2019-03-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Men om du tror att tjejer och killar har samma förmåga, varför skulle det då vara konstigt att tjejer har A? Jag tror också att de har samma förmåga, men killar tror att de inte behöver plugga för att lära sig något, och är mer slarviga vilket lämnar halvfärdiga svar på provet och bedömningen blir givetvis sämre.

Du har lite fördomar hörs det som. Det är inte så att NO ämnet är könsspecifikt.
Det är ju återigen så att tjejer pluggar mer. De skriver bättre på många prov. Om killar hade ansträngt sig och pluggat hade de haft lika bra resultat eller bättre, vem vet.
Jag förstår inte var bilden kommer ifrån att killar ska få betyg gratis utan att behöva prestera någonting som visar deras kunskaper bara för att vissa män tror att de är födda NO och matteexperter?

Om man misstänker att bedömning inte går rätt till så är det ens förbannade skyldighet som lärare/ vuxen att flagga för detta på ett seriöst sätt till huvudman.
Tycker man däremot att läroplanen är felaktigt utformad och inbillar sig att det är till flickors fördel, då kan man dra det med Skolverket.
En kompetent lärare bör inte ha bekymmer med att göra rättvisa bedömningar och behöver man hjälp med detta får man säga till sin rektor.

Killar mognar biologiskt långsammare. Men där finns också en social konstruktion att motverka... det är tjejigt att plugga,,, men att vara plugghäst i den åldern är omanligt.

Tjejer dras ju inte heller till nördarna direkt.

Jo, det är väl även så att tjejer pluggar mer, Varför gör dom det? Vi har en ideologi at det är fel på killarna, fel på männen... hela den tankefiguren är ju i grunden sexistisk. Feminismen är en sexistisk ideologi idag, men den var det inte från början. Den måste inte vara det.

I ekonomklassen finns dock det perfekta exempleret, en kille som dels har a, dels spelar fotboll för Mjällby... men han är ett sällsynt exemplar.

Hörby högstadieskola klarar killarna lite bättre än snittet, de jobbar aktivt med att motverka stereotypen hos killar att det är "omanligt" att plugga. Hörby i Skåne är långt från Lund och det kryllar inte av akademiker direkt.

Jo, jag skall försöka flagga.... haha... tog min examen från KPU nyss... jag är verkligen färsk.
Citera
2019-03-16, 20:24
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är faktiskt en intressant tanke, finns dock en hel del jävla trams som du listar upp. Exempelvis att djurarter ska upphöra utrotningshotas, när kvinnor oftast är de som köper päls från utrotningshotade djur eller för den delen minskad avstånd till arbetsplats och butiker, ren spekulativ trams och vi har ingen aning hur kvinnor skulle organisera infrastruktur då vi aldrig bevittnat något sådant. En kvalificerad gissning är att det skulle bli kaos på den fronten, och då konstruktion av broar, tunnelbana, byggnader, osv inte skulle utföras lika effektivt skulle naturligt allt bli mycket svårare att hantera.

Du är väl medveten om att handel med päls från utrotningshotade djur är förbjuden enligt internationella regler som bl a Sverige är ansluten till.

Varför skulle inte konstruktioner av broar, tunnelbanor, byggnader och så vidare kunna utföras lika effektivt av kvinnor? De har förvisso generellt mindre muskelstyrka än män, men de är tillräckligt kreativa för att komma på geniala metoder som kan kompensera kvinnliga konstruktionsarbetares fysiska svaghet, t ex effektivare lyftmetoder. Robotar skulle kunna göra mycket av det tyngsta konstruktionsarbetet.

Citat:
En annan sak värd att lägga i minne är att kvinnor skulle givetvis fortsätta använda sig av smutsig energi (kvinnor älskar bekvämlighet) och då det finns knappt några teknologiska innovatörer som är kvinnor så skulle alternativa energier allvarligt försenas, och kolkraftverk skulle givetvis fortsätta eldas i Kina, amerikanska kvinnor skulle fortsätta använda sig av stora bilar för att shoppa massor i Walmart, och ifall Sveriges ekonomi ska fungera någorlunda (vår teknologiexport skulle gå i graven) skulle kvinnor behöva ta över från män och exempelvis använda sig av stora fordon i gruvor och skogsbruk.

Kom ihåg här: kvinnor står för klimatbabbeln men det är män som står för klimatinnovationer.

Män älskar bekvämlighet ännu mer. I hushåll med en bil är det oftast männen som tar bilen medan kvinnorna får hålla till godo med allmänna kommunikationsmedel (buss, tåg, tunnelbana), cykel eller ritt på apostlahästar. Kvinnor är mer benägna än män att köra små och energisnåla miljöbilar som exempelvis Toyota Prius.

Det finns tillräckligt med kvinnliga teknologiska innovatörer inom energiområdet och längre fram kommer unga kvinnor att utbilda sig inom detta område. Vet du förresten att det var en kvinna som uppfann det första 100 % soldrivna huset? Hon hette Maria Telkes.

Här är en lista på kvinnliga klimatforskare (länk).

Citat:
Teknologiska innovationer är enda sättet att verkligen ta ner koldioxidutsläpp (tror någon att vi någonsin kommer sluta köra bil eller producera prylar i industri, producera el?) , solenergi skulle sluta bli mer effektiv för varje år, och det skulle saknas storskalig infrastrukturprojekt för att omställa till exempelvis solenergi eller vindkraftverk.

Det är faktiskt enklare att elda kol, och det är troligt att den enkla vägen skulle vara vägen.

En storskalig tillverkning av eldrivna bilar pågår redan. Så småningom kommer fordon och fabriker m m som drivs av fossila bränslen att försvinna. Klimatforskare trycker på för fulla muggar för en kraftig eliminering av användningen av fossila bränslen till nära noll redan 2030.

Citat:
Shoppinggalna kvinnor ifrån konsumentsåldern skulle ju fortsätta köpa kläder som produceras i smutsiga länder som Indien och köpa prylar som kinesiska kvinnor förser med. De infrastrukturprojekt som ser till att mångmiljonstäder exempelvis renar vatten, osv. skulle ha allvarlig underbemanning och avsaknad av kompetens och därmed skulle produktionen fortgå men utan teknologisk expertis för att se till att filtrera bort det toxiska avfallet.

Svenska kvinnor kan starta egen inhemsk tekoindustri och bygga ut den till den toppnivå som rådde på 1950-talet. Klimatvänlig energi (t ex vindkraft, solpaneler) kan driva fabrikernas maskiner.

Citat:
Våra kärnkraftverk i Sverige skulle antagligen också ha problem att organisera energiproduktion, och att se efter de enorma infrastruktursomställningar som krävs för att säkert hantera avfallet. Ifall kärnkraften skulle sluta producera energi, och industrierna skulle sluta elda upp (och skicka resterande värme-energi till hushållen) skulle många frysa ihjäl under vintern. Möjlig massimmigration till sydligare bredgrader skulle möjligen bli slutresultatet av detta experiment.

Under en flera decennier lång övergångsperiod då männen blir allt färre för att senare dö ut kommer kvinnorna att ta över männens expertis inom energi- och infrastrukturteknik. De är smarta nog att lära sig teknologi inom alla befintliga områden.

Citat:
Angående att patriarkala religioner magiskt skulle försvinna låter det heltenkelt skrattretande, skulle muslimska, judiska och kristna kvinnor bara upphöra tro bara för att männen försvunnit? Herregud, otroligt ofta är dessa kvinnor än mer religiösa än deras män. Har en kurdisk frisörska som pratade om hur hennes pappa var ateist som sa att hon fick göra vad hon ville medan tokreligiösa mamman fick hennes brorsa att alltid vakta hennes oskuld igenom hela högstadiet. Kvinnor är mer religiösa än män:

https://www.researchgate.net/publication/322642273_Why_are_women_more_religious_than_men

Konservativa av båda könen är mer religiösa än liberala. Nordeuropeiska kvinnor däribland svenska är mindre troende än de i Sydeuropa.

Senare generationer av kvinnor kommer att bli mer sekulariserade. Svenska kvinnor var mycket mer troende 1819 än de idag.

Citat:
Vilket leder oss naturligt in på massförstörelsevapen, jag är inte helt säker på att indiska och pakistanska kvinnliga ledare skulle hata varandra mindre...lika lite som palestinska och judiska kvinnor. Det finns en starkare kärlek hos dessa kvinnor för alla barn som andra sidan exempelvis mördat, där kärleken är starkare så är ofta även hatet starkare och hämndbegär. Jag anser att vi skulle vara på okänt mark kring hur dessa hämndbegär skulle uttryckas ifall dessa riskländer styrdes av kvinnor.

Varför skulle kvinnor hata varandra mer än vad män gör mot varandra? De är ju starkt beroende av varandra i reproduktionens tjänst nu när det inte längre finns fertila män att konkurrera om. Om kvinnor dödar andra kvinnor föds färre flickebarn.

Det är ett så självklart faktum att ytterligare kommentarer inte behövs.

Citat:
Angående befolkningsökning så är detta lite märklig fråga, för vad diskuterar vi egentligen? Givet att i en Värld med bara män eller bara kvinnor så skulle befolkningsökning minska, då begär inte skulle orsaka gravida kvinnor, utan det skulle väl vara i kontrollerade labbmiljöer? Så, frågan som återstår är ifall kvinnor inte ändå skulle skaffa sig fler barn i labb än vad män skulle göra i en Värld utan kvinnor? Kvinnor har ju trots allt starkare begär att få barn än vad män har.

I subsahariska Afrika där preventivmedel saknas och aborter är förbjudna är nativiteten mycket hög med 10-15 barn per kvinna. Utan män som våldtar sina fruar och gör dem gravida mot deras vilja blir följden att färre barn föds. De allra flesta kvinnor vill ha 2-4 barn. Förlossningar är både fysiskt påfrestande och energikrävande, så det är helt naturligt att relativt få kvinnor vill föda 10-15 ungar. Så höga födslotal var inte ovanliga i Sverige förr i tiden fram till början av 1900-talet.

Citat:
Tillslut är Sverige inte självförsörjande när det gäller mat och importerar 50% av all mat, utan storbönder med tunga fordon som ser till att få saker att växa i denna mycket hårda klimatet, så blir det minsann spekulativt hur så pass många miljoner kvinnor skulle överleva. Mycket svårt med närodlad ekologisk mat i vår miljö. Det är osäkert hur många varor av värde som vi fortfarande skulle producera när just teknologiexporten (över 50% av all vår export) upphör, så att importera in mat från sydligare bredgrader skulle bli mycket dyrare.

Det går visst att vara självförsörjande lokalbönder när det gäller odling av grönsaker och spannmål samt uppfödning av djur. Idag finns energismarta växthus, så det finns mycket goda möjligheter för att odla apelsiner och andra tropiska frukter i större skala. I bl a Skåne finns vinodlingar som ger oss svenskar glädjen att avnjuta ett glas gott svenskt vin till fredagsmiddagen.

https://www.lrf.se/politikochpaverkan/foretagarvillkor-och-konkurrenskraft/nationell-livsmedelsstrategi/sjalvforsorjning/

Export av mat kan ske med miljövänliga transportmedel som tåg.

När det blir en rejäl nöd så kommer uppfinningsrikedomen att kreativiteten att blomstra. Det enda som sätter gränser för vad människan... ähumm kvinniskan kan åstadkomma är fantasin.

Citat:
Livskvaliteten skulle skänkas något enormt, men jag tror att du har rätt att kriminaliteten ändå antagligen skulle sänkas, men det beror lite på hur djuriska kvinnor kan bli i ett samhälle där resurserna är få och man måste se till att ens barn överlever på vilket sätt som än går. Här kan man bara spekulera, i fattiga miljöer är det ofta mannens uppgift att agera banditen som tar in resurser till klanen, men ifall bara kvinnor existerar? Skulle Jurassic PArk ha rätt i sin utsago om att "nature finds a way"?

Livskvalitet består av mycket annat än materiella ting, stora villor, flotta bilar och utlandsresor till Thailand två gånger varje år. Kärlek, vänskap, god hälsa och glädjeämnen är en stor källa till sann lycka och kan inte köpas för pengar. Den gladlynta friskusen som bor i en enkel koja och har små besparingar kan ha större livskvalitet än den svårt krasslige girigbuken som bor i ett palats och äger 100 miljarder US dollar.
Citera
2019-03-16, 20:33
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Varför skulle inte konstruktioner av broar, tunnelbanor, byggnader och så vidare kunna utföras lika effektivt av kvinnor? De har förvisso generellt mindre muskelstyrka än män, men de är tillräckligt kreativa för att komma på geniala metoder som kan kompensera kvinnliga konstruktionsarbetares fysiska svaghet, t ex effektivare lyftmetoder. Robotar skulle kunna göra mycket av det tyngsta konstruktionsarbetet.

Vi kan sammanfatta med detta svar Lupacs anförande om att "äta kakan och behålla kakan ändå".

Kvinnor kan! Säger Lupac. Varför kan inte kvinnor även gå runt och skjuta varandra i droghandel och liknande (ungefär hälften av alla drogkonsumenter är ju kvinnor)? Varför kan inte kvinnor fortsätta Israel-Palestina konflikten när män försvunnit?

Nej då, kvinnor kan ta över hur enkelt som helst allt som har med konstruktiv manlighet att göra (teknologisk know-how, bygg, infrastruktur, etc.) men det där med våld, kriminalitet och militära konflikter kommer aldrig kvinnor förstå sig på.

Därmed så skulle all destruktiv manlighet magiskt försvinna i Lupacs Solana utopi medan kvinnor hur enkelt som helst skulle ta över allt som innefattar konstruktiv maskulinitet.

Citat:
Det finns tillräckligt med kvinnliga teknologiska innovatörer inom energiområdet och längre fram kommer unga kvinnor att utbilda sig inom detta område. Vet du förresten att det var en kvinna som uppfann det första 100 % soldrivna huset? Hon hette Maria Telkes.

Jo, och jag känner även till kvinnliga psykopatmördare som Johana Möller, vad är ditt argument? Finns det procentuellt exempelvis fler kvinnliga tenikinnovatörer jämfört med procenten kvinnliga brottslingar? Verkar inte som det...

Citat:

Vem ska bygga tågrälsen? Hur ska du enkelt byta ut de 90% ingenjörer och byggare som är män och plötsligt försvunnit? Vem ska gruva efter järn för att bygga järnvägen? Vem ska vara skogshuggare som hanterar tung maskineri?

Jo...kvinnor kan allt det där hur enkelt som helst, det gäller bara att mannen flyttar på sig? Då säger jag att kvinnor även KAN! fortsätta skicka bomber till Syrien och Irak, det var väl Hillary Clinton speciellt inne på att göra ifall hon blev president?

Citat:
Svenska kvinnor kan starta egen inhemsk tekoindustri och bygga ut den till den toppnivå som rådde på 1950-talet. Klimatvänlig energi (t ex vindkraft, solpaneler) kan driva fabrikernas maskiner.

Sedan ska svenska kvinnor magiskt vilja producera sina egna kläder bara för att män försvunnit, sluta köpa kläder som producerats i Indien för att...ja, varför? För att kvinnor är magiska väsen som är goda och bara konsumerar U-landsproducerat skit för att onda män tvingar på de shopingkultur genom propaganda? Alla dessa bortskämda 80-talist och 90-talisttjejer ska visst sätta sig ner och sy sina egna kläder plötsligt från intet ifall bara män försvinner, varför? Hmmm...snacka om att verkligen inte kunna se sin egen skugga.

Inte heller ska de ha något att göra med pälsindustrin säger han:

Citat:
u är väl medveten om att handel med päls från utrotningshotade djur är förbjuden enligt internationella regler som bl a Sverige är ansluten till.

Men ska bara svenska kvinnor existera i din Värld? Världen är större än så, eller hur?

https://www.nytimes.com/2015/07/05/fashion/fur-is-back-in-fashion-and-debate.html

Och det är kvinnor som främst köper päls från massa utrotningshotade djur (samt några kinesiska män som inte kan få stånd), så byter vi ut exempelvis 3,5 miljarder män mot 3,5 miljarder kvinnor till så lär utrotningen av alla djur förutom noshörningar öka och inte minska.

Trollkarlen Lupac borde ges chansen att starta sin kvinnliga utopi i någon del av Norrland där det ska vara mansfritt, hur många kvinnor skulle skriva under på att stå där och plöja med händer och spadar (inga tunga traktorer och olja!) och få till närodlat grönt? Och sitta och sy i Lupacs textilfabriker för att konkurera mot Indien? Hugga skog och gå ner i järngruvor för att sedan bygga snabbtåg som ska frakta exportvarorna till omvärlden? Allt givetvis helt utan hierarkier, den kvinnliga ingenjören som skriver under ska få samma lön som kvinnliga skogshuggaren i Lupacs utopi, givetvis kommer kvinnliga ingenjörer joina för att tjäna 80% mindre - ingenjörer är ju så ideologiska som vi alla vet!

Sammanfattning för feministiska doktrinen:

Kvinnor KAN! Allt det bra som män gör, Kvinnor kan ABSOLUT INTE utföra allt det där hemska som män håller på med.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-03-16 kl. 21:07.
Citera
2019-03-16, 20:39
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Ahh, självklart!
När kvinnor startar krig och ställer till elände, är det så klart även det mannens fel.

Du är sannerligen ett väldigt specifikt stycke "personlighet".
Helt fri från minsta tilltymmelse till kritiskt tänkande.

Ja, flertalet av de krigiska drottningarna var änkor efter minst lika blodtörstiga kungar.

Du kan säkert informera mig vilka kvinnor som fick Djinghis Khan, Karl XII, Napoleon Bonaparte, Hitler, Mussolini, Stalin, Franco, Pol Pot, Saddam och andra blodtörstiga regenter att kriga och erövra i historien? Deras fruar?

Ditt egna kritiska tänkande är det inte så mycket bevänt med när du länkar till Infowars och andra sajter som sprider fejkade nyheter, konspirationsteorier, faktoider och andra sagor.
Citera
2019-03-16, 21:05
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag läste ditt inlägg för en gångs skull. Det var länge sen jag garvade så mycket!
Tack.
Nu till ditt absolut främsta påstående:
Du råkar inte ha ett endaste litet exempel på en sån där komplex civilisation som kvinnor byggt?
Och hur mycket "vibranium" (ämnet man gör vibratorer av) behövs för det?

Byggande av komplexa civilisationer är det ingen som gör sådär hux flux, utan det är en mycket långsam process som inleddes redan på stenåldern. Du vet väl att Rom inte byggdes över en natt.

Påståendet att endast män byggde civilisationen är inte sant. Istället är det ett idogt samarbete mellan män och kvinnor som möjliggjort civilisationsbyggande. Utan kvinnors arbetsinsatser inom textilproduktion, matlagning och barnomsorg hade det inte varit möjligt att uppnå dagens avancerade civilisation som vi har idag.

Det finns som tidigare påpekats ingen civilisation som byggts av endast män. Mer info om kvinnors insatser i civilisationsbyggandet kan du läsa i mitt inlägg (länk).

(OT: vibranium är en fiktiv metall som beskrivs i amerikanska seriemagasin.)
Citera
2019-03-17, 00:19
Medlem
Citat:
Hög jädra basröst som skär igenom allting, babblar i 190, lyssnar inte på någon, det är ingen annan som orkar öppna munnen till slut.

Jag förstår vad du menar, men det där är mer ett exempel på narcissism och dålig självdistans vilket är typiskt för vissa män. Det är som Camille Paglia säger, det manliga egot är motbjudande i en medioker och relativt talanglös förpackning men samtidigt egenskapen som pushar män med talang till oanade höjder.

Det jag syftade på var mer kacklande i grupp, vilket en man som älskar att lyssna på sig själv inte riktigt speglar. Kvinnor överlag är ju mer gruppdynamiskt sociala än män och har på grund av detta lättare att inte hamna ensamma på samhällets baksida.

Citat:
Tips till dig är att bara stänga av helt enkelt.

Det gör jag ju redan så gott det går.

Citat:
Eller, res dig upp, dräm näven i bordet och säg åt samtliga att hålla käft. Har du testat det nångång?

Mina bittra Flashback-inlägg till trots så är jag en rätt trevlig person och har ingen direkt lust att göra mig ovän med folk. Allra minst på en plats som jag tvingas spendera så mycket tid på. Det är inte så att jag är konflikträdd (om någon skulle konfrontera mig med otrevligheter så skulle jag mer än gärna slå tillbaka verbalt) utan det handlar mer om att jag inte ser vad som skulle vinnas med en sådan taktik. Jag är inte sådär stormförtjust i människor och håller mig helst på min egen kant.
Citera
2019-03-17, 00:32
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlinkochFardig
Ökningstakten kommer förstås avta över tid, med WIPO's prognoser kommer 100% av uppfinnarna vara kvinnor en bit in på 2100-talet (vilket inte är rimligt). I de referenser som jag hänvisat till ser man hur ökningstakten de senaste 5 åren är mindre än över hela perioden och de första 5 åren. I vissa länder har den nästan avstannat helt, till exempel i Kina som varit ett av två länder som varit helt avgörande i att driva upp siffrorna.

Den medfödda skillnaden är inte nödvändigtvis i fallenhet (även om det är fallet ibland), utan framförallt i preferenser. Evolutionen tycks verka främst genom att könen generellt drivs av olika motivationer. Mäns motivation att stiga i statushierarkin har drivit på egenskaper som risktagande, ambition, initiativ, konkurrens o.s.v. som även är de egenskaper som möjliggör kulturell, och teknologisk, utveckling (se Baumeister, Is there anything good about men?, 2010). Detta innebär inte att kvinnor inte har varit delaktiga, endast att det framförallt har drivits av män. Jag kan tänka mig att det är därför endast 4,3% av patentansökningar har uteslutande kvinnliga ansökande.

När det gäller patent och uppfinningar antar jag att den som lever får se. Ökningstakten kommer som sagt avta och, om jag har rätt, tillslut upphöra. Vi får ta upp denna diskussionen igen om några år helt enkelt

www.flinkochfardig.com

De könsskillnader i egenskaper som risktagande, ambition, initiativ och konkurrens som du nämner är till största delen resultat av sociokulturell påverkan, t ex normer, stereotyper och uppfostran. Med ökad jämställdhet inklusive uppluckring av de traditionella könsrollerna de senaste 50-60 åren har könsgapet minskat. Det är därför vi ser idag en större andel kvinnor som utbildar sig inom STEM även om ökningen sker långsamt. För över hundra år sedan fanns i princip inga kvinnliga läkare, ingenjörer, arkitekter, advokater och forskare med mera. På den tiden ansågs kvinnors hjärnor inte räcka till för intellektuellt avancerade universitetsstudier. Det anser också de flesta av det manliga Flashbacks-klientelet här vilket du också kommer att erfara om du inte redan har gjort det.

För hundra år sedan och tidigare var kvinnor utestängda från det offentliga livet, fick varken rösta eller bestämma över sin ekonomi, de fick inte lov att skaffa sig mer kunskaper än de mest grundläggande som att läsa och skriva. Deras främsta uppgifter var bl a att föda många barn, ta hand om och uppfostra dem, laga mat, skura golv och tvätta kläder. Efter över 18 timmar lång dags hårt arbete i hemmet orkade de inte tänka på att konkurrera, ta risker och vara ambitiösa i männens inpissade revirer inom näringslivet, akademin, politiken och så vidare.

Pojkar uppmuntras än idag mer än flickor till att tävla, spotta i nävarna, ta för sig mer, vara aggressiva och leka mer fysiskt aktiva lekar.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014292117300922: en studie om kvinnor som konkurrerar mer aggressivt, blir något mer tävlingsinriktade och tar en större risk när de ställs mot män i Jeopardy.

När det gäller livsfarliga risker är männen kraftigt överrepresenterade. T ex att klättra upp på lok och träffas av strömförande ledningar. Kvinnor tenderar däremot att ta klokare och mer väl avvägda risker. Sådana som inte leder till förtida död. Förresten finns en kvinnodominerande aktivitet som är riskfylld och har en hög skadefrekvens - cheerleading i USA.

Studier har visat att påståendet att kvinnor skulle vara mindre ambitiösa än män är bara en sexistisk myt.

https://www.bcg.com/publications/2017/people-organization-leadership-change-dispelling-the-myths-of-the-gender-ambition-gap.aspx

Kvinnor startar sina yrkeskarriärer med lika mycket ambition som män eller mer.

Det kan röra sig om ett tillfälligt hack med en avstannad ökningstakt. Sådant är mycket vanligt och är nödvändigtvis ingen säker fingervisning på en framtida minskning av andelen/antalet kvinnliga uppfinnare.

Självklart har du inte rätt i ditt påstående att ökningstakten kommer att upphöra. Det är bara ett omedvetet önsketänkande från din sida. Men en sak är säker och det är att andelen kvinnliga uppfinnare från hela världen kommer att öka från 15 % till åtminstone 35 %. I USA gör man bedömningen att det dröjer till 2072 då könsfördelningen blir runt 50/50. Det är vad jag påpekat i mitt föregående inlägg.

En liten rättning bara: det är 4,3 % av patentansökningar med en enda (1) uppfinnare som utgörs av kvinnor. Antalet ensamma uppfinnare som ansöker om patent är relativt litet, eftersom dagens uppfinnande sker i arbetsgrupper med i genomsnitt 4-5 medarbetare.
Citera
2019-03-17, 08:04
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
De könsskillnader i egenskaper som risktagande, ambition, initiativ och konkurrens som du nämner är till största delen resultat av sociokulturell påverkan, t ex normer, stereotyper och uppfostran. Med ökad jämställdhet inklusive uppluckring av de traditionella könsrollerna de senaste 50-60 åren har könsgapet minskat. Det är därför vi ser idag en större andel kvinnor som utbildar sig inom STEM även om ökningen sker långsamt. För över hundra år sedan fanns i princip inga kvinnliga läkare, ingenjörer, arkitekter, advokater och forskare med mera. På den tiden ansågs kvinnors hjärnor inte räcka till för intellektuellt avancerade universitetsstudier. Det anser också de flesta av det manliga Flashbacks-klientelet här vilket du också kommer att erfara om du inte redan har gjort det.

För hundra år sedan och tidigare var kvinnor utestängda från det offentliga livet, fick varken rösta eller bestämma över sin ekonomi, de fick inte lov att skaffa sig mer kunskaper än de mest grundläggande som att läsa och skriva. Deras främsta uppgifter var bl a att föda många barn, ta hand om och uppfostra dem, laga mat, skura golv och tvätta kläder. Efter över 18 timmar lång dags hårt arbete i hemmet orkade de inte tänka på att konkurrera, ta risker och vara ambitiösa i männens inpissade revirer inom näringslivet, akademin, politiken och så vidare.

Pojkar uppmuntras än idag mer än flickor till att tävla, spotta i nävarna, ta för sig mer, vara aggressiva och leka mer fysiskt aktiva lekar.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014292117300922: en studie om kvinnor som konkurrerar mer aggressivt, blir något mer tävlingsinriktade och tar en större risk när de ställs mot män i Jeopardy.

När det gäller livsfarliga risker är männen kraftigt överrepresenterade. T ex att klättra upp på lok och träffas av strömförande ledningar. Kvinnor tenderar däremot att ta klokare och mer väl avvägda risker. Sådana som inte leder till förtida död. Förresten finns en kvinnodominerande aktivitet som är riskfylld och har en hög skadefrekvens - cheerleading i USA.

Studier har visat att påståendet att kvinnor skulle vara mindre ambitiösa än män är bara en sexistisk myt.

https://www.bcg.com/publications/2017/people-organization-leadership-change-dispelling-the-myths-of-the-gender-ambition-gap.aspx

Kvinnor startar sina yrkeskarriärer med lika mycket ambition som män eller mer.

Det kan röra sig om ett tillfälligt hack med en avstannad ökningstakt. Sådant är mycket vanligt och är nödvändigtvis ingen säker fingervisning på en framtida minskning av andelen/antalet kvinnliga uppfinnare.

Självklart har du inte rätt i ditt påstående att ökningstakten kommer att upphöra. Det är bara ett omedvetet önsketänkande från din sida. Men en sak är säker och det är att andelen kvinnliga uppfinnare från hela världen kommer att öka från 15 % till åtminstone 35 %. I USA gör man bedömningen att det dröjer till 2072 då könsfördelningen blir runt 50/50. Det är vad jag påpekat i mitt föregående inlägg.

En liten rättning bara: det är 4,3 % av patentansökningar med en enda (1) uppfinnare som utgörs av kvinnor. Antalet ensamma uppfinnare som ansöker om patent är relativt litet, eftersom dagens uppfinnande sker i arbetsgrupper med i genomsnitt 4-5 medarbetare.
Det är den här sortens snömos som gör att du eller ni aldrig kommer komma nånstans.
Du rör ihop allting, bygger din teori på helt osubstansierade hemmasnickrade teorier och så går du via patent via Jeopardy och hur du än vänder dig har du arslet bak.
Såhär, sociokulturell påverkan finns inte. Normer är ingenting vi styr. Det sköter evolutionen. Det människan lär sig mellan 2 och 10 års ålder är att anpassa sig till sin omgivning och när de är 20 är de redo att driva sitt eget liv. DET är normen om du nu ska bryta ner det till relevant nivå.
Antalet patent är irrelevant. Kvalitén eller om du så vill användbarheten av idén är det som räknas.
De gör precis likadant i akademin, där de producerar artiklar efter artiklar som ingen seriös människa nånsin kommer citera, men om måttet är "publicerade artiklar", så har ju Sokal Squared avslöjat bluffen och den kommer ge många ringar på ytan. Även Academic Rights Watch stöder Boghossian nu:
http://academicrightswatch.com/?p=2886

Vad är Sokal Squared? Vad är Grievance Studies?
Det ska jag väl inte behöva tala om för DuckDuckGo-mästaren här?
Citera
2019-03-17, 11:32
Avslutad
Citat:
Du är väl medveten om att handel med päls från utrotningshotade djur är förbjuden enligt internationella regler som bl a Sverige är ansluten till.

Män älskar bekvämlighet ännu mer. I hushåll med en bil är det oftast männen som tar bilen medan kvinnorna får hålla till godo med allmänna kommunikationsmedel (buss, tåg, tunnelbana), cykel eller ritt på apostlahästar. Kvinnor är mer benägna än män att köra små och energisnåla miljöbilar som exempelvis Toyota Prius.

Här är en lista på kvinnliga klimatforskare (länk).

En storskalig tillverkning av eldrivna bilar pågår redan. Så småningom kommer fordon och fabriker m m som drivs av fossila bränslen att försvinna. Klimatforskare trycker på för fulla muggar för en kraftig eliminering av användningen av fossila bränslen till nära noll redan 2030.

Under en flera decennier lång övergångsperiod då männen blir allt färre för att senare dö ut kommer kvinnorna att ta över männens expertis inom energi- och infrastrukturteknik. De är smarta nog att lära sig teknologi inom alla befintliga områden.

Konservativa av båda könen är mer religiösa än liberala. Nordeuropeiska kvinnor däribland svenska är mindre troende än de i Sydeuropa.

Senare generationer av kvinnor kommer att bli mer sekulariserade. Svenska kvinnor var mycket mer troende 1819 än de idag.

Varför skulle kvinnor hata varandra mer än vad män gör mot varandra? De är ju starkt beroende av varandra i reproduktionens tjänst nu när det inte längre finns fertila män att konkurrera om. Om kvinnor dödar andra kvinnor föds färre flickebarn.

Det är ett så självklart faktum att ytterligare kommentarer inte behövs.

I subsahariska Afrika där preventivmedel saknas och aborter är förbjudna är nativiteten mycket hög med 10-15 barn per kvinna. Utan män som våldtar sina fruar och gör dem gravida mot deras vilja blir följden att färre barn föds. De allra flesta kvinnor vill ha 2-4 barn. Förlossningar är både fysiskt påfrestande och energikrävande, så det är helt naturligt att relativt få kvinnor vill föda 10-15 ungar. Så höga födslotal var inte ovanliga i Sverige förr i tiden fram till början av 1900-talet.

Det går visst att vara självförsörjande lokalbönder när det gäller odling av grönsaker och spannmål samt uppfödning av djur. Idag finns energismarta växthus, så det finns mycket goda möjligheter för att odla apelsiner och andra tropiska frukter i större skala. I bl a Skåne finns vinodlingar som ger oss svenskar glädjen att avnjuta ett glas gott svenskt vin till fredagsmiddagen.

https://www.lrf.se/politikochpaverkan/foretagarvillkor-och-konkurrenskraft/nationell-livsmedelsstrategi/sjalvforsorjning/

När det blir en rejäl nöd så kommer uppfinningsrikedomen att kreativiteten att blomstra. Det enda som sätter gränser för vad människan... ähumm kvinniskan kan åstadkomma är fantasin.

Livskvalitet består av mycket annat än materiella ting, stora villor, flotta bilar och utlandsresor till Thailand två gånger varje år. Kärlek, vänskap, god hälsa och glädjeämnen är en stor källa till sann lycka och kan inte köpas för pengar. Den gladlynta friskusen som bor i en enkel koja och har små besparingar kan ha större livskvalitet än den svårt krasslige girigbuken som bor i ett palats och äger 100 miljarder US dollar.

En rak fråga: Är du en sexistisk person?
Citera
2019-03-17, 11:42
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag är gammal civilingenjör så jag har den förmåga du efterlyser.

Det finns dock ett problem med ett ENBART se världen ur ett vetenskaplig och materialistiskt perspektiv. Kan du räkna ut vilket??

De samhällen där man de facto försökt styra med ditt perspektiv har alltid blivit obehagliga för människor att vistas i.

Sovjet är ett exempel.

Jag föredrar då att samhällen får växa mer organiskt, åt det håll det vill växa utan vetenskapliga kontroller och teorier....
Nu missuppfattar du, grovt. Sovjetunionen och andra kommunistiska länder är snarast den absoluta motsatsen till vad jag förespråkar. Jag förespråkar England/USA-modellen där den bästa, intelligentaste lösningen används, korad med vetenskapliga mätsystem. Där den elev som kan svara på flest frågor i ett formulär är "bäst" och den skola som släpper ut flest sådana barn är "bäst". I Nordkoreas skola är de barn bäst som kan Kim Il Jongs böcker utantill. Sovjet/Nordkorea bygger på en dogm som byggde på en dröm som byggde på falsk information om hur människor fungerar. Sovjet styrdes med den absoluta motsatsen till vetenskap. Svensk skola ligger mitt emellan. Världens bästa skolor finns i t.ex Finland och Singapore. De satsar enbart på att lära och mäta lärande.
Citera
2019-03-17, 11:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag tackar Gud varenda morgon.
För att såna som du finns. Såna som inte använder hjärnan till att reflektera över vad de läser, utan som tuggar i sig allting utan kritiskt tänkande.
Det är omöjligt att tolka vad du skriver. Våra senast 10 inlägg handlar om att jag talar om för dig att du borde reflektera över nya forskningsresultat. Att betygen inte fungerar som du tror och att du måste börja tänka kritiskt för att lösa problemen. Allt är inte bra, det visar forskningen. Men du vägrar, utan motivering annat är att du kan bättre än forskare, vilket är absurt.
Citera
2019-03-17, 12:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
"Mot-tråd?"
Snälla du, ni är ena gnälliga jävla grabbar eller gubbar innerst inne, ni försöker bara packetera det genom att dra in kvinnor i ert gnäll. Detta är ett feministforum pucko, som ligger placerat under politik, så ta ert gnäll nån annanstans. Ni kan kanske passa bra på ett incelforum istället, det verkar vara fyllt till bredden med gnäll.
Återigen fyllt med meningslösa svordomar, saknar argument, kategoriserar människor.

Feminismen påstår att kvinnor kan allt som män kan. Alla vi som lever i världen vet att det är fel. Denna tråd diskuterar detta. Tråden är därmed i rätt forum.

Utan att förstå det så berättar varenda inlägg från dig i klartext att tråden har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in