2019-03-14, 22:57
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det stämmer att jag inte vet mycket om ens något, dock kan inget ta ifrån mig erfarenheten, därför jag lever. Jag lever - jag erfar men jag vet inte om det jag tror mig veta är vad som behövs, men jag vet att jag erfar eftersom erfarenhet = liv.

Jag ska leva och så länge jag lever är det gott nog för att uttala mig om de berättigade erfarenheterna. Vetenskapens absoluta grund är erfarenhet, beprövad erfarenhet.. som sker i upprepad form, verifieras och därefter står som bas för nästkommande påbyggande erfarenhet som genomgår nästa processande som står och faller med erfarenheten.

Vetenskapen är alltså inget man kan tro på. Gud, är däremot ett namn precis som Peter, Lisa , Alfons, Britta.... ett namn, m.a.o så är "Gud" totalt skilt från vetenskap, vetenskap är livet självt : erfarenhet (ja och så slutsatser av det( (inte lärdom) (slutsatser, som kan och ska omvärderas när nästa proecessande öppnar nya rön.. nya erfarenheter att processas i oändlig tid... denna generationen, förra, nästkommande.. i oöverskådlig framtid.

Men guden står kvar, fix och färdigsnidad, att bara ta till sig.. för den som lockas, av sådant.
Enligt mig är du som jag talade om tidigare ett bokstavsTroende ynka hjon.
Det är inte på grund av vad som hände nyss vi existerar.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 23:22.
Citera
2019-03-14, 23:20
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Enligt mig är du som jag talade om tidigare ett bokstavsTroende ynka hjon.
Jag är tyvärr inte så lagd till att tro.

Jag erfar och är aktivt delaktig i den beprövade erfarenhetens vetenskap, vilket innebär att det vid en viss tidpunkt inte går att tro, det går endast att konstatera vetenskaplig fakta, om det man avhandlar vill säga. Evidensföring sker på nästintill varenda lilla sak och skeende som finns i detta fenomenala tillståndet, varenda livskomponent och tillhörande skeende , som befinner sig i ständig förändring (något du missförstår och verkar övertolka att vara därmed att "tro")

Jag kan inte tro, så länge jag bara behöver vara sinnligt närvarande, men jag kan FLY in i eskapismens sköna ansvarslösa tillstånd visst kan jag det!

Men gör åtskillnad mellan livsprocessen självt och det artificiella skapandet som din hjärna bistår dig med, bl.a under sömnen, där du kan få berättelser uppspelat för dig, och då väljer vissa att "tolka det som " sanningar... helt seriöst ställa upp landskap om hur det är "utpomjordiska krafter" som budskapar sig, etc. Det, deltar jag INTE i, har försökt i yngre dagar.. och mer därtill, så been there done that - sedan mognade jag några steg och insåg vad jag ännu inser att erfarenheten skapar färdigheten och det sköter sig så gott som autonomiskt, när du väl lämnat den imaginära lek-livet där inget ansvar utkrävs.

För mig är ansvaret av vad man gör och säger själva utmaningen i erfarenheten, vad skulle livet vara värt att bara lekas med i en hittepåbubbla.. inget för mig. Det vore instängt, jag ser inte att gudsgrubblandet skulle föra mig någonvart, det insåg jag när jag var 8-9 år.. den stumhet som infann sig av ärligt sökande.. sa allt jag behövde veta från den dagen och framåt, så jag har aldrig återvänt till den guden som de flesta refererar till, skulle aldrig få för mig, för om det skulle finnas den guden så är det gudens sak att ta bladet ur munnen och förmedla sig på normalt vis och om inte, så har jag bara förvissats om att bli lämnad ifred med erfarenheter som tar slut när det är dags.

Den nyfödde föds för att erfara vad den har till livs, sin kropp och sin hjärna/motorn. Den äger individen och har därmed licens att fullfölja intill det är dags för den stora vilan, elelr långresan. Destination vet man inte och mig veterligen finns ingen individ som har några svar om "efterliv" , det tyder på att detta livet har något särskilt värde , så värt att det är värdigt att förhålla sig till DET SOM ÄR, inte till det som behöver tiotusen mentala labyrinter med förvillelser som utkomst.

Nej får sluta skriva så mycket, blir rörigt för dig.

Samanfattningen : Gud = leken, fixet och ventilen för ansvarslöshet och drömmerier

Liv =erfarenhet

Men vet ingenting om träden, grodorna eller havsdropparna eller mineralen i berget, vad det eventuellt tänker och kundeinte bry mig mindre om det, så länge det sköter sig helt elegant utan min vetskap, och sådan vetskap har jag aldrig suktat efter (något helt annat med geologer eller arkeologer eller botaniker, de säger inte att bladet tycker någonting eller att mitt tyckande om bladets uuuunderbara estetiska utformning behöver koppling till utomnaturlighet.. där går gränsen för mig)
Citera
2019-03-14, 23:29
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Jag är tyvärr inte så lagd till att tro.

Jag erfar och är aktivt delaktig i den beprövade erfarenhetens vetenskap, vilket innebär att det vid en viss tidpunkt inte går att tro, det går endast att konstatera vetenskaplig fakta, om det man avhandlar vill säga. Evidensföring sker på nästintill varenda lilla sak och skeende som finns i detta fenomenala tillståndet, varenda livskomponent och tillhörande skeende , som befinner sig i ständig förändring (något du missförstår och verkar övertolka att vara därmed att "tro")

Jag kan inte tro, så länge jag bara behöver vara sinnligt närvarande, men jag kan FLY in i eskapismens sköna ansvarslösa tillstånd visst kan jag det!

Men gör åtskillnad mellan livsprocessen självt och det artificiella skapandet som din hjärna bistår dig med, bl.a under sömnen, där du kan få berättelser uppspelat för dig, och då väljer vissa att "tolka det som " sanningar... helt seriöst ställa upp landskap om hur det är "utpomjordiska krafter" som budskapar sig, etc. Det, deltar jag INTE i, har försökt i yngre dagar.. och mer därtill, så been there done that - sedan mognade jag några steg och insåg vad jag ännu inser att erfarenheten skapar färdigheten och det sköter sig så gott som autonomiskt, när du väl lämnat den imaginära lek-livet där inget ansvar utkrävs.

För mig är ansvaret av vad man gör och säger själva utmaningen i erfarenheten, vad skulle livet vara värt att bara lekas med i en hittepåbubbla.. inget för mig. Det vore instängt, jag ser inte att gudsgrubblandet skulle föra mig någonvart, det insåg jag när jag var 8-9 år.. den stumhet som infann sig av ärligt sökande.. sa allt jag behövde veta från den dagen och framåt, så jag har aldrig återvänt till den guden som de flesta refererar till, skulle aldrig få för mig, för om det skulle finnas den guden så är det gudens sak att ta bladet ur munnen och förmedla sig på normalt vis och om inte, så har jag bara förvissats om att bli lämnad ifred med erfarenheter som tar slut när det är dags.

Den nyfödde föds för att erfara vad den har till livs, sin kropp och sin hjärna/motorn. Den äger individen och har därmed licens att fullfölja intill det är dags för den stora vilan, elelr långresan. Destination vet man inte och mig veterligen finns ingen individ som har några svar om "efterliv" , det tyder på att detta livet har något särskilt värde , så värt att det är värdigt att förhålla sig till DET SOM ÄR, inte till det som behöver tiotusen mentala labyrinter med förvillelser som utkomst.

Nej får sluta skriva så mycket, blir rörigt för dig.

Samanfattningen : Gud = leken, fixet och ventilen för ansvarslöshet och drömmerier

Liv =erfarenhet

Men vet ingenting om träden, grodorna eller havsdropparna eller mineralen i berget, vad det eventuellt tänker och kundeinte bry mig mindre om det, så länge det sköter sig helt elegant utan min vetskap, och sådan vetskap har jag aldrig suktat efter (något helt annat med geologer eller arkeologer eller botaniker, de säger inte att bladet tycker någonting eller att mitt tyckande om bladets uuuunderbara estetiska utformning behöver koppling till utomnaturlighet.. där går gränsen för mig)
Okej. Du förstår och vet uppenbarligen betydligt mindre än jag först ville tro.
Tänk om du vore lika duktig eller bättre på att Läsa som/än du är på att Skriva..
Tänk om du Förstod och Visste lite mer, och vågade Tro lite annorlunda..

Jag vill ytterligare hänvisa till tidigare inlägg.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 23:32.
Citera
2019-03-14, 23:38
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Okej. Du förstår och vet uppenbarligen betydligt mindre än jag först ville tro.
Tänk om du vore lika duktig eller bättre på att Läsa som/än du är på att Skriva..
Tänk om du Förstod och Visste lite mer, och vågade Tro lite annorlunda..

Jag vill ytterligare hänvisa till tidigare inlägg.
Du läskunnige.

Behöver påminna dig om plats, inte bara tid.
Räcker att du var femte minut tar dig en titt på rubriken, så kan du genast veta om du är rätt på det.. eller enbart cirklar kring den heta gröten, längr eoch längre ifrån din bevisbörda.

Önskar en god natts sömn, jag har iaf redan ätit upp gröten och gjort mitt.

Faktiskt.
Citera
2019-03-14, 23:42
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Du läskunnige.

Behöver påminna dig om plats, inte bara tid.
Räcker att du var femte minut tar dig en titt på rubriken, så kan du genast veta om du är rätt på det.. eller enbart cirklar kring den heta gröten, längr eoch längre ifrån din bevisbörda.

Önskar en god natts sömn, jag har iaf redan ätit upp gröten och gjort mitt.

Faktiskt.
Hopp ned.
Lägg ner.
Häng med.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 23:44.
Citera
2019-03-14, 23:42
Medlem
Citat:
Alla människor har ett logos som sträcker sig långt utöver logiken.
Vad är logiskt med kvantmekanik?
Vad är logiskt med Liv?
Vad är fullständigt logiskt i Naturen alls?

Logik är regler människan bestämt.

Du förstår en del, men insikterna verkar saknas.
Varför tror du?

Att vi inte kan förstå något är inte det samma som att något är ologiskt. Kvavntmekaniken är en ide skapd av människor, det exemplet saknar validitet. Det är ett försök att skapa logik kring en logisk lucka, skapa logik över vär logiska kapacitet. Liv och natur å andra hand kan vi självklart inte förstå fullt ut. Med det inte sagt att det inte är logiskt, vår logiska förmåga har bara inte nått dit ännu på ett evolutionärt plan. Att fylla de luckorna med förklaringar hämtade ur fanatasin, det är ologiskt. Att se orsakssamband är vitalt för vår överlevnad. Att besitta insikt i hur vi är biologiskt programmerade, vilka grundläggande drifter och behov vi har, hur våra egenskaper kan förklaras ur ett biologiskt perspektiv, att allt är en produkt av det Naturliga urvalet i kombination med evolution. Allt vi är, det skola vi för att överleva. Av absolut hösta vikt, den magnifika logik vår art besitter och sammarbetsförmågan skapad av flockegenskaper. Det är logiskt. Det är rationalitet. Det är vår Sanna natur.

Idag saknar de flesta sin förmåga att vara logiska. Idag lever vi inte längre i flock. Idag nekar vi oss våra fundamentala drifter och begär. Idag är vi inte längre en del av det naturliga urvalet. Genom att ställa oss över det har vi säkrat vår egen arts undergång, om det handlar om att vi förbrukar den Natur vi är biologiskt programerade att leva i symbios med, eller de facto vi backar evolutionen till den grad att vi på något plan imploderar. Upptäcker inte vår Sanna natur snarast är det ute med oss!
Citera
2019-03-14, 23:54
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo.Galli
Att vi inte kan förstå något är inte det samma som att något är ologiskt. Kvavntmekaniken är en ide skapd av människor, det exemplet saknar validitet. Det är ett försök att skapa logik kring en logisk lucka, skapa logik över vär logiska kapacitet. Liv och natur å andra hand kan vi självklart inte förstå fullt ut. Med det inte sagt att det inte är logiskt, vår logiska förmåga har bara inte nått dit ännu på ett evolutionärt plan. Att fylla de luckorna med förklaringar hämtade ur fanatasin, det är ologiskt. Att se orsakssamband är vitalt för vår överlevnad. Att besitta insikt i hur vi är biologiskt programmerade, vilka grundläggande drifter och behov vi har, hur våra egenskaper kan förklaras ur ett biologiskt perspektiv, att allt är en produkt av det Naturliga urvalet i kombination med evolution. Allt vi är, det skola vi för att överleva. Av absolut hösta vikt, den magnifika logik vår art besitter och sammarbetsförmågan skapad av flockegenskaper. Det är logiskt. Det är rationalitet. Det är vår Sanna natur.

Idag saknar de flesta sin förmåga att vara logiska. Idag lever vi inte längre i flock. Idag nekar vi oss våra fundamentala drifter och begär. Idag är vi inte längre en del av det naturliga urvalet. Genom att ställa oss över det har vi säkrat vår egen arts undergång, om det handlar om att vi förbrukar den Natur vi är biologiskt programerade att leva i symbios med, eller de facto vi backar evolutionen till den grad att vi på något plan imploderar. Upptäcker inte vår Sanna natur snarast är det ute med oss!
Citera mig gärna där jag talar emot dig.
Vår Sanna Natur är att ”vi” kommer att utgå och kvar blir Sanningen i alla fall näst intill intet förändrad.9
Sanningen är ofta ologisk.
Sanningen är att Insikt Aldrig framkommer med logik.
Att Du kommer ”Dö” en dag, det är dock det mest logiska jag läst i mitt liv. Lite Mer logiskt än att mänskligheten en dag dör.

Kvantmekaniken är inte skapad av människan! Den är en av Grunderna i Universum. Den kommer ”aldrig” att dö.
Det enda du kan tänka på är ordet du bokstavsTroende.
Logiken är näst intill verklös och i sig själv värdelös, den påverkar Aldrig Sanningen. Den är ett knapphändigt verktyg för att beskriva den.

Bättre medveten än omedveten. Bättre utveckling och säker död än psykopati och evigt liv.

Du förstår uppenbarligen inte så mycket.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-15 kl. 00:53.
Citera
2019-03-15, 01:07
Medlem
AXKYA131313s avatar
Universum/multiversum (Naturen) är en teknisk maskin (produktion),
ETT universalsystem (produkt) utgjord av mindre system (produkter) drivna av mekanik och rutinstyrda processer.
Vem är upphovsman? Hur fungerar den? Vad löser den? Vad är grundproblemet? Vad är grundorsaken? Hur verkar den?

Vill ni analysera och studera, eller vill ni schablonera och spekulera?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-15 kl. 02:00.
Citera
2019-03-15, 01:21
Medlem
Citat:
Citera mig gärna där jag talar emot dig.
Vår Sanna Natur är att ”vi” kommer att utgå och kvar blir Sanningen i alla fall näst intill intet förändrad.9
Sanningen är ofta ologisk.
Sanningen är att Insikt Aldrig framkommer med logik.
Att Du kommer ”Dö” en dag, det är dock det mest logiska jag läst i mitt liv. Lite Mer logiskt än att mänskligheten en dag dör.

Kvantmekaniken är inte skapad av människan! Den är en av Grunderna i Universum. Den kommer ”aldrig” att dö.
Det enda du kan tänka på är ordet du bokstavsTroende.
Logiken är näst intill verklös och i sig själv värdelös, den påverkar Aldrig Sanningen. Den är ett knapphändigt verktyg för att beskriva den.

Bättre medveten än omedveten. Bättre utveckling och säker död än psykopati och evigt liv.

Du förstår uppenbarligen inte så mycket.

Logiken är dn högta grad av förståelse vi har förmågan att uppnå! En nedärvd egenskap, sprungen ur ett Naturligt urval. Vår arts atom bomb i den slutgiltiga striden om Näringskedjan.

Angående kvant mekaniken så är eder syn gällande den i en uppenbar sammankoppling med hur din brist på logisk förståelse tolkar en insikt. Att veta hur obefintlig din logiska förmåga än må vara är svårt att sia i och därigenom förekomma. Oavsett är det svårt att göra sig förstådd när man skola förklara något logiskt för en artavvikelse med en gravt före ställd och illussionerad syn på sin egna och artfrändes kapacitet. Disillussion. Kvantmekaniken är en kollektiv förklaring på något vi saknar fden logiska kapaciteten för att kunna skapa sann logik kring.
Citera
2019-03-15, 01:30
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo.Galli
Logiken är dn högta grad av förståelse vi har förmågan att uppnå! En nedärvd egenskap, sprungen ur ett Naturligt urval. Vår arts atom bomb i den slutgiltiga striden om Näringskedjan.

Angående kvant mekaniken så är eder syn gällande den i en uppenbar sammankoppling med hur din brist på logisk förståelse tolkar en insikt. Att veta hur obefintlig din logiska förmåga än må vara är svårt att sia i och därigenom förekomma. Oavsett är det svårt att göra sig förstådd när man skola förklara något logiskt för en artavvikelse med en gravt före ställd och illussionerad syn på sin egna och artfrändes kapacitet. Disillussion. Kvantmekaniken är en kollektiv förklaring på något vi saknar fden logiska kapaciteten för att kunna skapa sann logik kring.
Du tror uppenbarligen mer på dig själv än på Sanningen.
Har vi människor uppfunnit en förklaring eller har vi uppfunnit naturen och Sanningen?

Logik är vårt språk, det är uppfunnet av oss kvasiapor -inte av naturen i sig!
Intuition är ordet vi använder för vårt främsta verktyg till insikt och för förståelse.

Läs information istället för att gissa innehållet.
Ansträng dig mindre med att framställa dig som bättre vetande och mer för att faktiskt förstå verkligheten framför dig.
Du spekulerar i din egen avföring. Varför inte höja blicken?

Börja med att bättre lära dig språket vi talar häri landet du bebor. Öka din förståelse och lär dig studera innan du uttalar dig.

Du törs ju inte ens sia om någon vetskap.
Hur skall du någonsin komma till insikt om du inte tillåter din oförmåga att dö lite?

Kan slå vad på att du själv bidragit obetydligt till mänskligheten.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-15 kl. 01:51.
Citera
2019-03-15, 06:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du kan alltså inte ens försöka förklara?
Jävlar vad kompetent du är....
Törs du ge dig på att definiera orden du använder då?
Oj, ursäkta. Jag trodd det här var tråden för icke falsifierbara påståenden.
Vad gäller definitionerna så har jag redan förklarat att de bara kan förstås av de inser sanningen med halvgudarna.
Citera
2019-03-15, 08:56
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Oj, ursäkta. Jag trodd det här var tråden för icke falsifierbara påståenden.
Vad gäller definitionerna så har jag redan förklarat att de bara kan förstås av de inser sanningen med halvgudarna.
Ledsen att åter nödgas påtala att du tror fel.
För att benämna något alls som ”teori”, ”fakta” och ”bevis” så måste det nödvändigt kunna falsifieras.

Tror du dig ha insett denna sanning?
Är du oförmögen att förklara dig?

Här försöker vi väl diskutera sanningen?
Trots att sanningen inte är falsk, så är vår uppfattning av den alltid det i någon grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in