiserande bilden som kan vara lätt att få. Spela hela filmen annars missar du det inte så gulliga. Personligen tycker jag det är en tragisk osund utveckling detta med perfekt yta och äckligt klämkäckt ibland. Egot har nått nya dimensioner och ytan är viktigast. Så glad att jag inte är så ung idag. Vilken skev bild av verkligen som rullas upp på sociala medier.

Kunde inte hålla med mer! Människor har alltid jämfört sin egen insida med andras utsida vilket gett upphov till starka mindervärdeskänslor hos skörare individer. Idag blir vi dock så extremt mycket mer exponerade för andras utsida dygnet runt via sociala medier där människor låtsas leva perfekta liv. Eller som i den här tråden där folk inte vågar syna sina risiga inre behov av att upprätthålla sina stereotypier utan ska fortsätta att återskapa sina ideala offer och ideala förövare in absurdum in i faktaresistensens konspirationsträsk. Istället går primitiva projektiva försvar igång så att gott (de själva) och ont (de andra) hålls åtskilda. I själva verket har vi alla en uppsättning av både svart och vitt där resultatet blir någonstans inom gråskalan. Skillnaden ligger i att några inte orkar med att härbärgera sin egen skit och börjar missbruka sitt godhetsknarkande istället och förstärker då istället problematiken du lyfter upp. Visst fyller det någon slags funktion för dem själva när de stiger några pinnhål i sin egen självkänsla men samtidigt trycker det ner någon annan så det är ett nollsummespel.

Inte alls omöjligt att detta var en delkomponent för familjen när de gjorde sitt ödesdigra val. Alla andra har det perfekt och vi så inperfekt, god natt! Visst krävs det en rad andra faktorer för att det ska leda till familjeutrotning men principerna bakom processen är detsamma. Vi duger inte!

I say, (och jag tror att du håller med) sluta att vara så förbannat rädda! Våga se att vi trots allt är en produkt av naturen! Inte för att vi ska agera ut den, utan för att vi ska kunna vara medvetna om den så att vi kan välja att låta bli att agera ut den. Först då kan vi utvecklas och bli bättre människor, inte genom att harhjärtat förneka våra mörkare sidor.

Dessutom kommer ni ändå inte undan, utan kommer även fortsättningsvis att ha folk som tex mig, Armstark och andra orädda, som petar hål på era godhetsbubblor som ni så förtvivlat försöker lappa ihop med papier maché, Plastic Padding och när ni är på språng — tuggummi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in