2019-03-16, 11:24
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
17-årige Ra*smus Jär*viö teg om mordet på Al*bin Ein*arsen under nästan tre år. Enligt utsago ska han ha mått väldigt dåligt under dessa år men likförbannat teg både han, hans flickvän samt syster.
Alla GM är väl gränslösa?

Absolut, men det finns även GM:s som haft insikt om att det är bäst för alla att erkänna direkt.

Om det i detta fall finns människor kring GM som vet men ändå tiger, får man hoppas att deras samvete leder dem till att berätta sina vetskaper för utredarna.
Citera
2019-03-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
17-årige Ra*smus Jär*viö teg om mordet på Al*bin Ein*arsen under nästan tre år. Enligt utsago ska han ha mått väldigt dåligt under dessa år men likförbannat teg både han, hans flickvän samt syster.
Alla GM är väl gränslösa?

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Absolut, men det finns även GM:s som haft insikt om att det är bäst för alla att erkänna direkt.

Om det i detta fall finns människor kring GM som vet men ändå tiger, får man hoppas att deras samvete leder dem till att berätta sina vetskaper för utredarna.
Intressant att du, Honan6, väljer att i din tanke utrusta mördaren med ett samvete.
Jag, och kanske också Schazz m fl, är nog av den uppfattningen att denna gärning, att brutalt mörda en trebarnsmamma, istället indikerar ett stort mått av samvetsöshet.
Jag ser psykopati. Mycket av psykopati.
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-16 kl. 14:00. Anledning: lite fetning i Schazz' inlägg
Citera
2019-03-16, 14:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Intressant att du, Honan6, väljer att i din tanke utrusta mördaren med ett samvete.
Jag, och kanske också Schazz m fl, är nog av den uppfattningen att denna gärning, att brutalt mörda en trebarnsmamma, istället indikerar ett stort mått av samvetsöshet.
Jag ser psykopati. Mycket av psykopati.

Psykopatiska drag eller psykopati? Jag har svårt att se att gärningsmannen skulle vara psykopat i detta fall.
Självklart gissar jag bara nu men jag tror att det är en ganska vanlig person som helt enkelt fått nog av Lena och hennes kränkningar. Då menar jag att GP upplevt sig kränkt och illa behandlad.

Sedan beror det på om mordet var planerat eller inte. Om det var kallblodigt planerat så lutar jag mer åt att GP är psykopat, dock inte om det skett i stundens hetta i vredesmod.
Citera
2019-03-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Är det någon som haft SD som bestämd mördare är det du i dina tidiga inlägg!

Din sista mening... skärp tlll dig och fabulera inte vad någon i framtiden tänkt skriva!

Det är väl bra om man kan ändra uppfattning p.g.a. brist på bevisning, det
kanske ÅK också borde överväga.
Citera
2019-03-16, 19:03
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är väl bra om man kan ändra uppfattning p.g.a. brist på bevisning, det
kanske ÅK också borde överväga.

ÅK har ju träffat SD IRL.
Hon kanske delar Moralensväktares bedömnining;

Ursprungligen postat av gloriouslife 8/7:

"Om SD är en narcissist (vilket jag tror)
så kan han ha haft en överlägsen och dryg
attityd mot polisen vid förhör. Typ:
"Ni har inget på mig. Det här kommer
att förbli olöst eftersom jag är en så
smart person. Jag har tänkt på allt."

Om så är fallet så förstår jag om polis
och åklagare är övertygade om hans skuld
."

Moralensväktare:

"Jag kan bekräfta att din analys är mycket nära en sanning som utredarna får av SD."

https://www.flashback.org/sp64584779

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man undviker att övertolka beteende hos misstänkta då människor reagerar olika i pressade situationer. Så även en helt oskyldig kan bete sig som en skyldig p,g,a nervositet och liknade. Men SD har en utmärkande stil i förhör så han kommer med all sannolikhet få göra en sinnesundertsökning ifall han kommer att åtalas.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-03-16 kl. 20:02.
Citera
2019-03-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Psykopatiska drag eller psykopati? Jag har svårt att se att gärningsmannen skulle vara psykopat i detta fall.
Självklart gissar jag bara nu men jag tror att det är en ganska vanlig person som helt enkelt fått nog av Lena och hennes kränkningar. Då menar jag att GP upplevt sig kränkt och illa behandlad.

Sedan beror det på om mordet var planerat eller inte. Om det var kallblodigt planerat så lutar jag mer åt att GP är psykopat, dock inte om det skett i stundens hetta i vredesmod.
Låt oss inte fastna i debatt om vilken [ev] störning "vår" gärningsperson kan tänkas uppvisa.
Det allvarliga är ju att det mesta idag tyvärr tyder på att vi aldrig kommer att få facit.
Inte ens längst bort i horisonten ser jag nån RPU hägra.

Det första som krävs för att en RPU skall komma till stånd, är att en misstänkt gärningsperson åtalas.
Eller hur?
Citera
2019-03-16, 20:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det där med tidiga uppgifter i media om den då ännu bara försvunna LW är lite intressanta.
Alla(?) minns ju att det var Metro som fort som attan, redan den 17e, var ute med uppgiften att LW:s försvinnande skulle ha ett svartsjukemotiv. Alltså att hon blivit bortförd/kvarhållen.
Journalisten som skrev artikeln heter K*arl E*nn H*enricsson. Verksam i Örebro.
Han har på eget förlag gett ut boken 'Razor lit'. Det är en provokativt skriven bok om självskadebeteende. Mycket rakblad om man säger så..
En annan person i Örebro som intresserar sig för självskadebeteende är trådens HW, kallad "extradottern", kompis till LW och UW.
HW är också intresserad av självskadebeteende och har t ex varit delförfattare till en uppsats med titeln:
<"Jag är mitt eget offer och förövare" : En kvalitativ studie om sexuellt självskadebeteende>

Av vad jag har fått till mig, så känner HW journalisten KEH, han som skrev Metro-artikeln. Det är därför inte svårt att tänka sig att KEH kan ha fått det där med svartsjukan från en honom mycket närbelägen källa.
Vad tror tråden?

Jag tror att du har rätt. Bra grävt och analyserat.
Citera
2019-03-16, 20:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Låt oss inte fastna i debatt om vilken [ev] störning "vår" gärningsperson kan tänkas uppvisa.
Det allvarliga är ju att det mesta idag tyvärr tyder på att vi aldrig kommer att få facit.
Inte ens längst bort i horisonten ser jag nån RPU hägra.

Det första som krävs för att en RPU skall komma till stånd, är att en misstänkt gärningsperson åtalas.
Eller hur?

Ja, en RPU finns inte på horisonten. Dessutom räknas inte psykopati allena som tillräckligt allvarlig störning att det leder till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, vad jag vet.
Citera
2019-03-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
ÅK har ju träffat SD IRL.
Hon kanske delar Moralensväktares bedömnining;

Ursprungligen postat av gloriouslife 8/7:

"Om SD är en narcissist (vilket jag tror)
så kan han ha haft en överlägsen och dryg
attityd mot polisen vid förhör. Typ:
"Ni har inget på mig. Det här kommer
att förbli olöst eftersom jag är en så
smart person. Jag har tänkt på allt."

Om så är fallet så förstår jag om polis
och åklagare är övertygade om hans skuld
."

Moralensväktare:

"Jag kan bekräfta att din analys är mycket nära en sanning som utredarna får av SD."

https://www.flashback.org/sp64584779
Jag känner folk som är bekanta med SD, genom intresset för geocaching och SD beskrivs som både dryg och hänsynslös. Flirtar friskt med olika damer.
Gissar på psykopatiska drag.
Citera
2019-03-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror att du har rätt. Bra grävt och analyserat.
Vill inte ta åt mig äran av att ha gjort detta helt på egen hand, men uppsatsen, en C på 15 p, är absolut intressant! Den, en pdf, går att hitta genom rubriken/titeln:

"Jag är mitt eget offer och förövare" : En kvalitativ studie om sexuellt självskadebeteende

Hur kopplingen mellan HW, en av de två författarna till arbetet, och LW ser ut, det vet jag inte riktigt. Vi kan nog helt utesluta att LW skulle vara en av de 5 djupintervjuade unga kvinnorna, då det anges att de alla var 25 år eller yngre, så det går bort.
Men för mig är det uppenbart att HW har informerat KEH på tidningen Metro om att svartsjuka skulle vara orsak till att LW var försvunnen. HW som alltså bor/bodde hos UW.

Länk: https://www.metro.se/artikel/kvinna-misst%C3%A4nkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Det har i tråden förts fram uppgifter om att LW hade väldigt svårt att avstå från sex med SD och att hon mått dåligt över det. Är det nån som vågar sig på att spekulera högt om det är ett sexuellt självskadebeteende hos LW som gjort att hon fått kontakt med HW?
Kopplingen mellan HW och KEH är säkerställd, men jag vet inte om han i sin tur varit nära vän med LW.
Vet tråden?

Fotnot: Vill påminna om att 'W' står för olika efternamn vad gäller HW resp UW.
Citera
2019-03-16, 22:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag känner folk som är bekanta med SD, genom intresset för geocaching och SD beskrivs som både dryg och hänsynslös. Flirtar friskt med olika damer.

Har han historik av våldsamt beteende mot kvinnor? Förutom det påstådda mot Lena.
Citera
2019-03-16, 22:28
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen

Tack!
Precis den bild man får av honom
när man läser hans geologg.
Och då är det inget ”förtal” utan
hans egna ord som han väljer att
förmedla till omvärlden.
Det visar att han inte har någon insikt
om hur störd han är.
Han inbillar sig att han är cool, populär och omtyckt. En grandios personlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in