2019-03-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Vad gör du här alls egentligen?
Visst var det du som började ”sköta mig”?
Granskar pståenden om Gud. Och med Gud menas enligt någon slags definition som förekommer inom religion.
Alltså inte byta namn på kärlek, universum eller sanningen och kalla det Gud.
Kanske dags att folk läser första inlägget igen?
Citera
2019-03-14, 21:19
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Granskar pståenden om Gud. Och med Gud menas enligt någon slags definition som förekommer inom religion.
Alltså inte byta namn på kärlek, universum eller sanningen och kalla det Gud.
Kanske dags att folk läser första inlägget igen?
Kanske dags att börja förstå ords innebörd?
Kanske dags att börja läsa tråden?

Varför måste TS förståelse vara ribban?
FB är inte Jante, trots att många av dess medborgare är definitionen.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 21:22.
Citera
2019-03-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ja, det rekommenderar jag.
Citera
2019-03-14, 21:24
Medlem
Citat:

Varför måste TS förståelse vara ribban?
FB är inte Jante, trots att många av dess medborgare är definitionen.
TS förståelse måste inte vara ribban, men det kan vara en fingervisning.
Citera
2019-03-14, 21:24
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
En rejäl genomgång värdigt som mer fakta än spekulation, vilket förtjänar medhåll. Det enda jag är osäker på är om gudstro ens har någon korrelation med psykosaxeln egentligen. Svårmätt och kontrollerat som så mycket annat.
Korrelationen mellan den s.k "andliga villfarelsen" som en utlösare av det liksom distansierade tillstånd med upplöst "jagkänsla" .. är intressant, och svårt och har väl inga fasta konturer att kunna följas och bockas av för att ges säker diagnos, men det betyder inte att människans illusion kan övergå till totalt mörker och desillusion för DENA VÄRLDENS VIDKOMMANDE när glidningen över till guds rike kan bli mer och mer dominant - man får kanske säga att det är ett extra delikat ämne eller riktning i sig, att försöka korrelera.

Men det finns en tråd på religionsforumet där detta är menat få lov att dryftas , tråden heter "religion , en mentalsjukdom" om jag minns rätt.

Jag tror inte man kan rakt av "konstatera" enmänniska vara allvarligt störd bara för att den "tror på gud, och pratar med gud och ber och sådär" , men det utesluter fortf. inte att gudssökandet KAN ta sig neurotiska uttryck, eller att "gudsnärmandet för en tros-fanatiker (religiösa fanatiker finns och är klarlagt) (och religiös fanatism, är i den värld jag lever i en variant av mental desorientation) .

Dock är detta som sagt långt ifrån topic för denna tråd, vill inte gå in mer på det.. och vissa troende eller som sympatiserar så jätte jättemycket med gudshypotesen, reagerar lite aggressivt så fort mentalt tillstånd i förbindelse med gudstro ens kommer på tal och så är mer seriös diskussion direkt urspårad och kommer aldrig någonvart.

Tänk dock på detta, hur t.ex Jehovas Vittnen betett sig och relaterat till vid möten med sjukvården, direkt eller indirekt helt bisarrt men det finns fler märkliga "andliga tillstånd" som skulle kunna ifrågasättas att vara friskt.

men off topic, nu blir jag nog varnad igen..... suck.
Citera
2019-03-14, 21:26
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
TS förståelse måste inte vara ribban, men det kan vara en fingervisning.
Sluta upp med din fingervisning och ansträng dig för att vara människa istället.

Istället för att / innan du svarar på inlägg kan du väl försöka läsa?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 21:54.
Citera
2019-03-14, 21:32
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Korrelationen mellan den s.k "andliga villfarelsen" som en utlösare av det liksom distansierade tillstånd med upplöst "jagkänsla" .. är intressant, och svårt och har väl inga fasta konturer att kunna följas och bockas av för att ges säker diagnos, men det betyder inte att människans illusion kan övergå till totalt mörker och desillusion för DENA VÄRLDENS VIDKOMMANDE när glidningen över till guds rike kan bli mer och mer dominant - man får kanske säga att det är ett extra delikat ämne eller riktning i sig, att försöka korrelera.

Men det finns en tråd på religionsforumet där detta är menat få lov att dryftas , tråden heter "religion , en mentalsjukdom" om jag minns rätt.

Jag tror inte man kan rakt av "konstatera" enmänniska vara allvarligt störd bara för att den "tror på gud, och pratar med gud och ber och sådär" , men det utesluter fortf. inte att gudssökandet KAN ta sig neurotiska uttryck, eller att "gudsnärmandet för en tros-fanatiker (religiösa fanatiker finns och är klarlagt) (och religiös fanatism, är i den värld jag lever i en variant av mental desorientation) .

Dock är detta som sagt långt ifrån topic för denna tråd, vill inte gå in mer på det.. och vissa troende eller som sympatiserar så jätte jättemycket med gudshypotesen, reagerar lite aggressivt så fort mentalt tillstånd i förbindelse med gudstro ens kommer på tal och så är mer seriös diskussion direkt urspårad och kommer aldrig någonvart.

Tänk dock på detta, hur t.ex Jehovas Vittnen betett sig och relaterat till vid möten med sjukvården, direkt eller indirekt helt bisarrt men det finns fler märkliga "andliga tillstånd" som skulle kunna ifrågasättas att vara friskt.

men off topic, nu blir jag nog varnad igen..... suck.
Bra inlägg! Medhåll härifrån en ”gudsfanatiker”!
Du närmar dig sakta men säkert Sanningen.
Även om du för mig också tycks snacka massa skit.

Du är inte offtopic, ”Gud” är Sanningen. Det är väl ”den” vi diskuterar här?

FÖ tycker jag det verkar tydligt att det ofta fungerat att besitta någorlunda balans.
Vad/Var/Vart/Varifrån/Hur/När/Varför Är Kunskap och Vetenskapen egentligen?
Vad är tex ”Bevis” för något?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 22:12.
Citera
2019-03-14, 22:17
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Bra inlägg! Medhåll härifrån en ”gudsfanatiker”!
Du närmar dig sakta men säkert Sanningen.

Du är inte offtopic, ”Gud” är Sanningen. Det är väl ”den” vi diskuterar här?

FÖ tycker jag det verkar tydligt att det ofta fungerat att besitta någorlunda balans.
Vad/Var/Vart/Varifrån/Hur/När/Varför Är Kunskap och Vetenskapen egentligen?
Vad är tex ”Bevis” för något?
Det civiliserade samhället är fullständigt beroende av bevisförande teser och det är i dessa ständigt pågående evidensförande fundament, en gudstroende t.ex fanatiskt pådrivande grupp eller kollektiv eller samhällspåverkande faktor , självklart förr eller senare också den/dem står vid gränsölinjen för att ha något i handen av vad som kan sägas trovärdigt, eller vända om och se sig fortsatt tomhänt och fortsatt få tro utan den tillit som efterfrågas.

Samhällen måste vila på tillit, tilliten kommer av att man både vill och kan känna ansvar, innan man börjar nalla av andras pengar för egna egenkära små personliga tillfredsställande ändamål.

Så är samhällen i utveckling från misär och ynkedom formade : genom ständiga BEVIS för att häva sir UR det ryggradslösa myteriet. Friskt hållbart samhälle måste bygga på fullpotenta bevis, inte halvhjärtade urskulder och frånskyllningar aka "du som ska bevisa att gud-inte-finns.. sådant trams är inte värdigt att ens bemöta och är bara ett rap ut i rymden.

Du t.ex rantar runt som katten kring het gröt, har hitintills tillfört noll och intet, det är ordlek fjantig lek med siffror på högstadienivå osv. Du har inget bevis mer än oooj jag är enmänniska jag kan känna och jag känner minsann gud inom mig - sorry med det hör inte till kategorin bevisa att det finns en MAKTFAKTOR, som i folkmun givits namnet "Gud"

finns inget ännu , men gråt inte.. du är inte den förste och inte den siste.
Citera
2019-03-14, 22:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad är en ”halvgud” och hur går de tillsammans?
Definiera gärna ”allsmäktig” och ”oändligt antal”..
Tror du att det behövs?

Vad tror du att en ”halvgud” skulle vara då?
Tror du att Jesus var en sådan?

Du måste vara öppen och söka sanningen för att finna den.
Citera
2019-03-14, 22:34
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det civiliserade samhället är fullständigt beroende av bevisförande teser och det är i dessa ständigt pågående evidensförande fundament, en gudstroende t.ex fanatiskt pådrivande grupp eller kollektiv eller samhällspåverkande faktor , självklart förr eller senare också den/dem står vid gränsölinjen för att ha något i handen av vad som kan sägas trovärdigt, eller vända om och se sig fortsatt tomhänt och fortsatt få tro utan den tillit som efterfrågas.

Samhällen måste vila på tillit, tilliten kommer av att man både vill och kan känna ansvar, innan man börjar nalla av andras pengar för egna egenkära små personliga tillfredsställande ändamål.

Så är samhällen i utveckling från misär och ynkedom formade : genom ständiga BEVIS för att häva sir UR det ryggradslösa myteriet. Friskt hållbart samhälle måste bygga på fullpotenta bevis, inte halvhjärtade urskulder och frånskyllningar aka "du som ska bevisa att gud-inte-finns.. sådant trams är inte värdigt att ens bemöta och är bara ett rap ut i rymden.

Du t.ex rantar runt som katten kring het gröt, har hitintills tillfört noll och intet, det är ordlek fjantig lek med siffror på högstadienivå osv. Du har inget bevis mer än oooj jag är enmänniska jag kan känna och jag känner minsann gud inom mig - sorry med det hör inte till kategorin bevisa att det finns en MAKTFAKTOR, som i folkmun givits namnet "Gud"

finns inget ännu , men gråt inte.. du är inte den förste och inte den siste.
När sade jag emot dig om ovanstående, innan Nu när jag åter upprepar mig:
Du VET inte inget och Tror att du vet det mesta av det du vill påstå dig ”veta”.
Inse att Sanningen är större än du.

Det är Självklart att människan behöver tro på kunskapen/vetskapen för att påverka/göra inverkan på verkligheten alls.

Du verkar dock vara ett ynka hjon
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 22:56.
Citera
2019-03-14, 22:35
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du måste vara öppen och söka sanningen för att finna den.
Skål broder, för hälsan och Sanningen
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 22:38.
Citera
2019-03-14, 22:54
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
När sade jag emot dig om ovanstående, innan Nu när jag åter upprepar mig:
Du VET inte inget och Tror att du vet det mesta av det du vill påstå dig ”veta”.
Inse att Sanningen är större än du.

Det är Självklart att människan behöver tro på kunskapen/vetskapen för att påverka/göra inverkan på verkligheten alls.
Det stämmer att jag inte vet mycket om ens något, dock kan inget ta ifrån mig erfarenheten, därför jag lever. Jag lever - jag erfar men jag vet inte om det jag tror mig veta är vad som behövs, men jag vet att jag erfar eftersom erfarenhet = liv.

Jag ska leva och så länge jag lever är det gott nog för att uttala mig om de berättigade erfarenheterna. Vetenskapens absoluta grund är erfarenhet, beprövad erfarenhet.. som sker i upprepad form, verifieras och därefter står som bas för nästkommande påbyggande erfarenhet som genomgår nästa processande som står och faller med erfarenheten.

Vetenskapen är alltså inget man kan tro på. Gud, är däremot ett namn precis som Peter, Lisa , Alfons, Britta.... ett namn, m.a.o så är "Gud" totalt skilt från vetenskap, vetenskap är livet självt : erfarenhet (ja och så slutsatser av det( (inte lärdom) (slutsatser, som kan och ska omvärderas när nästa proecessande öppnar nya rön.. nya erfarenheter att processas i oändlig tid... denna generationen, förra, nästkommande.. i oöverskådlig framtid.

Men guden står kvar, fix och färdigsnidad, att bara ta till sig.. för den som lockas, av sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in