Citat:
Ursprungligen postat av
-Truthseeker
Ja, det stämmer att politikerna varit naiva med invandringspolitiken, men inte pga Islam. Det är för att människorna inte har möjlighet att komma in i samhället som för och det finns inte tillräckligt med resurser.
Islam gjordes till ett problem i Västvärlden efter 9/11 och terrorgrupper bildades. Nu har 1 000 000 dött i Irak och 1 500 000 i Afghanistan till följd av invasionerna. Detta i sin tur tillsammans med krigen i andra länder som kopplas till västvärlden ledde till att EU gick på knäna vad gäller flyktingmottagandet. Detta kan radikalisera muslimer till att bega terrorhandlingar via självmordsattentat, eftersom de saknar resurser att angripa inkräktaren på annat sätt.
De högerextrema känner att det pågår ett folkutbyte och vill förhindra detta. De känner att politikerna bidrar till samhällets förfall och propagerar för våld på flashback eller än värre utför terrorhandlingar likt denna.
De båda känner sig rättfärdigade att begå hemska handlingar, vilket tyder på psykiskt ohälsa och empatilöshet.
Tack för ett civiliserat svar.
Jag har två invändningar även om det ligger en del i vad du skriver.
För det första behöver man inte vara högerextrem för att känna oro och frustration över en dålig migrationspolitik. Det finns verkligen en fara i omfattande förändringar av den etniska sammansättningen i en nation. Något som politikerna helt nonchalerar.
Dessutom, det är inte radikala muslimer som är det största problemet enligt mitt sätt att se. Det är själva religionen som jag anser vara en fara för Europa. Jag vill inte att dess värderingar sprids här. Så enkelt är det.
Men västvärldens inblandning i andra länder har definitivt skapat mer problem än det löst. Många muslimer har en legitim anledning att hata oss, ur det perspektivet. Många oskyldiga har drabbats p.g.a."vår" militära aktivitet på olika håll i världen.