2019-03-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Liten rapportering från 27:20 som jag tyckte var ganska givande:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/brottscentralen/hela-program/brottscentralen-14-mars---se-hela-programmet-har-1/

Expressens första artikel har uppdaterats och är nu lite mer intressant, bl.a. detta:
Det finns fortfarande vissa uppgifter om är fallet som är belagda med sekretess. Polisen förklarar att det i det här fallet gäller för uppgifter om personernas personliga och ekonomiska förhållanden samt med hänsyn till de avlidna och anhöriga.

Ekonomiska förhållanden? Menar de att Oskar ej deklarerat, att hans företag drog in massor efter att de bestämt sig för att utplåna familjen, att de egentligen inte hade några direkta besparingar mm med tanke på sina inkomster och tjänster? Eller är det något annat ekonomiskt som är känsligt och märkligt?

https://www.expressen.se/kvallsposten/utredningen-visar-darfor-dodade-foraldrarna-sina-barn/

FUP innehåller alltså även:
Info om sista livstecken; SMS:et kl 21:34 den 5 jan
Rapporter/vittnesmål från poliserna som var först på plats - detta ska bli intressant att läsa!
Läkarutlåtande

Tror det är en standardformulering - eller bättre sagt från lagtexten - det med ekonomiska förhållanden. Men jag noterade det också. På något sätt tas ME diagnosen upp som motiv, den som gm angav. Verkar vara av någon anledning på något sätt förstålig - i alla fall för polisen och andra. Att man hade dessa enorma bisysslor samtidig nämns inte ens.
Citera
2019-03-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Och? OCH det är därmed anmärkningsvärt att vi som borde vara likvärdiga avseende offentlighetsprinciper och transparent inte är det - eftersom maskning sker helt godtyckligt utifrån ärendeansvariges personliga tyckande i fall till fall.

Går att överklaga.
Citera
2019-03-15, 20:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursäkta? "Tramseslamsa"? Jobbar inte som lenin-flum-socionom längre utan har genomgått vidareutbildning till annat yrke för övrigt. Om det nu är relevant. Vilket det ju inte är tycker jag. Men men.
Ouch. Har du blivit Super-Lenin-flum-socionom då, via vidareutbildning?

Men ärligt talat, jag tror vi måste acceptera sakernas gång nu. De som vill överklaga gör det. De andra inte. I övrigt har säkert de anhöriga lämnat detta redan, till skillnad från oss. De har gått vidare. Accepterat. Det borde vi också göra.

Ok - vad är nästa fall vi kan börja penetrera? Nån som har något förslag?
Citera
2019-03-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tack för intressant inlägg! Just det där med att ganska vagt uttrycka att det bör tas hänsyn till anhöriga är ett moraliskt ställningstagande som är svårt att argumentera mot. Det är lätt att avfärda krav på transparens som hyena-aktig sensationslystnad och förkastlig nyfikenhet. I just detta fall, där polisen på vissa sätt tycks ha frångått praxis när gm är döda, skulle jag önska att i alla fall polisens/chefsjuristens kriterier för vad som skulle maskas beskrivs tydligare.

Det här föräldraparet har ägnat ansenlig tid till att förbereda polisens förundersökning, vilket jag tror utgör en grund till krav på fler uppgifter om hur polisen kunnat verifiera att mördarnas förklaring är sanningsenlig.
Dina sista rader där alltså!!!!!
Tack Tey!!
Citera
2019-03-15, 20:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag ska inte hyckla, visst hade det varit kul att läsa. Men jag är också helt säker på att det inte hade gett mer info än vad jag har idag, dvs att två föräldrar valde att ta sina och sina döttrars liv. Det sistnämnda är oförlåtligt sanna mina ord, Rappytt och afKnollentott! Jag delar er förfäran men jag delar inte er förmåga (ja, faktiskt) att särskilja intellekt från er emotionalitet. I viss mån avundas jag er.
Tyvärr har du ju inte fått använda ditt intellekt i det här fallet eftersom det mesta har mörkats.

Du har inte getts möjlighet att granska polisens arbete; se om några kan ha mutats, varit utsatta för otillbörlig påverkan; fuskat, slarvat eller förvanskat bevis - eller bara latat sig och i brist på moral och vettiga arbetsuppgifter sålt uppgifter ur hemliga register.

Du har tvingats svälja det lilla som behagats serveras; för att utsvulten på uppgifter som kan kontrolleras eller som det finns skäl att kritisera endast använt din yttrandefrihet till att beskylla demokratiskt sinnade krafter för att vara konspirationsteoretiker eller överdrivet kritiska.

Sanningen har du inte varit så noggrann med; huvudsaken att inte några auktoriteter misstänkliggörs eller synas.
Senast redigerad av letsdoit 2019-03-15 kl. 20:50.
Citera
2019-03-15, 20:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Även om Sverige alltid legat först universellt i samtliga undersökningar avseende rättssäkerhet globalt finns naturligtvis bättringsområden. Däribland för långa häktningstider samt godtycklig transparens avseende offentliga dokument där vad som offentliggörs eller maskas beror helt på den enskilde handläggaren i varje ärende. Godtyckligt, som sag.
Även om blaha blaha. Du skrev att Sverige låg efter och borde ta efter Storbritannien.

Problemet med debatterna är att är rena amsagorna ni för i er rättshaveristiska argumentation.
Tacka tusan att ni ser korruption, mörkläggande överallt med den inkompetenta basnivån - misstron lär flöda för fullt.
Citera
2019-03-15, 20:51
Bannlyst
Citat:
Och? OCH det är därmed anmärkningsvärt att vi som borde vara likvärdiga avseende offentlighetsprinciper och transparent inte är det - eftersom maskning sker helt godtyckligt utifrån ärendeansvariges personliga tyckande i fall till fall.

Nej. Det är inte godtyckligt. Det är utifrån den lagstiftning vi har. Är du anarkist?
Citera
2019-03-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rent Bs. Sverige ligger i topp gällande rättssäkerhet ihop med de nordiska länderna. Har haft toppnotering bland rättsstaterna, dalat pga långa häktningstider men givetvis inte korruption och annat skräp. Nu 4:e placering i världen.
World Justice Project (WJP) Rule of Law Index.

Ja och Danmark ligger som nummer 1, där finns FUP öht inte!
Citera
2019-03-15, 21:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja och Danmark ligger som nummer 1, där finns FUP öht inte!
Nej, hade varit jäkligt intressant att läsa ubåtsfallets FUP, och Madsens tokförklaringar. Vi är lite lyckligt lottade som faktiskt kan få ut vissa FUP i Sverige. Om vi är intresserade. På Mord.nu kan vi hitta massor av FUPar på massor av intressanta fall, bara att bläddra. Nu verkar dock sajten ligga nere av nån anledning. Trist.
Citera
2019-03-15, 21:12
Medlem
harperlees avatar
För mig är tidig höst början av september. Alltså bör föräldrarna i fyra månader ha tittat på sina barn, varje dag, och tänkt: era liv är meningslösa och ni gör våra liv meningslösa också och snart skall vi döda er.

Om beslutet fattades i september lär tankarna, diskussionerna ha funnits där ännu längre.

Det verkar mest troligt att Moas insjuknande och dessa tankar och så småningom detta beslut sammanfaller.

Själv kommer jag alltid undra vad som kom först.

Den lilla information som lämnats ut nu är helt meningslös eftersom det i stort sett är som en sådan där spionlek där man skall leta upp ord i en text enligt vissa mönster och få fram ett hemligt meddelande - i detta fall det som sades på pressträffen. På sätt och vis skall man väl vara tacksam för det lilla. Väldigt många felaktiga uppgifter har åminstone kunnat dementeras.

Men det kommer alltid att vända sig i magen på mig när jag tänker på dessa två snedseglare som i flera månader gick runt och visste att de tänkte mörda sina barn.
Citera
2019-03-15, 21:12
Medlem
Det här med maskade namnteckningar, men så här skulle Oskars ha sett ut:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRhgidWQDAkIN_eBlxCZU1FjxJmGKva Z4qoIbr4NipZluzjwi8
Som två initialer, tar inte mycket plats alls på ett papper/ en rad.
Citera
2019-03-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
HAHA! Så du har din grund i lenin-flum-socionomi som jag trodde?
Otippat...

Off topic nu men nej - tvärtom sökte jag mig för flera år sedan bort från flummet (utifrån att jag upplevde att det var just för mycket ovetenskapligt resonerande, godtyckliga beslut med mera) och har därefter sökt mig till en utbildning som är nära på dubbelt så lång som den för socionomer och som till stor del utgörs av vetenskaplig evidens och beprövad erfarenhet mer än abstrakt flum. Om du vill påskina att verksamma inom socialtjänst som enbart gått socionomutbildning ofta har "flum" som grund så ja, där kan jag hålla med dig till viss del.

Däremot vill jag inte säga att socionomer generellt är leninister, något sådant fick jag inte indikationer om under mina verksamma år i sektorn. Dock förespråkar väl de flesta ett starkt socialt skyddsnät och mer statliga resurser för socialtjänsten. Men det är inte så konstigt utifrån att man tvingas välja bort insatser eller åtgärder för familjer där det finns problematik, men där problematiken inte är tillräckligt allvarlig för att prioriteras. Detta utifrån att man har en sådan mängd av familjer kring vilka det finns en stor oro, att man saknar resurser för annat än de mest allvarliga fallen. Man har helt enkelt för lite resurser och en ständig personalbrist (pga att folk överbelastas och sjukskrivs) att man drar slutsatsen att mer statliga resurser till socialtjänsten behövs. Tror dock inte detta är att betrakta som "leninism".

(kan nämna att en av de vänner jag har sen den tiden som fortfarande arbetar inom socialtjänsten har 80 "barnärenden" som sina. Ärenden där hon är ensamt ansvarig. Alltså 80 ärenden där man skall utreda anmälningar om oro från skola/sjukvård eller där man utrett familjen och konstaterat att insatser behövt för att säkerställa barnens säkerhet och hälsa. Inte så konstig då om man politiskt föredrar det parti som utlovar mer pengar till kommunernas socialtjänst, framför ett parti ett som lobbar för nedskärningar. Att utifrån det kallas 'leninist' tycker jag dock är grovt.)

För att göra detta mer "ontopic" så kan man utifrån ovanstående möjligen gissa att en orosanmälan avseende Bjärredsfamiljen troligtvis lagts ner tämligen omgående efter endast varsitt samtal med respektive förälder. I den bästa av världar hade en orosanmälan om familjen grundligen utretts - men när man har 80 ärenden som innefattar både barn och föräldrar som fullständigt fallerar i allt som krävs för att vara en produktiv samhällsmedborgare, och som ofta har både återfall i kriminalitet, missbruk, relationellt våld, och förlamande psykisk ohälsa i sin bakrgund och nuvarande situation, så hade man troligen lagt ner utredning om denna familj direkt.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-03-15 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in