2019-03-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du kan ju knappast veta vad andra funderat på.

Det finns säkert onormala människor som läser den här tråden också och svårt att veta hur de tänker. Risken är att de lyssnar på dig som försöker hitta en ”naturlig" förklaring till att någon stryper sin dotter. Du visar en viss förståelse för att de här föräldrarna glömt köpa piller och inte har något val. De har planerat sedan hösten men kan inte vänta några dagar. Jag tror inte du själv tror på vad du påstår men av någon anledning så desperat måste hitta något som matchar förklaringsbrevet och polisens beskrivning.
Citera
2019-03-16, 15:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja otroligt besvärligt och så på med genusperspektivet också där å ena sidan filicid med manliga förövare verkar underrapporterat i litteraturen men de å andra sidan tenderar att dömas i högre utsträckning än kvinnliga förövare osv osv.

Plus då den ovanliga omständigheten att det i Bjärredsfallet rör sig om två stolleprov.
Exakt. Bra du la till det sistnämnda - det är två som är rörande överens som sagt och som med all tydlighet tycker det är en skitbra lösning. Det finns fall där det är gemensamt och i samråd men då verkar det handla om andra faktorer som bakgrund. Krisreaktion, deprimerade och självmordsbenägna verkar dock vara gemensam faktor ihop med nån skev föreställning om att förhindra lidande om det så är i nuet eller framtiden (tvåstegs som jag benämnde det).
Citera
2019-03-16, 15:05
Medlem
harperlees avatar
Nej statistiken är givetvis inte längre meningsfull när det är fait accompli och eftersom vi nu har fått berättat för oss hur skuldfrågan ser ut behöver vi inte heller luta oss mot några siffror.

Vare sig kring huruvida Hanna eller Oskar är mer eller mindre skyldiga.

För föräldrarna själva verkar det ha varit oerhört viktigt att understryka att detta var bådas beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om statistiken har som utgångspunkt att söka svar på vilken av föräldrarna av endera känt kön som begått brotten, så kommer svaret naturligtvis bli endera könet. Kunskapen kan anses vara värdefull vid olika typer av ställningstaganden (i vårdkonflikter, adoption i samkönade äktenskap (!), olycklig normering hos ena könet som kan behöva adresseras med särskilda åtgärder), men analysen fallerar i andra avseenden, vilket Bjärred då förstås blixtbelyser. För den som vill få kunskap av annat slag måste man då inse och omfamna att de räknade händelserna vid närmare betraktande kan vara mycket olika till sin karaktärer, och att andra sociala etc faktorer starkt inverkar. Vilket somlig statistik inte kan eller vill uppfatta.

Vid en sedan länge redan inträffad och utredd händelse av närmast unik karaktär kan O omöjligen ha ”statistiken emot sig”. Det kan han möjligen ha innan händelsen inträffat. Vilket enligt ett så pass deterministiskt perspektiv är illa nog.

Enligt varenda snutt av mänsklighet mänskligheten adderar till naturens gång så måste O själv välja att begå eller inte begå denna handling. Innan den inträffar. För vilket han hålls ansvarig. Ska vi tro statistiken så kan statistiken själv knappt ens uttrycka hur pass ovanligt det är att män, kvinnor, eller kvinnor och män, begår just denna handling som defacto skett här.
Citera
2019-03-16, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ni som vill ha hela FUPen: I det kuvert där FUPen ligger, skall även finnas med ett beslut. Antar att det är om maskningen och varför saker lyfts ur. Jag har den inte i handen än. Men enligt ACA skulle ett beslut ligga med. Och där står hur man överklagar. Gör det! En välformulerad överklagan kanske kan göra att man tar ett annorlunda beslut och offentliggör den större delen av FUPen. Jag tvivlar i och för sig, men om ingen överklagar så händer inget.

-Nevön-
Jag kommer att överklaga.
Jag kommer i alla fall försöka, och anledningen till det är flera.
Det absolut mest känsliga köper jag sekretessen på, (typ bilder på döda, personliga hälsningar, eller annan känslig info) men det måste gå att utöka infon om ALLT ANNAT.
Många vet redan MYCKET mer än vad som visas i en maskad FUP, så det finns ingen anledning att maska ex toxologirapport, mail o meddelanden mellan föräldrarna, många av förhören, olika tidpunkter mm.
Varför vågar man inte berätta i vilken ordning dom dött, eller vilket dygn dom har dött.
Dom ev personliga breven skiter jag i, men varför maskar man förklaringsbrevet så mycket som är riktat till Polisen.
Nä, det köper inte jag och jag skall i alla fall försöka överklaga.
Inte för att jag tror att det leder till nåt nytt, men det är i alla fall värt ett försök.
Och, jag är inte blyg.
Citera
2019-03-16, 15:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det finns säkert onormala människor som läser den här tråden också och svårt att veta hur de tänker. Risken är att de lyssnar på dig som försöker hitta en ”naturlig" förklaring till att någon stryper sin dotter. Du visar en viss förståelse för att de här föräldrarna glömt köpa piller och inte har något val. De har planerat sedan hösten men kan inte vänta några dagar. Jag tror inte du själv tror på vad du påstår men av någon anledning så desperat måste hitta något som matchar förklaringsbrevet och polisens beskrivning.
Men det är å andra sidan förbannat preventivt att misstro förundersökningens resultat och skuldförskjuta. Det leder säkert till att rädda barn eller självmordsbenägna fruar.
Använda statistik missvisande och pseudoanalysera namnunderskrifter, usb eller diskutera svarta mössor eller annat dravel samt i varannan mening tårdrypande likt en speedad papegoja säga att man värnar om barnen och att ME är ingen dödlig sjukdom. Polly vill ha socker.

Not.
Citera
2019-03-16, 15:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Fan vad du vinklar till allt och det är inte första gången.
Om jag skriver att jag tror eller att min teori är...så inte tusan handlar det om förståelse för föräldrarna, fatta
Citera
2019-03-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej statistiken är givetvis inte längre meningsfull när det är fait accompli och eftersom vi nu har fått berättat för oss hur skuldfrågan ser ut behöver vi inte heller luta oss mot några siffror.

Vare sig kring huruvida Hanna eller Oskar är mer eller mindre skyldiga.

För föräldrarna själva verkar det ha varit oerhört viktigt att understryka att detta var bådas
beslut.
Mitt fetade. Ja det tror jag också eftersom det just var båda. Skulle inte förvåna mig om en del konversation i mail har skrivits från H arbetsplats som kan kollas upp. Säker inloggning och annat som styrker medgärning och att det verkligen är hon som skrivit det. SK:s logga längst ner etc.
Citera
2019-03-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
-Nevön-
Jag kommer att överklaga.
Jag kommer i alla fall försöka, och anledningen till det är flera.
Det absolut mest känsliga köper jag sekretessen på, (typ bilder på döda, personliga hälsningar, eller annan känslig info) men det måste gå att utöka infon om ALLT ANNAT.
Många vet redan MYCKET mer än vad som visas i en maskad FUP, så det finns ingen anledning att maska ex toxologirapport, mail o meddelanden mellan föräldrarna, många av förhören, olika tidpunkter mm.
Varför vågar man inte berätta i vilken ordning dom dött, eller vilket dygn dom har dött.
Dom ev personliga breven skiter jag i, men varför maskar man förklaringsbrevet så mycket som är riktat till Polisen.
Nä, det köper inte jag och jag skall i alla fall försöka överklaga.
Inte för att jag tror att det leder till nåt nytt, men det är i alla fall värt ett försök.
Och, jag är inte blyg.

Instämmer helt. Naturligtvis ska bilder på döda, väldigt personliga hälsningar, eller annan känslig info maskas. Men som du skriver blir det bara löjligt att maska exakt allt i en toxologirapport förutom "48-årig kvinna" och order "sömnmedel". En normal förundersökning kanske utgörs av 400-800 sidor eller däromkring i vanliga fall. Om man ponerar att sidantalet här ligger på en nivå däromkring (vilken är troligt eftersom det är fyra individers dödsfall det handlar om) så är det anmärkningsvärt att 97,5% av det insamlade materialet anses vara så känsligt att de behöver maskas (om det är ca 20 sidor de offentliggjort och om man gissar att sidantalet totalt ligger omkring 800 sidor).
Citera
2019-03-16, 15:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, attans O och H som var så noggranna, visste de inte att de skulle följa en mall för att statistiken skall bli rätt

När man frågar efter hur en sjukdom kommer att utvecklas och vilken behandling som kan ges - är det enbart statistisk erfarenhet man baserar sina svar på.
I Bjärred är det så unikt, så mot erfarenhet av hur det brukar se ut det polisen presenterat att alla som är pålästa och kunniga blir förvånade.
De som inte har en susning om sjukdomsförlopp eller kriminalhistorik kan svälja nästan vad som helst. Men vi som läst på mer vet att Bjärredfallet är fullkomligt unikt i svensk kriminalhistoria. Till och med om båda föräldrarna gemensamt handgripligen mördat sederade barn och sedan var för sig suiciderat vore Bjärred helt unikt.

När det nu dessutom visat sig att barnen inte var sederade, att de handgripligen mördats av en ensam förälder och att dessutom hustrun själv är mördad - faller plötsligt Bjärredhändelsen in i mallen för hur familcid statistiskt ser ut - när mannen i familjen gjort det.
Men då kommer den totalt unika uppgiften att bägge föräldrarna ville detta.
Onekligen förvånade - och just därför fullt rimligt att visa varför man är säkert att det var så. Gamla mail i en framlagd dator och underskrifter är väldigt svaga indicier om forensiska fynd talar emot.

Citat:
Hoppas att du har förstått att det var 2 gm
Att H fick hjälp av O har vi vetat sedan första veckan. Tack Scheele och Avd9

Vad jag minns av diskussionerna beträffande H:s självmord så tror jag inte att någon påstod att så var fallet utan diskussionen var att det är fullt möjligt att begå självmord genom strypning och kvävning.

Nej det är inte möjligt samtidigt.

Citat:
Du har aldrig funderat på att planen var att få i flickorna en cocktail men tyvärr fungerade inte det av någon anledning, därav var de tvungna att ta till denna fasansfulla metod.

Varför skulle man i så fall skippa sin plan och fullfölja?? Vadå tvungna??

Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Fel! När det gäller barn i den aktuella åldern så är det vanligare att fadern är gm. Nice try.

Precis så är det. En liten andel kvinnor drabbas av allvarlig förlossningspsykos och kväver/stryper sina bebisar. Det synns i statistiken som fillicid.
Samma statistik som också visar att majoriteten av kvinnor som begår filicid är psykiskt sjuka. Det gäller inte för manliga filicidförövare.
Filicid är ett av de ytterst få våldsbrott där könsfördelningen mellan män och kvinnor är jämn.
Men kvinnor dödar sina yngre barn 1-5 år, och män dödar sina äldre barn 6-15.
Det är svårt att strypa någon, det kräver kraft. Större barn kämpar emot mer.

Familicid - dvs när barn och en partner dödas - har närmast i 100% av fallen mannen i familjen som ensam förövare. Så ser det ut i hela världen som rapporterat om familicidförekomst.
Citera
2019-03-16, 16:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
När man frågar efter hur en sjukdom kommer att utvecklas och vilken behandling som kan ges - är det enbart statistisk erfarenhet man baserar sina svar på.
I Bjärred är det så unikt, så mot erfarenhet av hur det brukar se ut det polisen presenterat att alla som är pålästa och kunniga blir förvånade.
De som inte har en susning om sjukdomsförlopp eller kriminalhistorik kan svälja nästan vad som helst. Men vi som läst på mer vet att Bjärredfallet är fullkomligt unikt i svensk kriminalhistoria. Till och med om båda föräldrarna gemensamt handgripligen mördat sederade barn och sedan var för sig suiciderat vore Bjärred helt unikt.
Det är nästintill unikt i Sverige modern tid men inte internationellt. Inte ens gemensamt och samråd.

Det unika är inte största bekymret - det är att Hanna och Oskar allierade sig för att dö och mörda sina barn.
Citera
2019-03-16, 16:07
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

När det nu dessutom visat sig att barnen inte var sederade, att de handgripligen mördats av en ensam förälder och att dessutom hustrun själv är mördad - faller plötsligt Bjärredhändelsen in i mallen för hur familcid statistiskt ser ut - när mannen i familjen gjort det.
Men då kommer den totalt unika uppgiften att bägge föräldrarna ville detta.
Onekligen förvånade - och just därför fullt rimligt att visa varför man är säkert att det var så. Gamla mail i en framlagd dator och underskrifter är väldigt svaga indicier om forensiska fynd talar emot.

Poängen med mitt inlägg var just att fallet i Bjärred är unikt och då kan man inte dra in en mall

Citat:
Nej det är inte möjligt samtidigt.
Det finns exempel i tråden om detta

Citat:
Varför skulle man i så fall skippa sin plan och fullfölja?? Vadå tvungna??

Försök att tänka på vad som sagts i tråden. Lägg samman dessa bitar och vips så förstår du varför planen inte kunde fullföljas
Citera
2019-03-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej jag har inte googlat...denna information kommer från nära vän till anh.Jo jag vet att det varit en ytterst noggrann undersökning...Nej som jag skrev 500-1000 sidor så hundra koll har varken hon el jag.Men jag vill lova dig att den består av mer en 19 sidor...
Du frågade i ett inlägg om vi för protokoll? Nej det behöver man inte. Man klickar bara på nicket och vips får man fram alla inlägg. Dina är väldigt skiftande och motsägelsefulla måste jag säga. Då tänker jag inte på att du favoriserar Oskar för som du säger, alla kan inte älska alla. Nej du ger så väldigt olika besked om anhöriga. Ena stunden vet dom ingenting, för att i nästa fundera över förgiftningar. Barnen har först ingen diagnos och är inte särskilt sjuka för att sedan ha borrelia, utretts för narkolepsi och jag vet inte allt. Du får ursäkta men det låter väldigt förvirrat. Du säger att Moa ska ha gått i skolan två dagar och fått hemundervisning i tre. Men varken Agnes eller Moa gick väl i skolan övht? Hur ofta träffade du familjen egentligen? Missan får kritik för att hon bara träffat Moa/en förälder en dag i veckan men så ofta träffade väl inte du dom? Mig veterligen är det bara du och Missan här i tråden som träffat familjen och det känns som om ni speglar två sidor av familjen, precis som det är här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in