Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Nej du skrev att det måste vara ett problem för rasister att jugoslaven Zlatan representerar Sverige, dessutom med en fånig skrattsmiley vill jag minnas.
Nej, det skrev jag inte alls. Hittade du din läsförmåga i ett flingpaket? Jag skrev att den mest kända svensken utomlands är "en kaxig jugge" (dvs Zlatan) och att det måste vara jobbigt för rasisterna som KlasseArboga pratade om i sitt inlägg. Är det jobbigt med smileys för dig? Här, ta en till. :D
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Du gjorde i det uttalandet ingen distinktion mellan Zlatans dubbla tillhörighet och det är precis såhär den offentliga debatten i Sverige ser ut hela tiden, dessutom ofta med liknande typer av hånfullhet, oavsett om det nu handlar om rasister eller ej. D.v.s. ett medvetet försök att sudda ut distinktionerna mellan olika typer av tillhörighet. Det var vad jag kritiserade och att du förstår distinktionen är totalt irrelevant för det var inte så du uttryckte dig. Så vad var egentligen poängen med ditt uttalande om du nu är så otroligt tydlig och genomtänkt i dina inlägg?
Distinktionen var tydlig. Den mest kända svensken är en jugge. Är man efterbliven nog att inte kunna dra några slutsatser alls av det, trots kontext, så är det inte jag som ska lastas för andras (din) dumhet. Jag kan inte hjälpa att du behöver distinktionen mellan nationalitet och etnicitet bokstaverad för att begripa, eller om du kanske bara låtsas vara dum i ett försök att få till din poäng. Det var inget som helst "medvetet försök att sudda ut distinktionerna mellan olika typer av tillhörighet". Det är tyvärr bara din absurda tolkning till följd av din egen oförmåga, och hade inget som helst med vad jag skrev att göra.
"Vad var egentligen poängen" - är det ens möjligt att du är så korkad att du inte förmår begripa den? Det var inget avancerat resonemang direkt. Tror mer på att du spelar dum. Men visst, jag kan väl förklara det uppenbara. "Poängen" var att jag fann det roande att den svensk som de flesta utlänningar omedelbart kommer att tänka på när Sverige kommer på tal är en snubbe med jugoslavisk etnicitet vilket inte den genomsnittlige rasistens våta dröm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Vad rasister anbelangar gissar jag att de inte anser att Zlatan representerar svenskar och Sverige såsom de ser på det eftersom de vad jag förstår anser att slaver tillhör en lägre "ras" än "arier" och de identifierar Sverige såsom tillhörande enbart infödda svenskar med lång historia i territoriet.
Kan säkert stämma, även om jag tvivlar på att alla rasister tänker likadant. Många tycker säkert så som du skriver. Hur detta nu är relevant i sammanhanget vet jag dock inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tennant
Nejdå. Det blev rätt från början till slut.
Du påstod implicit att alla kan bli svenskar ("en kaxig jugge" är "den mest kända svensken utomlands") vilket är detsamma som att förneka vår existens.
Du kallade också de som motsätter sig detta för "rasister": det är "inte lätt för rasisterna", skrev du.
Så nog blev det rätt.
Märkligt inlägg. Oklart vad du svamlar om. Självfallet kan alla bli svenskar. Allt som krävs är ett medborgarskap. Så svårt var det. Det betyder ju dock inte att man plötsligt blir etnisk svensk. Det föds man till. Har du likt Varglig problem med att se skillnaden på nationalitet och etnicitet?
Jag kallade inte de som motsätter sig det resonemanget för rasister. Där har du fått något om bakfoten. Jag definierade inte vad som gör någon rasist och inte över huvud taget, men om jag skulle göra det så skulle
inte det vara definitionen.
Så, jag har inte "förnekat vår existens". :D