2019-03-15, 04:36
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Har du någon uppfattning om h*n umgicks med LW förutom i egenskap av hennes vidare geocache-krets?

(FB) MailCom Europe AB/ Sendbite of Sweden AB, vad finns det för skvaller

Enligt Medinsyn så skulle LW ha haft ett kortare intimt förhållande med ML, men om det var spam-ML eller scout/equmenia-ML framgick inte. Kanske "Bosse" som var i tråden om spam-ML kan kliva in här och berätta om hen vet något?
Citera
2019-03-15, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Polisen är fortfarande "breda" i utredningen enligt Expressen.

Christina Hallin vid polisen i Bergslagen säger att utredarna inte vill låsa fast sig vid ett enda spår i utredningen kring mordet:

– Vi måste vara breda och inte bara rikta in oss på ett spår. Man måste försöka öppna och stänga alla dörrar som finns. Det vi gör nu är sedvanliga utredningsåtgärder när det gäller utredning av grova brott. Detaljer kan jag inte gå ut med.

Vill heller inte kommentera om någon är anhållen i sin frånvaro.

9 dagar sedan BO fördes bort och polisen började med fallet.
Klockan tickar nu.
Ett inlägg från 24/5
Citera
2019-03-15, 07:35
Medlem
Honan6s avatar
Under 304 dagar och drygt 9 timmar har en mördare tigit om att hen har Lenas liv på halsen.
Det krävs en särskild mentalitet att bära med sig. Hen känner antagligen inget ånger och kommer inte att erkänna.
Citera
2019-03-15, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Under 304 dagar och drygt 9 timmar har en mördare tigit om att hen har Lenas liv på halsen.
Det krävs en särskild mentalitet att bära med sig. Hen känner antagligen inget ånger och kommer inte att erkänna.

Det vi kan hoppas på är att någon i bekantskapskretsen ledsnar och lämnar avgörande tips till polisen.
Citera
2019-03-15, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ett inlägg från 24/5

De har säkert gjort enligt handboken, undantaget initiala missen. Något annat vet vi inget om. Problemet är antagligen tidsbestämningen av det GM lämnat kvar på MP. Om det inte går att sätta dit GM nu så gör man det ändå förr eller senare. Jag ger inte ett öre för "analyserna" om att utredningen under Hiding skulle vara sämre gjord än någon annan.

Synd bara att vi inte får höra något om läget just nu.
Citera
2019-03-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det vi kan hoppas på är att någon i bekantskapskretsen ledsnar och lämnar avgörande tips till polisen.

Man får hoppas att det finns någon, inklusive GM, som inte orkar bära på bördan länge till. Kanske Hiding ändå har ett ess i ärmen om det blir åtal (innan årsdagen?).
Citera
2019-03-15, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Man får hoppas att det finns någon, inklusive GM, som inte orkar bära på bördan länge till. Kanske Hiding ändå har ett ess i ärmen om det blir åtal (innan årsdagen?).
Att hoppas på att GM inte orkar bära på bördan är nog att hoppas för mycket när så lång tid har gått.
Men någon bekant till GM kanske börjar lägga ihop ett och ett och får det till två... och vänder sig till polisen. Det är nog inte så många pusselbitar som fattas för att få ihop detta till en GM.

Vi ska nog vara glada att det är tyst i utredningen (även om vi är nyfikna).
Citera
2019-03-15, 09:22
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

ÅH har nog fler än ett äss!
Citera
2019-03-15, 09:24
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att det är något konstigt med systemet eller regelverket. Det handlar väl mer om att det finns olika slags expertis som åklagaren har möjlighet att ta hjälp av.

Först handlar det om att hitta en misstänkt gärningsman. Här skulle alltså åklagaren (om hon ville) kunna få hjälp av Nationella bedömandegruppen, som har just den specialkompetensen:
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bedomandegruppen-grova-valdsbrott/

Men när man som åklagaren i det här fallet redan på förhand har bestämt sig för vem som skall vara gärningsmannen så handlar det snarare om att försöka visa att det finns objektiva skäl att misstänka just honom för brottet (bevisning). Det är väl här som t.ex. NFC kommer in, och med NFC har alltså åklagaren sedan länge ett omfattande samarbete:
https://www.metro.se/artikel/%C3%A5klagaren-om-lena-mordet-j%C3%A4ttemycket-teknisk-bevisning

Fast åklagaren kunde ju inte be om bedömandegruppens hjälp även om hon ville. Att avskriva misstänkta för att få den hjälpen skulle nog anses som väldigt rättsvidrigt.
Senast redigerad av Netherworld 2019-03-15 kl. 09:29.
Citera
2019-03-15, 09:43
Medlem
Citat:
Det var många i tråden som drömde om att få se ett åtal lagom till jul. Det hade i så fall nästan varit symboliskt, åtminstone hade jag kunnat sett det så.
Nu drömmer du om ett åtal före 1-årsdagen av mordet. Ärligt talat: Det finns ju ingenting alls som talar för det, tyvärr. Men istället för att vända frustrationen över den här hittillsvarande, i substans helt resultatlösa, mordutredningen, så vänds din/er grinighet mot dem i tråden som "kritiserar polisen".
Det skulle antagligen gå att m h a en 'criticometer', en ännu inte uppfunnen apparat, konstatera att "vi utredningskritiker" och som INTE är lika med en "SD-sekt", att vi har mer "rätt" att vara kritiska mot utredningen som den hittills skötts under åkl Åsa Hidings ledning, än vad gruppen "Vi-som-vill-se-SD-bli-dömd-för-mordet" har rätt att kritisera utredningskritikerna, d v s bland annat mig.

OffT(det fetade): Jag tror du felbedömer värdet av vad åkl Åsa Hiding kan tänkas vara i besittning av. Om hon innan årsdagen, eller för den delen: nånsin, får till ett åtal mot nån öht, så vore det det ässet, draget ur ärmen, i sig vara en sensation! Men så som du skriver, så förväntar du dig vid själva förhandlingen ett "Simsalabim!" -att då och där skall äss plockas ur ärmen.
Har du ens läst nåt enda FU-protokoll rörande mord?
Har du ens bevistat nån mordrättegång?
Jag undrar.
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-15 kl. 09:47.
Citera
2019-03-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det var många i tråden som drömde om att få se ett åtal lagom till jul. Det hade i så fall nästan varit symboliskt, åtminstone hade jag kunnat sett det så.
Nu drömmer du om ett åtal före 1-årsdagen av mordet. Ärligt talat: Det finns ju ingenting alls som talar för det, tyvärr. Men istället för att vända frustrationen över den här hittillsvarande, i substans helt resultatlösa, mordutredningen, så vänds din/er grinighet mot dem i tråden som "kritiserar polisen".
Det skulle antagligen gå att m h a en 'criticometer', en ännu inte uppfunnen apparat, konstatera att "vi utredningskritiker" och som INTE är lika med en "SD-sekt", att vi har mer "rätt" att vara kritiska mot utredningen som den hittills skötts under åkl Åsa Hidings ledning, än vad gruppen "Vi-som-vill-se-SD-bli-dömd-för-mordet" har rätt att kritisera utredningskritikerna, d v s bland annat mig.

OffT(det fetade): Jag tror du felbedömer värdet av vad åkl Åsa Hiding kan tänkas vara i besittning av. Om hon innan årsdagen, eller för den delen: nånsin, får till ett åtal mot nån öht, så vore det det ässet, draget ur ärmen, i sig vara en sensation! Men så som du skriver, så förväntar du dig vid själva förhandlingen ett "Simsalabim!" -att då och där skall äss plockas ur ärmen.
Har du ens läst nåt enda FU-protokoll rörande mord?
Har du ens bevistat nån mordrättegång?
Jag undrar.
Kan inte låta bli att undra... vad tycker Du är viktigast... få en GM fast eller att polisen ska misslyckas med det?

Vad har det med saken att göra om någon trådskrivare "ens bevistat nån mordrättegång"? Eller läst "nåt enda FU-protokoll rörande mord"?
Citera
2019-03-15, 10:14
Medlem
Handlrs avatar
Jag har iallafall lëst en FuP eller två
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in