2019-03-15, 19:15
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du vill inte ens erkänna halvgudarna.
Jag har erkänt mig själv sedan en tid tillbaks. Som oftast Någon sorts halvsanning om sanningen skall fram.
Citera
2019-03-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Det tordes antagas, det ses verkar och känns uppenbart för mig -helt Logiskt!

Du vill ju inte ens erkänna Sanningen.

Du ältar konstant samma skit "sanningen" utan eget perspektiv.
Troende är osäkra personer som inte kan hantera en simpel sak som nyfikenhet, vi andra andra tycker bara att naturen är fascinerande.
Citera
2019-03-15, 19:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ditt luddiga filosoferande tjäner inget ändamål på denna tråd. Inte ens som en presentation av en "alternativ" bevisförings-metodologi.

Något jag dock gärna vill diskutera med dig på en mera lämplig tråd.

Citat:
Tror du att det har möjlighet att tjäna som information som eventuellt kan förstås av någon annan då?

Ditt spekulative filosoferande är intressant, men för det mesta irrelevant på denna tråd.

Citat:
Att du inte förstår är uppenbart. Men du kunde kanske försöka?

Jag försöker gärna förstå ditt spekulativa filosoferande på relevant tråd.

Citat:
Din egen metodologi är sunkig, försök att inse dess relativt usla värde och din utvecklingspotential!

Min metodologi är tämligen konventionell, men kritisera gärna konventionell bevisföring på relevant tråd.

Citat:
Jag vill inte diskutera epistemologi med en fundamentalist som förnekar sanningen,
det får du göra med andra i andra trådar som sagt.

Ditt val.

Citat:
Här önskar vi argumentera Sanningen och inte vilken metod som är minst dålig för att beskriva den.

Denna tråd tråds ämne är primärt 'guds'-bevis, inte spekulationer om nån filosofisk ultimativ sanning.

Citat:
Det är egentligen du som tror att Sanningen är relativ till människors uppfattning, det är också uppenbart.

Nix, jag opererar inte med "Sanningen".

Citat:
Kasta inte den etiketten på mig tack.

Men du har ju själv förespråkit "SanningEN" och relativism. Vilket dock fallar utanför denna tråds primäre ämne.

Citat:
Vad tror du att du vinner på ditt bemötande här i tråden?

Att diskussionen tråden kan återgå till sitt primäre ämne.

Citat:
Du är ju oförmögen till ny in-put.

Japp. Jag föredrar att hålla mig till trådens primäre ämne.
Citera
2019-03-15, 19:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så det är alltså en falsk dikotomi du byggar ditt argument på.

"Design"-argumentet är redan bemött 117 gånger. Men ta det gärna igen som ett 'guds'-bevis, så kan jag bemöta det 118.de gången.

Denna tråds centrale ämne är ett presentera 'guds'-bevis, agnosticism är sekundärt.

Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Att sammanfatta en lång rad av intuitiva argument för och mot gud som ett enda argument för gud och kalla det för en falsk dikotomi är aningen raljant snarare än konstruktivt.

Legitimera gärna att "intuitive argument" öht ÄR bevis (på lämplig tråd)

Citat:
Men du ser väl inte skogen för alla träd heller? Jag anar en skog men kan inte bevisa den, mer än att jag kan framhäva att i naturen bor den en kraft som talar för sig själv. Sedan kan man inte hjälpa att alla har förmågan att se, känna och uppleva detta. Missförstå mig inte bara, du får gärna vara kritisk men var lite mer konstruktiv än med korta fristående motargument.

Specificera och belägga gärna denna "kraft som talar för sig själv" (på lämplig tråd).

Citat:
Tvivlar på siffran 117, men förstår poängen så du behöver inte bemöta det, hur man nu som del i en design skulle kunna motbevisa att man är en del av en design om det skulle vara så ens. Exempel, om jag säger idag att i jordens absoluta massmittpunkt sitter en syreatom. Och anta att man mot förmodan som genom ett under av tekniska innovationer i framtiden kommer fram till att det mycket riktigt är en syreatom nere i järnkulan. I min värld skulle något sådant tala för design snarare än bara vanlig big bang theory. Men det senare är för mig det rådande för närvarande då inga sådana häpnadsväckande naturfenomen finns och är genom vetenskap oförklarliga. Vetenskap i all ära men hur mycket kunskap har vi av universums totala kunskapspotential tror du? Jag gissar på storleksordningen en miljarddels miljarddelar ungefär. Lägg därtill att kunskaper kan behöva revideras och man inser att vetenskapsmannens liv är en stor kamp för upprättelse i frågan om en allteori.

Menar du att "argument from ignorance" är bevisförande?
Citera
2019-03-15, 19:43
Medlem
AXKYA131313s avatar
Kommer människan någonsin besitta Sanningen om allt?
Kan någon Bevisa den fullständiga SanningEN?

Man måste vara helgalen för att lyckas Tro denne förmås uppenbara sig här på Flashback Troll-forum!
Dem som argumenterar för det i inlägg efter inlägg är nog de yttersta ynkryggar av oss idioter.
Kan ni inte erkänna att Sanningen är större än er?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-15 kl. 19:47.
Citera
2019-03-15, 19:46
Medlem
Citat:
Kommer människan besitta Sanningen om allt?
Kan någon Bevisa den fullständiga SanningEN?

Man måste vara helgalen för att lyckas Tro denne uppenbarar sig på Flashback Troll-forum!

Inväntar svar, elaborera din syn på sanning så kör vi.
Citera
2019-03-15, 19:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om det finns en "språklig kamp" här, så borde denna åtminstone börja med att alla debattdeltagare fick klart för sig vad ett "bevis" är (på den gemensama kommunikationsplatform).

Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Ja, håller med. Jag är av den åsikten att språk är ett verktyg att skapa ett bevis av något i naturen med. Språket i sig är inte ett bevis för någonting därför gillar jag inte semantiska gudsbevis alls.

Så kan vi hålla oss till 'guds'-bevis och guds'bevisföringsmetodologi som är semantisk precis, specifik och semantisk "sund" (~ref: General semantics)?

Citat:
Poesi däremot är ett verk skapat av språket som kan bevisa naturens beskaffenhet om det är baserat på sanning. Materiel, verktyg och produkt.

Hur "bevisar" poesi naturens beskaffenhet? Specifikation och belägg för detta, tack (på lämplig tråd).
Citera
2019-03-15, 19:56
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Inväntar svar, elaborera din syn på sanning så kör vi.
Sanning är Allt som är en del av SanningEn.

Sann kunskap om helheten finns inte hos människan.
Verkligheten består av sannolikheter.
För att inse sanningen måste man först acceptera den.

Människan har utvecklat otroliga verktyg för att undersöka Sanningen.

Alla partikulärer (system) inom alltet (systemEt) behöver nödvändigtvis antaga och acceptera helheten för att uppleva den, men Den ändras inte efter våra uppfattningar.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-15 kl. 20:04.
Citera
2019-03-15, 20:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Bevis" finns inte. Verkligheten finns dock och utgör god bevisning för Sanningen.

Aaah, så du kan ersätta "bevis" med "bevisning" och den vägen nå sanning. För mig låter det som semantisk akrobatik, men förtydliga och belägga gärna varför du kan göra så.

Citat:
Vad som presenterats här är vad vi kallar för Argumentation, om än ofta bristfällig sådan.
Min uppfattning är att "Gud" är detsamma som SanningEN. Sanning1 finns det bara EN av.

Varför då inte bara kalla det "Sanning" istället för att trassla dig in i semantik?
Vad har du för gudsbild?
Citera
2019-03-15, 20:05
Medlem
Citat:

För att se sanningen måste man först acceptera den.

Alla partikulärer (system) inom alltet (systemEt) behöver nödvändigtvis antaga och acceptera helheten för att uppleva den, men Den ändras inte efter våra uppfattningar.

Vad är det du inte förstår?
Jag bara fascineras av naturen utan att desperat söka en vägledare, så vad är din poäng?
Citera
2019-03-15, 20:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vilket inte säger något.
Citera
2019-03-15, 20:06
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Aaah, så du kan ersätta "bevis" med "bevisning" och den vägen nå sanning. För mig låter det som semantisk akrobatik, men förtydliga och belägga gärna varför du kan göra så.

Varför då inte bara kalla det "Sanning" istället för att trassla dig in i semantik?
Vad har du för gudsbild?

Citat:

För att inse sanningen måste man först acceptera den.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in