2019-03-15, 20:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: Hur kan du veta detta?
Tro mig. Jag vet hur det fungerar. Varit inne i verksamheten.
Citera
Medlem
Stämmer bara delvis att de avskaffade dem. Vissa saker ändrades men transparensen består med vissa modifikationer - idag tituleras detta dock annorlunda. Den rapport som detaljerat offentlig gör omständigheter, bakgrundsinformation, förhör och annan bevisföring i fall av t.ex. familicides, eller mord genom "domestic abuse" brukar ha namnet "Serious Case Review", "Serious Incident Report" eller snarlikt. Detta utges alltid vid dödsfall som faller under familicide eller domestic abuse-mord. Det sker också alltid utan undantag när ett barn dör (sålänge det inte är tex cancer eller annan långvarig dödlig sjukdom).

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tja, utvecklingar kan gå fram och tillbaka. Somliga har peruk på sig ännu.

Men just coroner-systemet avskaffade britterna redan på 1960-talet pga att det tenderade i märkliga riktningar. Att det finns kvar i australiska delstater får antas ha att göra med att de delstatliga strukturerna behöver det, i ett vidsträckt rike med extremt höga temperaturer.

Så just där hade ju britterna då kanske hunnit före Sverige.

Men du kan inte jämföra rakt av. På hundra och tvåhundra år kan ett modernt Sverige ändå hinna ganska långt. Särskilt sen andra kammaren avskaffades, kanske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är exakt så det står i brevet. Och därför använde polisen också den meningen.

Edit: Dvs ".... gemensamt och i samförstånd"-

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det hade varit märkligare om polisen hittat på något eget för att förklara vad föräldrarna skrivit. Borde dom ha suttit med synonymlexikon och ändrat om lite bara för att?

Jag har inget att jämföra med. Tycker bara att det är märkligt. Gör man så vid andra brott också där dokument lämnas att man använda gms ord för att förklara själva brottet?

Det ena är att citera, klart att man då ska hålla sig till det som skrevs. Men annars? Hade någon av er trodd att föräldrarna själv skrev ”gemensamt och i samförstånd”.

Problemet för mig är nog att jag inte förstår motivet, medan polisen verkar att köpa det motiv som gm anger. Och om man då återge gms ord på det sätt som görs så får jag intryck att det saknas en viss distans. Bara min personlig uppfattning.

Förstår man det som polisen delge, så har man nog inte dessa problem. Då har två välutbildade föräldrar tagit liv av sig och sina barn därför att båda barnen fick diagnosen ME vid 11 års ålder. Punkt slut.

Polisen uttala sig om diagnosen, men aldrig om barnens sjukdomstillstånd. Av hänsyn till anhöriga?
Citera
2019-03-15, 20:19
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
]Med andra ord så hänger du ut Solglittret och Missan som farliga idioter?
[/b]Ja alla kan inte älska alla som elli sa. Jag har några här som jag tycker genuint illa om eller rättare, deras sätt att uttrycka sig och förminska andra. Jag känner dom ju inte och jag betvivlar att dom skulle uttrycka sig på samma sätt irl.
Men därifrån till att säga att dom är farliga idioter som inte bör få läsa fup....så långt skulle jag inte gå.
Oj. Absolut inte! Var har du fått det ifrån?????? Läs inte in sånt som inte finns.
Citera
2019-03-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rent Bs. Sverige ligger i topp gällande rättssäkerhet ihop med de nordiska länderna. Har haft toppnotering bland rättsstaterna, dalat pga långa häktningstider men givetvis inte korruption och annat skräp. Nu 4:e placering i världen.
World Justice Project (WJP) Rule of Law Index.

Det beror på vilka faktorer man mäter. Finns andra lika statistiskt underbyggda sammanställningar där resultatet har varierat.
Citera
2019-03-15, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det var för många negationer däruppe - fick tänka till lite grand.
Jag är inte speciellt nyfiken av mig (nyfiken i den negativa meningen), men just det brevet hade jag väldigt gärna velat läsa. Eller inte - efteråt hade det kanske gjort jäkligt ont och man önskat att man inte fått läsa det. Fan vet.

Jag ska inte hyckla, visst hade det varit kul att läsa. Men jag är också helt säker på att det inte hade gett mer info än vad jag har idag, dvs att två föräldrar valde att ta sina och sina döttrars liv. Det sistnämnda är oförlåtligt sanna mina ord, Rappytt och afKnollentott! Jag delar er förfäran men jag delar inte er förmåga (ja, faktiskt) att särskilja intellekt från er emotionalitet. I viss mån avundas jag er.
Citera
2019-03-15, 20:23
Medlem
Lonnrots avatar
Och?

Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Stämmer bara delvis att de avskaffade dem. Vissa saker ändrades men transparensen består med vissa modifikationer - idag tituleras detta dock annorlunda. Den rapport som detaljerat offentlig gör omständigheter, bakgrundsinformation, förhör och annan bevisföring i fall av t.ex. familicides, eller mord genom "domestic abuse" brukar ha namnet "Serious Case Review", "Serious Incident Report" eller snarlikt. Detta utges alltid vid dödsfall som faller under familicide eller domestic abuse-mord. Det sker också alltid utan undantag när ett barn dör (sålänge det inte är tex cancer eller annan långvarig dödlig sjukdom).
Citera
2019-03-15, 20:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag har inget att jämföra med. Tycker bara att det är märkligt. Gör man så vid andra brott också där dokument lämnas att man använda gms ord för att förklara själva brottet?

Polisen berättade vad som hänt, och hur föräldrarnas förklaring såg ut. De satte inte fingrarna upp och gjorde ett citattecken, men de använde exakt de orden. Polisen beskriver att i förklaringsbrevet så har man skrivit att man begått morden gemensamt och i samförstånd. Vilket är exakt vad som skrivits i det brev man adresserat till "Till den det berör". Glasklart från föräldrarnas sida.
Citera
2019-03-15, 20:25
Medlem
Att det inte kommer ut en allmän handling eller en FUP handlar endast om att det inte finns GM att åtala. GM kan inte dömas för något utan rättegång. I detta fallet är det endast GM som skyddas. BO hade maskats och skyddats en del kring oavsett på grund av att de var barn.

Ni blandar ihop äpplen med päron. De enda som skyddas i och med detta är GM. Familj och anhöriga hamnar sist.
Citera
2019-03-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rent Bs. Sverige ligger i topp gällande rättssäkerhet ihop med de nordiska länderna. Har haft toppnotering bland rättsstaterna, dalat pga långa häktningstider men givetvis inte korruption och annat skräp. Nu 4:e placering i världen.
World Justice Project (WJP) Rule of Law Index.

Även om Sverige alltid legat först universellt i samtliga undersökningar avseende rättssäkerhet globalt finns naturligtvis bättringsområden. Däribland för långa häktningstider samt godtycklig transparens avseende offentliga dokument där vad som offentliggörs eller maskas beror helt på den enskilde handläggaren i varje ärende. Godtyckligt, som sag.
Citera
2019-03-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Det ena är att citera, klart att man då ska hålla sig till det som skrevs. Men annars? Hade någon av er trodd att föräldrarna själv skrev ”gemensamt och i samförstånd”.

Problemet för mig är nog att jag inte förstår motivet, medan polisen verkar att köpa det motiv som gm anger. Och om man då återge gms ord på det sätt som görs så får jag intryck att det saknas en viss distans. Bara min personlig uppfattning.

Förstår man det som polisen delge, så har man nog inte dessa problem. Då har två välutbildade föräldrar tagit liv av sig och sina barn därför att båda barnen fick diagnosen ME vid 11 års ålder. Punkt slut.

Polisen uttala sig om diagnosen, men aldrig om barnens sjukdomstillstånd. Av hänsyn till anhöriga?
Det finns förmodligen fler motiv som göms bakom formuleringen:

Citat:
Det finns fortfarande vissa uppgifter om är fallet som är belagda med sekretess. Polisen förklarar att det i det här fallet gäller för uppgifter om personernas personliga och ekonomiska förhållanden samt med hänsyn till de avlidna och anhöriga.

Det kan kanske handla om relationer, svikna löften, taskig barndom, konflikter eller ekonomiska förhållanden som berör levande anhöriga och delvis utgjort motiv.
Citera
2019-03-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Och?

Och? OCH det är därmed anmärkningsvärt att vi som borde vara likvärdiga avseende offentlighetsprinciper och transparent inte är det - eftersom maskning sker helt godtyckligt utifrån ärendeansvariges personliga tyckande i fall till fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in