2019-03-15, 21:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Arbetsläget med updatering den 11/3.
Sannolikt ungefär där man är fortfarande.
Utredningen har nog inte tillfört så mycket än:

https://www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2019/03/FAA-CANIC-737-MAX-11-Mar-2019.pdf
Citera
2019-03-15, 21:55
Medlem
En jag följde på Twitter delade en video som ska vara inifrån störtande flygplanet. Jag tyckte det var osmakligt och tittade inte, men var det äkta?
Citera
2019-03-15, 22:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
En jag följde på Twitter delade en video som ska vara inifrån störtande flygplanet. Jag tyckte det var osmakligt och tittade inte, men var det äkta?

Nej såklart inte.
Citera
2019-03-15, 22:14
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Aktien ligger fortfarande högre än för ett år sedan och uppåt idag som sagt. Nu gör ju Boeing mycket mer än Max 8 så det kan ju vara andra positiva nyheter. Men det kan också tala för att planen snart är i luften igen.

Det finns väl inga bevis för att det är något fel på själva planet ännu.
Man brukar väl säga att majoriteten av alla flygolyckor är kopplade till människan, inte tekniken.
Citera
2019-03-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Det finns väl inga bevis för att det är något fel på själva planet ännu.
Man brukar väl säga att majoriteten av alla flygolyckor är kopplade till människan, inte tekniken.
Så är det säkert. Kapningar, terrorattentat och nedskjutningar är ju också människans fel och inte planets.
Citera
2019-03-15, 22:45
Medlem
Svennis7254s avatar
Någon som vet vilka de övriga två Omkomna Svenskarna var?
Citera
2019-03-15, 22:54
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254

Jag tror det inte kommit ut någon mer info om dessa faktiskt.
Citera
2019-03-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254

Nej bara en kvinnlig miljömupp och en hotellägare i Kenya. I vissa listor hamnar han som kenyan eftersom han bor och verkar där. Man kan misstänka att de andra två var "svenskar" med dubbla pass och återfinns på andra nationers listor.
Citera
2019-03-15, 23:00
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är intressant att just denna moderna maskin, har detta ålderdomliga inställningshjul. Det sitter ju dessutom väldigt centralt. Vad tänker en pilot som ser detta hjul?
Vingarna är av uppdaterad design, så även motorerna samt de fina LCD-skärmarna i cockpit.
I övrigt är den mer ålderdomlig än modern.

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Missat, var finns?
Jag tänker på att FAA hänvisade till "linked by satellite track data".
Det tolkar jag som att man har data över den vertikala profilen som har bättre upplösning än det som tidigare var känt från flightradar24. En profil som bekräftar teorin om unreliable airspeed och som stöder teorin om att de kämpat mot MCAS.
Tolkar jag det fel?

Den nya data som inkommit skulle då bestå av detta i kombination av jackscrew som visar att maskinen varit trimmad mot ändläget.
Senast redigerad av ksv 2019-03-15 kl. 23:13.
Citera
2019-03-15, 23:12
Medlem
perVers2.1s avatar
Ursprungligen postat av perVers2.1
Piloten bad om tillstånd att få återvända till Addis Abeba, tycker det talar starkt emot både terrorattentat och problem med MCAS

Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jaså? Varför det?

Urs. sent svar!
Om det varit frågan om ett terrorattentat tror jag knappast piloten skulle hamna i läge att be om att få återvända.
Vad gäller MCAS är det naturligtvis en tolkningsfråga, kan man beskylla MCAS-systemet för att höjdgivarna visar fel värden? Kanske och möjligen, men inte helt säkert.

Naturligtvis kan jag ha uppåt väggarna fel, är ingen expert på något vis.
Senast redigerad av perVers2.1 2019-03-15 kl. 23:14.
Citera
2019-03-15, 23:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Det tolkar jag som att man har data över den vertikala profilen som har bättre upplösning än det som tidigare var känt från flightradar24. En profil som bekräftar teorin om unreliable airspeed och som stöder teorin om att de kämpat mot MCAS.
Tolkar jag det fel?

Ja du tolkar det fel.
ADS-B kan inte ha mer eller mindre upplösning utan det handlar om att https://aireon.com/ kunde följa flygplanet in i det sista tack vara bättre täckning. FR24 saknar, pga dålig täckning, de sista minuterna.
Citera
2019-03-15, 23:16
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Tolkar jag det fel?

Den nya data som inkommit skulle då bestå av detta i kombination av jackscrew som visar att maskinen varit trimmad mot ändläget.

Japp, låter absolut rimligt.
(Trodde det fanns data att kika på)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in