2019-03-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har aldrig funderat på att planen var att få i flickorna en cocktail men tyvärr fungerade inte det av någon anledning, därav var de tvungna att ta till denna fasansfulla metod.

Du frågar Solglittret men jag blir nästan chockad av din fråga. Svaret är nej. Finns ingen normal människa som funderat så. Om någon hade tänkt på hur de här tjejerna skulle avlivats hade de avvaktat. Att planerna tog fart i höstas kan inte vara sant.
Citera
2019-03-16, 12:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Preventionen måste ju inte bara gälla familjeutrotning, flilicide eller suicid, utan risker på det hela taget i samband med föräldrars skeva hjärnor och svåra sjukdomar i familjen. Vissa tillstånd är vi duktiga på att stödja — familjer med barn med autism, utvecklingsstörning, fysiska handikapp. Där är samhällets stödsystem förhållandevis väl utbyggt. Men det finns även tillstånd som faller helt utanför dessa ramar, tex grav adhd, mycket svag begåvning med mindre tilläggshandikapp, svårartad tourette men även ME och liknande kontroversiella tillstånd. Vi VET att dessa är eftersatta grupper idag och vi VET att det får negativa konsekvenser för barn och deras pressade vårdnadshavare även om det inte slutar i familjeutrotning. Dock, ju fler barn som faller utanför systemet, ju större risk att de sammanförs med någon som har lika skeva hjärnor som makarna i detta fall.

Jag tor det där är principiellt viktigt. Det är betydelsefullt att det finns en mycket kunnig organisation, som kan tackla föräldrar och deras problem. ME tycks ju kräva väldigt mycket av föräldrar på en rad olika plan. Sjukdomen påverkar vård, skolgång, anhörigas prestationer och möjligheter till försörjning etc etc. Låt kunskapen finnas hos vården.
Citera
2019-03-16, 12:39
Medlem
A girl has nothing to say ...det jag blir så bekymrad över är att Oscar verkar ha talat för barnens räkning. Nån gång även Hanna.

Barnen , de söta flickorna fick tydligen aldrig komma till tals. De var 11 och 14 år gamla! Varför struntade samhället i dessa flickor för?

Hoppas att de följer linjen med att ALLA som är borta från skolan blir orosanmälda och att de pratar med barnen , så de får uttrycka sig.

Nästan varje dag tänker jag på flickorna som inte fick den hjälp de behövde.

Varför?
Citera
2019-03-16, 12:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du frågar Solglittret men jag blir nästan chockad av din fråga. Svaret är nej. Finns ingen normal människa som funderat så. Om någon hade tänkt på hur de här tjejerna skulle avlivats hade de avvaktat. Att planerna tog fart i höstas kan inte vara sant.

Du kan ju knappast veta vad andra funderat på. Om du hade följt hela tråden vad som framkommit och lagt ihop två och två så är det inget otänkbart scenario.
Citera
2019-03-16, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
A girl has nothing to say ...det jag blir så bekymrad över är att Oscar verkar ha talat för barnens räkning. Nån gång även Hanna.

Barnen , de söta flickorna fick tydligen aldrig komma till tals. De var 11 och 14 år gamla! Varför struntade samhället i dessa flickor för?

Hoppas att de följer linjen med att ALLA som är borta från skolan blir orosanmälda och att de pratar med barnen , så de får uttrycka sig.

Nästan varje dag tänker jag på flickorna som inte fick den hjälp de behövde.

Varför?

Det gör jag med. Sen tänker jag rätt ofta även på hur det kom sig att så många 2018 satt — mot bättre vetande — och gullade med en av deras mördare. Det näst sjukaste i den här historien.
Citera
2019-03-16, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du kan ju knappast veta vad andra funderat på. Om du hade följt hela tråden vad som framkommit och lagt ihop två och två så är det inget otänkbart scenario.
Problemet är väl att summan blir tre för skribenten när hen adderar dina termer.

Det finns en hel del som tyder på att läkemedel planerades användas på barnen men att detta misslyckades. Jag gjorde en förteckning för några dagar sedan på alla indicier som man hittar om man söker på det.
Citera
2019-03-16, 12:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Visst. Människor som har, oavsett vilket stöd de än får, beslutat sig för att göra något fullständigt rubbat, rår vi inte på, oavsett om det handlar om en självmordsbombare, masskjutare eller familjeförintare. Jag tänker mig dock att i ett samhälle där man tar han om varandra när vi hamnar i svårigheter, blir det färre av dessa människor. Preventionen får såtillvida vara universell och inte specifik.
Jo vi kan rå på det om man ringar in rätt sorts problematik, kommer ner till kärnan till tanken med antingen utrotning eller att folk önskar att dö som problemlösning om det så är självmordspakter eller andra överenskommelser.
En kombination av aktuella omständigheter, externa brister - och även individnivå gällande förövarna och deras syn på lösningar.

Fallen går inte att jämföra med grandiosa fanatiker som självmordsbombare och masskjutare eftersom det bottnar i en kris och sjukdom som leder fram till händelser/na - och handlar om pseudoaltruism snarare eller det som kallas barmhärighet på svenska.

Men då måste man lyfta frågan först hur obekväm den än är att titta på och inte sopa tingen under mattan. Den är även obekväm såtillvida att det måste få folk att fundera över sig själva och sin egen inställning kring död som problemlösning.
Senast redigerad av develi 2019-03-16 kl. 13:06.
Citera
2019-03-16, 13:04
Medlem
Citat:
Det gör jag med. Sen tänker jag rätt ofta även på hur det kom sig att så många 2018 satt — mot bättre vetande — och gullade med en av deras mördare. Det näst sjukaste i den här historien.

Nä, det vet jag inte om jag tycker. Tycker nog att sitta o skämta samt mobba andra i denna tråd som handlar främst om 2 söta flickor som blivit mördade. Det tycker jag är riktigt sjukt.

Jag tror inte på alla myndighets personer och det ser jag som ett friskhetstecken. Vi är alla människor som kan göra fel.

Du kan skatta dig lycklig om du om du aldrig stött på någon som arbetar inom vård, polis, soc,skola, m.m. och som är helt felfria inom sina yrken.
Citera
2019-03-16, 13:05
Medlem
Citat:
Du är inte bara obetänksam utan dessutom lat. En dålig kombination om man ska bli klok.
Det finns gott om länkar i tråden med statistik på dessa förhållanden. Klipp dig och börja jobba lite själv!

För övrigt är det så att om kvinnor oftast använder metoden strypning och män oftast använder en annan metod så är inte det samma sak som att de flesta strypmörade barn har kvinnlig gm.

Om tex följande skulle gälla:

* 80 av 100 mördade barn har manlig gm.
* Kvinnor använder strypning 1 gång av 2.
* Män använder strypning 1 gång av 4.

Då skulle det av 100 mördade barn finnas 10 strypmördade barn med kvinnlig gm och 20 med manlig gm, dvs sannolikheten säger att O är gm.
Citera
2019-03-16, 13:10
Medlem
harperlees avatar
Amerikansk undersökning av ca 15000 fall av filicide under 32 år:

https://news.brown.edu/articles/2014/02/filicide

Ju äldra barn desto mer troligt att pappan är mördaren (för yngre barn ungefär lika fördelat mellan könen); tar inte upp några skillnader i tillvägagångssätt förutom att män är mer benägna att använda skjutvapen (ej tillämpligt i Sverige då vi har mycket striktare vapenlagar).

Stor metastudie/review av forskningsartiklar:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178915000221

(Artikeln går att hitta som pdf om man googlar namnet.)

Samma fynd, ju äldre barn desto mer troligt att pappan är förövaren. Pappor mer benägna att använda våld men både mammor och pappor använder strypning/kvävning som mordmetod.

Nu spelar det dock ingen roll vad statistiken säger i det här fallet för det är ju enligt polisen utrett vad som har hänt.
Citera
2019-03-16, 13:12
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Problemet är väl att summan blir tre för skribenten när hen adderar dina termer.

Det finns en hel del som tyder på att läkemedel planerades användas på barnen men att detta misslyckades. Jag gjorde en förteckning för några dagar sedan på alla indicier som man hittar om man söker på det.

Samma här, de första indicierna kom ganska direkt efter tragedin och sedan på senare tid.
Citera
2019-03-16, 13:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Nä, det vet jag inte om jag tycker. Tycker nog att sitta o skämta samt mobba andra i denna tråd som handlar främst om 2 söta flickor som blivit mördade. Det tycker jag är riktigt sjukt.

Jag tror inte på alla myndighets personer och det ser jag som ett friskhetstecken. Vi är alla människor som kan göra fel.

Du kan skatta dig lycklig om du om du aldrig stött på någon som arbetar inom vård, polis, soc,skola, m.m. och som är helt felfria inom sina yrken.

Självklart kan alla göra fel och givetvis skall man vara kritisk men just i detta fall där det lagts ner otroligt mycket tid, noggrant gått igenom villan, alla tänkbara analyser etc. så känner jag mig ganska säker på att vi helt kan lita på polisen och de yrkesgrupper som varit inblandade i utredningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in