2019-03-15, 16:30
Medlem
När ni som hyllar detta sprängs i en hämndattack kommer ni inte tycka det är roligt. Detta kommer troligen inte leda till något stort religionkrig, men ökar risken för terror i väst.

På vilket sätt medför detta något positivt alls för folk som är emot islamistisk terror?
Citera
2019-03-15, 16:30
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrant
9/11 bestod av att 2 av USAS största byggnader raserade ner på människorna. Det innefattade 2st passagerarplan, 2st byggnader med 110st våningar vardera.

Muselman-skjutaren fick ihjäl 40st med hjälp av endast en karbin, hagelbössa, m.m.

Det går inte att jämföras med varann, sandneger.

Jag vet i vilket syfte du skriver detta (försöka påvisa intelligensskillnad mellan raser) men du skulle kunna vända på det hela totalt. 9/11 var genialiskt genomfört (om än fruktansvärt) på grund av spridningen det fick. Det helt helt otroliga i att världen direktsänder och att alla ser det andra planet krascha in i den andra byggnaden i direktsändning. I propagandasyfte har jag kanske aldrig sett något mer effektivt som påverkat så många människor (hela västvärldens politiska klimat ändrades iom detta).

En vanlig skjutning är just bara det, något även skolungdomar lyckas med (om än oftast inte med lika många döda). Bilden på de brinnande tornen är banne lika ikoniska som när zeppelinaren brann upp. Tidlösa bilden alla förstå även om man inte levde genom det. Jag lovar att 9/11 var mer effektivt och att det inte nödvändigtvis handlar om antalet döda. Hade man velat döda så många som möjligt hade man antagligen kunnat välja bättre, och framförallt lättare, mål.
Citera
2019-03-15, 16:31
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battalion
Nää i Colombia

Det finns kuffarer och ambassader att ge sig på i Mellanöstern. Tänkt till lite.
Citera
2019-03-15, 16:31
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
I filmen görs 5:50—6:10 ett praktiskt svep genom bilen som visar 6 vapen med axelkolv: 3 på främre passagerargolv, 1 utmed förardörr, 2 i bakluckan. Han avlossar 4 av dessa (de närmast på bägge sidor om förarsätet) och lämnar kvar 2 (i entrén och bakom egna bilen). De 4 vapnen används i ej överlappande följd:

6:38 #1 i&m entrén (som omedelbart kastas där och lämnas 6:42)
6:48 #2 inne i moskén (som lämnas på marken bakom bilen 9:30 efter byte till #3)
10:00 #3 på väg åter till moskén, inne i den samt på väg åter till bilen
12:50 #4 inifrån bilen

Här en sammansatt bild med de svenska namnen:
6:08 #3: “Anton Lundin Pettersson” på vänster axelkolv
8:10 #2: “Ebba Akerlund” ovanpå
11:10 #3: “Ebba Akerlund” undertill

Ebbas namn står alltså på minst 2 av vapnen.

Tack så mycket, ja man såg tydligt nu Ebbas namn på mitten bilden där 8.10 även på 11.10 också, bra jobbat där....
Citera
2019-03-15, 16:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Han har ju beskrivit sig själv som introvert

https://www.itv.com/news/2019-03-15/new-zealand-suspect-says-he-is-racist-eco-fascist-who-is-mostly-introverted/

Han reste väl själv runt i Europa och Asien.Verkade inte speciellt social i övrigt.

Ingen tjej eller annat har hittills framkommit.

Det har ju inte framkommit att han var en elak typ, men det har ju inget
med att vara introvert och enstöring.
Även dessa personer kan ha sina trevliga stunder, innan de går hem och
tuggar fradga i sin ensamhet, som han tycks ha gjort.
Den här tweetsen sammanfattar ganska bra vem han är och motsäger narrativet om en White Supremacist vilket jag själv förstått genom att läsa hans manifest:

Steven Crowder
‏Verifierat konto @scrowder
I’ve read the #NewZealandShooting manifesto. The man outright rejects conservatism, claims he is not a Christian, and a “maybe” left-wing “Eco-fascist”. I don’t want to post it, but if the media continues to lie...
https://twitter.com/scrowder/status/1106531863399727105

Manifestet:

https://minfil.com/64i9adx8b4/The_Great_Replacement_pdf

Och min moraliska kompass för att posta länk till detta är att man bör nog läsa det för att förstå mekanismerna bakom sådant här. Just nu verkar det svärma av olika teorier på både höger- och vänstersidan. Trumps politik gillar han inte t.ex. Mannen har alltså gått från att vara kommunist till vad han säger fascist. Enstöring som säkert är psykopat och ägnat sig åt bitcoinspekulation ensam de sista åren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
När ni som hyllar detta sprängs i en hämndattack kommer ni inte tycka det är roligt. Detta kommer troligen inte leda till något stort religionkrig, men ökar risken för terror i väst.

På vilket sätt medför detta något positivt alls för folk som är emot islamistisk terror?
kommer definitivt öka terror
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Flera expertutlåtande har konstaterat att hans vapenhantering var dålig.
Så må vara, men faktiskt irrelevant.
Han har uppenbarligen inte militär/polisär bakgrund.

Vilken idiot som helst kan skjuta ner folk med en Ar15 med rödpunktsikte.
Speciellt på nära håll.

Inte det minsta svårt att hantera ett sådant vapen även för en amatör med 10 minuters träning.
I princip obefintlig rekyl med de små snabba 223/5.56, stort magasin.
Peka och tryck av.

Tycker att han hanterade vapnet helt okay, med tanke på adrenalinpåslaget.

Experter hit och dit.

Jag är en ytterst medelmåttig skytt, med min AR15 träffar jag utan problem ett äpple på 100 meter, med iron sights.

Föga imponerande att någon kan gå in och panga folk på 10-20 meter, sedan stå och skjuta på likhögarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Läs hans manifest innan du skriver massa felaktigheter. Då kommer du också få en förståelse för VARFÖR han gjorde detta. Jag rättfärdigar inget, men det är viktigt att läsa för att försöka förstå. Det rör sig inte om en vanlig knäppgök som du och många andra tror utan det är år av politik som skapat denna kille.

Som sagt, rättfärdigar ingenting men manifestet förklarar en hel del.

Ok, jag har läst vissa utdrag men... Han är uppenbarligen en person som anser att ändamålet helgar medlen. Det enda positiva målet skulle vara att få mindre islamistisk terror. Kan hans handling åstadkomma det?
Citera
2019-03-15, 16:33
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Läs hans manifest innan du skriver massa felaktigheter. Då kommer du också få en förståelse för VARFÖR han gjorde detta. Jag rättfärdigar inget, men det är viktigt att läsa för att försöka förstå. Det rör sig inte om en vanlig knäppgök som du och många andra tror utan det är år av politik som skapat denna kille.

Som sagt, rättfärdigar ingenting men manifestet förklarar en hel del.

Vart finns hans manifest?
Citera
2019-03-15, 16:33
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Jo, rekylen från en 5.56 eller 223 rem är våldsam, så man imponeras av hans styrka att kunna gå och skjuta in i en hög av ihopkrupna i ett hörn och faktiskt träffa något som helst...

Eh, rekylen från en 5.56 är inte så hård, jag sköt rejält mycket AK5 i lumpen för att komma ihåg det, visst fick du hålla i men det var inte nå våldsamma ryck rakt upp i luften direkt.
Citera
2019-03-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
kommer definitivt öka terror
Akilov borde ha tänkt på det innan han tryckte gasen i botten
Citera
2019-03-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godthur
Stefan Löfven kallar det ett avskyvärt dåd

Samtidigt har 100 IS krigare återvänd där varje IS krigare kan begått samma terrorism i Syrien går nu runt på gatorna utreds inte kan inte åtalas för krigsbrott och terrorismhandlingar kan inte utvisas för man drar inte in medborgarskapet

blir jobbigt för säpo nu när vi har lokala terror celler över hela landet samtidigt som nån galning gick och sköt massa mussar i nz... lär ju trigga igång några jihaddare här

that being said... rip ebba... vi får inte glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in