2019-03-16, 13:17
Medlem
HipToBeSquares avatar
Finns det någon information när det gäller hur han fått tag på vapnen? Tydligen så var han från Australien och det är knappast så att han tagit med dem på flyget. Eftersom han inte är medborgare i NZ så kan han inte heller köpa några vapen lagligt där.

Enda möjligheten som jag ser det är att han får tag på olagliga vapen men att få tag på olagliga vapen i ett land som man har lite kontakter i borde vara ganska svårt.

Någon som vet mer.
Citera
2019-03-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Lås in, kasta nyckeln, helt enig.

Dock tror jag inte man kan lära sig "battle tactics" via video-spel enbart och också utföra det. En fet slusk som är king i CS vet ändå ingenting om att skifta magasin eller att som denna skytt uppenbarligen gör, söka skydd varje gång han skiftar magasin, i realiteten. Plus det krävs fysisk "stamina" för denna sorten av attack.

Han har säkert lärt sig eller övat via games, det gjorde även Breivik, men han måste ha övat IRL också. Det var min poäng.

Vilken som helst gamer kan inte utföra något som detta med bara CSGO som erfarenhet.

Det är därför som Säpo borde kolla alla som har licens för AR-15 och liknande vapen. Alla som har vapen och vapen-vana samt postar en massa apologetisk skit torde vara intressanta.
Amerikanska myndigheter stoppade nyligen en galning som var anställd av Kustbevakningen som skulle utföra en attack a la Breivik.
Citera
2019-03-16, 13:19
Medlem
zeepaxs avatar
Sa för bara nån månad sedan att det bara är en tidsfråga, innan nån gör nåt sådant här och livestreamar det. Och kommer hända igen och igen för endel sjuka personer wants their 5min of fame

Förresten kan någon bekräfta om det är serbisk musik dåren lyssnar på i bilen tyckte det lät bekant men är ej säker
Citera
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Ursäkta om frågan redan har ställts, men varför censureras GMs ansikte i media när han är i rätten?

Order från rätten. Gissar på att det är för att han log eller liknande. Det kan också vara för att han inte är dömd än. Vet inte hur lagarna ser ut i Nya Zeeland. Tippar på att det har med att han inte ska kunna göra några tecken eller liknande dock.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Frågar igen, någon som uppfattat allt han säger i bilen och kan redogöra i text?
Citera
2019-03-16, 13:20
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Finns det någon information när det gäller hur han fått tag på vapnen? Tydligen så var han från Australien och det är knappast så att han tagit med dem på flyget. Eftersom han inte är medborgare i NZ så kan han inte heller köpa några vapen lagligt där.

Enda möjligheten som jag ser det är att han får tag på olagliga vapen men att få tag på olagliga vapen i ett land som man har lite kontakter i borde vara ganska svårt.

Någon som vet mer.

köpta lagligt, men modifierade.
Citat:
Arden told reporters on Saturday that the guns “appear to have been modified” and said that was “a challenge that we will look to address in changing our laws”.

NZ police commissioner Mike Bush told reporters that the guns used in the killing were able to be purchased legally under a “category-A” licence, which is the entry-level gun licence in New Zealand and does not require a licence holder to register their weapons.

However, the weapons were not legal as they were found by police after the attack.

“A category-A firearm holder can purchase the firearms without the magazines or the things that will enable them to be in the state that they were,” Bush said.
https://www.theguardian.com/world/2019/mar/16/jacinda-ardern-urged-to-act-quickly-ban-semi-automatic-weapons
Citera
2019-03-16, 13:21
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeepax
Sa för bara nån månad sedan att det bara är en tidsfråga, innan nån gör nåt sådant här och livestreamar det. Och kommer hända igen och igen för endel sjuka personer wants their 5min of fame

Förresten kan någon bekräfta om det är serbisk musik dåren lyssnar på i bilen tyckte det lät bekant men är ej säker

Knappast för fame. Snare för hämnd för alla europeer som fallit offer och för att uppmärksamma
den stora utbytelsen av europas ursprungsbefolkning.

Ja, det är "remove kebab, serbia strong".
https://www.youtube.com/watch?v=HgD8-Ree07I
Citera
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Dessutom måst jag göra min lista själv då ingen sida listar högerextrema terrordåden på samma sätt.

Du kan väl söka i The Global Terrorism Database (GTD).

https://www.start.umd.edu/gtd/
Citera
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:

Knappast för fame. Snarare hämnd för alla européer som fallit offer för islamistisk terrorism och för att uppmärksamma den stora utbytelsen av Europas ursprungsbefolkning.

Ja, det är "remove kebab, serbia strong".
https://www.youtube.com/watch?v=FIcxqVRLEWI&t=138s
Citera
2019-03-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Må alla vila i fred, tankar går till anhöriga.
ska jag va ärlig bryr jag mig inte ett skit,känner att det va på tiden packet får smaka på sin egen medicin.
Och nej jag är ingen nazist eller uttalad rasist,bara en vanlig normal person som går till sitt jobb varje dag.
Citera
2019-03-16, 13:22
Medlem
zeepaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare

Någon som vet mer.

Om han hade vapen lisens är det mycket möjligt att han flög dit med vapnen i special check in om Nya Zeeland godkänner AU vapen lisens vilket låter troligt.
Citera
2019-03-16, 13:23
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:

Ja, YT musikklipp finns i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in