2019-03-16, 12:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Just så.
Men hur ska vi se och lära om vi inte får se?

Om Bjärred hade handlat om ytterligare att fall av familcid där den vanlige typen av GM plötsligt går bärsärk pga skilsmässa, ekonomiska problem eller psykos och dödar sin normala familj, hade det varit ett tragiskt fall till i statistiken.

Men här uppges helt enkelt det mesta vara helt annorlunda. Både före morden med märklig hemundervisning och dubbla uteslutningsdiagnoser med förhållandevis god prognos - som med förhållanden kring de planerade morden.

Inget stämmer, inget följer mallarna. Och det lilla som sipprar ut i faktaväg visar på brutala närmast impulsartade mord på vakna barn utförda av en ensam mördare. Samt att maken strypmördande hustrun. Dvs förhållanden som brukar gälla vid familcid. Men här ska det trots allt inte vara ett ”normalt” familicid enligt utredarnas...?

Du har aldrig funderat på att planen var att få i flickorna en cocktail men tyvärr fungerade inte det av någon anledning, därav var de tvungna att ta till denna fasansfulla metod.
Citera
2019-03-16, 12:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vi har varit inne på det tidigare (eller var det jag och Lonnrot?). Om stödsystem är tydliga och lättillgängliga i samhället minskar risken för att människor isolerar sig och går in i märkliga allianser. Om inte annat för att det finns anhöriga, vänner, skol- och sjukvårdspersonal som kräver att de tar del av dem, men även för att de kan fungera avlastande i en svår livssituation.

Suicidrisken ökar för alla svåra handikappande tillstånd där stöd och hjälp är illa utbyggt, såväl psykiatriska som fysiska. Där skiljer sig nog inte ME från andra sådana.

(Länken? Måste kommit från nevön för så jäkla mycket vin drack jag trots allt inte.. )
Ja, självklart. Jag säger att det är intet nytt under solen när det kommer till forskning och sen ska det givetvis formateras så att det är funktionellt i samhället gällande olika instanser och gagnar de icke välmående.

De här gav inga varningssignaler mer än tecken som framträder i djup kris. Det tolkades hanterbart eftersom de betedde sig som om det var överkomligt och även lyckades arbeta.
De höll upp en fasad som till och med inkluderade framtidsplanering.

Men de hade bestämt sig och det är detta "bestämt sig" som är hotspot och "bestämt sig" handlar om att dö - varav de garanterat primärt inte är mördare utan snarare självmordsbenägna och ser döden som slutlig lösning på lidande.

Om länken så var det Kramfors.
Nu är det ett fall till som faller innanför lagen även om gubben enbart tänkt sig assistera sin självmordsönskande fru och det inkluderar inte barn som tur är.
Att det sen är kris, utbrändhet, lidande, psykisk belastning i grunden är vi rörande överens om ökar su-risk - men oftast inte att man tar livet av andra.
Senast redigerad av develi 2019-03-16 kl. 12:14.
Citera
2019-03-16, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har aldrig funderat på att planen var att få i flickorna en cocktail men tyvärr fungerade inte det av någon anledning, därav var de tvungna att ta till denna fasansfulla metod.
Och ska vi nu ramla in i statistik trots att vi har facit i hand så vittnar morden om en kvinnlig förövare.
Citera
2019-03-16, 12:09
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Just så.
Men hur ska vi se och lära om vi inte får se?

Om Bjärred hade handlat om ytterligare att fall av familcid där den vanlige typen av GM plötsligt går bärsärk pga skilsmässa, ekonomiska problem eller psykos och dödar sin normala familj, hade det varit ett tragiskt fall till i statistiken.

Men här uppges helt enkelt det mesta vara helt annorlunda. Både före morden med märklig hemundervisning och dubbla uteslutningsdiagnoser med förhållandevis god prognos - som med förhållanden kring de planerade morden.

Inget stämmer, inget följer mallarna. Och det lilla som sipprar ut i faktaväg visar på brutala närmast impulsartade mord på vakna barn utförda av en ensam mördare. Samt att maken strypmördande hustrun. Dvs förhållanden som brukar gälla vid familcid. Men här ska det trots allt inte vara ett ”normalt” familicid enligt utredarnas...?
"Inget följer mallarna"? Finns det regler och mallar hur man utför sådana här dåd? Det hade nog makarna missat. Och jag med. Vilka mallar finns det, och var kan man ta del av dom?
Citera
2019-03-16, 12:11
Medlem
Citat:
Och ska vi nu ramla in i statistik trots att vi har facit i hand så vittnar morden om en kvinnlig förövare.
Fel! När det gäller barn i den aktuella åldern så är det vanligare att fadern är gm. Nice try.
Citera
2019-03-16, 12:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Och det är inte första gången och förmodligen inte den sista heller
Citera
2019-03-16, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, självklart. Jag säger att det är intet nytt under solen när det kommer till forskning och sen ska det givetvis formateras så att det är funktionellt i samhället gällande olika instanser.

De här gav inga varningssignaler mer än tecken som framträder i djup kris. Det tolkades hanterbart eftersom de betedde sig som om det var överkomligt och även lyckades arbeta.
De höll upp en fasad som till och med inkluderade framtidsplanering.

Men de hade bestämt sig och det är detta "bestämt sig" som är hotspot och "bestämt sig" handlar om att dö - varav de garanterat primärt inte är mördare utan snarare självmordsbenägna och ser döden som slutlig lösning på lidande.

Om länken så var det Kramfors.
Nu är det ett fall till som faller innanför lagen även om gubben enbart tänkt sig assistera sin självmordsönskande fru och det inkluderar inte barn som tur är.
Att det sen är kris, utbrändhet, lidande, psykisk belastning i grunden är vi rörande överens om ökar su-risk - men oftast inte att man tar livet av andra.

Visst. Människor som har, oavsett vilket stöd de än får, beslutat sig för att göra något fullständigt rubbat, rår vi inte på, oavsett om det handlar om en självmordsbombare, masskjutare eller familjeförintare. Jag tänker mig dock att i ett samhälle där man tar han om varandra när vi hamnar i svårigheter, blir det färre av dessa människor. Preventionen får såtillvida vara universell och inte specifik.
Citera
2019-03-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förvisso unikt men vad lär vi oss gällande "hjälpapparaten" och samverkan?
Det som skett från skolan är givetvis bra, vid viss procents frånvaro en automatisk orosanmälan.

Jag undrar eftersom jag är äkta intresserad av det du skriver dvs hur man kan undvika familjeutrotning såsom det kommit till uttryck hos fam Henkow-Brenton.

Enligt Fu så verkar allt koka ner i föräldrarna själva och deras brister, troligen förstärka via ett vansinnigt allierande där de i all hemlighet beslutat sig för mord och självmord - varav ett verkar assisterat vilket är förbjudet i Sverige.

Gällande sk. assisterat självmord - som snarare heter dråp eller mord i Sverige r/t lagstiftning - så verkar det finnas mer lärdom i fallet med Kramfors jämförelsevis.
Där beskrivs behov av hjälp av alla de vis men avslag av kommun och sen avslag överklagan.

Edit.
Med all tydlighet är Hanna med på det här ska tilläggas - de kan nog inte mer övertydligt förklara hur äckligt överens de är båda föräldrarna - och det verkar kvinnan i Kramfors också vara sett till det som hittills kommit fram i media - viljan att dö alltså.

Samarbetade skolan (skolhälsovården, rektor och lärare) och sjukvården? Hade man regelbundna träffar där företrädare för olika professioner deltog - och föräldrarna så klart? Hade man en helhetssyn på familjens och barnens behov, diskuterades dessa ur ur olika aspekter? Diskuterade man vad barnen behövde på grund av sina medicinska behov, utifrån sociala behov och psykisk mående? Anpassade man insatser och upplägg utifrån hur sjukdomen och måendet varierade? Hade man samarbete med barnens behandlande läkare på sjukhuset? Samarbetade man med barn- och ungdomspsykiatrin?

Av de protokoll från skolmöten som redovisats i tråden, finns inget som tyder på samarbete mellan sjukvården och skolan. Men det kan ju ha förekommit ändå; alla protokoll lär väl inte ha publicerats här.

Såg man i något sammanhang M och A som hela individer, eller tog skolan hand om undervisningen, sjukvården tog hand om värken, den inhyrda kamraten/barnvakten tillgodosåg de sociala behoven, och så vidare?

Kunde föräldrarna någonsin känna att de inte var ensamma med allt det svåra? Kände de att det fanns stöd, uppbackning och hjälp? Fick familjen någonsin någon input som kunde stärka dem? Talade man i något sammanhang om föräldrarnas behov av avlastning?

Att hjälpa barn handlar mycket om att hjälpa föräldrar. För att föräldrar ska kunna ta hand om sina barn på bästa sätt behöver även föräldrarna "tas om hand", det vill säga känna stöd. Vem såg föräldrarna? Vem såg barnen?

Att två syskon stannar hemma från skolan och får omfattande undervisning i hemmet - den ena under mycket lång tid - är för mig ett ganska stort experiment. Jag skulle inte vilja ta ansvar för det experimentet om jag vore rektor; jag skulle vilja dela det ansvaret med flera andra sakkunniga.
Citera
2019-03-16, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Fel! När det gäller barn i den aktuella åldern så är det vanligare att fadern är gm. Nice try.
Du hamnar skevt om du försöker ta ut ett enda brottsstycke för att dra slutsatser av detta. Jag talar naturligtvis om mordsätten där vi kan se att män använder slag, kniv och skjutvapen medan kvinnor använder strypning, kvävning och läkemedel. Oavsett ålder. Ops.
Citera
2019-03-16, 12:25
Medlem
Citat:
Du hamnar skevt om du försöker ta ut ett enda brottsstycke för att dra slutsatser av detta. Jag talar naturligtvis om mordsätten där vi kan se att män använder slag, kniv och skjutvapen medan kvinnor använder strypning, kvävning och läkemedel. Oavsett ålder. Ops.
Jaha så när barn i den aktuella åldern stryps så är det vanligare att modern är gm? Kan tänkas du har rätt men eftersom det kommer från just dig så tror jag inte på det utan källa.
Citera
2019-03-16, 12:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Precis. Det finns ju forskning på vilka sätt män resp kvinnor dödar. Tror jag t o m lade ut en länk el rapport om det för någon vecka sedan.
Citera
2019-03-16, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Samarbetade skolan (skolhälsovården, rektor och lärare) och sjukvården? Hade man regelbundna träffar där företrädare för olika professioner deltog - och föräldrarna så klart? Hade man en helhetssyn på familjens och barnens behov, diskuterades dessa ur ur olika aspekter? Diskuterade man vad barnen behövde på grund av sina medicinska behov, utifrån sociala behov och psykisk mående? Anpassade man insatser och upplägg utifrån hur sjukdomen och måendet varierade? Hade man samarbete med barnens behandlande läkare på sjukhuset? Samarbetade man med barn- och ungdomspsykiatrin?

Av de protokoll från skolmöten som redovisats i tråden, finns inget som tyder på samarbete mellan sjukvården och skolan. Men det kan ju ha förekommit ändå; alla protokoll lär väl inte ha publicerats här.

Såg man i något sammanhang M och A som hela individer, eller tog skolan hand om undervisningen, sjukvården tog hand om värken, den inhyrda kamraten/barnvakten tillgodosåg de sociala behoven, och så vidare?

Kunde föräldrarna någonsin känna att de inte var ensamma med allt det svåra? Kände de att det fanns stöd, uppbackning och hjälp? Fick familjen någonsin någon input som kunde stärka dem? Talade man i något sammanhang om föräldrarnas behov av avlastning?

Att hjälpa barn handlar mycket om att hjälpa föräldrar. För att föräldrar ska kunna ta hand om sina barn på bästa sätt behöver även föräldrarna "tas om hand", det vill säga känna stöd. Vem såg föräldrarna? Vem såg barnen?

Att två syskon stannar hemma från skolan och får omfattande undervisning i hemmet - den ena under mycket lång tid - är för mig ett ganska stort experiment. Jag skulle inte vilja ta ansvar för det experimentet om jag vore rektor; jag skulle vilja dela det ansvaret med flera andra sakkunniga.

Jag tycker att alla frågor du lyfter är viktiga och något som hade varit bra att titta vidare på, både beträffande skola och sjukvård. Jag tror att resultaten kan användas på många mer än preventiva åtgärder för familjeutrotning, om man nu tycker att det skulle vara överflödigt med tanke på hur få av dessa fall vi har.

Ditt sista stycke. Vet inte hur mycket kontakt det fanns mellan sjukvård och skola mer än skolhälsovården, men det fanns ju i alla fall ett intyg med diagnos och rekommendationer om hemundervisning, så därvidlag fanns ett samarbete. Däremot är alltid beslutet rektors och ingen annans, så länge barnet inte är sjukskrivet. Hon kan därmed inte dela ansvaret med någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in