Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Kartläggning av flygningen – En fråga om transponder/ADS-B
Lite förbättrade grafer med flygväg, hastighet, höjd (med markprofil) och RoC kommer förhoppningsvis snart.
Jag försöker förbättra kartläggningen av ET 302s korta flygning och har en fråga om en detalj innan jag fortsätter.
Det ser ut som planet gjort ett omotiverat hopp ca 2700 meter in på bana 07R (som är 3800 meter lång) under start. Transponderdata indikerar t.o.m. att planet var ca 100 ft under markytan i samband med hoppet. Det är uppenbarligen fel.
Jag har uppfattat som att transpondern går över till att skicka tryckhöjd i samband med starten. Är det så? Exakt när under starten sker övergången i så fall? Kan det förklara det omotiverade hoppet under start? Hastigheten vid "hoppet" är ca 180 knop.
Här kan man se "hoppet", drygt 2 km från gafens början.
https://ibb.co/D9Lb3Bq
–
Du får börja med att läsa på hur FR24 presenterar sin data, det finns bra beskrivning.
Läser du rå-loggen så kommer det inte upplevas så konstigt, den visar höjd även när planet står still.
Först och främst skickar flygplanen bara en sorts höjdangivelse. De levererar det som du skulle ha sett på höjdmätaren om du åkte med planet om du hade ställt den på STD (1013.25hpa). Det är en standardinställning man använder över hela världen när man flyger på höjd.
För start och landning använder man QNH, som då visar flygplatsens höjd över havet.
På flygplatsen rådde trycker 1029hpa( QNH var1029). Ställde man in 1029 på sin mätare såg man 7656 fot ( +/- felmarginalen 75fot).
Eftersom ADS-B / alla transpondrar levererar med en annan höjdinställning så kommer den visa olika beroende på altuellt tryck.
1029-1013= 16. Varje hpa skiljer 30 fot på höjdmätaren. 16x30= 480 fot.
När vi ser 7200 på FR24 motsvarar det 7200+480= 7680, dvs inom felmarginal.
Eftersom flygplatsernas rullbanor inte är 100% vågräta utan lutar i olika utsträckning kommer höjdvärdet förändras medan maskinen taxar ut och startar.
Dessutom kommer aerodynamiska fenomen göra att statiska trycket runt flygplanet förändras när det rullar fort längs marken, och även vid rotation(noshöjningen). Normalt brukar man se en dip på höjdmätaren vid hög fart/ rotation.
Då har du förklaring till allt du skriver som ”fel” i ditt inlägg hoppas jag.
När maskinen lämnat markeffekten bör värdena vara mer korrekta än under starten.
FR24 vill göra det lätt för Kletig och Pretto när de tittar på FR24 så de har en algoritm för att presentera att planet är på backen. Vet ej exakt, men ingen stor boeing flyger i 60knop. De presenterar höjd 0 trots att datan de får är calibrated altitude.
När flygplanet lättat vill de ju visa rätt så de smyger om grafen till att visa STD strax efter start.
Det här märker ju aldrig normala FR24-användaren något av, så länge ingen havererar runt en flygplats som ligger
riktigt högt.